Luulitko olevasi parempi kuski

Off-topic-keskustelu
hpford
Viestit: 72
Liittynyt: 03 Huhti 2022 21:28

Luulitko olevasi parempi kuski

Viesti Kirjoittaja hpford »

https://etn.fi/index.php/13-news/14077- ... empi-kuski
- Nyt se on tutkittu: ohjelmisto on aina ihmistä parempi kuski
- Tulokset ovat kiistattomat. Luulit sitten olevasi kuinka hyvä kuljettaja tahansa, et pärjää edistyneelle ohjelmistolle, joka tekee päätöksiä useiden eri apulaitteiden generoiman datan perusteella reaaliajassa.
- Viime vuonna Waymo simuloi Arizonan Chandlerissa tapahtuneita kuolemaan johtaneita onnettomuuksia. Simulaatiot paljastivat, että Waymon ohjelmisto pystyi välttämään 100 prosenttia sellaisista kolareista, joissa autoon ei osuttu takaapäin. Robottiautokaan ei auta, jos perään ajetaan lujaa.

Toki tässä on vain simuloitu, mutta muistettakoon, että nykyään osataan simuloida erittäin hyvin asioita ja simulointia käytetään laajasti eri aloilla.
duckworth
Viestit: 3681
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Luulitko olevasi parempi kuski

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Onhan tekniikka ollut vuosia.. kymmeniä, edellä ihmiskuskia, koska pystyy ajonvaukautuskin oikaisemaan ihmisluonnon vastaisista tilanteista auton kun se voi jarruttaa yksittäisiä pyöriä jne. Samoin nelivetojärjestelmät pystyvät jakamaan voimaa pyöräkohtaisesti eli taitavakaan kuski ei saisi samallalailla pitoa tiehen oikealla nilkalla ja hyvällä rattituntumalla. Tuossa artikkelissa kai olennaisin havainto on juuri se että ihmisen keskittyminen saattaa herpaantua vaikka muutamaksi sekunniksi, jolloin voi tilanne muuttua, edessä oleva tekee brake checkin, jalankulkija tulee tielle tms, kun taas kone on aina hereillä.

En luule, enkä voi edes olla parempi kuski kuin ajoavuilla menevä robotti, sehän on selvä.

Se että onko tuolla asialla mitään väliä näin harvaan asutussa ja vähän liikennöidyssä maassa, on olennaisempi kysymys?

Toisena käsi ylös kysymyksenä, kuinka moni haluaisi tällä foorumilla oikeasti liikkua robottiautolla, oman manuualisen ajon sijaan?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Luulitko olevasi parempi kuski

Viesti Kirjoittaja Renee »

Istut auton ohjaamoon käynnistät moottorin laitat vaihteen silmään manuaalisesti ja lähdet ajamaan kohti auringon laskua. Auto ja kuski ovat yhtä auto tottelee mitä kuski määrää. Eikös niistä tule se ajonautinto ilman mitään avustajia.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
MotorsHead
Viestit: 60
Liittynyt: 12 Huhti 2022 13:26

Re: Luulitko olevasi parempi kuski

Viesti Kirjoittaja MotorsHead »

Renee kirjoitti: 04 Loka 2022 19:44 Istut auton ohjaamoon käynnistät moottorin laitat vaihteen silmään manuaalisesti ja lähdet ajamaan kohti auringon laskua. Auto ja kuski ovat yhtä auto tottelee mitä kuski määrää. Eikös niistä tule se ajonautinto ilman mitään avustajia.

Kun ikää on jo piirun vaille 40 niin alkaa se ajamisen ilo olemaan melkein rasite... Paitsi jos saa vetää reikä päässä italialaisella superautolla
duckworth
Viestit: 3681
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Luulitko olevasi parempi kuski

Viesti Kirjoittaja duckworth »

MotorsHead kirjoitti: 04 Loka 2022 20:31
Renee kirjoitti: 04 Loka 2022 19:44 Istut auton ohjaamoon käynnistät moottorin laitat vaihteen silmään manuaalisesti ja lähdet ajamaan kohti auringon laskua. Auto ja kuski ovat yhtä auto tottelee mitä kuski määrää. Eikös niistä tule se ajonautinto ilman mitään avustajia.

