Jarruneste

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
jks90
Viestit: 120
Liittynyt: 02 Tammi 2016 14:32

Jarruneste

Viesti Kirjoittaja jks90 »

Onko Focus cm. 2010 ssä mikä jarruneste, DOT4 vai 5?
Olettaen että huollot on edellinen omistaja teettänyt korjaamolla.
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Jarruneste

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Luultavasti sama kuin mikä on nestesäiliön korkkiin merkattu.
jks90
Viestit: 120
Liittynyt: 02 Tammi 2016 14:32

Re: Jarruneste

Viesti Kirjoittaja jks90 »

Itse itselleni vastaten, DOT4 tarjoaa Motonetit ym :)
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Jarruneste

Viesti Kirjoittaja Renee »

No itse suosin tuota 5.1 suunniteltu noille ABS jarruille ja noissa kiehumispiste on jo huomattavasti korkeampi kuin DOT 4.
DOT 4 ja DOT 5.1 ovat molemmat glykolipohjaisia ​​jarrunesteitä, ja niitä käytetään laajalti auto- ja pyöräteollisuudessa. Niitä valvovat liikenneministeriön (DOT) asettamat standardit - tästä syystä nimi.

Suurin ero näiden kahden jarrunesteen välillä on niiden kiehumispisteissä. Osa standardeista, jotka DOT-nesteiden valmistajien on täytettävä, ovat vähimmäiskuiva- ja märkäkiehumispisteet. Nämä ovat vähimmäislämpötiloja, joissa jarrunesteen on toimittava ennen kuin jarruneste alkaa kiehua, mikä voi johtaa täydelliseen jarrun rikkoutumiseen.
Monet ajajat, joiden jarruissa on DOT 4, valitsevat ilmauksen DOT 5.1:llä hyötyäkseen korkeammasta kiehumispisteestä ja paremmasta lämmönkestävyydestä.
Kiehumispistearvot
Kiehumispiste (kuiva) Kiehumispiste (märkä)
DOT 3 205°C (401°F) 140°C (284°F)
DOT 4 230°C (446°F) 155°C (311°F)
DOT 5 260°C (500°F) 180°C (356°F)
DOT 5.1 270°C (518°F) 191°C (375°F)

Kuiva uusi jarruneste ja märkä vanha jarruneste kosteutta tai vettä jarrunesteen joukossa
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Jarruneste

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Niin, ja pidetään mielessä että DOT5 ja DOT5.1 eivät ole sekoitettavissa keskenään. Tuo DOT5 taitaa olla tietyn aikakauden ranskiksiin tarkoitettu, ei kylläkään niihin joita itse päässy/joutunu laittamaan :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Jarruneste

Viesti Kirjoittaja Renee »

Siksi painotin 5.1 ja noita pitää ajatuksella lukea.DOT 4 ja DOT 5.1 ovat molemmat glykolipohjaisia ​​jarrunesteitä
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Jarruneste

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

duckworth kirjoitti: 27 Marras 2022 17:18 Niin, ja pidetään mielessä että DOT5 ja DOT5.1 eivät ole sekoitettavissa keskenään. Tuo DOT5 taitaa olla tietyn aikakauden ranskiksiin tarkoitettu, ei kylläkään niihin joita itse päässy/joutunu laittamaan :)
Periaatteessa olisi hyvä käyttää sitä mitä valmistaja suosittaa koska jarrunesteissä on muitakin eroja kuin kiehumispiste. Kuten mainitsit, DOT5 on silikonineste joka puuroutuu muiden DOT:ien kanssa

Tosin, olen käyttänyt itse DOT 5.1 -nestettä kaikissa autoissa lähinnä siksi että sitä on ostettu Motonetista 5L kannu ja vastaavaksi ilmoitettuun Motox:iin en luota kun sen on mainittu sen olevan Comman tuote johon puolestaan en luota vaikka maksettaisiin Atf-öjyn kokemuksen perusteella.

