Sivu 1/1
S-max 2.0 tdci vm 2009, EGR probleemia + lisäksi vikakoodi P0691
Lähetetty: 16 Marras 2022 11:58
Kirjoittaja sipever
Moi,
eka viesti tänne saitille

Eli tuli ostettua vm 2009 ford s-max 2.0 tdci (QXWA) automaatti (ajettu 237 tkm) ja olisi pientä probleemia/kysyttävää.
Latasin puhelimeen Forscan liten, kun halusin tsekata, mitä foordille kuuluu. Ja löytyihin sieltä jotain pientä ja isompaa, ajaessa noita ei ole juurikaan huomannut.
Eli kaiketi tässä on egr jumissa, ei ainakaan logatessa arvot muutu mihinkään. EGR:n läppäventtiilin asento (EGR_TV ja EGRTP_V) pysyy kokoajan 10,98% ja 4,37 V, vaikka pyydetty egr (EGR_PCT) olisi mitä. Eli oletettavasti egr-venttiili on vaihtokunnossa, onneksi tähän malliin ne ei ole kauhean hintaisia. Onkohan tässä oem venttiilinä delphin valmistama egr? Siltä ainakin vaikuttaa, kun puhelimella otin venttiilistä kuvan. Noin puoleen hintaan (88 eur) saisi MAGNETI MARELLIn valmistaman venttiilin (571822112098), tuo merkkihän taitaa tehdä laatuluokan tuotteta? Toki voisi yrittää putsata ja herkistellä vanhan venttiilin, mutta ehkä ton voisi vaihtaa suosiolla uuteen. Mitään vikakoodia EGR ei ole antanut...
Tällainen vikakoodi kyllä löytyi:
===PCM DTC P0691:00-2F===
Koodi: P0691 - Tuulettimen 1 ohjauspiiri matala
Hiukan googlettelua ja useammassa osumassa viitattiin mahdolliseen piuharikkoon. No ei muuta kuin konepelti pystyyn ja heti löytyi oletettu vikakohta. Tuulettimen ohjaukseen menee tuollainen ohut purppura piuha ja sen on tehtaalla laitettu turhan tiukalle, eriste oli hiertynyt rikki liittimen luota. Minullakin on sellaista vihreää mönjää piuhan tilalla rikki menneessä kohdassa. En vielä ehtinyt/jaksanut kolvia kaivaa esiin, pitää taiteilla siihen pätkä uutta johtoa + kutistesukkaa.
Re: S-max 2.0 tdci vm 2009, EGR probleemia + lisäksi vikakoodi P0691
Lähetetty: 20 Marras 2022 10:45
Kirjoittaja sipever
Ja vielä sellainen kysymys, toimiiko tässä ihan normaali webaston T91 kauko-ohjain vai pitääkö olla joku fordin oma kake? Kokeilin yhdistää skodan tarroilla olevaa T91R kakea ohjeen mukaisesti F32 sulaketta irroittamalla, mutta ainakaan tuo R mallin ohjain ei yhdistynyt.
Re: S-max 2.0 tdci vm 2009, EGR probleemia + lisäksi vikakoodi P0691
Lähetetty: 20 Marras 2022 11:50
Kirjoittaja yritäedes
sipever kirjoitti: ↑20 Marras 2022 10:45
Eli kaiketi tässä on egr jumissa, ei ainakaan logatessa arvot muutu mihinkään. EGR:n läppäventtiilin asento (EGR_TV ja EGRTP_V) pysyy kokoajan 10,98% ja 4,37 V, vaikka pyydetty egr (EGR_PCT) olisi mitä. Eli oletettavasti egr-venttiili on vaihtokunnossa, onneksi tähän malliin ne ei ole kauhean hintaisia. Onkohan tässä oem venttiilinä delphin valmistama egr? Siltä ainakin vaikuttaa, kun puhelimella otin venttiilistä kuvan. Noin puoleen hintaan (88 eur) saisi MAGNETI MARELLIn valmistaman venttiilin (571822112098), tuo merkkihän taitaa tehdä laatuluokan tuotteta? Toki voisi yrittää putsata ja herkistellä vanhan venttiilin, mutta ehkä ton voisi vaihtaa suosiolla uuteen. Mitään vikakoodia EGR ei ole antanut...
Voi tosiaan olla EGR jumissa. Mutta kannattaa tarkistaa myös paineenmuunnin, joka ohjaa alipainetta EGR:n liikutteluun. Koneen vasemmassa päädyssä (vaihteiston yläpuolella siis) on kaksi venttiiliä, toinen ohjaa EGRää, toinen turboa. Jos paineenmuunnin rikki tai alipaineletkuissa vikaa, ei EGRllä tapahdu mitään. Aika yleinen vika.
