Sivu 5/6

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 23 Loka 2022 08:43
Kirjoittaja Renee
Noista puristuspaineista onko joka sylinterissä se 15 kiloa vai oletko ne katsonut. Nykyään on myös se ohivuotomittaus. Miksi se polttoaineseos ei pala kunnolla . Varmaan näin pitkä juttu että varmaan kannaltasi laittaa tehdyt jutut alekkain ettei noita tehtyjä juttuja toisteta turhaan. Mitä mulla oli kaasaripeli niin jopa siinä toi hc oli 50 vaikka 600 oli rajana.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 23 Loka 2022 10:05
Kirjoittaja adjo
En ole paineita mitannut. Jos olisi venttiilivika, niin kai tuo HC olisi koko ajan korkealla. Mutta kai sekin pitää tehdä jos ei muuta keksi enää.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 23 Loka 2022 14:03
Kirjoittaja Renee
Oliko moottori ennen remonttia paha öljysyöppö. Että se katalysaattori on niin tukossa kaistasta ettei se puhdista mitään enää noita pakokaasuja

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 23 Loka 2022 14:13
Kirjoittaja adjo
Oli syöppö. Mutta ei se katti vaikuta bensansyöntiin tai sytytyksen heilumiseen?

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 23 Loka 2022 14:48
Kirjoittaja duckworth
Mk3Mondeo kirjoitti: 22 Loka 2022 17:25
duckworth kirjoitti: 22 Loka 2022 16:26

Tuo aiemmin ehdotettu tulpanreiästä TDC:n varmistaminen saattaa toimia vielä OHC:ssä, mutta Duratecissä tai muissa tämän aikakauden moottoreissa se on lähinnä suuntaa antava, eikä kerro onko jako oikeasti kunnossa.

Mutta on-topic, ongelmana vaikuttaa tosiaan olevan sytytysennakon outo käytös, johon ainakin MAP-, CPS- ja TPS-anturien tiedot vaikuttavat aika merkittävästi, antaako nämä anturit todella oikeaa tietoa ECUlle?
Tuolla tavalla eli ruuvitaltalla ja heittokellolla siitä meisselin päästä katsoin 2,0 Duratec HE:n yläkuolokohdan josta edelleen totesin ajoitustapin heitoksi yli kolme astetta. Heittokellon asteikko siis 0,01mm joten kyllä se on paljon muutakin kuin suuntaa antava.
En epäillytkään etteikö todellista yläkuolonkohtaa saisi katsottua tulpan reiästä, koska sieltähän sen saa mitattua, sehän on selvä. Tarkoitinkin ettei sillä ole jaon kannalta merkitystä, koska valmistaja ei ole tarkoittanut välttämättä että ykkönen on TDC kun alakerran merkki kohdallaan, kuten olit itsekin mitannut tuon kolmen asteen heiton. Jos säädät omalla mittauksella alakerran ja nokka-akselit valmistajan merkeillä, voi käydä ikävästi. Taitaa tälläkin foorumilla olla ketju jossa kaikki venttiilit meni solmuun Zetec SE:stä kun katsottiin ykkönen TDC:hen ja lattaraudalla nokat. Ja omalta kohdalta voin sanoa että jos vaikka Peugeotin 1.4-koneeseen katsot ykköspytyn (vauhtipyörää lähinnä PSA-vehkeissä) yläkuolonkohtaan ja nokka-akselin tapilla niin kuuluu vaan riks raks poks. Volkkarin 1.9 TDi:ssa taas ei lähde käyntiin jos alakerran kattoo hehkunreiästä TDC:hen.

