Sivu 1/6

C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 07 Loka 2022 11:47
Kirjoittaja adjo
Kyseessä 1.8 duratec -06. Auto meinaa sammahtaa kaasua painettaessa kuumalla koneella. Käynti hieman epätasaista ja alueella 2000-2250 epätasaisimmillaan. Sen yläpuolella käynti tasainen, vastaa kaasuun herkästi. Otin kuvakaappaukset diagnostiikasta ja yritän ne saada tänne laitettua..

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 07 Loka 2022 12:00
Kirjoittaja Mk3Mondeo
adjo kirjoitti: 07 Loka 2022 11:47 Kyseessä 1.8 duratec -06. Auto meinaa sammahtaa kaasua painettaessa kuumalla koneella. Käynti hieman epätasaista ja alueella 2000-2250 epätasaisimmillaan. Sen yläpuolella käynti tasainen, vastaa kaasuun herkästi. Otin kuvakaappaukset diagnostiikasta ja yritän ne saada tänne laitettua..
Tuo viittaa laihaan polttoaineseokseen. Polttoainesuodatinta vaihdettu?

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 07 Loka 2022 12:26
Kirjoittaja adjo
Ei ole vaihdettu, pitänee sekin etsiä jostain. Nyt antoi vikakoodin P2008. Kummassakin alipainesäätimen solenoidissa (vai mitä lie) vastus noin 30 ohmia. Alipaineletkut ehjät ja keulan puoleinen antaa solenoidin jälkeen imua säätimelle, joka toimii ja vetää imusarjan läppiä. Mitä tuon tulipellin puoleisen solenoidin ohjaus on? Eli millä kierroksilla tulee toimia? Häilyvä vikakoodi lisäksi P0171 System too lean bank 1.

Edit. Kyllä se toimiikin.. liekö moottorin lämpötilariippuvainen, kun hieman jäähtyneellä moottorilla toimii kumpikin alipainesäädin.
Ja lisää edittiä: Eihän tuossa ole polttoainesuodatinta.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 07 Loka 2022 15:12
Kirjoittaja Mk3Mondeo
adjo kirjoitti: 07 Loka 2022 12:26 Ei ole vaihdettu, pitänee sekin etsiä jostain. Nyt antoi vikakoodin P2008. Kummassakin alipainesäätimen solenoidissa (vai mitä lie) vastus noin 30 ohmia. Alipaineletkut ehjät ja keulan puoleinen antaa solenoidin jälkeen imua säätimelle, joka toimii ja vetää imusarjan läppiä. Mitä tuon tulipellin puoleisen solenoidin ohjaus on? Eli millä kierroksilla tulee toimia? Häilyvä vikakoodi lisäksi P0171 System too lean bank 1.

Edit. Kyllä se toimiikin.. liekö moottorin lämpötilariippuvainen, kun hieman jäähtyneellä moottorilla toimii kumpikin alipainesäädin.
Ja lisää edittiä: Eihän tuossa ole polttoainesuodatinta.
Sehän on sitten huoltovapaa.

Vikakoodi ilmoittaa tuon minkä sanoin että seos liian laiha lohkossa 1 eli kun kyseessä on neloskone niin sylinterilohkossa. Muutenhan se ilmoittaisi kai sylinterin.
Onko tuossa se huohottimen letku siellä imusarjan alla? Katsoitko myös sen ettei ole halki kun se on ollut vanhemmissa Duratecin tyyppivika?

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 07 Loka 2022 17:53
Kirjoittaja adjo
Pesin ja tarkistin kaikki osat, eli niiltä osin pitäisi olla kunnossa. Kovin tarkkaa tietoa en tuolla lukijalla saa ja tänne on vaikea kuvia laittaa. Katson vielä saanko tekstinä kopioutua. Voiko se laiha seos tuupata pahaa hajua pakoputkesta?

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 07 Loka 2022 18:02
Kirjoittaja Taunusautomaatti
tuleeko paha haju pakoputken päästä vai moottoritilasta?

2.0 duraatecissa vuos pakoputken eka liitos ennen kattia ja haju oli aika paha...ja tuli hyttiinkin tyhjäkäynnillä.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 07 Loka 2022 18:54
Kirjoittaja duckworth
Tuo laiha seoshan on vaan auton oman lambdan ja ECUn näkemys tilanteesta joten voi olla myös muista syistä epätäydellinen palaminen jopa sytytyskatko. Imuvuodot luulisi erottuvan tyhjäkäynnin leijumisena kylmänä jos niistä kyse.

