Sivu 4/6

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 19 Loka 2022 15:37
Kirjoittaja Renee
Nyt vain herää kysymys miksi toi hc kovasti heittää. Onko jossain sitten ilmavuoto tai muu häikkä. Toi Map anturin puhdas ja kunnossa..

https://youtu.be/icgaLiEoohc

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 19 Loka 2022 16:44
Kirjoittaja adjo
Ilmavuotoja ei ole ja rengastuksen ohella tietysti egr ja map puhdistettu. Ei siis vikakoodeja ja mielestäni map arvot oli ok.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 19 Loka 2022 18:52
Kirjoittaja Renee
Moi ja ajoitukset on kunnossa ?

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 19 Loka 2022 19:06
Kirjoittaja adjo
Vielä kerran.. ajoitukset on kunnossa. Tää oire oli jo ennen rengastusta. Täytyy alkaa vielä tarkemmin tutkimaan ilmavuotoja, ei tässä muuta keksi. Käyn hakemassa starttipilottia repullisen.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 19 Loka 2022 21:25
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Tuolla ohjeet huohottimen letkun vaihtoon jos se nyt kuitenkin sattuisi olemaan halki.

https://www.youtube.com/watch?v=-TR4pZdXZpg

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 19 Loka 2022 21:41
Kirjoittaja adjo
No sekin kyllä pesty ja tarkastettu huohotinkotelon kanssa kun kansi oli pois. Voihan jossain joku halkeama jäädä löytymättäkin, itse imusarjaa en kovin hyvin tutkinut kun ei ollut mahdollinen vuoto edes mielessä. Tiivisteet oli nähdäkseni ihan kunnossa. Mutta puuhastellaan, puuhastellaan..

Ja iso kiitos vinkeistä!

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 20 Loka 2022 18:28
Kirjoittaja adjo
Ei kerta kaikkiaan löydy ilmavuotoa mistään. Nopeasti kaasua painaessa kyllä kuuluu pieni imusuhahdus, mutta apulaisen kanssa tutkiessa se kyllä kuuluu ilmansuodattimelta tulevasta putkesta. Hieman kone miettii ennen kierrosten ottoa ja käynti hieman epätasainen. Epätasaisimmillaan 2250 kierroksilla. Muuten en tuosta välittäisi, mutta menee liikaa bensaa.. 9,4 litraa keskikulutus 300 kilsaa ja 2/3 osaa tuosta matka-ajoa.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 20 Loka 2022 22:09
Kirjoittaja adjo
No huomenna testaan tuon map anturin. Ehkä se on sittenkin rikki ja antaa vääriä arvoja. Katson ensin Mondeosta nuo anturin paineet ja sitten vertaan tuohon.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 21 Loka 2022 13:41
Kirjoittaja adjo
Vertasin Mondeon arvoihin tyhjäkäynnillä ja kierroksilla. Ei merkittäviä eroja. Mutta nyt hämmästyttää ennakoiden ero, mitkä anturit tuota ennakkoa säätää? Ecuhan sen tietysti sitten päättää.

Eli Mondeoon verattuna kierroksilla ennakkoa noin 10 astetta enemmän. Ja kuumalla moottorilla tyhjäkäynnillä noin 10 astetta vähemmän. Eli Focuksessa kuumana tyhjäkäynnillä ennakko pyörii nollan kahta puolen, kun taas Mondeossa pysyy tasan 9 asteessa.

Ja edittinä, että ajettaessa moottorin ennakot kierroksilla tasakaasulla vaihtelee 37-50 astetta. Mutta kun laittaa kaasun pohjaan, niin isolla kuormalla ennakko tippuu 14 asteeseen. Vedossa ei ongelmia ja muutenkin tehot tuntuu olevan suurinpiirtein ainakin tallella.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 22 Loka 2022 11:17
Kirjoittaja Mk3Mondeo
adjo kirjoitti: 21 Loka 2022 13:41 Vertasin Mondeon arvoihin tyhjäkäynnillä ja kierroksilla. Ei merkittäviä eroja. Mutta nyt hämmästyttää ennakoiden ero, mitkä anturit tuota ennakkoa säätää? Ecuhan sen tietysti sitten päättää.