Lyhyesti itse en ainakaan suosittele kotimekaanikoille tai välttämättä korjaamoillakaan että jätetään noudattamatta niitä tehtaan merkkejä kun jako katsotaan kohdalleen. Tai no omalla vastuulla :shock:

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 23 Loka 2022 18:39
Kirjoittaja adjo
Nojoo.. yhteenvetona oireet. Nopeasti kaasua painaessa miettii hetken. HC arvot seilaa 30-200 välillä. Sytysennakko seilaa myös jollain ihme logiikalla, toisena päivänä kuumana tyhjäkäynnillä nollan kahta puolen ja toisinaan 10 asteen kahta puolen. Mutta isoilla eroilla, eli ei parin asteen seilaamista. Liittynee tuohon korkeaan HC arvoon (palamatonta bensaa) kun yrittää syötöllä ja ennakolla säätää seosta (arvaus)? Syö liikaa bensaa, ajoneuvotietokoneen mukaan 9,4 litraa sataselle. Ja tankkaushistoria vahvistaa tuon.. ei ainakaan vähempi mene.

Ei vikakoodeja
Kampiakselin asentotunnistin vaihdettu
Nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu
MAP anturi vaihdettu
EGR putsattu
Tulpat vaihdettu
Puolat vaihdettu
Suihkutussuuttimet testattu pöydällä cleanerilla ja paineilmalla, sumuttaa hyvin
Polttoainelinjan puhdistusainetta laitettu tankkiin

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 23 Loka 2022 19:34
Kirjoittaja Mk3Mondeo
duckworth kirjoitti: 23 Loka 2022 14:48
Mk3Mondeo kirjoitti: 22 Loka 2022 17:25

Tuolla tavalla eli ruuvitaltalla ja heittokellolla siitä meisselin päästä katsoin 2,0 Duratec HE:n yläkuolokohdan josta edelleen totesin ajoitustapin heitoksi yli kolme astetta. Heittokellon asteikko siis 0,01mm joten kyllä se on paljon muutakin kuin suuntaa antava.
En epäillytkään etteikö todellista yläkuolonkohtaa saisi katsottua tulpan reiästä, koska sieltähän sen saa mitattua, sehän on selvä. Tarkoitinkin ettei sillä ole jaon kannalta merkitystä, koska valmistaja ei ole tarkoittanut välttämättä että ykkönen on TDC kun alakerran merkki kohdallaan, kuten olit itsekin mitannut tuon kolmen asteen heiton. Jos säädät omalla mittauksella alakerran ja nokka-akselit valmistajan merkeillä, voi käydä ikävästi. Taitaa tälläkin foorumilla olla ketju jossa kaikki venttiilit meni solmuun Zetec SE:stä kun katsottiin ykkönen TDC:hen ja lattaraudalla nokat. Ja omalta kohdalta voin sanoa että jos vaikka Peugeotin 1.4-koneeseen katsot ykköspytyn (vauhtipyörää lähinnä PSA-vehkeissä) yläkuolonkohtaan ja nokka-akselin tapilla niin kuuluu vaan riks raks poks. Volkkarin 1.9 TDi:ssa taas ei lähde käyntiin jos alakerran kattoo hehkunreiästä TDC:hen.

Lyhyesti itse en ainakaan suosittele kotimekaanikoille tai välttämättä korjaamoillakaan että jätetään noudattamatta niitä tehtaan merkkejä kun jako katsotaan kohdalleen. Tai no omalla vastuulla :shock:
Aivan oikein, tässä tapauksessa on tarkoitus varmistaa, että ajoitus on edes samalla hehtaarilla kun käynnissä tuntuu olevan perustavaa laatua olevaa vikaa.

Minä puolestani suositan ettei merkkikorjaamolle viedä autoa jos siinä on jotakin oikeaa vikaa. Omistan auton joka kävi varmuudella kolmella korjaamolla joista kaksi merkkikorjaamoa eikä mikään saanut vikaa selville. Omalta osaltani maksoin tuosta kolmannesta käynnistä 300€ ja vastaus oli ettei autossa ole mitään vikaa paitsi ettei lähde käyntiin.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 24 Loka 2022 12:07
Kirjoittaja Renee
Mitkä sytystulpat nyt siinä on. Alkuperäisiä .monesti kannatta käyttää.
Tuossa juttua viewtopic.php?t=24736&sid=8acaccbcbe220 ... 4d78e28bb1