E: 3100 viestiä tullu turistua tänne 8-)

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 07 Loka 2022 18:58
Kirjoittaja adjo
Ei ole vuotoja muualla kuin putken päässä. Jotenkin oletin, että kone voisi käydä rikkaalla kun tuoksahtaa ja tunkee mustaa nokea ulos varsinkin kierroksilla. Toki tavaraa putkistoon on varman kertynyt öljynsyönnin aikana ja nyt rengastettuna mennee tovi ennen kuin karstat vähenee. Tarvii varmaan tuo polttoainelinja nyt käydä ensin tankista suuttimiin läpi, josko vika löytyisi. Pihassa on 1.8 Mondeo duratec myös, josta osat käynee suoraan tuohon C-Maxiin. Polttoainesuuttimet ja sytytyspuolat nyt luulisi ainakin olevan samat samanikäisissä.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 07 Loka 2022 21:24
Kirjoittaja Mk3Mondeo
adjo kirjoitti: 07 Loka 2022 17:53 Pesin ja tarkistin kaikki osat, eli niiltä osin pitäisi olla kunnossa. Kovin tarkkaa tietoa en tuolla lukijalla saa ja tänne on vaikea kuvia laittaa. Katson vielä saanko tekstinä kopioutua. Voiko se laiha seos tuupata pahaa hajua pakoputkesta?
Paha haju tulee siitä kun katti ei toimi. Varsinainen kitkerähkö löyhkä.

Puolavika oireilisi pikemminkin niin, että kuormitettaessa pätkiminen lisääntyisi.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 07 Loka 2022 21:29
Kirjoittaja adjo
Ok, eli katti voisi olla syypää myös käyntihäiriöön jos laihentaa seosta? Kierroksilla kone toimii hienosti. Katsastuksessa HC oli liian korkea. 100 raja ja arvo oli muistaakseni 120. Katin vaihdolla kuulemma menisi läpi, mutta nyt olisi tarkoitus tuo juurisyy löytää, kun aikomus kuitenkin autoa itsellä jonkun aikaa pitää.

Löytyi tarkat arvot katsastuksessa. Kierroksilla CO 0,2/0,2, CO2 14,6, HC 120/100, O2 0,43/5 ja Lambda 1,01.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 07 Loka 2022 22:01
Kirjoittaja Mk3Mondeo
adjo kirjoitti: 07 Loka 2022 21:29 Ok, eli katti voisi olla syypää myös käyntihäiriöön jos laihentaa seosta? Kierroksilla kone toimii hienosti. Katsastuksessa HC oli liian korkea. 100 raja ja arvo oli muistaakseni 120. Katin vaihdolla kuulemma menisi läpi, mutta nyt olisi tarkoitus tuo juurisyy löytää, kun aikomus kuitenkin autoa itsellä jonkun aikaa pitää.
Katti ei vaikuta seokseen ellei se ole täysin tukossa. Lambda säätää seosta tarpeen mukaan.

Minulla oli joskus auto jossa HC oli 400 jotakin kun katit olivat enemmän ja vähemmän murentuneet pois. Haju oli jatkuva, niin kuumana kuin kylmänä.
Kattien vaihdon jälkeen HC jotakin 15 - 20.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 08 Loka 2022 19:40
Kirjoittaja Renee
Oletko lukenut tämän topikin siinä sama ongelma.viewtopic.php?t=30857
Paljon autolla on ajettu ja 95 vai 98 bensalla mennään
Lämpimällä moottorilla solenoidin vastus oli 30-40 ohmin pintaan?
Tuo toinen koodi onko pakokaasupäästöjä mitattu missä kunnossa toi Lambda eli happianturi testilappu kertoisi mikä on moottorin säädöt omko lambda arvo 1.00 eli seos olisi oikea.
Tuossa selvitetty mistä tulee toi vikakoodi.
https://www.700r4transmissionhq.com/p0171-ford-s-max/

