Mondeo 2010 alkuperäinen helma massa

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
TAEA
Viestit: 25
Liittynyt: 01 Maalis 2015 21:15

Mondeo 2010 alkuperäinen helma massa

Viesti Kirjoittaja TAEA »

Tietävätkö ammattilaiset tai tekijät mitä on alkuperäinen helmamassa (kivenisku)?
Fordilla ikää 12v eikä kertaakaan massattu. Minulla ollut 7 vuotta hyvässä hoidossa tarkoitan aina käsipesu aloitettu pohjasta. Asensin heti etu räppärit kun mökille hiekkatietä 12km. Helmat pysyneet melko hyvässä kunnossa. Juuri krapasin muutamasta kohdasta massan pois ja käsittelin RosTopilla. Tarkoitus laittaa massa käsiteltyihin kohtiin. Alkuperäinen massa pysynyt hyvin kiinni vain muutama kohta vaati korjauksen.
Kysymykset:
Mitä on alkuperäinen suojamassa?
Millä muulla aineella kannattaisi suojata?
Tarkoitus vetää alkuperäinen väri (harmaa) pintaan koska pinta on nyt ”epätasainen” ruiskun jäljeltä. Kiitos vastauksista
TAEA
Viestit: 25
Liittynyt: 01 Maalis 2015 21:15

Re: Mondeo 2010 alkuperäinen helma massa

Viesti Kirjoittaja TAEA »

Oliko hankala kysymys?
Mitä olette käyttäneet vastaavana tuotteena, jonka voi maalata päälle?
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Mondeo 2010 alkuperäinen helma massa

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Niitä myydään päällemaalattavia massojakin mutta itse kyllä vedin ihan mustalla vaan.
Helppo korjata vuosittain. Eikä hullumman näköinenkään. Samaa ainetta lokasuojan pokkauksiin.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mondeo 2010 alkuperäinen helma massa

Viesti Kirjoittaja Renee »

Onhan näitä tarjolla tässä yksi ja merkkituote on jo noissa alustasuojaus jutuissa.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/607024/ ... 0ml-harmaa
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mondeo 2010 alkuperäinen helma massa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Käyttöautoihin joissa korjattavana ollut pienempi alue (esim. helma tai kaari) oon käyttäny ihan spray-pullosta ruiskutettavaa massaa, jotain vaan joka on sopinu tarkoitukseen ja löytyny helpolla. Vastoin kaikkia oletuksia se kiveniskumassa ei ole korroosiosuoja vaan nimensa mukaisesta suojaa kiveniskuilta ja mekaaniselta kulutukselta, korroosiosuojan osalta pätee sama sääntö kuin muuhunkin auton pintakäsittelyyn, eli pellille tarvitaan ensin eristävä korroosiosuoja (esim. epoksi) ja kosteussulkeva pintamaali, toinen vaihtoehto on maali jossa ovar nämä molemmat ominaisuudet esim. 2k hartsiepoksi, paikan näkyvyys ja estetiikka sanelee millä mennään. Toki mitään miranolia sinne on turha yrittää sutia tai summasta jotain teräsrakennemaalia koska automaalilta vaaditaan myös elastisuutta em. kiveniskuja ja kulutusta vastaan.

Oiskohan tässä hyvä kiteytys aiheesta ruostesuojaus :twisted:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Mondeo 2010 alkuperäinen helma massa

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

alle ML kotelosuoja ja päälle kivenisku suoja, maalattava sellainen jos pitää olla värillinen.
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Mondeo 2010 alkuperäinen helma massa

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Jos korjattava kohta on näkyvillä, helman yläosassa, on samanlaisen pinnan aikaansaaminen kuin alkuperäinen, spray-kamoilla mahdotonta (ainakin allekirjoittaneelle). Niin paksua massakerrosta, pinnaltaan röpelöä, ei taida saada aikaan kuin kunnon ruiskulla ja ammattilaisten aineilla.
Kerrosta täytyy vähitellen kasvattaa ja lopuksi voi puolikuivaa pintaa töpöttää vaikka superlonin palalla muistuttamaan alkuperäistä, jos kokee sen tarpeelliseksi.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mondeo 2010 alkuperäinen helma massa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Kokonaisuutta ajatellen en itse ainkaan vetäisi mutkia suoraksi ruosteensuojauksen kanssa eli sillä massan alla tapahtuvalle järjestykselläkin on yllättävän iso rooli, ja haluaisin kyllä kuulla perusteluja pelkästä kotelonsuojasta massan alla...? Kun mä oon laittanu kotelosuoja-ainetta vaan nimensämukaisesti kotelorakenteiden sisään kuten helmat ja runkopalkit, ja niihinkin runsaasti sinkkiä ennen korjauspeltien paikalleen hitsaamista.

Kuitenkin helpoimmillaan täytyy vaan poistaa ruoste, ehkä Annitrolia jos jäi huokosia, vetää Temacoat RM40 hartsiepoksimaali ja päälle massa.

Massan speksauksista en osaa sanoa, enkä edes koe tarpeelliseksi lähteä turhaa hifistelmään, sehän vaan suojaa maalia ettei kiveniskut raavi sitä auki ja avaa peltiä alttiiksi korroosiolle.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Mondeo 2010 alkuperäinen helma massa

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

sellanen hytinä on tullut 30 autoiluvuodessa että paras lopputulos tulee kun vetäsee ml kotelosuojan alle ja massan päälle.
Siitä ei ole tullut ruoste enää läpi. Hionnasta ja maaleista ja massasta kyllä. Voi olla tietty vaan tuuriakin.
Vastaa Viestiin