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 24 Loka 2022 15:29
Kirjoittaja adjo
Motonetin tyttö myi tällaiset:https://www.motonet.fi/fi/tuote/111240/NGK-TR6AP-13
Samanlaiset näkyi olevan edellisetki.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 24 Loka 2022 16:46
Kirjoittaja Renee
Tuosta kulutuksesta sehän on aivan kohtuuton mitä kerroit. Testasin Volvolla motarilla ajettiin 300km. Kulutus oli 8 litraa ja nopeus 110-120 mitä juohevasti liikenne kulki. Eikös se c-max kulutus jota tehdas lupaa ole jotain 7.2 pitaan.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 24 Loka 2022 16:51
Kirjoittaja adjo
No siksihän tässä puuhastellaan.. vastaavalla koneella Mondeon kulutus matka-ajossa auton mukaan 6,6 ja yhdistetty pitkän aikavälin keskikulutus enimmäkseen kaupunkiajoa on 7,7 litraa sataselle.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 24 Loka 2022 16:54
Kirjoittaja duckworth
adjo kirjoitti: 23 Loka 2022 10:05 En ole paineita mitannut. Jos olisi venttiilivika, niin kai tuo HC olisi koko ajan korkealla. Mutta kai sekin pitää tehdä jos ei muuta keksi enää.
Kannattaa tosiaan mitata että voidaan sulkea pois mahdollisest venttiilivaivat.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 24 Loka 2022 17:06
Kirjoittaja adjo
Juu, poissuljetaan sekin jos tarpeen. Itse alan kallistumaan tuon bensanpaineen suuntaan vian osalta. Sitä jo testasin, mutta taisin olla liian hätäinen sen testin kanssa..

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 24 Loka 2022 18:30
Kirjoittaja adjo
Jatketaanpa taas hieman.. vaihdoin toimivasta Mondeosta Motorcraftin tulpat (ei "kovin" uudet). No saattoi käynti hieman huonontua, ei ainakaan parantunut. Konehan käy nyt sitten kai todistetusti laihalla, kun pois otetut tulpat oli vaaleanharmaat, melkein valkoiset?

Toki just tällä tankillisella menee se puhdistusaine koneen läpi..

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 24 Loka 2022 18:55
Kirjoittaja Renee
Tuossa noita tulpan värejä oliko normal vai vielä valkoisemmat.
https://www.retroautot.fi/tekniikka/syt ... ox[480]/0/

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 24 Loka 2022 19:39
Kirjoittaja adjo
Normaalia valkoisemmat kai.. mutta tosiaan nyt se puhdistusaine tankissa. Vaikea kuvitella, että tuolla bensankulutuksella olisi laiha seos. Alkaa toivo loppua tän suhteen ja varsinkin kun ei olisi aikaa tähän yhtään laittaa.

Mutta jos lähtee siitä katsastuksessa todennetusta HC:n rajusta vaihtelusta, niin sehän tarkoittaa, että palamatonta bensaa menee moottorin läpi? Miksi palamatonta menee?

Tulpat ei syynä, vaihdettu ja testattu ->puolat vaihdettu= kipinä pitäisi olla kunnossa
Suuttimien suihku kunnossa ainakin paineella cleanerilla testattuna -> jos matala bensanpaine niin kusee pyttyyn=ei pala kunnolla ja palamatonta bensaa menee koneen läpi?

Muita ideoita? PCM paskana? Toki joku voi ohjata sylinteriin yksinkertaisesti liikaa bensaa, joka ei jaksa palaa.

Ja edittiä taas. Tuli mieleen, että saattaisiko se TP sensori antaa ihan oikeaa tietoa, mutta läppä ei aukeakaan oikein?
Editin edittiä. Käytin läppäkotelon taas auki ja ei siellä ainakaan mikään jumita ja hampaat muovirattaissa ok, sekä signaalit menee pinneiltä läpi.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 24 Loka 2022 23:15
Kirjoittaja adjo
No vielä tuli yhtäkkiä mieleen, että mikä tarkoitus on suihkutussuuttimen päissä olevalla muovirinkulalla? Uusina myytävissä suuttimissa ei kuvien perusteella sellaisia kaikissa edes ole. Yhdestä suuttimesta oli nimittäin siitä muovirinkulasta lohjennut pieni pala pois. Ettei se vaan haittaisi tuota palamista?

