1.8 TDCI moottorin lämmöt (Tourneo Connect)

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
GeneralLee
Viestit: 57
Liittynyt: 11 Heinä 2021 10:14

1.8 TDCI moottorin lämmöt (Tourneo Connect)

Viesti Kirjoittaja GeneralLee »

Moro,

Olen seuraillut jonkin aikaa '08 Tourneon moottorin lämpöjä, onko todella niin ettei toi pata lämpiä edes kesäkelillä normaaliin käyntilämpöön?
Juuri tulin töistä kotiin, ulkona +24 lämmintä, työmatka 27 km josta suurin osa 80 km/h kantatietä ja 100 km/h motaria. OBD bluetooth palikalla ja Car Scanner apilla lämpöjä seuraten, parhaimmillaan lämmöt kävi +85 asteessa ja heti kun vauhtia tiputti esim rampeissa ja liikennevaloissa, lämmöt tippu alle 80 asteen. Tais olla alimillaan joku +73-74 astetta.

Juuri vaihdettu termostaatti Mahle 88' ja uudet nesteet. Vanha termari oli Motorcraft. Tosin yhtä huonosti lämpeni vanhalla termarilla.
Kun vaihdoin termarin ja käytin moottoria paikoillaan 3000-4000 kierroksilla niin kyllä silloin lämmöt nousivat lähelle +100 astetta. Ja flekti ei lähtenyt pyöriin, oli pakko laittaa ilmastointi päälle että sain flektin pyörimään ja moottorin jäähtymään. Ilmeisesti toi flektin toimimattomuus on joku tyyppivika?
Tosin mitä se siellä pyöriskään kun ei ne lämmöt ajaessa ikinä niin korkealle nouse että termari aukeis kunnolla :D

Tässä nyt tulee vaan sellainen ajatus että jos ei nyt +24 asteen ulkolämmössä moottori lämpene käyntilämpöön niin miten se sit lämpenee kun on -24 astetta pakkasta? Ei taida olla talvella kovin lämmin auto. On siinä Eeberi, tosin en tiedä missä lämpötilassa se lakkaa lämmittämästä. Joku fiksu sen laskee että kuinka iso ero on siinä, kun lämmityslaitteen kennolle tulee vaikkapa +70 asteinen neste vs. +90 asteinen, että mikä on sisään puhallettavan ilman lämpötila ulkoilman ollessa vaikkapa -15 astetta.

Tästä on EGR tulpattu, sehän vaikuttaa moottorin lämpöihin kun ei pakokaasusta siirry lämpöä nesteeseen EGR jäähdyttimen kautta. Sulkulätkän voisi talveksi ottaa pois. Voisi myös kokeilla Maxgear 92' termaria jos jostain löytäisi sen tiedot että missä asteessa se alkaa aukeamaan ja samat tiedot vaikkapa Motorcraftin 88' termarista.
Onko näissä muuten sitä öljynjäähdyttäjän termaria vai onko se vaan Mondeoissa?
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: 1.8 TDCI moottorin lämmöt (Tourneo Connect)

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Termari ei toimi, kyllä mulla 1.8tdci lämpeni ihan normaalisti kun sellainen oli.
Ei ole harvinaista että uusi termari olisi valmiiksi viallinen.
Kannattaa keittää se termari ja katsoa mittarilla missä oikeasti aukeaa.
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: 1.8 TDCI moottorin lämmöt (Tourneo Connect)

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

MK4 mondeossa sama tilanne, egr tulpattu ja lämpiää tosi hitaasti kesälläkään.
Syksyn tullessa pakkassuoja jäähdyttäjän aukkoon ja webasto puhisee niin tarkenee kyllä hyvin.
GeneralLee
Viestit: 57
Liittynyt: 11 Heinä 2021 10:14

Re: 1.8 TDCI moottorin lämmöt (Tourneo Connect)

Viesti Kirjoittaja GeneralLee »

Noniin, tein vähän testauksia. Keittelin termareita eli orggis Motorcraft 88' mikä oli koneessa, Mahlen 88' ja vielä kävin hakemassa Motonetistä Triscanin 92'. En nyt kovin tarkkoja tuloksia saanut koska olisi tarvinut olla jokin lasimalja keittämiseen että olisi nähnyt tarkasti milloin alkavat aukeneen. Mikään noista ei nyt ainakaan ennenaikaisesti auennut.

