Uusi vai kunnostettu moottori

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
transit4ever
Viestit: 4
Liittynyt: 24 Heinä 2022 21:10

Uusi vai kunnostettu moottori

Viesti Kirjoittaja transit4ever »

Kuukauden ollut Ford Transit käytössä ja nyt paukahti moottori, onhan tuolla ajettu 390000 km, mutta kyllähän se syö miestä kun autosta maksoin 10000€. Tää on kevyt kuormuri ja kone taitaa olla se mk7 mallinen. Nyt tässä sitten mietin että ostaako uusi moottori vai kunnostettu, muuten auto vaikuttaa olevan hyvässä kunnossa. Tässä on penkkejä poistettu ja nyt on neljälle vyöt ja taakse tehty sänky, sekä jääkaappi ja mikro. Katolla on TV antenni ja iso aurinkopaneeli sekä akku+invertteri, eli just mun käyttöön hyvä peli, joten mietityttää tosiaan että kannattaiskos kuitenkin etsiä ihan uus moottori ja ajella auto sitten ihan paaliin asti. Ei vaan ole kokemusta noista kunnostetuista moottoreista, jos takuu niissä joko 6 tai 12 kk niin laukeaako nekin sitten kun takuu on ohi ;)
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Uusi vai kunnostettu moottori

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

transit4ever kirjoitti: 23 Elo 2022 21:32 Kuukauden ollut Ford Transit käytössä ja nyt paukahti moottori, onhan tuolla ajettu 390000 km, mutta kyllähän se syö miestä kun autosta maksoin 10000€. Tää on kevyt kuormuri ja kone taitaa olla se mk7 mallinen. Nyt tässä sitten mietin että ostaako uusi moottori vai kunnostettu, muuten auto vaikuttaa olevan hyvässä kunnossa. Tässä on penkkejä poistettu ja nyt on neljälle vyöt ja taakse tehty sänky, sekä jääkaappi ja mikro. Katolla on TV antenni ja iso aurinkopaneeli sekä akku+invertteri, eli just mun käyttöön hyvä peli, joten mietityttää tosiaan että kannattaiskos kuitenkin etsiä ihan uus moottori ja ajella auto sitten ihan paaliin asti. Ei vaan ole kokemusta noista kunnostetuista moottoreista, jos takuu niissä joko 6 tai 12 kk niin laukeaako nekin sitten kun takuu on ohi ;)
Kyllä ne käytetyt pamahtaa hyvinkin nopeasti.

Aivan uuden saa briteistä ilmeisesti ilman suuttimia noin 3500€ plus verot ja tullit. Ei tarvitse palauttaa vanhaa.

https://www.ebay.de/itm/202541464004?ha ... ition=1000

Saksasta noin 4200€ ilman suuttimia ja uusilla suuttimilla 1400€ lisää. Plus pantti vanhan palautuksesta 595€.


https://www.ebay.de/itm/203842418784?fi ... ition=1000
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Uusi vai kunnostettu moottori

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Ihan mielenkiinnosta olisi mukava kuulla mikä sieltä pamahti?
"harder" is not a very good safeword
tikola
Viestit: 253
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Uusi vai kunnostettu moottori

Viesti Kirjoittaja tikola »

Mk3Mondeo kirjoitti: 23 Elo 2022 22:01 Kyllä ne käytetyt pamahtaa hyvinkin nopeasti.
Aivan uuden saa briteistä ilmeisesti ilman suuttimia noin 3500€ plus verot ja tullit. Ei tarvitse palauttaa vanhaa.
Tuommoista johtopäätöstä, että vanha räjähtää kohta ei voi tehdä. Tuuripeliähän se aina on. Toisaalta jos tuolla rahalla saa upouuden, niin eihän se kohtuuton hinta ole - tai on se, mutta jos sillä autosta saa priiman niin sehän voi jossain tilanteessa kannattaa.

