Liian korkeat MAF-arvot ja kulutuslukemat?
Lähetetty: 08 Joulu 2022 20:15
Kyseessä -08 2.2l (110hp) etuveto. 220tkm mittarissa. Tässä vajaa kk sitten aloin ihmetellä kun OBD-porttiin kytketty kulutusmittaria alkoi näyttää aikamoisia lukemia. Ennen pyörittiin siellä 7-10l/100km alueella mutta nyt lukemat on ihan poskettomia 20-30l/100km. Ajattelin et mittari meni rikki mutta kokeilin samaan obd-porttiin puhelimeen liitettävää palikkaa ja softa puhelimessa näytti samanlaisia lukemia.
Oma tankkausmittaus suurinpiirtein samoja ajoja samalla litramäärällä näytti keskikulutukseksi 8L/100km. Eli ei mitään muutosta kulutuksessa. Mittarit näyttää vain aivan hepreaa.
Paku ei oireile millään tapaa. Vetoja löytyy eikä savuttele eikä muutakaan vikaa sinänsä löydy mutta aloin tutkia asiaa lisää ja kiinnitin huomiota MAFfin eli ilmamassamittarin lukemiin.
Ne oli netistä löytämieni normiarvojen yläpuolella paljon.
2.2 litrasen koneen g/s arvo pitäisi olla tyhjäkäynnillä melko samaa kun koneen litrakoko. Itsellä ne on 10-15 g/s luokkaa.
Eli ilmaa tuntuisi mittarin mukaan menevän koneeseen reippaasti normaalia enemmän.
Ostin toisen MAFfin ja samat tulokset. Erikoisin piirre koko jutussa kuitenkin on että kone seisauksissa ja virrat päällä mittari näyttää 4,19g/s. Yleisesti ottaen sen pitäisi olla olla melko lähelle 0.
Ja vielä erikoisemmaksi asian tekee että MAFfin liittimen irrottaminen ei muuta tuota 4,19g/s lukemaan mihinkään.
Signaalihan sille tulee PCMltä. Keskimmäisen liittimen kun nykäsee irti niin sillon arvot menee nolliin. Samassa MAFfissa kun on IAT eli imuilmanlämpötila.
Eli ilmamassamittari toimii ja signaali kulkee, mutta jostain syystä siellä on koko ajan pohjalla tuo 4,19g/s lukema mistä sitten kone lähtee laskemaan virtauksia ylöspäin. Ihme kyllä se ei tunnu vaikuttavan koneen käyntiin eikä kulutukseen.
Tein saman testin firman samanlaiselle Transitille ja sielläkin oli 4,29g/s mittarissa kone sammuksissa.
Missäpä vika? Vai onko tässä vikaa ollenkaan ja tuo on tosiaan Transun normilukema? Jos näin niin minkä takia obd-portin kautta saatava data on väärää?
Oma tankkausmittaus suurinpiirtein samoja ajoja samalla litramäärällä näytti keskikulutukseksi 8L/100km. Eli ei mitään muutosta kulutuksessa. Mittarit näyttää vain aivan hepreaa.
Paku ei oireile millään tapaa. Vetoja löytyy eikä savuttele eikä muutakaan vikaa sinänsä löydy mutta aloin tutkia asiaa lisää ja kiinnitin huomiota MAFfin eli ilmamassamittarin lukemiin.
Ne oli netistä löytämieni normiarvojen yläpuolella paljon.
2.2 litrasen koneen g/s arvo pitäisi olla tyhjäkäynnillä melko samaa kun koneen litrakoko. Itsellä ne on 10-15 g/s luokkaa.
Eli ilmaa tuntuisi mittarin mukaan menevän koneeseen reippaasti normaalia enemmän.
Ostin toisen MAFfin ja samat tulokset. Erikoisin piirre koko jutussa kuitenkin on että kone seisauksissa ja virrat päällä mittari näyttää 4,19g/s. Yleisesti ottaen sen pitäisi olla olla melko lähelle 0.
Ja vielä erikoisemmaksi asian tekee että MAFfin liittimen irrottaminen ei muuta tuota 4,19g/s lukemaan mihinkään.
Signaalihan sille tulee PCMltä. Keskimmäisen liittimen kun nykäsee irti niin sillon arvot menee nolliin. Samassa MAFfissa kun on IAT eli imuilmanlämpötila.
Eli ilmamassamittari toimii ja signaali kulkee, mutta jostain syystä siellä on koko ajan pohjalla tuo 4,19g/s lukema mistä sitten kone lähtee laskemaan virtauksia ylöspäin. Ihme kyllä se ei tunnu vaikuttavan koneen käyntiin eikä kulutukseen.
Tein saman testin firman samanlaiselle Transitille ja sielläkin oli 4,29g/s mittarissa kone sammuksissa.
Missäpä vika? Vai onko tässä vikaa ollenkaan ja tuo on tosiaan Transun normilukema? Jos näin niin minkä takia obd-portin kautta saatava data on väärää?