Laitoin koneeseen Triscanin 92' ja tein mittauksia. Yleismittariin mulla on lämpötilan mittaamiseen tarkoitettu anturi joka on todella tarkka, sen laitoin paisuntasäiliöön. Sitten OBD bluetooth ja vielä oli infrapunalämpömittari. Yleismittari ja OBD näyttivät aika tarkalleen samoja lukemia ja samoin infrapuna jolla mittailin eri kohdista kuten paisuntasäiliöstä ja kannesta eri kohdista. Ei kun kone käymään ja lämpiään.

Annoin käydä tyhjäkäynnillä seuraten mittareita, tasaisesti lämpesi, toki paisuntasäiliö oli vähän jäljessä. Kun lämmöt oli jossain 30-40 asteen tienoilla niin huomasin että ylävesiletku on lämmin ja samoin kun laittoi käden flektin siipien välistä jäähdyttimen yläosaan niin se tuntui lämpimältä. Infrapuna vahvisti asian. Miten ylävesiletku ja jäähdytin voi lämmetä "heti" vaikka termarin pitäisi olla kiinni? Kone lämpeni yli 50 asteen lämpötilaan tyhjäkäynnillä. Sitten annoin kierroksia sen 3000 että lämpiäis kunnolla. Mittailin taas ja en kyllä ymmärrä miten voi olla mahdollista että OBD näyttää koneen lämmöksi 81 astetta, paisuntasäiliössä oli joku vähän yli 70-75 astetta mutta ylävesiletku ja jäähdyttimen yläosa oli yli 90 asteinen. Kiertääkö tässä vesi väärin päin? :D Yleensä olen tottunut siihen että termari päästää kuumaa vettä jäähdyttimen yläosaan jossa se jäähtyy ja palaa alavesiletkua pitkin koneeseen.

Ai niin, Mahlen ja Triscanin termareissa on helmi/venttiili siinä termarin laipassa, Motorcraftissa ei ole. Tiedä sitten onko sillä vaikutusta.
Viimeksi muokannut GeneralLee, 07 Elo 2022 19:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: 1.8 TDCI moottorin lämmöt (Tourneo Connect)

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Onko sulla tuo auto ollu kauankin vai onko vasta ekoja vuosia?
itte huomannu varsinkin vanhoissa bensakoneissa kun bensiininlaatu muuttui auto senkus kylmeni,sitä en tiedä kuinka paljon on diesel muuttunut mutta varmasti sekin on vuosien aikana johonkin...
ittellä on Fordeista kokemuksia jo -60 luvun vehkeistä asti ja aina on oleet kimurantteja lämpiämään,keittämäänhän Vooria ei saa jollei ole termari jumissa tai jotain muuta rikki mutta talvella lämpiäminen onkin sitten erijuttu.
Tiedä sitten onko muiden merkkien omistajilla vaan omaa kehua että joo hyvin lämpiää kun 5km kaupalle ajaa heh.
GeneralLee
Viestit: 57
Liittynyt: 11 Heinä 2021 10:14

Re: 1.8 TDCI moottorin lämmöt (Tourneo Connect)

Viesti Kirjoittaja GeneralLee »

Viime kesänä tän ostin ja seisoi talven, nyt kesällä otin taas ajoon. On mulla ollut 3 vanhaa kunnon Transistoria eli -88, -93 Tbo ja -95 Tbo. Niiden kanssa tottu siihen että lämpesi todella hitaasti mutta kun sen padan sai lämpiään niin ei tarvinnut sisällä palella.

Tossa olen eri brittifoorumeita lueskellut ja aika moni siellä valittaa kun lämpenee hitaasti ja ei tarkene talvella. Sen kyllä ymmärrän hyvin, ihmetyksen aihe nyt onkin se että miten voi noin huonosti lämmetä kesällä, melkein helteellä.
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: 1.8 TDCI moottorin lämmöt (Tourneo Connect)

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

nykydieseli on niin taloudellinen että ei riitä hukkalämpöä juurikaan.

Se helmi termarissa on hyvä olla koska auttaa ilmauksessa kovasti...ei jää ilmalukkoa. Toki se vuotaa hieman aina.

Pihassa 3 dieseliä... 1.8 lämpiää hitaimmin. 2.0 jonkin verran nopeammin ja 2.4 lämpiää jo aika nopeaan, jopa talvella ilman eberiä. Pienemmissä eberit/webastot.
Ei kuitenkaan pärjää lähelläkään 2.0 besaa eikä 1.4 bensaa ne lämpiää jo muutaman kilsan matkalla normi lämpöön.