Erityisesti jos asennuksesta selviää omin voimin tai ainakin kohtuullisella kululla, niin silloin tuo voi kannattaa.
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Uusi vai kunnostettu moottori

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

tikola kirjoitti: 24 Elo 2022 11:45
Mk3Mondeo kirjoitti: 23 Elo 2022 22:01 Kyllä ne käytetyt pamahtaa hyvinkin nopeasti.
Aivan uuden saa briteistä ilmeisesti ilman suuttimia noin 3500€ plus verot ja tullit. Ei tarvitse palauttaa vanhaa.
Tuommoista johtopäätöstä, että vanha räjähtää kohta ei voi tehdä. Tuuripeliähän se aina on. Toisaalta jos tuolla rahalla saa upouuden, niin eihän se kohtuuton hinta ole - tai on se, mutta jos sillä autosta saa priiman niin sehän voi jossain tilanteessa kannattaa.

Erityisesti jos asennuksesta selviää omin voimin tai ainakin kohtuullisella kululla, niin silloin tuo voi kannattaa.
Olen ostanut seitsemän moottoria ulkomailta, pääasiassa Saksasta ja Englannista. Englannista tulleesta oli raksittu kaikki apulaitteet pois ja aukot suojaamatta. Km-lukemaksi ilmoitettiin 54 000. Asennuksen jälkeen kävi ilmi, että moottori kulutti öljyä 3L /1000km ja avattaessa sylinterikansi, näkyi sylintereissä paljon enemmän kulumaa kuin 260 000km ajetussa alkuperäisessä moottorissa.

Saksasta olen ostanut kolme moottoria, vähän ajettuja ilmoituksen mukaan (km-lukemiin voi yleensä lisätä 100tkm), kaikki ovat toimineet hyvin ja ovat olleet pakattu erittäin huolellisesti ja suojattu asiallisesti ja jopa ylivarovaisesti. Hinnatkin ovat olleet sen mukaisia.
Uutena ostettuja on kolme kappaletta.

Saksan hinnatkin käytetyille ovat lähellä uusien moottoreiden hintoja mutta saattavat sisältää kp-pumpun/suuttimet. Pääsääntöisesti lottoa ei kannata pelata tuollaisilla summilla vaan ostaa suurella varmuudella sellainen mikä toimii.

Toki jokainen päättää mitä ostaa ja mitä haluaa.
tikola
Viestit: 253
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Uusi vai kunnostettu moottori

Viesti Kirjoittaja tikola »

Mk3Mondeo kirjoitti: 24 Elo 2022 12:03 Olen ostanut seitsemän moottoria ulkomailta, pääasiassa Saksasta ja Englannista. Englannista tulleesta oli raksittu kaikki apulaitteet pois ja aukot suojaamatta. Km-lukemaksi ilmoitettiin 54 000. Asennuksen jälkeen kävi ilmi, että moottori kulutti öljyä 3L /1000km ja avattaessa sylinterikansi, näkyi sylintereissä paljon enemmän kulumaa kuin 260 000km ajetussa alkuperäisessä moottorissa.

Saksasta olen ostanut kolme moottoria, vähän ajettuja ilmoituksen mukaan (km-lukemiin voi yleensä lisätä 100tkm), kaikki ovat toimineet hyvin ja ovat olleet pakattu erittäin huolellisesti ja suojattu asiallisesti ja jopa ylivarovaisesti. Hinnatkin ovat olleet sen mukaisia.
Uutena ostettuja on kolme kappaletta.

Saksan hinnatkin käytetyille ovat lähellä uusien moottoreiden hintoja mutta saattavat sisältää kp-pumpun/suuttimet. Pääsääntöisesti lottoa ei kannata pelata tuollaisilla summilla vaan ostaa suurella varmuudella sellainen mikä toimii.

Toki jokainen päättää mitä ostaa ja mitä haluaa.
Korjaan näkemystä - noilla kokemuksilla tuollaisen johtopäätöksen voi tehdä, mutta kuten sanoin tuuripeliä se on, jos kokemusta ei noin paljoa ole ja siltikkin se voi olla tuuripeliä :thumbup:
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Uusi vai kunnostettu moottori

Viesti Kirjoittaja duckworth »

tikola kirjoitti: 24 Elo 2022 12:17 Korjaan näkemystä - noilla kokemuksilla tuollaisen johtopäätöksen voi tehdä, mutta kuten sanoin tuuripeliä se on, jos kokemusta ei noin paljoa ole ja siltikkin se voi olla tuuripeliä :thumbup:
Itse samaiseen autoon moottorinvaihdon tehneenä, sanoisin että ei oo pelkkää tuuripeliä vaan ihan looginen syy-yhteys kuten monesti muutoinkin tekniikan kanssa. Monesti tuosta Duratorq-koneesta tuntuu palavan reikä mäntään, omassa (tai pitäiskö sanoa asiakkaan) tapauksessa 3-pytyn mäntään, paljastui myöhemmin että suutin temppuili samassa sylinterissä. Silloin tilattiin kunnostettu vaihtomoottori ja samainen auto yhä ajossa, itse asiassa tullut useasti mua vastaan kaupungissa.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Uusi vai kunnostettu moottori

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

mitäs maksais moottorin korjaus versus vaihtomoottori?