Kun ikää on jo piirun vaille 40 niin alkaa se ajamisen ilo olemaan melkein rasite... Paitsi jos saa vetää reikä päässä italialaisella superautolla
Kenelle on ja kenelle ei. Olen saanut ajaa autolla -04 eteenpäin, takavetoautoilla -05 alkaen, joitakin valitettavia välivuosiakin on ollut viimeisimpänä 2016 ja 2017, eikä tunnu kyllä ajamisen ilo rasitteena. Toki tiedän sellasia joilla on pari vuotta ollu kortti ja ollaan sitä mieltä että "auton pitää olla luotettava ja sillä mennään vaan paikasta A paikkaan B". Suu voi sanoa yhtä vaikka totuus olisi aivan toista :roll:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Luulitko olevasi parempi kuski

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Hyi terminaattori ajamassa autoa.
Ikä lähenee viittäkymppiä eikä ajamisen nautinto ole koskaan kadonnut, just tultiin moottoripyörä lenkiltä neidin kanssa. Aivan mahtavaa syksyn viimeisiä kelejä ja vaan ajella mutkaisia pikkuteitä.

Kannattaa auto vaihtaa johonkin mielekkäämpään jos ajaminen on rasite. Takaveto ja se tarkoittaa mersua jos yhtään tuoreempaa peliä haluaa koska puimureilla ei aja kuin maajussit ja mul... siis jupit.
ynjevi
Viestit: 561
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Luulitko olevasi parempi kuski

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

Nautinto on suhteellinen asia. Mulle on outoa, kun kaverilla on vaunu 70 kilometrin päässä, niin hän voi työpäivän jälkeen lähteä sinne hakemaan 8 millin mutteria. Kuluttaa illastaan pari-kolme tuntia tien päällä muuten vaan. Tien, jota on ajanut jo yli 40 vuotta hyvin taajaan, edes uusia maisemia ei ole katseltavana.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
hpford
Viestit: 72
Liittynyt: 03 Huhti 2022 21:28

Re: Luulitko olevasi parempi kuski

Viesti Kirjoittaja hpford »

Kysymys; mitä te pidätte ajamisen/auton avustajina, jotka voivat pilata nautinnon?
Onko esim. vaihteiston synkronointi avustaja tai jarrutehostin tai ohjaustehostin tai automaattinen vaihteisto entä keskuslukitus tai ilmastointi?
duckworth
Viestit: 3681
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Luulitko olevasi parempi kuski

Viesti Kirjoittaja duckworth »

hpford kirjoitti: 05 Loka 2022 10:22 Kysymys; mitä te pidätte ajamisen/auton avustajina, jotka voivat pilata nautinnon?
Onko esim. vaihteiston synkronointi avustaja tai jarrutehostin tai ohjaustehostin tai automaattinen vaihteisto entä keskuslukitus tai ilmastointi?
Tuohon on minunkin( :D ) vaikea antaa yksiselitteistä vastausta, mutta riippuu hyvin pitkälle minkä aikakauden autosta kyse ja käyttötarkoituksesta myöskin. Ehkä sellainen yleinen paha noista varmaan on automaatti ja kolmannen polkimen puute, josko sekin riippuu auton tehoista sekä siitä salliiko moottorinohjaus vasemmalla jarruttamisen. Jos on vaijerikaasulla esim. niin silloinhan kaksi poljintakin on ihan fine, kun saa koko ajan olla vasen jalka jarrulla. Sekin vaikuttaa millainen automaatti kyseessä ja onko mahdollisuus ratin takaa vaihtaa pykälää kuinka nopeasti. Ohjaustehostinta aikanaan moitin itse ettei kuulu Sierraan, mutta toisaalta se helpottaa ajoteknisesti niin vähän etten suoraan näkisi avusteena, enemmän säästä lihasvoimia. Omegassa 3krs. lock to lock vaikka tehostettu joten juuri sopiva hauskan pitoon tai vaan arkiajoon. Ilmastointi ei mun mielestä liity ajokokemukseen suoraan eli hyvä asia.

EDIT: ESP ja TC vähän häiritsee itseäni eli sammutan aina. ABS-jarruista sanosin etteivät ole niin tärkeät mitä luullaan, eli sulakkeen poistamisen jälkeen aika äkkiä tottuu jalat siihen. Nämä ovat tietysti autokohtaisia asioita niin ikään.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Linky
Viestit: 28
Liittynyt: 16 Loka 2021 17:20

Re: Luulitko olevasi parempi kuski

Viesti Kirjoittaja Linky »