Mutta tuo tulpattu 1.8D tosiaan vaikka webasto puhisee niin ilman viimasuojaa ei tahdo lämmitä täyteen lämpöön alle 15km matkalla talvella.
m0ndeo
Viestit: 183
Liittynyt: 07 Tammi 2021 16:41

Re: 1.8 TDCI moottorin lämmöt (Tourneo Connect)

Viesti Kirjoittaja m0ndeo »

Mulla on mk4 modeossa (1.8tdci) koko keula tukittu ekoista pakkasista aina kevääseen asti.
Talvella jos seisoo tyhjäkäynnillä jossain parkissa , niin lämmöt alkaa pudota ja webasto käynnistyy.
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: 1.8 TDCI moottorin lämmöt (Tourneo Connect)

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Taunusautomaatti kirjoitti: 07 Elo 2022 22:09 nykydieseli on niin taloudellinen että ei riitä hukkalämpöä juurikaan.

Se helmi termarissa on hyvä olla koska auttaa ilmauksessa kovasti...ei jää ilmalukkoa. Toki se vuotaa hieman aina.

Pihassa 3 dieseliä... 1.8 lämpiää hitaimmin. 2.0 jonkin verran nopeammin ja 2.4 lämpiää jo aika nopeaan, jopa talvella ilman eberiä. Pienemmissä eberit/webastot.
Ei kuitenkaan pärjää lähelläkään 2.0 besaa eikä 1.4 bensaa ne lämpiää jo muutaman kilsan matkalla normi lämpöön.

Mutta tuo tulpattu 1.8D tosiaan vaikka webasto puhisee niin ilman viimasuojaa ei tahdo lämmitä täyteen lämpöön alle 15km matkalla talvella.
Ihan vastaava havainto. Meillä on kaksi kaksilitraista dieseliä, toinen automaatti ja toinen manuaali. Viime talvena kun manuaalin eberi oli poissa käytöstä niin 50km matkalla -16C° lämpötilassa paleli maantieajossa koko matkan.

Automaatti lämpenee hieman nopeammin (kuluttaa 1,5L/100km enemmän) mutta vaikka on ollut roikan päässä niin talviseen normaalilämpöön menee ainakin 10km ja moottoritiellä kun nostaa ramppia lähestyttäessä kaasun niin lämmöt laskevat silmissä.
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: 1.8 TDCI moottorin lämmöt (Tourneo Connect)

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Tämä aamuna startatessa taisi olla 7 astetta mittarissa...1.8TDCI....ei viimasuojaa ja egr tulpattu....
13km ajon jälkeen 80kmh vauhtia alkoi lämpömittari lähestymään 1/4 kohtaa... Eli vasta vajaassa puolessa välissä normilämmöstä eli viisari pystyssä asennosta.
GeneralLee
Viestit: 57
Liittynyt: 11 Heinä 2021 10:14

Re: 1.8 TDCI moottorin lämmöt (Tourneo Connect)

Viesti Kirjoittaja GeneralLee »

Aamulla kun lähdin töihin oli 11 lämmintä, painoin eberin päälle ja ajelin töihin, lämmöt tais käydä parhainmillaan jossain 85 paikkeilla. Motarilta kun lasketteli ramppiin ja siitä 50 rajoitusta vajaat kilometri työpaikan pihaan niin lämmöt laski alle 75 asteeseen. Nyt on siis 92 asteinen termari paikoillaan. Taas töistä tullessa tuntui että lämmöt oli muutaman asteen korkeammalla kuin 88' mahlen termarilla. Lämpöjä olen siis seurannut OBD:n kautta.
Ajattelin uusia vielä moottorin lämpötila-anturin niin saa varmuuden siitä että antaa oikeaa arvoa.

Tossa pihassa on yksi VAG 1.9 Tdi jakapumpulla ja pidin sitä hitaana lämpiään mutta kyllä tää Fjoordi voiton vie puhtaasti :D

Ajoin joskus taksia -00 Mondeolla joka oli 1.8 TD, se tuntu lämpiävän suht hyvin. Tosin etukammiokone nyt on muutenkin nopampi lämpiämään vs. suoraruisku.
Kuva
Kun mittarin neula on tuon valkoisen neliön jälkeen olevan ohuen pystyviivan kohdalla, moottorin lämpö on 60 astetta. 1/4 se on vähän yli 70 astetta.

Olin joskus 90-luvun alussa ostamassa Ford P100 1.8TD koneella mutta jätin kaupat tekemättä koska kuulin että niissä oli ongelmia juurikin jäähdytyksen kanssa, oliko niin että 4 pytty kävi kuumana tms. Ilmeisesti siitä on otettu oppia ja aateltu että nyt ei ainakaan ole sitä ongelmaa, eikös TDCI samaan lohkoon perustu?
Vastaa Viestiin