Focus Mk2 1.6 Bensiini 100 hv, jäähdytysneste ja öljy sekaisin

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Maick
Viestit: 6
Liittynyt: 07 Maalis 2022 10:10

Focus Mk2 1.6 Bensiini 100 hv, jäähdytysneste ja öljy sekaisin

Viesti Kirjoittaja Maick »

Nyt on itse piru irti, ja kysyisin forumistelta näkemystä ja jopa neuvoa.
Auto on Focus mk2 1.6 vm. 2005 (ajettu 220K). Korjaamolla todettiin, että jäähdytysnesteet katoavat öljyn sekaan. Ei ollut vika termostaatin kotelossa, ei totisesti. Jäähdytysnestettä on ajossa hävinnyt jo vuoden verran. Pitkiä aikoja ei ollenkaan, nykyään enemmän, niin että saa kyllä tasaiseen tahtiin lisätä.
Auto on muuten ehjä, kaikki tekniikka toimii ja katsastuksestakin meni heinäkuussa heittämällä läpi. Eli tuskaista on luopua. Korjaamolta ehdotettiin 1) kansiremonttia tai 2) moottorin vaihtoa, jos löytyy käytetty tilalle. Yli tonnin paukkuja molemmat.
Entä miten olisi vaihtoehto 3) eli ihmeaine käyttöön ja kädet ristiin, toimiiko ja kuinka kauan?
Mitä mieltä? Kiitos.
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Focus Mk2 1.6 Bensiini 100 hv, jäähdytysneste ja öljy sekaisin

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Ei toimi jos öljyt ja nesteet menee sekaisin. Eikä kestä. Eikä kannata korjauttaa koska glykoli on myrkkyä laakeriliuskoille jotka jokseenkin varmuudella ovat jo kärsineet vaurioita.

Toinen moottori tilalle jos haluaa pitää autoa. Sekin on melko kallista jos ei itse vaihda eli saa työtä ilmaiseksi.

Kaikki valinnat ovat oikeita jos itse niin haluaa.
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Focus Mk2 1.6 Bensiini 100 hv, jäähdytysneste ja öljy sekaisin

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

https://ovoko.fi/autojen-luettelo/ford/ ... 5,901,1478;

Ei kovasti kalliita mutta vaihtotyö maksaa tietty....ellei ite tee
kaihakki
Viestit: 75
Liittynyt: 04 Elo 2021 06:20

Re: Focus Mk2 1.6 Bensiini 100 hv, jäähdytysneste ja öljy sekaisin

Viesti Kirjoittaja kaihakki »

Onko ihan varmasti korjaamon diagnoosi oikea. Jos jäähdytysneste menee öljyn sekaan, pitäisi öljyn määrän lisääntyä.
Voisi vaihtaa öljyt ja valuttaa ne astiaan ja katsoa mille vanha öljy näyttää. Jos seassa on jäähdytysnestettä. pitäisi kyllä näkyä.
Jäähdytysneste voi hävitä muutoinkin, kun menemällä öljyn sekaan. Esimerkiksi vesipumppu voi vuotaa ajon aikana ja lopettaa vuotamisen paikallaan ollessa. Myös syylari voi olla rikki ja vuotaa hitaasti ajon aikana, kun paineet kasvaa.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus Mk2 1.6 Bensiini 100 hv, jäähdytysneste ja öljy sekaisin

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Tuossa koneessa ei oikeastaan ole jäähdytysnesteellä muuta ei toivottua reittiä öljyn sekaan kuin kannentiiviste, joten sitä kautta korjaamon diagnoosi vaikuttaa oikealta. Tekivätkö jäähdytysjärjestelmään painetestin muuten?
Maick kirjoitti: 28 Syys 2022 15:57 1) kansiremonttia
Koska autolla on ajettu noin vähän ei kansiremppakaan olisi itse tehtynä pöllömpi ajatus.
Maick kirjoitti: 28 Syys 2022 15:57 2) moottorin vaihtoa, jos löytyy käytetty tilalle. Yli tonnin paukkuja molemmat.
Moottorin vaihto ehkä vähiten työläs, mutta kannattaa olla perillä vaihtomoottorin kilometreistä. Itse tehtynä toki halvin keino, kun ei mene rahaa kansitöihin jotka täytyy teettää koneistamossa, eikä tarvii heti tehdä jakopäätä.
Maick kirjoitti: 28 Syys 2022 15:57 3) eli ihmeaine käyttöön ja kädet ristiin, toimiiko ja kuinka kauan?
Toivon mukaan ei kuitenkaan seuraavalle omistajalle saakka.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus Mk2 1.6 Bensiini 100 hv, jäähdytysneste ja öljy sekaisin