Ja mikäs siitä moottorista paukahti?
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Uusi vai kunnostettu moottori

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Kymmeniä ja taas kymmeniä moottoreita vaihtaneena ja korjanneena on vähän eri käsitys tuosta lauseesta uusi vai kunnostettu moottori.

Tuntuu olevan lukemisen ymmärtäminen välillä vaikeaa noille kunnostettu ja tehdaskorjattu tekijöille.

Kunnostettuna on nähnyt kaikkea paskaa pestynä ja uusilla tiivisteillä kasattu yhdessä päässä ja toisessa sitten kaikki kuluvat melkeimpä uusittuna.
Myöskin "tehdaskorjattuja" missä on vanhat männät ja venttiilit paikoillaan.
Tapana ollut vähemmän tunnetuista lähteistä tulleista kurkata öljypohjan sisään miltä näyttää ennen kuin lyö paikoilleen, ja mitata ohivuodot.

Luotettavasta lähteestä vähintään 2v takuulla kunnostettu tai uusi. Käytetyt on arpapeliä jos sitä ei pääse itse tarkistamaan mistä on irroitettu.
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Uusi vai kunnostettu moottori

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

kannattasko vielä selvittää mikä pamahti?
Tuohan on vasta sisäänajettu kone....
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Uusi vai kunnostettu moottori

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Taunusautomaatti kirjoitti: 24 Elo 2022 20:13 kannattasko vielä selvittää mikä pamahti?
Tuohan on vasta sisäänajettu kone....
transit4ever kirjoitti: 23 Elo 2022 21:32 Kuukauden ollut Ford Transit käytössä ja nyt paukahti moottori, onhan tuolla ajettu 390000 km, mutta kyllähän se syö miestä kun autosta maksoin 10000€.
No tuota, sillä Mk7 Tourneolla/Transitilla oli ajettu 160tkm johon tein koneen vaihdon, joten siihen nähden tuo 390tkm on aika paljon, josko eipä ole suoraan kilometreihin korreloitavissa, koska viat jotka esim. mäntä rikon aiheuttaa johtuvan usein auki päällä makavaasta suuttimesta, eli kone voi paukahtaa vähänkin ajettuna.

Siinä mun tapauksessa tilattiin Tammer dieseliltä kunnostettu moottori, taisi olla 6000e, jos oikein nyt muistan.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Uusi vai kunnostettu moottori

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Mk1escos kirjoitti: 24 Elo 2022 20:01 Kymmeniä ja taas kymmeniä moottoreita vaihtaneena ja korjanneena on vähän eri käsitys tuosta lauseesta uusi vai kunnostettu moottori.

Tuntuu olevan lukemisen ymmärtäminen välillä vaikeaa noille kunnostettu ja tehdaskorjattu tekijöille.

Kunnostettuna on nähnyt kaikkea paskaa pestynä ja uusilla tiivisteillä kasattu yhdessä päässä ja toisessa sitten kaikki kuluvat melkeimpä uusittuna.
Myöskin "tehdaskorjattuja" missä on vanhat männät ja venttiilit paikoillaan.
Tapana ollut vähemmän tunnetuista lähteistä tulleista kurkata öljypohjan sisään miltä näyttää ennen kuin lyö paikoilleen, ja mitata ohivuodot.

Luotettavasta lähteestä vähintään 2v takuulla kunnostettu tai uusi. Käytetyt on arpapeliä jos sitä ei pääse itse tarkistamaan mistä on irroitettu.
Tuosta olen samaa mieltä. Ns. kunnostettujen ja tehdaskorjattujen hinta on usein hyvin lähellä uusia jos sattuu Saksasta saamaan. Tuo Englannista ostamani "vähän ajettu" 54tkm oli lopulta öljynkulutuksen lisäksi sellainen, että jakopäänlaahaimen osia löytyi öljypohjasta.