Eli Mondeoon verattuna kierroksilla ennakkoa noin 10 astetta enemmän. Ja kuumalla moottorilla tyhjäkäynnillä noin 10 astetta vähemmän. Eli Focuksessa kuumana tyhjäkäynnillä ennakko pyörii nollan kahta puolen, kun taas Mondeossa pysyy tasan 9 asteessa.

Ja edittinä, että ajettaessa moottorin ennakot kierroksilla tasakaasulla vaihtelee 37-50 astetta. Mutta kun laittaa kaasun pohjaan, niin isolla kuormalla ennakko tippuu 14 asteeseen. Vedossa ei ongelmia ja muutenkin tehot tuntuu olevan suurinpiirtein ainakin tallella.
ECU säätää ennakon perusasetuksen mukaan. Onhan se perusasetus tehty oikeaa tappia käyttäen niin, että ykkösen mäntä on yläkuolokohdassa?

Voit varmistaa asian irroittamalla ykkösen tulpan ja laittamalla vaikka pätkän jäykkää rautalankaa tai vaikka ohuen puupalikan tai hyvin varovasti ennen oletettua ykk:ta ruuvitaltan. Jonka jälkeen vertaat kampiakselin hihnapyörän ajoitusreikää lohkoon.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 22 Loka 2022 11:40
Kirjoittaja adjo
Ajoitus on tehty oikealla tapilla ja on satavarmasti kohdallaan. Sama vika oli autossa ennen rengastusta tehtaan asetuksillakin. Tämä on nyt todettu jo monta kertaa. Eikä tuo ennakon vaihtelu selity sillä, että olisi hieman pielessä ajoitus. Liekö sitten Ecu paskana..

Ja kiihdytyksessä ennakko pysyy siinä apout 14 asteessa, mutta tasakaasulla vaeltelee.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 22 Loka 2022 11:59
Kirjoittaja adjo
Ja nyt kävin vielä katsomassa koneella lisää.. kaikki kulminoituu nyt tuon ennakon virheellisyyteen varmaan. Kun nopeasti polkaisee kaasua, niin ennakko käy pikaisesti jopa -10 asteessa. Tuosta varmaan johtuu se pieni miettiminen kaasua painaessa. Sitten kierroksilla ennakko menee reilusti yli kolmenkymmenen, välillä lähelle 50 astetta. Eli vika pitäisi osata tuosta nyt päätellä jotenkin.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 22 Loka 2022 14:04
Kirjoittaja adjo
No vaihdoin kuitenkin sen kampiakselin asentotunnistimen. Ei vaikutusta. Tyhjäkäynnilläkin ennakko kuumalla moottorilla vaeltelee -0.5-3.00 asteen välillä. Nyt en enää keksi mitään, mitä tutkia..

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 22 Loka 2022 14:08
Kirjoittaja Renee
Mitenkä ne nakutustunnistimet nehän säätä sitä ennakkoa myös. Kuinkahan se kävisi 98 bensalla ?
https://club.autodoc.fi/magazin/miksi-moottori-nakuttaa.
Kolme tärkeintä anturia, joiden perusteella ECU määrittelee sytytyshetken ovat kampiakselin asentotunnistin, nokka-akselin (-akselien) asentotunnistin (-tunnistimet) ja nakutustunnistin. Kaksi ensin mainittua kertovat kampi- ja nokka-akselin asennot,

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 22 Loka 2022 15:35
Kirjoittaja adjo
Nokka-akselin asentotunnistimelta otin liittimen irti. Ei vaikutusta sytytyksen vaihteluun. Nakutustunnistimen liitin irti seuraavaksi, ei silläkään mitään vaikutusta. Lambdan liitin irti, ei silläkään vaikutusta sytytykseen. Mitäs vielä?

Nopeasti kaasua painaessa ennakko käy jopa -20 astetta.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 22 Loka 2022 16:06
Kirjoittaja Mk3Mondeo
adjo kirjoitti: 22 Loka 2022 11:40 Ajoitus on tehty oikealla tapilla ja on satavarmasti kohdallaan. Sama vika oli autossa ennen rengastusta tehtaan asetuksillakin. Tämä on nyt todettu jo monta kertaa. Eikä tuo ennakon vaihtelu selity sillä, että olisi hieman pielessä ajoitus. Liekö sitten Ecu paskana..