Mua huolestuttaa enemmän näissä automatiikoissa olevat tulkintaongelmat. Esim. jenkkilässä on ollut jo useampi kolari, jossa Tesla on ajanut Harrikan perään motarilla, koska automatikka on tulkinnut Harrikan tuplatakavalot kauempana olevan auton takavaloiksi.
hpford
Viestit: 72
Liittynyt: 03 Huhti 2022 21:28

Re: Luulitko olevasi parempi kuski

Viesti Kirjoittaja hpford »

Linky kirjoitti: 05 Loka 2022 17:07 Mua huolestuttaa enemmän näissä automatiikoissa olevat tulkintaongelmat. Esim. jenkkilässä on ollut jo useampi kolari, jossa Tesla on ajanut Harrikan perään motarilla, koska automatikka on tulkinnut Harrikan tuplatakavalot kauempana olevan auton takavaloiksi.
Millaisethan anturit on olleet ko. tesloissa, on uutisoitu että jossakin malleissa ei ole tutkaa?
Ja yleensä minkä autonomisen kategorian (luokan) tesloja nuo ovat olleet - luokituksista esim. täällä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Robottiauto .
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Luulitko olevasi parempi kuski

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin yli holhoava esp! Voit ajaa pienessä luisussa vaikka kuinka pitkään mutta teeppä korjausliike tai ihan vaan käännyt pois liikenneympyrästä niin suojelusenkeli hyppää jarrulle.
Tuntuu siltä kuin inssit ei olisi talvella suunnitellut autolla ajettavan lainkaan. Sama ihana kiemurtelu jos vetoa yhtään enempää ja loskaa tiellä, elektroniikka ei osaa olla päällä tai pois, meno tökkii ja auto ei etene.

Mikään noista ei kumoa fysiikan lakeja, ja se tuntuu unohtuvan monelta tuoreemmalta kuskilta joka ei ole ns. analogista takavetoa ajanut talvella, vaan todetaan et tässä on esp tcs yms et ei voi lipsahtaa.
Linky
Viestit: 28
Liittynyt: 16 Loka 2021 17:20

Re: Luulitko olevasi parempi kuski

Viesti Kirjoittaja Linky »

En osaa nyt noihin ottaa sen enempää kantaa.
hpford kirjoitti: 05 Loka 2022 19:20
Linky kirjoitti: 05 Loka 2022 17:07 Mua huolestuttaa enemmän näissä automatiikoissa olevat tulkintaongelmat. Esim. jenkkilässä on ollut jo useampi kolari, jossa Tesla on ajanut Harrikan perään motarilla, koska automatikka on tulkinnut Harrikan tuplatakavalot kauempana olevan auton takavaloiksi.
Millaisethan anturit on olleet ko. tesloissa, on uutisoitu että jossakin malleissa ei ole tutkaa?
Ja yleensä minkä autonomisen kategorian (luokan) tesloja nuo ovat olleet - luokituksista esim. täällä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Robottiauto .
MotorsHead
Viestit: 60
Liittynyt: 12 Huhti 2022 13:26

Re: Luulitko olevasi parempi kuski

Viesti Kirjoittaja MotorsHead »

No kyllähän tässä talvea jo odotan ja liukkaita teitä. ESP nappulaa en paina -01 mallisella automaatti focuksella. Pirullisen kiikkerä lähtemään yliohjaukseen ainakin tämä hatchback. Taitaa olla vähän lyhyt akseliväli ja ehkä jopa väärän kokoiset renkaat alla. Nopeuttakin kun on yleensä mutkissa vähintään 20km/h yli sallitun :thumbup:
duckworth
Viestit: 3681
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Luulitko olevasi parempi kuski

Viesti Kirjoittaja duckworth »

MotorsHead kirjoitti: 14 Loka 2022 21:52 No kyllähän tässä talvea jo odotan ja liukkaita teitä. ESP nappulaa en paina -01 mallisella automaatti focuksella. Pirullisen kiikkerä lähtemään yliohjaukseen ainakin tämä hatchback. Taitaa olla vähän lyhyt akseliväli ja ehkä jopa väärän kokoiset renkaat alla. Nopeuttakin kun on yleensä mutkissa vähintään 20km/h yli sallitun :thumbup:
Oma Mk1 Focus on etuvedoksi kyllä kuin voinappi kuumalla pellillä talviaikaan, mutta mun ei tarvinnu painella ESP:n nappia kun on aina ABS/TC-sulake irti kokonaan :D Focuksessa oikeesti tulee enemmän vaaratilanteita jos tuo järjestelmä pidetään päällä, tekee sen ettei annakaan kaasuttaa silloin kun juuri pitäisi saada oikaistua auto jne, eli vähän hölmösti toimii tuo.