Re: S-max 2.0 tdci vm 2009, EGR probleemia + lisäksi vikakoodi P0691
Lähetetty: 20 Marras 2022 12:08
Kirjoittaja sipever
Kiitos, täytyykin tsekata tuo paineenmuunnin! Oletin automaattisesti, että itse EGR:ssä olisi vika, mutta liittyyhän siihen muitakin laitteita. Ja pitää myös nuo alipaineletkut tarkastaa.
Re: S-max 2.0 tdci vm 2009, EGR probleemia + lisäksi vikakoodi P0691
Lähetetty: 22 Marras 2022 11:28
Kirjoittaja sipever
yritäedes kirjoitti: ↑20 Marras 2022 11:50
Voi tosiaan olla EGR jumissa. Mutta kannattaa tarkistaa myös paineenmuunnin, joka ohjaa alipainetta EGR:n liikutteluun. Koneen vasemmassa päädyssä (vaihteiston yläpuolella siis) on kaksi venttiiliä, toinen ohjaa EGRää, toinen turboa. Jos paineenmuunnin rikki tai alipaineletkuissa vikaa, ei EGRllä tapahdu mitään. Aika yleinen vika.
Pystyykö tuota paineenmuunninta jotenkin testaamaan/tutkimaan esim loggaamalla, että toimiiko se oikein?
Ja onkohan tämä oikea osa, jos tarvitsee osan vaihtaa: PIERBURG Painemuunnin, pakokaasun ohjaus 7.01771.01.0 (alkuperäisnumero FORD 1449602) ?
[url=
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 0-pierburg[/url]
Re: S-max 2.0 tdci vm 2009, EGR probleemia + lisäksi vikakoodi P0691
Lähetetty: 22 Marras 2022 14:09
Kirjoittaja yritäedes
yritäedes kirjoitti: ↑20 Marras 2022 11:50
Eli kaiketi tässä on egr jumissa, ei ainakaan logatessa arvot muutu mihinkään. EGR:n läppäventtiilin asento (EGR_TV ja EGRTP_V) pysyy kokoajan 10,98% ja 4,37 V, vaikka pyydetty egr (EGR_PCT) olisi mitä. Eli oletettavasti egr-venttiili on vaihtokunnossa, onneksi tähän malliin ne ei ole kauhean hintaisia. Onkohan tässä oem venttiilinä delphin valmistama egr? Siltä ainakin vaikuttaa, kun puhelimella otin venttiilistä kuvan. Noin puoleen hintaan (88 eur) saisi MAGNETI MARELLIn valmistaman venttiilin (571822112098), tuo merkkihän taitaa tehdä laatuluokan tuotteta? Toki voisi yrittää putsata ja herkistellä vanhan venttiilin, mutta ehkä ton voisi vaihtaa suosiolla uuteen. Mitään vikakoodia EGR ei ole antanut...
Luin tekstisi vähän tarkemmin - eikös tuo EGRTP_V ole kaasuläpän (imusarjassa) asento, ja kuuluukin koneen käydessä olla vakio = auki?
Olikohan se nyt EGRVP_V joka seuraa ERG-venttiilin asentoa?
Ja jos EGR olisi juuttunut auki, niin ei sitä voi olla ajossa huomaamatta, jos yleensä pääsee liikkeelle...
Paitsi tietenkin, jos EGR on tulpattu.

Eli veto takaisin painemuuntimesta, jos kerran auto toimii moitteetta.
Re: S-max 2.0 tdci vm 2009, EGR probleemia + lisäksi vikakoodi P0691
Lähetetty: 23 Marras 2022 18:51
Kirjoittaja sipever
Kiitos yritäedes!!
Ilmeisesti EGR toimii sittenkin oikein, taisin ymmärtää väärin FORScanin tiedot. Pääasia on, että auto toimii ok, pieni nykiminen taajamanopeudessa n. 1500 rpm on vähentynyt/kadonnut. Ehkä muutama n. 600 km työreissu on putsannut paikkoja, edellinen omistaja oli tainnut suht lyhyttä kaupunkiajoa ajella.
Eli tuo EGR_TV on FORScanin mukaan EGR-läppäventtiili (%). Tämä pysyy vakiona.
Ja EGRTP_V - EGR-läpän asento (V), lisäinfosta seuraavaa: (This parameter indicates the EGRTP position sensor voltage. The throttle plate is used in conjunction with the EGR valve for proper EGR flow). Tämä pysyy vakiona
EGRVP_V - Pakokaasujen takaisinkierrätysventtiilin asento (V), lisäinfosta: ( This parameter indicates the voltage of the EGRV position sensor. The EGRV sensor is a variable resistance pintle position sensor that makes position measurements of the exhaust gas recirculation valve control actuator). Tämä muuttuu ajon aikana eli tämän perusteella EGR toimisi ok.