Sivu 3/6

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 13 Loka 2022 19:50
Kirjoittaja adjo
Nonii.. puolat vaihdettu, ehkä aavistuksen tasaisempi käynti. Tulpat vaihdettu (3. tulppa näytti hieman kostealle..) ja käynti taas hieman parempi. Mutta nopeasti kaasua painaessa tupsahtaa imusarjassa. Ja nyt antaa vikakoodiakin.

-P2008 IMRC piiri avoin. Pyörteilynohjauksen ulostulon virtapiiri avoin, oikosulussa tai pääteastevika. Ja 4 sytytyskatkoa ilmoitti myös.

Mitäs seuraavaksi puuhastellaan? Läpät jumissa tai sittenkin jo vastusmitatut solenoidit rikki tms.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 13 Loka 2022 22:05
Kirjoittaja adjo
Löysin haulla vastaavaa ongelmaa tuon solenoidin osalta. Eli kun auto käy, niin kumpikin solenoidi pitäisi toimia ja päästää alipaine säätimille käsittääkseni. Kuljettajaa lähimpänä oleva ei ainakaan tyhjäkäynnillä toimi, en tiedä toimiiko kierroksilla.. alipaineletkusta imemällä säädin kääntää läppien akselia ja imusarjasta kuuluu vähän "rahinaa". Eli käynti ei ole ihan niin hiljaista kun säädin vetää ja akseli kääntyy. No uutta osaa tilaukseen ja sitten kohti uusia pettymyksiä. :)

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 14 Loka 2022 14:17
Kirjoittaja adjo
No solenoidi toimii kylmällä moottorilla ja kääntää läppäakselia kyllä. Eli toiminee kuumalla moottorilla ainoastaan isommalla kuormituksella. Taidan laittaa paaliin suosiolla, ei tässä enää oikein mitään keksi... ei edes vikakoodia pukkaa enää.

Käyntiä on melkein mahdoton pitää kaasupoljinta painamalla tasaisena aluella tyhjäkäynti-2500. Se bensanpaine on testaamatta oikeastaan enää, ainakin niistä mitä on tullut tässä esille. Voisiko se bensan paine muuttua jossain 2500 kierroksen jälkeen, koska silloin toimii ok?

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 14 Loka 2022 15:34
Kirjoittaja adjo
Kyllästyitte varmaan jo tähän räpeltämiseen. Ei se mitään, niin minäkin. Mistään en löydä sytytysennakon määrää esim. tietyillä kierroksilla. Kampiakselin asentotunnistinta nyt taas vaihteeksi epäilen. Oli äsken ilmanputsarin kotelo pois paikaltaan, kun tutkin sadannen kerran imuilmavuotoja. No kaasua nopeasti painaessa imusarjassa selvästi paukkuu, eli vetää sytöt liian aikaiselle. Syy pitäisi löytää sille.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 14 Loka 2022 17:20
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Tarkista nyt vielä kerran alipaineletkut. Samoin EGR kun niissäkin on joskus on takeltelua.

Kampiakselin anturi itsessään joko toimii tai ei toimi.

Oletko muuten kurkistanut sitä kampianturia ettei siinä ole metallisilppua? Sellainen voi aiheuttaa käyntihäiriöitä.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 14 Loka 2022 18:14
Kirjoittaja yritäedes
adjo kirjoitti: 10 Loka 2022 10:24 Mulla on OBD Auto Doctor ja se ei näytä mitään katkoksia. Aika lyhyt on sensorilista mistä voi valita. Mutta nyt katsoin arvoja sillä käyntialueella, jossa käynti on eniten "ravistavaa".

2144 RPM
Short term fuel trim bank 1 = 11,7%
Long term fuel trim bank 2 = 12,5%
Intake manifold absolute pressure = 23,0 kPa
Ignition timing advance fo 1 cylinder = 36,5
Bank 1 sensor 1 = 0,080V
Bank 1 sensor 2 = 0,620V
Tuolla on kaksilitraisen sytysennakon taulukko imusarjanpaine vs kierrokset. Se alempi taulukko. Olisiko tuosta mitään apua?
https://www.locostbuilders.co.uk/forum/ ... tid=195660
PS. Ei olla kyllästytty!😁

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 14 Loka 2022 18:27
Kirjoittaja yritäedes
Oletko päässyt kiinni TPS sensorin arvoihin? Kaasuläpän asentoanturi.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 14 Loka 2022 20:40
Kirjoittaja adjo
Mk3Mondeo kirjoitti: 14 Loka 2022 17:20 Tarkista nyt vielä kerran alipaineletkut. Samoin EGR kun niissäkin on joskus on takeltelua.

Kampiakselin anturi itsessään joko toimii tai ei toimi.