Toki mun Foccerin takarenkaat oli näin hyvässä kunnossa viime talvena:

Kuva

:lol:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
MotorsHead
Viestit: 60
Liittynyt: 12 Huhti 2022 13:26

Re: Luulitko olevasi parempi kuski

Viesti Kirjoittaja MotorsHead »

Morjenttens!

Niin harvoin vierailen tällä foorumilla, että nyt vasta tulee kommentti. Ei ole ainakaan minulla hyvillä renkailla tehnyt vaarallista tilannetta ajonvak. päällä. Nappaa kyllä usein kiinni, ennen kuin ehtii itse ohjaamaan kaasulla ja vastaohjauksella :oops:
duckworth
Viestit: 3681
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Luulitko olevasi parempi kuski

Viesti Kirjoittaja duckworth »

MotorsHead kirjoitti: 08 Helmi 2023 19:57 Morjenttens!

Niin harvoin vierailen tällä foorumilla, että nyt vasta tulee kommentti. Ei ole ainakaan minulla hyvillä renkailla tehnyt vaarallista tilannetta ajonvak. päällä. Nappaa kyllä usein kiinni, ennen kuin ehtii itse ohjaamaan kaasulla ja vastaohjauksella :oops:
Kyllä ainaki tuo mun facelift-Mk1 Focuksen luistonesto/ajonvakautus on ihan susi, jonka kanssa en oo kyllä jääny odottomaan että puuttuisi peliin, enkä kyllä uskaltaiskaan. Eikä toi edes tunnu korjaavaan kun keulan pitoa ja sutimista sillon kun vielä ABS/TC-sulaketta pidin paikallaan.

Toki tämän talven menny Omegalla, joten vähän jo vieraantunu Focuksesta :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
MotorsHead
Viestit: 60
Liittynyt: 12 Huhti 2022 13:26

Re: Luulitko olevasi parempi kuski

Viesti Kirjoittaja MotorsHead »

Mutta sulla siis on pelkkä traction control eli vetoluistonesto :D
MotorsHead
Viestit: 60
Liittynyt: 12 Huhti 2022 13:26

Re: Luulitko olevasi parempi kuski

Viesti Kirjoittaja MotorsHead »

duckworth kirjoitti: 08 Helmi 2023 21:17
MotorsHead kirjoitti: 08 Helmi 2023 19:57 Morjenttens!

Niin harvoin vierailen tällä foorumilla, että nyt vasta tulee kommentti. Ei ole ainakaan minulla hyvillä renkailla tehnyt vaarallista tilannetta ajonvak. päällä. Nappaa kyllä usein kiinni, ennen kuin ehtii itse ohjaamaan kaasulla ja vastaohjauksella :oops:
Kyllä ainaki tuo mun facelift-Mk1 Focuksen luistonesto/ajonvakautus on ihan susi, jonka kanssa en oo kyllä jääny odottomaan että puuttuisi peliin, enkä kyllä uskaltaiskaan. Eikä toi edes tunnu korjaavaan kun keulan pitoa ja sutimista sillon kun vielä ABS/TC-sulaketta pidin paikallaan.

Toki tämän talven menny Omegalla, joten vähän jo vieraantunu Focuksesta :D
Ota vielä airbag pois toiminnasta, niin olet kunnon fordisti :thumbup:

Joo mutta kyllähän autoa pitäisi sentään itse pystyä ajamaan.
duckworth
Viestit: 3681
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Luulitko olevasi parempi kuski

Viesti Kirjoittaja duckworth »

MotorsHead kirjoitti: 27 Huhti 2023 23:56
duckworth kirjoitti: 08 Helmi 2023 21:17

Kyllä ainaki tuo mun facelift-Mk1 Focuksen luistonesto/ajonvakautus on ihan susi, jonka kanssa en oo kyllä jääny odottomaan että puuttuisi peliin, enkä kyllä uskaltaiskaan. Eikä toi edes tunnu korjaavaan kun keulan pitoa ja sutimista sillon kun vielä ABS/TC-sulaketta pidin paikallaan.

Toki tämän talven menny Omegalla, joten vähän jo vieraantunu Focuksesta :D
Ota vielä airbag pois toiminnasta, niin olet kunnon fordisti :thumbup:

Joo mutta kyllähän autoa pitäisi sentään itse pystyä ajamaan.
Hah hah :) ABSien osalta tosiaan itsellä on sellanen ongelma, etten oikeen osaa nojata niihin eli aivot käskee keventää jarruvoimaa kaarteen läpi ja väistötilanteessa vaikka ne olisivatkin toiminnassa, joten mun tapauksessa ne ovat hieman turhia.