Viesti Kirjoittaja duckworth »

kaihakki kirjoitti: 29 Syys 2022 06:21 Onko ihan varmasti korjaamon diagnoosi oikea. Jos jäähdytysneste menee öljyn sekaan, pitäisi öljyn määrän lisääntyä.
Voisi vaihtaa öljyt ja valuttaa ne astiaan ja katsoa mille vanha öljy näyttää. Jos seassa on jäähdytysnestettä. pitäisi kyllä näkyä.
Jäähdytysneste voi hävitä muutoinkin, kun menemällä öljyn sekaan. Esimerkiksi vesipumppu voi vuotaa ajon aikana ja lopettaa vuotamisen paikallaan ollessa. Myös syylari voi olla rikki ja vuotaa hitaasti ajon aikana, kun paineet kasvaa.
Painetestillä näkisi minne vesi pakenee, mikäli korjaamon diagnoosi epäilyttäisi.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Focus Mk2 1.6 Bensiini 100 hv, jäähdytysneste ja öljy sekaisin

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

vesi ei öljyyn liukene tai toisinpäin joten öljyt vaihtamalla asian pitäisi olla aika selkeä vuotaako öljyyn vai ei.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus Mk2 1.6 Bensiini 100 hv, jäähdytysneste ja öljy sekaisin

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Taunusautomaatti kirjoitti: 29 Syys 2022 08:55 vesi ei öljyyn liukene tai toisinpäin joten öljyt vaihtamalla asian pitäisi olla aika selkeä vuotaako öljyyn vai ei.
Ongelmana ketjunaloittajalle lienee että vika on vasta alkavassa vaiheessa, eli vettä päätyy öljyn sekaan hyvin vähän, joten ilmeisesti ei olla vielä maitokahveilla :D

BTW Ei kannentiivistevaiva välttämättä viikoissakaan tuhoa laakereita, mulla oli aikanaan B1 Omegassa ongelmana että vettä katosi, tätä jatkui kuukauden päivät, kunnes alkoi jo pätkiä ajossa ja päivien päästä öljyn väri muuttui. Auto jäi vuodeksi seisomaan ja meni myyntiin keväällä pilkkahintaan, mittarissa oli tuolloin 384tkm. Uusi omistaja vaihtoi viikkoon kannentiivisteen ja auton vieläkin ajossa ilmesesti puolimiljoona yli jo menty. Ecotec ei liene edes pomminvarmin moottoreista joten tuskin Zetsc SE/Duratec paljoa kalpenee :twisted:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Maick
Viestit: 6
Liittynyt: 07 Maalis 2022 10:10

Re: Focus Mk2 1.6 Bensiini 100 hv, jäähdytysneste ja öljy sekaisin

Viesti Kirjoittaja Maick »

Iso kiitos kaikille ohjeista ja kommenteista.
TILANNEPÄIVITYSTÄ: Ei niinkään öljytikussa mutta öljykorkissa on cafe lattea. Eli kannentiiviste kaiketi falskaa.
Vaihtoehto 3 eli ihmeaine on ehdottomasti pois laskuista. Vaihtoehto 4 (jota ei ensin edes ollut) eli Focus romikselle ja jostain uusi pommi ajoon oli jo vahvoilla. Vaihtoehto 2 eli uusi kone tyssää mun omaan kädettömyyteen ja tietämättömyyteen: ei riitä kyvyt löytämään vaihtokonetta, joka taatusti sopii ja on kunnossa.
Niinpä jäljellä on luopumisen lisäksi vaihtoehto 1 eli kansiremontti. Nyt kysymys onkin, kuinka sökönä sisuskalut ovat. Jäähdytysnestettä on siis häipynyt jo pitkään mutta ihan viime aikoina yhä pahemmin. Ajossa ei ole ollut mitään ongelmia – siihen asti, kun auto jäi nyt odottamaan lopullista tuomiota. Öljyt ja suodatin vaihdettiin korjaamolla about kuukausi sitten. Suuresti ihmettelen, että jo silloin ulos olisi tullut maitokahvia, eikä sitä olisi huomattu.
Mutta mistä mahdolliselle kansirempalle tekijä? Autojerrystä sain yhden tarjouksen, jota voi edes harkita. Muita vaihtoehtoja?
Kiitos ja kumarrus taas.
kaihakki
Viestit: 75
Liittynyt: 04 Elo 2021 06:20

Re: Focus Mk2 1.6 Bensiini 100 hv, jäähdytysneste ja öljy sekaisin

Viesti Kirjoittaja kaihakki »

Öljykorkissa cafelattee ei vielä tarkoita mitään. Oli entisaikaan varsin tavallista autoissa, joilla ajettiin lyhyitä matkoja ja kävivät kylmänä. Kannattaisi kuitenkin valuttaa öljyt astiaan ja katsoa mille näyttää.
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Focus Mk2 1.6 Bensiini 100 hv, jäähdytysneste ja öljy sekaisin