Oletko muuten kurkistanut sitä kampianturia ettei siinä ole metallisilppua? Sellainen voi aiheuttaa käyntihäiriöitä.
Tarkistin taas kerran.. kokeilin paineilmallakin nuo mitkä saa helposti pois enempiä purkamatta. Käytin asentoanturin pois ja ihan siistiltä näytti. EGR putsattu.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 14 Loka 2022 21:08
Kirjoittaja adjo
yritäedes kirjoitti: 14 Loka 2022 18:27 Oletko päässyt kiinni TPS sensorin arvoihin? Kaasuläpän asentoanturi.
Ehkä joo.. tp tyhjäkäynnillä reilu 14%. Käytössä forscan nyt. Nollasin työkaluista opitut arvot PCI (käsittääkseni) ja käynti huononi ja savutti reilusti. Palautin opitut arvot, niin savuttaminen väheni huomattavasti, mutta oire edelleen sama. Eli reagoi huonosti kaasuun ja käynti alle 2500 kieroksen vähän röpöttämistä. Nopeasti kaasua painaessa tupsahtelee.. jossain. Välillä tuntuu, että imusarjassa, mutta välillä pakopuolella. Ei mitenkään isosti, mutta kuitenkin.

Vikakoodi koko ajan P1000-63, mutta tuo liittynee siihen, kun ei opetettu ajamalla?

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 14 Loka 2022 21:41
Kirjoittaja adjo
Tyhjäkäynnillä TP 14,5%, IMAP 33.0kpa ja ennakko 2,0
2000 RPM TP 16,1%, IMAP 22,0kpa ja ennakko 35,0
3000 RPM TP 17,3%, IMAP 21,0kpa ja ennakko 48,5

Aika rajut ennakot?
Voisiko se bensanpaine sittenkin tehdä tuota? Eli ruiskii "ei sumuna" ja lambda haistelee ja säätää ennakkoa rajusti? Maallikon ajatuksia..

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 15 Loka 2022 14:46
Kirjoittaja adjo
Ei millään kielellä löydy googlesta, että mitä tuo alempi alipaineventtiili tekee? Otin sen irti kun ajattelin uusia ne monesti tarkastetut letkut. Siellä on neliön muotoinen tanko imusarjassa, johon tuo säädin tulee.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 15 Loka 2022 15:44
Kirjoittaja yritäedes
adjo kirjoitti: 14 Loka 2022 21:41 Tyhjäkäynnillä TP 14,5%, IMAP 33.0kpa ja ennakko 2,0
2000 RPM TP 16,1%, IMAP 22,0kpa ja ennakko 35,0
3000 RPM TP 17,3%, IMAP 21,0kpa ja ennakko 48,5

Aika rajut ennakot?
Voisiko se bensanpaine sittenkin tehdä tuota? Eli ruiskii "ei sumuna" ja lambda haistelee ja säätää ennakkoa rajusti? Maallikon ajatuksia..
Joo, ennakot on liian paljon. Ja ihmetyttää nuo IMAP arvot, jotka laskevat, kun kaasuläppää avataan?
21,0 kpa, imua enemmän kuin joutokäynnillä, vaikka kone käy 3000 rpm? Vai tulkitsenko arvoja väärin?

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 15 Loka 2022 16:18
Kirjoittaja adjo
Alipaine imusarjassa tosiaan laskee kun kierrokset nousee..
Tyhjäkäynnillä ennakko käy jopa pikkuisen miinuksella välillä.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 15 Loka 2022 17:35
Kirjoittaja adjo
Nymmää lopetan paskan tonkimisen. Alipaineletkut vaihdettu uusiin, ei vaikutusta. Bensanpaine testattu omintakeisella virityksellä.. polttoainepumpun sulake pois ja jakotukin päähän paineletkulla 2,5bar paine. Käy yhtä epätasaiseen, ainoa ero saattoi olla, että kaasua löysätessä tupsahteli nyt pakosarjan puolella. Saattaa olla mielikuvistustakin.. olkoot kosla siinä nyt hetken. Pitää miettiä, että mitä tuolle tekee.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 15 Loka 2022 21:51
Kirjoittaja adjo
Toisaalta mitäpä sitä muutakaan tekis kun tonkii.. noista ennakoista vielä, että moottorihan käy ihan tasaisesti kun yli 2500 kierrosta ja ottaa helposti kierrokset sinne kuuteen tonniin. Ja jos oikein osasin tietokoneella "huoltaa", niin opittujen arvojen poistaminen huononsi käyntiä ja lisäsi huomattavasti "näkyvää ja haisevaa" pakokaasua. Sitten kun palautin opitut arvot, niin tilanne palautui tähän ei niin huonoon käyntiin ja lievään savuttamiseen. Voisiko olla vaan niin yksinkertainen ratkaisu, että nyt pitäisi ajaa ja opettaa moottori uusiksi?

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 16 Loka 2022 12:52
Kirjoittaja adjo
Voi hevosen tavara sentään.. se vika lienee sittenkin siinä solenoidissa, jonka vastukset mittasin. Tein silleen, että yhdistin tuolle solenoidille menevät alipaineletkut, eli nyt alipainesäädin imee läpät kiinni myös tyhjäkäynnillä. Käynti huomattavasti parempi ja reagoi kaasuun paremmin. Pientä miettimistä vieläkin. No mittasin sen solenoidin vastuksen ja ääretöntä näytti tällä kertaa. Ja kun en viimeksi älynnyt, niin nyt vielä varmistin jännitteellä, että ei toimi. Viereinen napsahtaa hyvin, mutta tuossa toisessa ei siis kela vedä mitään.