Olen kuitenkin aikojen alussa oppinu ajamaan ABSittomilla jarruilla. Tietysti järjestelmissäkin on eroja, esimerkiksi GM:n vehkeissä pyörien ihan tuntee käyvän lukossa vaikka onkin ABSit toiminnassa.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
MotorsHead
Viestit: 60
Liittynyt: 12 Huhti 2022 13:26

Re: Luulitko olevasi parempi kuski

Viesti Kirjoittaja MotorsHead »

duckworth kirjoitti: 28 Huhti 2023 18:19
MotorsHead kirjoitti: 27 Huhti 2023 23:56

Ota vielä airbag pois toiminnasta, niin olet kunnon fordisti :thumbup:

Joo mutta kyllähän autoa pitäisi sentään itse pystyä ajamaan.
Hah hah :) ABSien osalta tosiaan itsellä on sellanen ongelma, etten oikeen osaa nojata niihin eli aivot käskee keventää jarruvoimaa kaarteen läpi ja väistötilanteessa vaikka ne olisivatkin toiminnassa, joten mun tapauksessa ne ovat hieman turhia.

Olen kuitenkin aikojen alussa oppinu ajamaan ABSittomilla jarruilla. Tietysti järjestelmissäkin on eroja, esimerkiksi GM:n vehkeissä pyörien ihan tuntee käyvän lukossa vaikka onkin ABSit toiminnassa.
Taidat olla rallimiehiä. Itse opin ajamaan kantapään kautta, mutta joihinkin autoihin ESP tuntuu hyvältä ratkaisulta. Tässä mun romussa (-01 focus) tuntuu ajonvakautus toimivan, niin kuin pitääkin. Se esp on vielä testattukin tietokoneella ABS-anturin vaihdon yhteydessä. Kuluneemmat takarenkaat tekivät 0,5% eroa etupyöriin nähden siinä mittauksessa.
duckworth
Viestit: 3681
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Luulitko olevasi parempi kuski

Viesti Kirjoittaja duckworth »

En tosiaan oo rallimiehiä :D , mutta vaan tykästyny näihin anoloogisempiin autoihin, kun sellaisilla aikanaan opetellu ajamaan.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
MotorsHead
Viestit: 60
Liittynyt: 12 Huhti 2022 13:26

Re: Luulitko olevasi parempi kuski

Viesti Kirjoittaja MotorsHead »

duckworth kirjoitti: 29 Huhti 2023 10:32 En tosiaan oo rallimiehiä :D , mutta vaan tykästyny näihin anoloogisempiin autoihin, kun sellaisilla aikanaan opetellu ajamaan.
Kyllä sitä itsekin olen opetellut ajamaan autoilla joissa ei ole mitään järjestelmiä, ei edes ABS: sää. Nykyajan perusautosta jos poistaisi jollain konstilla ajoavustimet, niin ne olisivat todennäköisesti aivan hirveitä ajaa.

Volvo miehet ajavat jopa ilman turvavöitä niin, että leikkaavat vyön poikki ja pistävät pelkän vastinkappaleen lukitukseen kiinni, niin ei turvavyöhäläri pimputa :D
MotorsHead
Viestit: 60
Liittynyt: 12 Huhti 2022 13:26

Re: Luulitko olevasi parempi kuski

Viesti Kirjoittaja MotorsHead »

Pistänpä tähän paskaviestiketjuun vielä lisää.

Mulla kun on automaattivaihteinen, niin kyllähän se hankaloittaa ajoa eniten!!! Mukavuutta se lisää kyllä.
Tessu
Viestit: 1714
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Luulitko olevasi parempi kuski

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Eipä ole moisista rakkineista vielä kokemusta,pirun kalliita kuuluvat kaikki automaatiset systeemit olevan korjailla kun häiriöitä tulee eikä voi edes huoltoon ajella.
Niin vähän itellä enää ajoa että se ja sama kuka ohjaa,itteäni en ole koskaan pitäny hyvänä kuljettajana kun terveyden kanssa ollu ongelmia jo sillon kun korttia ajo.
Mutta jos vielä ajaa pystyy kai se joku himmeli on hommattava,sinne ne rahat sitte häviikin heh!
Vastaa Viestiin