2,0 Tdci öljyt ja vedet sekaisin
Lähetetty: 19 Loka 2022 07:53
N. 2kk käytössäni ollut C-Max ko. koneella, vm 2011 ja ajettu 250tkm. Aluksi kaikki hyvin ja autohan on tilava ja mukavan letkeä ajossa, kone vääntää ja kulutus on kohtuullinen. Sitten alkoi painajainen:
Lähdin asioille n. 20km päähän ja ihmettelin aluksi kun lämmintä ei meinannut tulla hyttiin kunnolla ja lämpömittarikin seilasi aluksi 70-90 asteen välimaastossa kunnes vakiintui normaaliin.. ajattelin että ehkä webasto siinä kikkaili kun lämpötila oli 10 asteen paikkeilla ulkona.
Noo.. kaikki vaikutti olevan ok mutta kotiin palattuani ihmettelin miksi säköflekti hurisi sammuttamisen jälkeen, näillä keleillä? Konepelti auki ja näky oli kaamea: mustaa vaahtoa pursuaa vähän jokapuolelta, pääosin paisuntasäiliön joka reiästä.
Hinaus lähimpää huoltoon ja odottamaan tuomiota: 2vk jälkeen ilmoittivat että saa hakea pois, auto kunnossa. Vika oli kuulemma ollut öljynsuodattimen jalassa, öljy oli sieltä löytänyt tiensä vesitilaan ja katastrofi oli valmis. Uusittu siis ölynsuodattimen jalka jossa on samassa lauhdutin sekä termostaatti kotelolla. Jäähdyttimen puhdistusaineet + huuhtelu useaan kertaan ja tietenkin uudet öljyt ja suuodatin.
Ajoin kotiinpäin ja jo 10km jälkeen jotain oli mielestäni pielessä: lämmöt ei tahtoneet nousta ensimmäistä pykälää korkeammallae (70°?) ja glygoli haisi voimakkaasti. Kotona pelti auki ja paisuntasäilössä nesteet kadonneet ja tilalla mustaa mönjää. Tästä reklamoituani arvelivat että öljynsekaista kuraa on edelleen kierrossa ja se kertyy paisuntasäiliöön. Nesteet siis vaihtoon kun jonkinverran ajoa tulisi taakse. Ajelin varovaisesti muutaman päivän ja aina oli paisuntasäiliö tyhjä, nestettä lisäilin n- 3,5l ja kaikki hävisi jonnekin. Painetta ei säiliöön muodostu, ei savuta valkoista ja vesi kiertää ainakin jotenkin kun kerran lämppäristä tulee lämpöä.
Puhdistin paisuntasäiliön omatoimisesti ja samalla tarkistin letkuliitokset, ne kunnossa.
Korjaamo ei halua sekaantua autoon enempää, epäilevat kannentiivistevikaa tai jotain vastaavaa.
Moottori ei siis koskaan ole ylikuumentunut ainakaan lämpömittarin mukaan ja huollettu on säntillisesti, jakopää vesipumppuineen muutama tuhat sitten.
Onko vastaavaa tapahtunut ja jos on, mikä neuvoksi? Alkaa ahdistaa koko värkki senverran että jos ei jotain järkevää keksitä, menee paaliin koko paska.. tai no ei kai mutta purkaamoon ostavat ainakin jollain hintaa.
Lähdin asioille n. 20km päähän ja ihmettelin aluksi kun lämmintä ei meinannut tulla hyttiin kunnolla ja lämpömittarikin seilasi aluksi 70-90 asteen välimaastossa kunnes vakiintui normaaliin.. ajattelin että ehkä webasto siinä kikkaili kun lämpötila oli 10 asteen paikkeilla ulkona.
Noo.. kaikki vaikutti olevan ok mutta kotiin palattuani ihmettelin miksi säköflekti hurisi sammuttamisen jälkeen, näillä keleillä? Konepelti auki ja näky oli kaamea: mustaa vaahtoa pursuaa vähän jokapuolelta, pääosin paisuntasäiliön joka reiästä.
Hinaus lähimpää huoltoon ja odottamaan tuomiota: 2vk jälkeen ilmoittivat että saa hakea pois, auto kunnossa. Vika oli kuulemma ollut öljynsuodattimen jalassa, öljy oli sieltä löytänyt tiensä vesitilaan ja katastrofi oli valmis. Uusittu siis ölynsuodattimen jalka jossa on samassa lauhdutin sekä termostaatti kotelolla. Jäähdyttimen puhdistusaineet + huuhtelu useaan kertaan ja tietenkin uudet öljyt ja suuodatin.
Ajoin kotiinpäin ja jo 10km jälkeen jotain oli mielestäni pielessä: lämmöt ei tahtoneet nousta ensimmäistä pykälää korkeammallae (70°?) ja glygoli haisi voimakkaasti. Kotona pelti auki ja paisuntasäilössä nesteet kadonneet ja tilalla mustaa mönjää. Tästä reklamoituani arvelivat että öljynsekaista kuraa on edelleen kierrossa ja se kertyy paisuntasäiliöön. Nesteet siis vaihtoon kun jonkinverran ajoa tulisi taakse. Ajelin varovaisesti muutaman päivän ja aina oli paisuntasäiliö tyhjä, nestettä lisäilin n- 3,5l ja kaikki hävisi jonnekin. Painetta ei säiliöön muodostu, ei savuta valkoista ja vesi kiertää ainakin jotenkin kun kerran lämppäristä tulee lämpöä.
Puhdistin paisuntasäiliön omatoimisesti ja samalla tarkistin letkuliitokset, ne kunnossa.
Korjaamo ei halua sekaantua autoon enempää, epäilevat kannentiivistevikaa tai jotain vastaavaa.
Moottori ei siis koskaan ole ylikuumentunut ainakaan lämpömittarin mukaan ja huollettu on säntillisesti, jakopää vesipumppuineen muutama tuhat sitten.
Onko vastaavaa tapahtunut ja jos on, mikä neuvoksi? Alkaa ahdistaa koko värkki senverran että jos ei jotain järkevää keksitä, menee paaliin koko paska.. tai no ei kai mutta purkaamoon ostavat ainakin jollain hintaa.