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 25 Loka 2022 08:16
Kirjoittaja Renee
Onko se suuttimen suodatin vai joku tiiviste tuossa varaosia .
https://www.finjector.com/fin/suuttimien_varaosat-3

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 25 Loka 2022 09:23
Kirjoittaja adjo
Ei ole tiiviste, vaan tällainen: https://www.mrinjectorparts.com/store/p ... Packs.html
Suihkupäässä eli imupuolella tuo, uloimpana. Liekö joku ilmanohjain..

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 28 Loka 2022 14:21
Kirjoittaja adjo
Googeloitsin jonkun aikaa ja selvisi, että tuo muovirinkula on vaan pitämässä o-renkaan paikallaan. Ja joku kirjoitti, että kun Volvo huoltaa vanhoja suuttimia, niin eivät edes laita noita enää. Koronaflunssa päällä, mutta kunhan tästä selvitään, niin vaihdan Mondeosta suuttimet ja testaan niillä.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 13 Marras 2022 19:15
Kirjoittaja adjo
Eipä ole ollut tähän aikaa paneutua, mutta nyt kun tankki on lähes tyhjä, niin ilmaantui seuraavaa: Kiihdytettäessä pätkii kovasti, melkein sammuu. Pienellä kaasulla kiihdytettäessä pääsee vauhtiin ja tasakaasulla menee ongelmitta. Eli polttoainepuolella varmaan vika paineissa. Suodatin lienee tankissa vai liekö ollenkaan, polttoainepumppu tankin vieressä.

Edittiä. Vai onko pumppu tankissa ja tankin vieressä takana sittenkin suodatin? Iso metallinen sylinterimäinen osa polttoainelinjassa.. en ole tarkempaan katsonut, että meneekö sinne johtoja. Tarvii varmaan ryömiä alle.. joidenkin tietojen mukaan ei edes ole suodatinta tässä mallissa, 1.8 duratec -06 C-Max. Jj.. taitaa olla tuo pömpeli se polttoainehuurujen kerääjä.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 13 Marras 2022 19:58
Kirjoittaja adjo
Nojoo, lisää googlea ja taidan tehdä luukun takapenkin alle, koska siellä ei sellaista ole. Säästyy tankin tiputtamiselta. Ei oikein nappaa tuossa pihalla sen pois ottaminen. Mikä noissa pumpuissa menee rikki yleensä? Vai riittääkö pelkkä puhdistaminen?

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 24 Marras 2022 20:20
Kirjoittaja adjo
No nyt purettu bensapumppu pöydällä. Ihan muuten näyttää toimivalta, mutta se pumpun siivilä/suodatin on aika tukkoisen näköinen. Ei paljon pesulla ja paineilmalla puhdistu. Taidan laittaa paketin tankkiin ilman siivilää, niin näkee onko vika siinä. Ei kai se muuta tee kuin tukkii pahimmassa tapauksessa suihkusuuttimen?

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 25 Marras 2022 08:10
Kirjoittaja Renee
Kyllä minä laittasin sen pumpun takasin jossa on sihti paikoillaan. Täytyyhän bensalinjassa joku suodatin olla kun toi normi suodatin tässä mallissa unohdettu kokonaan pois

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 25 Marras 2022 08:42
Kirjoittaja adjo
Ajattelin vaan, että kokeilen ilman sihtiä vian toteamiseksi ja laitan sitten takaisin. Mutta puhdistin sitä cleanerilla ja paineilmalla puhaltelemalla. Ja kas kummaa.. ainakin tyhjäkäynti on nyt erittäin tasainen! Kierroksilla vielä vähän meinaa röpöttää. Katsotaan miten nyt menee bensaa ja tilataan uusi pumppupaketti jos tarvetta. Sihtiähän ei ainakaan googlella löytynyt.