Puoltaa oikealle

transitmiesten oma osio
Jorsca
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Loka 2022 20:52

Puoltaa oikealle

Viesti Kirjoittaja Jorsca »

Terve!
Mulla on vm2013 takaveto transit ja se tahtoo puoltaa oikealle. En tiedä miten poliittisesti korrekti tämä auto on, mutta ei sitö ojaankaan halua mennä. Taustaa: pari vuotta itse ajellut n.50tkm ja nyt mittarissa 125tkm. (Joo, ikäänsä nähden vähän kilometrejä, mutta uskotaan koska vanha leasing peli pk-seudulla olleella yrityksellä). Se on aina puoltanut reilulla kädellä oikealle. Kävin vaihtamassa renkaat ja säädättämässä ohjauskulmat. Tuntui, että paheni vain. Jostain syystä ratti hakeutuu alustan kaltevuudesta riippumatta aina n.5min oikealle. En ollut tyytyväinen kulmien säätöön, joten kokeiltiin tehdä niin, miten auto haluaa. Eli ratti jääköön vinoon, mutta kulmat kohdalleen. Siltikin tahtoo väännättää oikealle. Kulmat säädetty ajanmukaisilla laitteilla. Olenkin miettinyt eri vaihtoehtoja... Iskarin yläpään laakerit, ohjaussylinteri, kolariauto, taka-akseli vinossa. Ja mitä näitä nyt on. Kenelläkään kokemuksia?
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Puoltaa oikealle

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

mitäs tuo tarkoitti että ratti kääntyy min 5min oikealle?
SIis 5 minuutissa kääntyy oikealle? vaiko muutaman asteen hetimmiten?

Yleensä autot vaatii vähän vääntämistä vasemmalle jottei karkaa oikealle ojaan (alamäkeen) tiethän on kaltevia.

Kokeilepa ajella ransulla tien keskellä (kun ei vastaantulijoita) , puoltaako edelleen.
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Puoltaa oikealle

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Transitista en tiedä mutta nuorena poikana etittiin välikoppa Escostani puoltovikaa millon mistäkin ja millon kenenkin kanssa kunnes kertoi naapurin poika että löysätäämpä iskareiden muttereita ja keula ilmaan ja veivataan ratia ees taas ,sitten keula ales ja pyörät suoraan ja iskarien mutterit tiukkaan.
JA perk.... kulki muuten aivan suoraan,hiemanko otti pannun,olipa joku vetäny penkissä mutterit tiukkaan ja sitten tolpat auton alle JA tässä mallissa EI ollut laakeroituja yläpäitä,oli pelkkä kumi niin ihmekkös tuo jos puolti!
Meinas naapuri tehdä saman virheen mutta kerkesi yksi asentaja väliin sanomaan,naapuri oli sillon autoliikkeessä töissä ja siellä sai omaa Escoaan laitella.
Niin ja aina ei sitten vika ole edessä,jos takana on joku väärin sekin sitten puoltaa.
Jorsca
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Loka 2022 20:52

Re: Puoltaa oikealle

Viesti Kirjoittaja Jorsca »

Taunusautomaatti kirjoitti: 17 Loka 2022 21:19 mitäs tuo tarkoitti että ratti kääntyy min 5min oikealle?
SIis 5 minuutissa kääntyy oikealle? vaiko muutaman asteen hetimmiten?

Yleensä autot vaatii vähän vääntämistä vasemmalle jottei karkaa oikealle ojaan (alamäkeen) tiethän on kaltevia.

Kokeilepa ajella ransulla tien keskellä (kun ei vastaantulijoita) , puoltaako edelleen.
Khyllä... Eli n.30astetta kääntyy ratti. (5min on helpommin havainnollistettava.)
Ja kyllä kaltevuus on otettu huomioon. Tottakai olen ajanut kaiken kaltevilla alustoilla. Siinä vaiheessa, kun kaltevuus voittaa puoltamisen ei tietenkään halua enää mennä oikealle. Erikoisen tässä tekee se, että vaikka kulmat on laitettu useampaankin otteeseen, liikkeelle lähtiessä ratti kääntyy oikealle ihan parin metrin matkalla vaikka tasaisella hallin lattialla. Ja samaa rataa kunnon vauhdissa. Ajattelinpa vaan, jos jollain ollut vastaavia tuntemuksia/tietoa, jotta voisi tehdä tarvittavia toimenpiteitä.
Jorsca
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Loka 2022 20:52

Re: Puoltaa oikealle

Viesti Kirjoittaja Jorsca »

