Fiesta mk5 1,3 (Endura-E?) jakoketjun vaihtotarve

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Sämpy
Viestit: 5
Liittynyt: 12 Elo 2022 09:37

Fiesta mk5 1,3 (Endura-E?) jakoketjun vaihtotarve

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Hei,

Siskolla on 2005 vuoden Fiesta kasitappisella koneella. Yksi kannen yläpuolinen ketjuvetoinen nokka-akseli.

Tuossa kopan tiivistettä vaihtaessani ihmettelin jakoketjun löysyyttä. Heiluu aika reilusti kun kiristin on löysällä (tässäkö ei ole kiristimessä esim.jousella mitään peruskireyttä, pelkkä öljynpaine?).

Kun sormella kääntelin sitten kiristintä, juuri ja juuri sain ketjun kireällä, kiristimen ollessa jo melkein rattaan alla. Käynnistyksen jälkeen rallatteli puolisen minuuttia ennen kuin rauhoittui.

Kuva

Kuva

Onkohan tuo ihan ok? Autolla on nyt ajettu n. 140tkm ja käytetty vain Fordin öljyä. Itse harkitsisin ketjun vaihtoa ihan varmuuden vuoksi, tuskin tuossa vaihdossa on mitään ihmeellistä. Jos ratas sopii nokkaan vain yhdessä asennossa niin sitten tuo rattaassa näkyvä nuoli varmaan riittää, voisin kuvitella ettei tämä kone ole hysteerisen tarkka nokan asennosta.

Inan luettelokuvassa rattaassa näkyy jotain tappeja ja kohoumia, jotka voisi toimia rattaan kohdistimina, tai sitten ei. Onkohan tämän moottorin rakenteessa muuten ketjun vaihdolle mitään erityistä sudenkuoppaa, kuten vasurikierrettä kampiakselissa tms? Yleensä laittelen toisia automerkkejä eli esim. Fiattia ja Alfa Romeota niin ei ole Fordeista paljoa kokemusta. Jotain pikkuremppoja tähän olen tehnyt, vetarit jne. Sinänsä mukavan simppeli ja väljä laitos laitella.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Fiesta mk5 1,3 (Endura-E?) jakoketjun vaihtotarve

Viesti Kirjoittaja Renee »

Antaako jakoketju ääntä jos kunnossa turhaa sitä vaihdella jos ketjun kiristys on kunnossa .Vähän autolla on ajettu.
https://ford.7zap.com/fi/car/54/6.33369 ... 340/66564/
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Fiesta mk5 1,3 (Endura-E?) jakoketjun vaihtotarve

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

En itse enää käynnistäisi kertaakaan koska tuo ketjuhan on täysin loppu.

Olen kunnostanut 200tkm ajetun Toyotan dieselin jossa ketju oli täysin virheetön ja uutta vastaava. Kiristimen löysät riittivät juuri ja juuri ketjun uudelleenasennukseen.
Sämpy
Viestit: 5
Liittynyt: 12 Elo 2022 09:37

Re: Fiesta mk5 1,3 (Endura-E?) jakoketjun vaihtotarve

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Onko kellään tietoa mikä tämän moottorin tunniste on, tai onko sitä haynesin manuaalissa? Minulle on vähän epäselvää, mitä nuo oppaan 1,25 ja 1,3 litraiset on. Näitä on kaiketi myös 16v hihnakoneina, ja onkos Endura-E kumminkin yhä OHV kone? Tässä lukee muistaakseni duratec putsarissa ja jotenkin sellainen käsitys, ettei tätä 8v ketjukonetta ole myyty kaikissa euroopan maissa lainkaan ja olisi jokin toinenkin 1,3 moottori?

Olisi vähän taustatietoa rakenteesta ennen kuin alan purkamaan.. ettei systerin tarttis montaa päivää olla ilman autoa.
Sämpy
Viestit: 5
Liittynyt: 12 Elo 2022 09:37

Re: Fiesta mk5 1,3 (Endura-E?) jakoketjun vaihtotarve

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Jaahas, ilmeisesti "rocam" -moottori tms, tuossa ohjeistus:

https://workshop-manuals.com/ford/stree ... e&ie=UTF-8

Tiedon sain hetkessä VIP-foorumilta. Siellä se turha ja tarpeeton tieto asuu.
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Fiesta mk5 1,3 (Endura-E?) jakoketjun vaihtotarve

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Sämpy kirjoitti: 21 Elo 2022 11:47 Jaahas, ilmeisesti "rocam" -moottori tms, tuossa ohjeistus:

https://workshop-manuals.com/ford/stree ... e&ie=UTF-8

Tiedon sain hetkessä VIP-foorumilta. Siellä se turha ja tarpeeton tieto asuu.
Tuo jakopään ajoitus vaikuttaa hyvin yksinkertaiselta kun ketjussa on värikoodit. Eikun hommiin.
Vastaa Viestiin