Sivu 2/5

Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??

Lähetetty: 07 Tammi 2023 10:34
Kirjoittaja Tonza855
Pitääpä kokeilla tuota seuraavaksi.
Mk1escos kirjoitti: 07 Tammi 2023 09:45 Keula ylös auto käyntiin, kääntyykö ratti itekseen? Jos kääntyy niin ohjausvaihde vaihtoon se on paskana ja tehostaja puoltaa. Ei mitenkään ennen kuulumatonta.

Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??

Lähetetty: 07 Tammi 2023 13:14
Kirjoittaja Renee
Tämä selvä. Suora ie menee hyvin tien kun kalteivoittuu niin ongelmat alkaa. Molemmat eturenkaat kului sisäreinasta saman verran.. Tuossa juttua miksi renkaat kuluu epätasaisesti.
https://luiginpaja.fi/renkaiden-kulumat/

Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??

Lähetetty: 07 Tammi 2023 13:27
Kirjoittaja duckworth
Tonza855 kirjoitti: 06 Tammi 2023 20:14 Eli takapyörien aurausta pystyy säätämään?
Luulin että ei pysty.
duckworth kirjoitti: 06 Tammi 2023 15:18

Mun silmään pistää, ja aiemmin taisin mainittakin tuolla että taka-akselisollakin voi olla ongelmaa. Itsellä oli vastaavalla tavalla pielessä auraus takana Focuksessa ja auto oli aivan järkyttävä ajaa talvella, kerran meni jopa ulos tieltäkin auto kun lähti sellasesta kohdasta keula irti, jossa se ei normaalisti niin tehnyt, säädön jälkeen (vaihdettiin puslakin samalla) ei mitään ongelmia keulapidon kanssa kaarteessa. Se että miksi tuota toisen takapyörän aurausta ei ole saatu tehtaan toleransseihin onkin sitten eri juttu, olisko sitten se perinteinen että säätöpultti ruostunut jumiin?
Oon ainakin ollu siinä uskossa että olisi tuon aikakauden Fordissa takana aurauksen säädöt, kun Mondeossa ja Focuksessakin on. Autohan pitäisi muutenkin aloittaa suuntaamaan aina että ekana säädetään taka-akseli ja sitten vasta etupää, poikkeuksena tietenkin jäykkätaka-akseliset joissa säätöä ei voida takana tehdä.

Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??

Lähetetty: 07 Tammi 2023 22:55
Kirjoittaja Mk1escos
Ei se nyt ihan noinkaan mene, kyllä jäykissä akseleissa säätöjä saa tehtyä, se vaan on hieman vaikeampaa. Ei suuria muutoksia mutta saa tehtyä.
Banjoa voi taivuttaa ja muuttaa kulmaa haluttuun suuntaan.
Ei muuten ole ovaalirata kilpureiden banjot suoria tai edes autossa suorassa.

Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??

Lähetetty: 07 Tammi 2023 23:01
Kirjoittaja duckworth
No joo, tarkoitin lähinnä siviiliautoja ja tavallista nelipyöräsuuntausta siihen varatulla ajalla :) Tekemällähän saa tosiaan jäykästäkin taka-akselista enemmän irti, sitä en epäile, mutta vakioautoissa tehtiin aina niin että peilit kiinni ja raidetankojen päistä auraus kohdalleen.

Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??

Lähetetty: 08 Tammi 2023 05:49
Kirjoittaja Tessu200
Sen mitä itse käyttäny vanhoja autoja 4-pyöräsuuntauksissa,tosin normialustoilla on kyllä raportti paperi kertonu sen mitä tarvittu jos on jossain jotain outoa.
Entisaikaan tosin saattoi olla tehty virheasennuksia etutolpissa kun ei ollu ylälaakeria kaikissa,sellastakin puoltoa etittiin pitkään!
Jos takapäässä ei kaikki ole ok ei auto kulje suoraan,eturenkaat kuluu kun joutuu ratilla pitää suorassa.
Nythän me täällä ei tiedetä onko omistaja ostanu auton hetki sitten vai ollu jo pidemmän aikaa hänellä ja onko kuka madaltanu ja onko kulkenu joskus suoraankin...
Jos muualta tullu niin kaikki on mahdollista.

Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??

Lähetetty: 09 Tammi 2023 10:29
Kirjoittaja Renee
Joko näissä on toi ohjauskulma anturi käytössä. Kun lähdetään liikenteeseen heti alkaa ohjaus vetämään oikealle?

Kun vikakoodin lukijoissa tällainen toiminta myös on. Ohjauskulma-anturin kalibrointi (Steering Angle Sensor Calibration)

Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??

Lähetetty: 09 Tammi 2023 10:59
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Renee kirjoitti: 09 Tammi 2023 10:29 Joko näissä on toi ohjauskulma anturi käytössä. Kun lähdetään liikenteeseen heti alkaa ohjaus vetämään oikealle?