Tessu200 kirjoitti: 18 Loka 2022 04:30 Transitista en tiedä mutta nuorena poikana etittiin välikoppa Escostani puoltovikaa millon mistäkin ja millon kenenkin kanssa kunnes kertoi naapurin poika että löysätäämpä iskareiden muttereita ja keula ilmaan ja veivataan ratia ees taas ,sitten keula ales ja pyörät suoraan ja iskarien mutterit tiukkaan.
JA perk.... kulki muuten aivan suoraan,hiemanko otti pannun,olipa joku vetäny penkissä mutterit tiukkaan ja sitten tolpat auton alle JA tässä mallissa EI ollut laakeroituja yläpäitä,oli pelkkä kumi niin ihmekkös tuo jos puolti!
Meinas naapuri tehdä saman virheen mutta kerkesi yksi asentaja väliin sanomaan,naapuri oli sillon autoliikkeessä töissä ja siellä sai omaa Escoaan laitella.
Niin ja aina ei sitten vika ole edessä,jos takana on joku väärin sekin sitten puoltaa.
Tätä takapään ajatustakim olen miettinyt... Jos vaikka ajettu kovemmin kanttariin ja taka-akseli mennyt aavistulsen sijoiltaan. Mitkä on oireet siinä kohtaa vaikka kulmat on säädetty.? Koska jos renkaat ovat linjassaan ja kori vinossa renkaisiin nähden, tekisikö se ohjaukselle hallaa?
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Puoltaa oikealle

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Onko tehty oikea nelipyöräsuuntaus kunnon vehkeillä?
Ja tekijänä joku ammattilainen...ei amispoika.

Näkeehän noita hieman kylki edellä eteneviä autoja välillä.
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Puoltaa oikealle

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Ei auta suuntaukset jos vika vaikkapa samanlainen kuten mulla,eli joku jumii ohjauksessa/jousituksessa ja vetää heti vinoon.
Jos on tehty nelipyöräsuuntaus sillon vika ei oikein voi olla takana koska sillon erot kyllä pitäs nähdä...
itselleni teki aikoinaan etuveto Escoon nuoripoika säädöt ammattiliikkeessä ja ei ollu valittamista,että ikä ei asentajassa aina ratkaise jos osaa työnsä,pätee aika monessa.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Puoltaa oikealle

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Itsekin epäilen vähän tuota kulmien säädön onnistuneisuutta...? Onko käynyt mahdollisesti niin että joku nivel ollut väljä jo ennen säätöä, jolloin mittaukset nelipyöräsuuntauskoneella eivät pidäkään paikkaansa ajaessa.

Säätäjissäkin on toki vaihtelua, osa säätää tarkoituksella epäsymmetrisiksi ottaen juuri tuon tien kaltevuuden huomioon, toleranssien sisälti kuitenkin pysyen.

Pystyisköhän ketjunaloittaja lataaman kuvan mittauspöytäkirjoista ennen ja jälkeen säädön? Vaikkakin lähtökohdallisesti itse säätö on helppoa kun vaan oikean auton tiedot valittu ohjelmasta, toki jotkut mestat on laiskempia tekemään säätöä viimeisen päälle ja useaamman kerran katsomaan että meni juuri eikä melkein. Jäykkätaka-akselisessa Transitissa tosin ainoa muuttuja on etypyörien auraus ja sitä kautta korinkulkukulma, joten outoa jos sitä ei saada tip top ehjillä nivelillä... :roll:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Jorsca
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Loka 2022 20:52

Re: Puoltaa oikealle

Viesti Kirjoittaja Jorsca »

Rengasliikkeessä, kunnon nykyaikaisilla vehkeillä kulmat säädetty. Ja asentajakin tuntui olevan ihan ammattimies. Ja uskon kyllä, että säädöt tehty hyvin. Kävinhän reklamoimassa ja säädättämässä toiseen kertaan. Asentaja kyllä katsoi välykset. Ja autokin on katsastettu hiljattain.

Onko etu- ja takaveto transiteissa samat arvot aurauksessa? Sitä mietin, että onko oikea auto valittu säätöä tehdessä? Ainakin motonetissa saa kaivelemalla vasta oikean auton tiedot. Esim oikeaa moniurahihnaa ei löytynyt ensimmäisellä yrittämällä ja oikeita auton tietoja etsittiin pitkään.
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Puoltaa oikealle

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Ainakin vanhemissa autoissa oli sääntönä että takavetosissa on aurusta ja etuvetosissa on haritusta etupyörissä.
Nykyajan autoista ei mulla tietoa ja nuokin vaihtelee merkeittäin/malleittain.
En itsekään epäile että asentaja olis tehny virheitä, kuluuko muuten renkaat mistään kulmasta?? mulla sillon välikopass oli kulutus huimaa mutta puoltokin oli liikaa!
Tämmöstä puolto vikaa on paha etänä selvittää kaiken pitäs nähdä/kokea mitä tekee ja miltä ajo tuntuu.
Talviliukkaalla kyllä huomaa jostoiseen suuntaan kurvatessaauraa reippaasti ja toiseen ei,sillon on joku geometriahäiriö tiedossa kyllä.
Vastaa Viestiin