Esim. Brembo viskositeetti

DOT3 1500 cSt max

DOT4 1500 aSt max

DOT4 LV 750 cSt max (Low Viscosity)

DOT 5.1 900 cSt max


The line of Brembo Premium Brake Fluid products meets and exceeds the standards for class 4, 5.1 and 6 brake fluid, always guaranteeing safe braking.
 
Parameters
Brembo
Base requirements
DOT 3
Safety Data Sheet
ERBP
Wet ERBP
Viscosity (-40°C)
≥ 215°C
≥ 140°C
1500 cSt max
≥ 205°C
≥ 140°C
1500 cSt max
DOT 4 class 4
Safety Data Sheet
ERBP
Wet ERBP
Viscosity (-40°C)
≥ 245°C
≥ 157°C
1500 cSt max
≥ 230°C
≥ 155°C
≤ 1500 cSt
DOT 4 LV class 6
Safety Data Sheet
ERBP
Wet ERBP
Viscosity (-40°C)
≥ 260°C
≥ 170°C
750 cSt max
≥ 250°C
≥ 165°C
≤ 750 cSt
DOT 5.1 class 5.1
Safety Data Sheet
ERBP
Wet ERBP
Viscosity (-40°C)
≥ 260°C
≥ 180°C
900 cSt max
≥ 260°C
≥ 180°C
≤ 900 cSt


https://www.google.com/search?q=dot+5+s ... s-wiz-serp
jks90
Viestit: 120
Liittynyt: 02 Tammi 2016 14:32

Re: Jarruneste

Viesti Kirjoittaja jks90 »

Korkissahan se näköjään lukee, johan oli korkki ihme paikassa, ilmeisesti jollain letkulla kaadettava ainetta säiliöön.
Toki olisi aihetta tarkistella onko jossain vuotoja kun on ajan kanssa vähän vajentunut...

riikomi kirjoitti: 27 Marras 2022 16:24 Luultavasti sama kuin mikä on nestesäiliön korkkiin merkattu.
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Jarruneste

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Muistahan sitten vaihtaa neste myös kytkimestä.
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Jarruneste

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

laita sitä mitä ohjekirja suosittaa.
Se toimii varmasti.

ja renkaan vaihdon yhteydessä kun imaisee säiliön tyhäksi ja täyttää tuoreella nesteella niin puolen vuoden aikana tummuu ja taas uus vaihto....pysyy jatkuvasti suht tuoreena...
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Jarruneste

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Itse kyllä herkistelen mekaanisilta osin jarrut renkaiden vaihdon yhteydessä (liukutapit rasvaten ja palojenkiskot voidellellen), mutta eikö tuo jarrunesteiden osittainenkin vaihto 2 kertaa vuodessa nyt ole jo vähän hifistelyä? :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Jarruneste

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

duckworth kirjoitti: 28 Marras 2022 14:19 Itse kyllä herkistelen mekaanisilta osin jarrut renkaiden vaihdon yhteydessä (liukutapit rasvaten ja palojenkiskot voidellellen), mutta eikö tuo jarrunesteiden osittainenkin vaihto 2 kertaa vuodessa nyt ole jo vähän hifistelyä? :D
Käytäntö on osoittanut, että parin-kolmen vuoden välein on ollut riittävä ja jolloin jarrunesteen testeri ei ole antanut vielä suurempaa vesipitoisuutta kuin halvoissa jarrunesteissä on jo purkista otettuna.

Kytkinneste puolestaan onkin toinen asia. Meillä on auto johon kytkinneste vaihdettiin kolmisen vuotta sitten ja nyt testeri näytti kaikki mahdolliset vesipitoisuudet. Ilmeisesti siksi, että kytkinnesteen ilmatilavuus vaihtuu koko ajan tilavuudeltaan suurempana kuin jarruneste jolloin ilmankosteus tiivistyy jarrunesteeseen.
Samaan aikaan jarrunesteiden kanssa samasta purkista vaihdettu DOT 5.1 -neste.

Tosin nykyään hyvin suuri osa autoista (elleivät peräti kaikki manuaali-autot) käyttää samaa nestettä jarrupääsylinterin kanssa.
Vastaa Viestiin