Transit ECU:n ohjelmoinnin tarve milloin ?

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
hobby
Viestit: 29
Liittynyt: 12 Syys 2021 14:19

Transit ECU:n ohjelmoinnin tarve milloin ?

Viesti Kirjoittaja hobby »

Transit 2007 2.2 moottorilla. Tarviiko ECUlle päivitystä jos polttoainesuodatin vaihdetaan ? Ja yleensäkin, minkä operaatioiden jälkeen ECU pitää ohjelmoida ?
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Transit ECU:n ohjelmoinnin tarve milloin ?

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

ei dieselsuodattimen vaihtoa tarvi ohjelmoida.
parempi muutenkin ettei paljoa ohjelmoida uudelleen tai tulee katsastuksessa tulevaisuudessa hirmuinen lasku
tikola
Viestit: 253
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Transit ECU:n ohjelmoinnin tarve milloin ?

Viesti Kirjoittaja tikola »

Nyt puhutaan aidasta ja aidan seipäistä. Taunusmaatti puhuu siitä että ECUa muokataan omistajan halun mukaiseksi ja hobby siitä milloin auton ajotietokoneelle pitää kertoa/konfiguroida jostain korjaustöistä. Esimerkkinä tästä vaikkapa modernien autojen akun vaihto, joka nykyään pitää autoon "ohjelmoida"

2007 transitissa ei käytännössä ikinä tule tarvetta ECUn ohjelmoinnille, ellet sitten lähde johonkin avaimien vaihtoon tai johonkin muuhun eksoottisempaan toimenpiteeseen, kuten vaikkapa vakionopeudensäätimen asentamiseen autoon, jossa sitä ei ole aiemmin ollut.
hobby
Viestit: 29
Liittynyt: 12 Syys 2021 14:19

Re: Transit ECU:n ohjelmoinnin tarve milloin ?

Viesti Kirjoittaja hobby »

Tuli vaan mieleen, kun taannoin EGR hajosi, vaihdettiin ja sanottiin, että ECU oppii itse, että venttiili on vaihdettu kun ajaa jonkun verran. No n.400 km jälkeen taas sama vika. Uusi EGR vaihdettiin taas, ja toisen korjaamon mukaan olisi pitänyt ohjelmoida tuo ensimmäinen venttiili. Tämä viimeisin asentajan kertoman mukaan nyt ohjelmoitiin ja myös uusi polttoainesuodatinkin kerrottiin ECU:lle.
Nyt on toiminut ongelmitta jo n.25000 km.
Tämän kokemuksen takia jäinkin epätietoiseksi tuosta ohjelmoinnin tarpeesta.

Kiitos kuitenkin vastauksesta.
tikola
Viestit: 253
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Transit ECU:n ohjelmoinnin tarve milloin ?

Viesti Kirjoittaja tikola »

No minä olen vaihtanut tuon ikäisissä autoissa EGR venttiileitä ja polttoainesuodattimia. Koskaan ei ole tarvinnut mitään noihin liittyvää ohjelmoida, joskaan kokemus ei ole Fordista kuin osassa tapauksia.

Joko korjaamo on puhunut sinulle omiaan ohjelmointitarpeista tai sitten oikeasti tuon ikäisessä Fordissa on EGRn/polttoainesuodattimen vaihtoon liittyviä ohjelmointitarpeita - jota kyllä vähän epäilen. Polttoainesuodattimeen ainakaan ei minulla ole koskaan mennyt mitään piuhaa, josta mitään älyä mihinkään tulisi. EGR:n opittujen arvojen nollaus on minusta ainoa ohjelmointitarve ja senkin kyllä ECUn pitäisi itse pikkuhiljaa oppia, kuten sinulle on ensimmäisellä kerralla kerrottu.

Korjaamoilla on vähän taipumusta korostaa noita ohjelmointitarpeita ja vastaavaa, koska siitähän he palkkaansa ottavat. Tässä tapauksessa varmaan ovat vaan nollanneet opitut arvot ja toivoivat, että vika sillä korjaantuisi.....ja näinhän taisikin käydä.
Vastaa Viestiin