Kun vikakoodin lukijoissa tällainen toiminta myös on. Ohjauskulma-anturin kalibrointi (Steering Angle Sensor Calibration)
Kyllä siinä varmaan sellainen on kun on ollut jo varmuudella Mondeo mk3:ssa.

Tosin ei sillä mitään tekemistä ole ohjauksen vetämisen kanssa. Aivan yhtä paljon kuin että onko radiossa Nova vaiko NRJ päällä.

Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??

Lähetetty: 09 Tammi 2023 11:56
Kirjoittaja yritäedes
m0ndeo kirjoitti: 07 Tammi 2023 10:00 Jos ne takapään pitkittäisen tukivarren etupuslat olisi väärin laitettu.
Ainakin se puoli joka aurasi max arvossa.
Se kun prässätään siihen tukivarteen , niin se kuinka syvälle se on painettu , niin vaikuttaa siihen tukivarren asentoon.
Jos nyt vielä puhutaan taka-akselista, niin tuossa oli hyvä kommentti.
Alatukivarren epäkeskopultilla voi aurausta säätää, mutta samalla myös camber muuttuu, eli rengas kallistuu pystysuunnassa. Eli voi olla, ettei onnistu saada kohdalleen sekä aurausta että camberia. Ja syynä on tuo pitkittäisen tukivarren etupusla.
Siinä ei ole mitään rajoittajaa, kuinka pitkälle tukivarren huullokseen se pitäisi prässätä. Siinä spesiaalityökalussa voi kiriä loppuun asti, ja pitäisi olla hyvä. Mutta prässillä voi jäädä 1-2 cm sivuun.
Tai sitten puslan vulkanointi on jo revennyt ja tukivarsi hakee oman paikkansa.
Tai joku muu pusla on väljä tai tukivarsi on vääntynyt.
Tuollainen monivarsituenta on hyvä keksintö, mutta hankala korjata/säätää.

Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??

Lähetetty: 09 Tammi 2023 12:12
Kirjoittaja Renee
Mk3Mondeo kirjoitti: 09 Tammi 2023 10:59
Renee kirjoitti: 09 Tammi 2023 10:29 Joko näissä on toi ohjauskulma anturi käytössä. Kun lähdetään liikenteeseen heti alkaa ohjaus vetämään oikealle?

Kun vikakoodin lukijoissa tällainen toiminta myös on. Ohjauskulma-anturin kalibrointi (Steering Angle Sensor Calibration)
Kyllä siinä varmaan sellainen on kun on ollut jo varmuudella Mondeo mk3:ssa.

Tosin ei sillä mitään tekemistä ole ohjauksen vetämisen kanssa. Aivan yhtä paljon kuin että onko radiossa Nova vaiko NRJ päällä.
Jännä homma jos tuollainen juttu ohjaukseen tehty josta ei mitään apua. Onko se ohjaus varmasti että ratti on suorassa myös auto silloin menee suoraan.

Tuota muutenkin tämä säätö juttu vähän outo. Käytetty säädöissä ja sama vaiva jatkuu edelleen kuin ennen säätöä.

Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??

Lähetetty: 09 Tammi 2023 12:51
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Renee kirjoitti: 09 Tammi 2023 12:12
Mk3Mondeo kirjoitti: 09 Tammi 2023 10:59 Kyllä siinä varmaan sellainen on kun on ollut jo varmuudella Mondeo mk3:ssa.

Tosin ei sillä mitään tekemistä ole ohjauksen vetämisen kanssa. Aivan yhtä paljon kuin että onko radiossa Nova vaiko NRJ päällä.
Jännä homma jos tuollainen juttu ohjaukseen tehty josta ei mitään apua. Onko se ohjaus varmasti että ratti on suorassa myös auto silloin menee suoraan.

Tuota muutenkin tämä säätö juttu vähän outo. Käytetty säädöissä ja sama vaiva jatkuu edelleen kuin ennen säätöä.
En ole nyt ihan varma keskustelenko oikean ihmisen, harrastelijan vai tekoälyn kanssa kun vastauksissa ei ole mitään logiikkaa ja yhteen kysymykseen henkilö saa vastauksena usein kuusi kysymystä lisää muttei yhtään vastausta.

Jos olisit autoja korjannut/huoltanut niin tietäisit varmuudella ettei ohjauskulma-anturi käännä pyöriä missään tilanteessa vanhemmissa autoissa.

Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??

Lähetetty: 09 Tammi 2023 15:23
Kirjoittaja Tonza855
Tänään kokeilin sitä että tein nopean kääntöliikeen ajon aikana vasemmalle ja laskin ratista irti niin ratti palautui takaisin keskelle, oikealle tein saman hommaan niin ei palautunut keskelle vaan ratti jäi vinoon oikealle reilusti.
Käänsin ratin suoraksi ja laskin irti niin kääntyi aavistuksen verran oikealle mutta ei niin paljon kun tuossa nopeassa ratin kääntämisessä.