Ja kiihdytyksessä ennakko pysyy siinä apout 14 asteessa, mutta tasakaasulla vaeltelee.
Ok, en huomannut että olisit kertonut varmistaneesi ykkösen ykläkuolokohdan mutta jos olet niin hyvä niin.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 22 Loka 2022 16:26
Kirjoittaja duckworth
Mk3Mondeo kirjoitti: 22 Loka 2022 16:06
adjo kirjoitti: 22 Loka 2022 11:40 Ajoitus on tehty oikealla tapilla ja on satavarmasti kohdallaan. Sama vika oli autossa ennen rengastusta tehtaan asetuksillakin. Tämä on nyt todettu jo monta kertaa. Eikä tuo ennakon vaihtelu selity sillä, että olisi hieman pielessä ajoitus. Liekö sitten Ecu paskana..

Ja kiihdytyksessä ennakko pysyy siinä apout 14 asteessa, mutta tasakaasulla vaeltelee.
Ok, en huomannut että olisit kertonut varmistaneesi ykkösen ykläkuolokohdan mutta jos olet niin hyvä niin.
Tuo aiemmin ehdotettu tulpanreiästä TDC:n varmistaminen saattaa toimia vielä OHC:ssä, mutta Duratecissä tai muissa tämän aikakauden moottoreissa se on lähinnä suuntaa antava, eikä kerro onko jako oikeasti kunnossa.

Mutta on-topic, ongelmana vaikuttaa tosiaan olevan sytytysennakon outo käytös, johon ainakin MAP-, CPS- ja TPS-anturien tiedot vaikuttavat aika merkittävästi, antaako nämä anturit todella oikeaa tietoa ECUlle?

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 22 Loka 2022 16:38
Kirjoittaja adjo
Niin, mitähän arvoja niiden pitää antaa? Vertasin kaikkia arvoja Mondeon vastaavaan durateckiin, eikä niissä mielestäni ole kummoisia eroja. Ja kun "testasin" esim. nokka-akselin asentoanturia ottamalla pois liittimen, niin eihän se kerro mitään siitä, että toimiiko se..

Kierrokset 3000:

Moottorin kuormitus 17%
Pitkäaikainen polttoainesäätö 1 on 3,91%
Imusarjan paineanturi on 23kpa
Lyhytaikainen polttoainesäätö 1 (O2S11.STFT) on 13,28% (toinen arvo SHRTF1 on 17,65%)
Sytytysennakko 48,50 astetta
Kaasuläpän asento 17,65%

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 22 Loka 2022 16:57
Kirjoittaja adjo
Nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu toimivasta Mondeosta, ei vaikutusta.

Ja oireena siis hieman epätasainen käynti (koska ennakko vaeltaa?) JA HC arvot seilaa 30-200 arvoissa. Ja pieni miettiminen kaasua painettaessa (ennakko käy jopa -20 asteessa).

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 22 Loka 2022 17:25
Kirjoittaja Mk3Mondeo
duckworth kirjoitti: 22 Loka 2022 16:26
Mk3Mondeo kirjoitti: 22 Loka 2022 16:06

Ok, en huomannut että olisit kertonut varmistaneesi ykkösen ykläkuolokohdan mutta jos olet niin hyvä niin.
Tuo aiemmin ehdotettu tulpanreiästä TDC:n varmistaminen saattaa toimia vielä OHC:ssä, mutta Duratecissä tai muissa tämän aikakauden moottoreissa se on lähinnä suuntaa antava, eikä kerro onko jako oikeasti kunnossa.

Mutta on-topic, ongelmana vaikuttaa tosiaan olevan sytytysennakon outo käytös, johon ainakin MAP-, CPS- ja TPS-anturien tiedot vaikuttavat aika merkittävästi, antaako nämä anturit todella oikeaa tietoa ECUlle?
Tuolla tavalla eli ruuvitaltalla ja heittokellolla siitä meisselin päästä katsoin 2,0 Duratec HE:n yläkuolokohdan josta edelleen totesin ajoitustapin heitoksi yli kolme astetta. Heittokellon asteikko siis 0,01mm joten kyllä se on paljon muutakin kuin suuntaa antava.