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 08 Loka 2022 22:16
Kirjoittaja adjo
Tuon ketjun löysin aiemmin juu. Nyt ei enää anna tuota vikakoodia, eikä muutakaan kun nollasin koodit. Saa nähdä, että tuleeko takaisin. 95 ajettu ja mittarissa 273tkm. Kummankin solenoidin vastus oli noin 30 ohmia, muistaakseni 30 ja 38. Lambda katsastuksessa 1.01. Joku sylinteri siellä nyt pätkii alle 2500 kierroksella ja selvittelen sitä tarkemmin kun pääsen reissusta kotiin. Vaihdan toisesta autosta sytytyspuolan ja tulpan yksi kerrallaan ja tarkista ne silleen. Sitten perehdyn suuttimiin jos ei käynti tasaannu.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 09 Loka 2022 08:32
Kirjoittaja Renee
Jos tulpilla ajettu pitempään varmaan kannatta laitta kaikkiin pyttyihin uudet tulpat. Sekkaa se puola puoli. Mitä ne muut päästöarvot oli katsastuksessa ja oliko silloin myös vikapäällä.. Ajoin vain takaa auton nykyhetkeä.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 09 Loka 2022 10:20
Kirjoittaja adjo
No ne arvot oli tuossa aiemmin kaikki mainittu.. ja vika oli katsastuksessa jo. Tulpat vaihdoin, mutta ei vaikutusta.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 09 Loka 2022 10:51
Kirjoittaja duckworth
adjo kirjoitti: 07 Loka 2022 21:29 Löytyi tarkat arvot katsastuksessa. Kierroksilla CO 0,2/0,2, CO2 14,6, HC 120/100, O2 0,43/5 ja Lambda 1,01.
Noiden arvojen perusteellahan seos on aika lailla siinä ikkunassa jossa sen kuuluukin olla, toki päästömittaus ei suoraan kerro käyttöalueen tilannetta, koska moottoria kierrätetään paikallaan eikä kuormitettuna. Enemmän kyse on epätäydellisestä palamisesta tai syttykatkoista.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 09 Loka 2022 12:48
Kirjoittaja Renee
O2 arvo kierroksilla on 5 jossain on paha pakoputki vuoto tai jostain tempoo ilmaa kunnolla.Kun vaihtelit tulppia oliko puhtaa ja ilman karstaa eikä auto kuluta öljyä.
Yleisesti ei polta kunnolla kaikkea polttoainetta tuon hc korkea arvo johtuu. Normi alta10 on toi arvo.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 09 Loka 2022 17:32
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Renee kirjoitti: 09 Loka 2022 12:48 O2 arvo kierroksilla on 5 jossain on paha pakoputki vuoto tai jostain tempoo ilmaa kunnolla.Kun vaihtelit tulppia oliko puhtaa ja ilman karstaa eikä auto kuluta öljyä.
Yleisesti ei polta kunnolla kaikkea polttoainetta tuon hc korkea arvo johtuu. Normi alta10 on toi arvo.
Eikös tuossa lue että 0,43 on O²-arvo?

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 09 Loka 2022 17:37
Kirjoittaja adjo
O2 arvo oli 0,43 kun katsot tarkemmin.. eli 0,43/5. No autohan söi öljyä reippaasti ja siksi vaihdoin katsastuksen jälkeen männänrenkaat, siitä oli toisessa ketjussa juttua. Luulin, että öljynsyönti ja huonot puristukset olisi tuon korkean HC arvon syy. Ja sen syy, että käy hieman epätasaisesti pienillä kierroksilla. Männänrenkaiden vaihto lopetti sinisen savun kyllä, mutta ei käyntihäiriötä. Eli siinä on vielä tekemistä.

Ja tosiaan seuraavaksi katson nuo sytkäpuolat. Sitten suihkutussuuttimet.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 09 Loka 2022 17:38
Kirjoittaja Renee
No tyhjäkäynti 0.43 nostetut kierrokset 5.0 . Jos tulkitsee lappua vai mitenkä tämä pitää nähdä O2 0,43/5 ..

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 09 Loka 2022 17:39
Kirjoittaja adjo
5 on raja-arvo. Ei tyhjäkäynnillä edes mitata.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 09 Loka 2022 17:46
Kirjoittaja Renee
Ok kun noita raja-arvoja muissa ei ollut sekotti vain. Kun teit remppaa mittalitko puristuspaineita sylintereistä oliko kaikissa tasaiset ja hyvät paineet.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 09 Loka 2022 18:17
Kirjoittaja adjo
En mittaillut paineita. Oletin vaan, että paineet ei ole tasaiset, kun söi öljyä ja liuotustestissä oli isoja eroja aineen valumisissa männän ohi. Eli ei varmaan kovin tieteellinen "puristusmittaus", vaan paremminkin "puristusarvaus". Ja nyt oletan, että paineet on uusilla männänrenkailla ok.

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 09 Loka 2022 18:45
Kirjoittaja adjo
Mondeossa olikin yksi sytyspuola ja c-maxissa jokaiselle tulpalle oma, joten ei voi testailla ristiin. Miten sytytyspuolien kunnon voi tarkistaa? Ei löytynyt haulla tästä mitään. Mittaamalla vastuksen varmaankin, mutta mitkä arvot pitäisi löytyä?

Re: C-Max käyntihäiriö

Lähetetty: 09 Loka 2022 19:30
Kirjoittaja adjo
Kaikissa vastus 0,4 ohmia. Mutta eipä tuo kerro mitään miten se isoilla jännitteillä toimii.