Eli oisko nyt noi yläpäänlaakeri kaput tai sit tuo ohjausvaihde.

Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??

Lähetetty: 09 Tammi 2023 16:09
Kirjoittaja Renee
Tee tämä kikka ohjauksessa.
Kokeileppas kääntäessä "työntää" rattia eteenpäin, jos ei takertele, on rattiakselin laakeri tai nivel jumissa, .
Ohjaustehitin kunnossa öljyt ok koska vaihdettu huuhtelemalla.
Iskarin yläpään laakerin käännettäessä ei anna ääntä. Kun auto oli yläpää ylhäällä käänsit pyöristä oliko herkkää molenpiin suuntiin kääntää.
Tuollainen ohjaus siellä on.
https://ford.7zap.com/fi/car/38/no/0/1574/15776/

Vuosimalli onko oikea ja paljon autolla on ajettu.

Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??

Lähetetty: 15 Tammi 2023 18:54
Kirjoittaja Tessu200
Vieläkös tässä menee tanko eteen vai kääntääkö pyöriä joku sähköhimmeli?
Vielkään ei ole kerrottu milloin puolto alkoi ja onko auto ollut kauan omistajalla vai äsken tullut?
Nuo vois ehkä selventää meidän muiden mietteitä,jäis turhat ainakin pois...

Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??

Lähetetty: 17 Tammi 2023 13:58
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Tessu200 kirjoitti: 15 Tammi 2023 18:54 Vieläkös tässä menee tanko eteen vai kääntääkö pyöriä joku sähköhimmeli?
Vielkään ei ole kerrottu milloin puolto alkoi ja onko auto ollut kauan omistajalla vai äsken tullut?
Nuo vois ehkä selventää meidän muiden mietteitä,jäis turhat ainakin pois...
Jos asiaa lähestyy niin, että en tiedä yhtään autoa jossa ei olisi mekaanista yhteyttä ohjauslaitteisiin. Jo ihan sen vuoksi, että häiriötilanteissa voisi säilyä jonkinlainen ohjattavuus.

Meillä on autoissa neljää erityyppistä ohjaustehostinta:

-perinteinen hydraulinen pumppu ja hammastanko

-sähkömoottorilla toimiva hydraulipumppu ja hammastanko

-sähköisesti tehostettu ohjaus, hammastanko

-neljäntenä se ikiaikainen hartiatehostus, hammastanko

Kaikissa noissa on mekaaninen yhteys rattiakselin ja hammastangon välillä.

Kaikkein herkin ja häiriötilanteessa jopa vaarallisin on tuo sähköinen ohjaustehostin jonka vikaantuessa kuorma-autokin ilman ohjaustehostinta on herkempi kääntää.
Tuo tuli esille kun sähköisen tehostajan ohjainlaitteesta paloi 60A mikrorele jolloin kadun leveys ei tahtonut riittää asunnon parkkipaikalle pääsemiseksi vaikka hampaat irvessä väänsin. Vastineeksi tehostus toimii auton liikkuessa virrat päällä jos akussa on virtaa eikä moottorin tarvitse käydä.

Tesla ja jotkut kaistavahdit kääntävät pyöriä omatoimisesti mutta nyt ei taida kysyjän auton ikäluokka olla ihan niin uusi?

Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??

Lähetetty: 24 Tammi 2023 12:00
Kirjoittaja Tessu200
Eipä ole mitään tietoa noista sähköhimmeleistä mulle ainakin kerrottu että sähkötoimisia en tiedä mikä sitten pyöriä kääntää...
No eipä ole kyl kiinnostustakaan nohin nykyajan vermeisiin kun kalliita ovat pitää yllä,jos sellanen hajoaa niin korjaamo kyl kutsuu.

Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??

Lähetetty: 24 Tammi 2023 12:09
Kirjoittaja focst
Tonza855 kirjoitti: 09 Tammi 2023 15:23 Tänään kokeilin sitä että tein nopean kääntöliikeen ajon aikana vasemmalle ja laskin ratista irti niin ratti palautui takaisin keskelle, oikealle tein saman hommaan niin ei palautunut keskelle vaan ratti jäi vinoon oikealle reilusti.
Käänsin ratin suoraksi ja laskin irti niin kääntyi aavistuksen verran oikealle mutta ei niin paljon kun tuossa nopeassa ratin kääntämisessä.

Eli oisko nyt noi yläpäänlaakeri kaput tai sit tuo ohjausvaihde.
Ääni kääntölakereille ne monesti tuntuu hyviltä renkaat ylhäällä mutta takertelee kun paino päällä. Ja halpa kokeilla muutaman kympin osat.

Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??

Lähetetty: 24 Tammi 2023 22:37
Kirjoittaja Tessu200
Voi hyvinkin se olla,aikoinaan ne jumitti kun ei ollu laakereita ja kiristivät väärin.

Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??

Lähetetty: 25 Tammi 2023 09:05
Kirjoittaja Mk1escos
Ohjauslaakeri pykältää sitten molempiin suuntiin ei vain aina yhteen ja samaan suuntaan.
Kuinka vaikea on testata se pyörät ylhäällä puoltaako tehostaja, en nähnyt että sitä olisi kokeiltu vieläkään.
Ja tarkistaa onko hammastangon suojakumin alla tehostimen öljyä se on ainakin varma merkki että se on paskana.

Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??

Lähetetty: 29 Tammi 2023 20:16
Kirjoittaja Tessu200
Pykältää juu mutta jos onkin jumissa ei käänny kunnolla niin puoltaa,koettu on Voortissa tuokin missä ei laakeria ole

Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??

Lähetetty: 10 Maalis 2023 09:10
Kirjoittaja Spear
Mulla sama vika että puoltaa oikealle. Kulmat säädetty eikä pitäs olla missään välystä.
Talvirenkaina uudet Goodyearin nastat. Viime kesänä ei vielä kesärenkailla puoltanut että oisko sitten nuo yläpään laakerit menny vaikka ei huomannut kun nosti keulan ilmaan että oisi takerrellu tai kuulunut rohinaa.
Autona s-max 15vm

Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??

Lähetetty: 10 Maalis 2023 23:21
Kirjoittaja Tessu200
Sepä siinä onkin kun nostaa ylös niin keula kevenee eikä makaa painoa päällä,ei huomaa kun taas maassa paino päällä takertelee,monessa osassa käy samoin ettei vikaa löydy heti.

Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??

Lähetetty: 11 Maalis 2023 05:54
Kirjoittaja focst
Spear kirjoitti: 10 Maalis 2023 09:10 Mulla sama vika että puoltaa oikealle. Kulmat säädetty eikä pitäs olla missään välystä.
Talvirenkaina uudet Goodyearin nastat. Viime kesänä ei vielä kesärenkailla puoltanut että oisko sitten nuo yläpään laakerit menny vaikka ei huomannut kun nosti keulan ilmaan että oisi takerrellu tai kuulunut rohinaa.
Autona s-max 15vm
Ota kaveri kääntelemään auto pyörien päällä ja käsi etujouseen kiinni niin tuntee jos takertelee.

Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??

Lähetetty: 12 Maalis 2023 20:05
Kirjoittaja Tessu200
Ja nyt vielä hyvä tehdä tuo kun on talvirenkaat alla ja jäätä pihalla,varmasti voi jopa kuulla että joku narskuu kun ei nosta ylös siinä se hyvin jäällä liukuu.

Re: Ford S-max puoltaa oikealle, vaikka kulmat säädetty??

Lähetetty: 23 Maalis 2023 19:29
Kirjoittaja Tonza855
Joo ei ole tullu foorumilla käytyä niin päivitystä asiaan.
Tänään meni auto huoltoon,jossa vaihdetaan taka-akselin pitkittäistukivarren etummainen pusla vasen ja oikea puoli,tuli hylätty katsastuksessa tuosta.
Samalla vaihtavat eteen bilsteinin iskarit,eibach jouset ja uudet yläpään laakerit,itse vaihdoin jo taakse kyseiset osat.
Myös takatukivarret menee vaihtoon.
Saa nähä poistuuko kyseinen puoltaminen nyt sitten.

Mitäs mieltä olette asiasta kun auto kävi alle 2vk sitten katsastuksessa ja tuli pelkästään merkintä tuosta takapuslasta,vein auton liikkeeseen niin vähä aikaa meni niin soittivat että sisemmän vetoakselin suojakumi oli kuulema rikki että vetarin kuula oli tippunut sieltä kun iskaria olivat vaihtaneet.
Katsastuksessa ei mitään mainintaa suojakumista.
Sisemmän vetoakselin kuula oli tippunut eli vetoakselia on vedetty liikaa ulospäin kun iskaria ollaan vaihdettu ja veikkaan että samassa kumi on revennyt,liike väittää että ei ole vedetty niin paljon ulos että sen takia olisi tippunut että suojakumi on ollut jo rikki sillon.
Mielestäni ne kuulat ei sieltä itse lähde pois jos vetari on omalla paikallaan.

Meneekö teidän mielestä liikeen piikkiin suojakumin vaihtotyö?

Ja etuiskareiden vaihdossa meni vissii 4.5-5h kun kuulema toinen iskari ei meinannut millään mennä napaan kiinni.