Tässä kysyjän tapauksessa kyseessä varsin todennäköisesti on eeppinen vika jota ei nyt vaan ole huomattu. Kun kerran EGR:kin on kunnossa eikä auki koko ajan.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 22 Loka 2022 21:01
Kirjoittaja adjo
Miten tuo egr voi vaikuttaa noihin sytytyksien vaihteluihin?

Edittinä, nyt alkaa kyllä pelko hiipiä persuuksiin.. olisiko se pcv-venttiili sittenkin jumissa? Imusarjan irrottaminen on aivan tuskaa tuossa c-maxissa. Tai oikeastaan sen takaisin laittaminen. Viimeksi yhtä pulttia ähräsin lähes kaksi tuntia paikalleen. Mutta jos se voi heitellä sytytystä noin rajusti, niin kai se pitää käyttää pois. Ja voiko se vaikuttaa tuohon isoon HC:n vaihteluun myös?

Tosin pcv-venttiili toiminee vain tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla. Ja HC mitataan isoilla kierroksilla.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 22 Loka 2022 22:41
Kirjoittaja yritäedes
adjo kirjoitti: 22 Loka 2022 16:38 Niin, mitähän arvoja niiden pitää antaa? Vertasin kaikkia arvoja Mondeon vastaavaan durateckiin, eikä niissä mielestäni ole kummoisia eroja. Ja kun "testasin" esim. nokka-akselin asentoanturia ottamalla pois liittimen, niin eihän se kerro mitään siitä, että toimiiko se..

Kierrokset 3000:

Moottorin kuormitus 17%
Pitkäaikainen polttoainesäätö 1 on 3,91%
Imusarjan paineanturi on 23kpa
Lyhytaikainen polttoainesäätö 1 (O2S11.STFT) on 13,28% (toinen arvo SHRTF1 on 17,65%)
Sytytysennakko 48,50 astetta
Kaasuläpän asento 17,65%
Palaisin vielä noihin imusarjan MAP anturin arvoihin. Antoiko sama testeri Mondeosta vastaavia arvoja? Sillä jos tuo on "imusarjan absoluuttinen paine", on se 23 kPa kierroksilla kovasti matala. Mitä testeri näyttää, kun moottori ei käy? Pitäisi olla n. 100 kPa eli 1 bar eli normaali ilmanpaine.
Koska MAP arvo vaikuttaa suoraan sytytysennakkoon.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 22 Loka 2022 23:12
Kirjoittaja adjo
Samalla testerillä arvot oli mapin osalta melkein samat tyhjäkäynnillä ja kierroksilla kummassakin autossa. Vaihdan vielä huomenna mapit ja kokeilen muuttuuko mikään. Toki jos nyt miettii tuota hc arvon heittelyä, niin se tarkoittanee palamatonta bensaa menevän välillä läpi? Kun tulpat ja puolat on jo vaihdettu, niin syy rajautunee puristuspaineeseen (venttiilivika) tai suihkutussuuttimiin? Eli mapin vaihdon jälkeen jos ei muutosta tule, niin vaihdan koko jakotukin Mondeosta. Jos siinäkään ei tule muutosta, niin sittenhän ainoa vaihtoehto lienee enää bensanpaine.

Mitähän tuosta osaisi päätellä, että kun laittaa lämän tiskiin kuormalla, niin se sytytysennakko tasaantuu 14 asteeseen, kunnes on pakko löysätä kaasua, ettei vallan sakkoja saa..

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 22 Loka 2022 23:29
Kirjoittaja Peta
Nokka-akselin anturi määrittää yleensä perus ennakon. Mutta tuossa voi olla johtosarjassakin vika.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 22 Loka 2022 23:33
Kirjoittaja adjo
Ennakko ja se HC arvo heittelee rajusti. En usko ainakaan nokka-akselin anturin vikaan, varsinkaan kun sen toimivasta autosta jo vaihdoin. Johtosarjasta en ole löytänyt näkyvää vikaa, mutta voihan se olla näkymätön.

Ja taas edittiä, ennakko tyhjäkäynnillä kylmällä moottorilla aikalailla 9 astetta. Kuumalla tippuu nollan kahta puolen seilaamaan. Ja kaasua painaessa käy jopa -20 asteessa hetkellisesti.