Edittiä, vaihdoin tuon ehjän solenoidin ohjaamaan imuläppävipua ja siihen toiseen alipainesäätimeen vaan laitoin suoran imun. Ei tuo nyt vieläkään älyttömän tasaista käynti ole, mutta reagoi huomattavasti paremmin kaasuun. Nyt saattaa jopa mennä päästöistä läpi nenätestin perusteella.. Tilaan käytetyn solenoidin ja eiköhän se sillä toimine. Sitten vaan leimalle kuuntelemaan mitä setä sanoo. Paitsi, että yksi muuttuja vielä... takajousta vaihtaessa katkesi tukivarren pultti helaan kiinni ("#¤%7&%)... eli kaivetaan vielä sitä kasaa vielä.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 16 Loka 2022 18:22
Kirjoittaja Renee
Harmi toi juttu kun turhaan työtä teit ja noita solenoidia me jo syylliseksi alussa epäiltiin heti.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 16 Loka 2022 18:28
Kirjoittaja adjo
Oon tavannut sanoa, että työtä se on turhakin työ. Se vastusmittaus siinä hämäsi, kun silloin takuuvarmasti näytti vastusta solenoidissa.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 16 Loka 2022 18:46
Kirjoittaja Renee
Taitaa noi mittaukset aika monesti olla vain suuntaa antavia juttuja?. Että onko moottori sitten tosi käyntilämpöien ja niin edelleen. Ilmoittelee kun saat toimivat osat parantuiko käynti. Omassa kulkeneessa kävin leimalla toi HC oli 7 .

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 17 Loka 2022 10:48
Kirjoittaja adjo
Onko kenelläkään tietoa, että mitä tuo toinen alipainesäädin tekee imusarjassa? Eli toinen säätää imuläppiä, mutta entäs se toinen?

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 17 Loka 2022 13:22
Kirjoittaja Renee
Solenoidi joka lähimpänä kaasuläppää niin se säätä noita imusarjan läppiä . Toinen säätää tuota vääntömomenttia että kuinka pitkä se ilman menevä reitti on. Normisti pitemmän kautta ja jos tehoa tarvitaan yläpäähän reilusti sitten lyhyempi reitti. Eli noi nypytykset johtuu varmaan tosta solenoidista.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 17 Loka 2022 15:36
Kirjoittaja adjo
Nonii, sain eilen illalla takajousetkin vaihdettua ja aamupäivällä huudattelin tuota ja päätin käyttää katsastuksessa nenäanalysaattorin jälkeen. Autohan kelpasi!! Aika rajua oli HC vaihtelu kierroksilla, väli noin 30-200, mutta nappasi paperille 60/100. Ja tuo rikkinäinen solenoidi nyt sitten aiheuttaa varmaan rikkaan seoksen, ehdin jo ajamaan sata kilsaa ja kulutus 9,4l.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 19 Loka 2022 13:19
Kirjoittaja adjo
Nyt kumpikin solenoidi toimii. Mutta ei se käyntiä tasoittanut. Olen ollut sitä mieltä koko ajan, että moottori saa liikaa bensaa ja tuo kulutus kyllä sen vahvistaa. Eli käynti edelleen hieman epätasaista noin 2300 kierrokseen asti ja sen jälkeen en ainakaan huomaa epätasaisuutta. Vaikka happianturi antaa oikeita lukemia, niin voisiko se kuitenkin olla syynä? Auto nyt tosiaan katsastettu ja katsastuksessa HC vaihteli rajusti välillä 30-200. CO% oli 0,2/0,2 eli rajalla ja CO2% 14,7. O2% 0,53/5 ja Lambda 1,02.

Täähän on juuri myös rengastettu öljynsyönnin lopettamiseksi, eli varmaan katti suhteellisen jaskassa. Etummainen happianturi puhdistettu.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 19 Loka 2022 13:52
Kirjoittaja Renee
Toi Co on vielä rajoissa tosin ei ihan 0.0 .Mutta kyllä kiinittäsin tuohon sytytyspuoleen ja seoksen palamiseen . Oletko käyttänyt suuttiniin puhdistusnestettä bensan joukossa että ne antaa tasaisen sumun . . Mikäs sitä hc arvoa noin paljon heittaa . Öljyä nyt ei kulu yhtään ei sinistä katkua pakoputkesta ei enää tule. Kerroit että kuluttaa bensaa eli menii ylin7-8 l/100km.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 19 Loka 2022 14:41
Kirjoittaja adjo
Tulpat ja puolat vaihdettu. Suuttimet puhdistin ja tarkistin sumun paineella (cleanerilla). Puhdistusaineita en ole laittanut, mutta kai sitäkin pitää kokeilla.. Ja joo, öljyä ei polta enää, bensaa menee yli 9 litraa satasella.