Käytännössä Saksasta tehdasuuden tilaaminen lienee varmin tapa saada hyvä.

Toinen listalla Saksasta oikeasti ilmoituksen mukaan vähän ajettu koska sielläkin sellaisia on mutta hyötyajoneuvojen kohdalla saatavuus on usein heikko koska sielläkin autot ovat nimenomaan ajossa.

Kolmannella sijalla (minun mielipiteeni, ei välttämättä totuus/paras valinta) Bildelsbasen Ruotsissa koska sieltä löytyy ihan ok tavaraa kohtuuhintaan.

Suomesta en ostaisi enkä ihan äkkiä lähtisi korjaamaan ellei ole aivan selkeä paikka koska usein hajonnut moottori on sellainen että siihen voi jäädä jotakin alkavaa vikaa tai sellaista mitä ei voi/kannata korjata kustannusten vuoksi.

Jos minä olisin vastaavassa tilanteessa, miettisin vakavasti vuosien tähtäimellä aivan tehdasuutta moottoria tehdasuusilla suuttimilla jolloin Saksasta saattaisi saada noin 5500€ - 6000€ ja tuolla paketilla ajaisi jokseenkin huolettomasti moottorin puolesta 150tkm - 400tkm.

Englannista ei ikinä tilaa mitään käytettyä koska useimmat myyjät siellä ovat nimenomaan kusettajia ja heillä on jokin maaninen tarve purkaa kaikki moottorit paljaaksi apulaitteista jolloin kaikki lika/hiekka pääsee kanaviin.

Esimerkki ensimmäisestä Saksan tilauksesta pakkauksen osalta:
Moottori tuli kuormalavalla johon oli laitettu suorakaiteen muotoinen ns muurarin palju ölyvuotojen varalta. Moottori oli kiinnitetty kuormaliinoilla ja kääritty huolellisesti muoviin. Muovin sisältä paljastui kauttaaltaan suojaöljyllä suihkutettu moottori, huolellisesti jokainen aukko ja kanava muovitulpilla suljettuina ja josta kaikki apulaitteet olivat merkattu tussilla ettei niitä voinut irroittaa jälkiä jättämättä.
Lopuksi vielä suurimmat osat oli merkattu ns, sähkökynällä kaivertaen.
transit4ever
Viestit: 4
Liittynyt: 24 Heinä 2022 21:10

Re: Uusi vai kunnostettu moottori

Viesti Kirjoittaja transit4ever »

No onneksi tällä kertaa ei mennyt moottori, webaston letku oli paukahtanut puhki ja nesteet pihalle sitä kautta. Onko koneessa si joku suoja kun ei suostunut käyntiin lähtemään, tyhmänä tietenkin kokeilin käynnistystä kun en vielä siinä vaiheessa tiennyt että nesteet on valunut mäkeen. Uusi letku tilalle ja ny on ajeltu jo hyvät pätkät ilman ongelmia, tai no nyt taas muistui miksi mulla ei ole ollut näitä takatuuppareita kun auto jää sutiin tasaiselle pihalle. Ei kulje Transitti nurmikolla. Ehkä tarttee taas autoa vaihtaa :D mutta se onkin sitten toinen juttu.
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Uusi vai kunnostettu moottori

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

paripyörä ransiitti menee lumihangessa kuin tyhjää vaan...etuveto jää sutiin ennen....
mutta jos ykspyörä ransiitti on tyhjä niin eihän takapäässä ole painoa...laita kuormaa kyytiin ja jopa vetää..
transit4ever
Viestit: 4
Liittynyt: 24 Heinä 2022 21:10

Re: Uusi vai kunnostettu moottori

Viesti Kirjoittaja transit4ever »

No nyt on vaihdettu transiitti toiseen samanmoiseen, toki tällä kertaa etuveto ja ei ole kevyt kuorma-auto vaan henkilöautoksi rekattu. Ainoa miinus on tuo takalaitanostin, pitäis jossain vaiheessa poistaa, joko ite yritän tai si jos joku paja edullisesti sen tekee. On ollut inva käytössä ja siksi on tuollainen nostin. On kyllä jykevämpi malli kun 500kg on kantavuus.
Vastaa Viestiin