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

misä päin maata auto on?
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Focus Mk2 1.6 Bensiini 100 hv, jäähdytysneste ja öljy sekaisin

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Korkissa kosteutta ei tarkoita juuri mitään varsinkaan näin märkänä koleana syksynä.
Jos neste häviää niin suuremalla todennäköisyydellä palotilaan ja sieltä pihalle.
SE zetecissä ei edes ole kauhean todennäköistä että öljyn sekaan menee vettä muuten kuin palotilasta.
Öljynpaine kanteen menee kaukana vesitilasta samoin paluu alas kampikammioon.
Epäilen vahvasti että pelkkä pahvin vaihto ja kannen koeponnistus riittää.
Tietysti jakohihna pitää samalla vaihtaa.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus Mk2 1.6 Bensiini 100 hv, jäähdytysneste ja öljy sekaisin

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Maick kirjoitti: 02 Loka 2022 20:31 Mutta mistä mahdolliselle kansirempalle tekijä? Autojerrystä sain yhden tarjouksen, jota voi edes harkita. Muita vaihtoehtoja?
Kiitos ja kumarrus taas.
Yli neljä vuotta sitten viimeksi ollut korjaamolla asiakkaana (pl. kulmiensäädöt ja rengastyöt), mutta sanoisin että jos tonniin tai jopa alle saat tarjouksen koko operaatiosta, niin tartu kiinni :) Osissa satsaisin ainakin jakoremminsarjassa ja pahvissa parempiin, esim. INA tai Gates remmiksi.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Focus Mk2 1.6 Bensiini 100 hv, jäähdytysneste ja öljy sekaisin

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

ensin kannattais varmistaa nyt kuitenkin se että se jäähdytysneste oikeasti menee sinne öljyn joukkoon....
vuotokohtia voi olla muitakin.

Jos sitä menee desilitra kaupalla öljyyn niin pakko näkyä öljyn joukossa. Öljytulppa auki ja öljyt asiaan....sitten takaisin koneeseen jos oli ok.
Ei maksa mitään...
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus Mk2 1.6 Bensiini 100 hv, jäähdytysneste ja öljy sekaisin

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Itse käyttäisin painetestissä, jossa pumppaavat paisariin paineen ja katsovat mistä vuotaa vesi. Öljyjen tutkiminen auttaa vasta sitten kun sekaan menee huomattavasti vettä.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Focus Mk2 1.6 Bensiini 100 hv, jäähdytysneste ja öljy sekaisin

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Mk3 mondeossa oli itellän jäähdytysnestevuoto jonka löytämiseen meni myös kauan....epäilin myös kantta tai eeberiä mutta lopulta löytyi termosttaattikotelon alta pieni vuoto joka kuivui heti kun auton pysäytti, lievä haju haisi mutta nestettä ei näkynyt...
Ei vuotanut myöskään koko aikaa. Korjaus makso about 2 euroa... o rengas...
Maick
Viestit: 6
Liittynyt: 07 Maalis 2022 10:10

Re: Focus Mk2 1.6 Bensiini 100 hv, jäähdytysneste ja öljy sekaisin

Viesti Kirjoittaja Maick »

Taunusautomaatti kirjoitti: 03 Loka 2022 10:23 misä päin maata auto on?
Auto on Helsingissä.
Maick
Viestit: 6
Liittynyt: 07 Maalis 2022 10:10

Re: Focus Mk2 1.6 Bensiini 100 hv, jäähdytysneste ja öljy sekaisin

Viesti Kirjoittaja Maick »

duckworth kirjoitti: 03 Loka 2022 15:50 Itse käyttäisin painetestissä, jossa pumppaavat paisariin paineen ja katsovat mistä vuotaa vesi. Öljyjen tutkiminen auttaa vasta sitten kun sekaan menee huomattavasti vettä.
Tästä koppi. Tarjous painetestistä vetämässä.
Maick
Viestit: 6
Liittynyt: 07 Maalis 2022 10:10

Re: Focus Mk2 1.6 Bensiini 100 hv, jäähdytysneste ja öljy sekaisin

Viesti Kirjoittaja Maick »

RATKAISTU
Ajattelin ilmoittaa, että tämä saaga on nyt päätöksessä. Siis toistaiseksi. Tiedä sitten, oliko mitään järkeä, mutta kaikista vain huonoista vaihtoehdoista valitsin moottorinvaihdon. Jonkin matkaa toista tonnia töineen oli koko pieti. 116k ajettu kone löytyi Ovokosta, ja nyt auto kulkee taas kuin uusi.
Eli kannentiivisteessä oli vuoto ja koneessa aineet sekaisin.
Vastaa Viestiin