Aikuisten oikeasti

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
MotorsHead
Viestit: 60
Liittynyt: 12 Huhti 2022 13:26

Aikuisten oikeasti

Viesti Kirjoittaja MotorsHead »

Eli pitää nyt laittaa viesti 2000-luvun 1.6 litraisen ja hyväkuntoisen Zetec moottorin piristämisestä.
Mitä tuolle koneelle edes teoriassa voisi tehdä, jos haluaisi potkua lisää? Saako siihen viriosia? En ole eläissäni virittänyt kuin mopoa teininä ja sekin kaasutinta ja välityksiä vaihtamalla.

Itselle tulisi mieleen, että ruokaa moottorille lisää ja imu- sekä pakopuoli hengittävämmäksi. Voisiko sylinterikantta madaltaa pikkuisen? Niin että pelaisi 98 oktaanisella tai oktaanin korotusaineella. Mitä pitää tehdä moottorinohjaukselle, voidaanko alkuperäinen ohjainlaite säätää? Jne.
Olisi tietysti mukava että menisi vielä katsastuksestakin läpi.

Virityksessä ei ehkä olisi mitään järkeä, mutta... On sitä hullumpaakin tehty. :x :)
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Aikuisten oikeasti

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Siihen on olemassa jonkin verran pulikoita, itse laitoin SE moottoriin peltisarjan, vähän väljemmän ilmanputsarin ja portatun kannen aikoinaan.
Kansi oli maltillisesti kaivettu, R seeteillä ja viistetyillä imuvenoilla.
Ihan mukavasti se toi vetoja lisää. Oikein kiva luonne moottorissa.

Sitten taas jos kyse oikeasti zetecistä niin vaihda isompi, se 1.6 on aika paska kannelta ja muutenkin.
1.8 tai 2.0 niin on paremmat kanavat ja isommat venttiilit.
MotorsHead
Viestit: 60
Liittynyt: 12 Huhti 2022 13:26

Re: Aikuisten oikeasti

Viesti Kirjoittaja MotorsHead »

Kyse on tosiaan Zetec SE: stä.
Moottorin jatkeena on vielä automaattilaatikkokin eli sen pitäisi vielä toimia moottorin kanssa yhteen. Eli kysehän on vanhasta pahasta focuksesta joka menisi talveksi pieneen ja kylmään hallitilaan seisontaan. Se isompi kone varmasti olisi järkevää ja vaihtaa laatikko manuaalin. Mielessä on ollut vaihtaa Focus ST 170 malliin jos löytyisi sellainen jostain. No mutta st mallin osia ehkä voi hyödyntää.

Tämä siis olisi aivan mini budjetin hullutusta ja kokeilua, että mihin omat taidot riittävät.
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Aikuisten oikeasti

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

MotorsHead kirjoitti: 31 Heinä 2022 19:48 Kyse on tosiaan Zetec SE: stä.
Moottorin jatkeena on vielä automaattilaatikkokin eli sen pitäisi vielä toimia moottorin kanssa yhteen. Eli kysehän on vanhasta pahasta focuksesta joka menisi talveksi pieneen ja kylmään hallitilaan seisontaan. Se isompi kone varmasti olisi järkevää ja vaihtaa laatikko manuaalin. Mielessä on ollut vaihtaa Focus ST 170 malliin jos löytyisi sellainen jostain. No mutta st mallin osia ehkä voi hyödyntää.

Tämä siis olisi aivan mini budjetin hullutusta ja kokeilua, että mihin omat taidot riittävät.
Tuossa virityksessä on hyvä muistaa, että lisäteho tulee korkeammilla kierroksilla ja alaväännössä samalla menetetään eli se oletettu lisäteho on melko hyödytöntä kun se ei käytännössä oikein realisoidu millään tavalla.
Vääntömomenttia ei voi käytännössä lisätä kuin kasvattamalla tilavuutta.

Suurempi moottori tuo lisää tehoa sekä lisää vääntömomenttia. Ahtaminen tuo lisää molempia koska se on tilavuuden kasvattamista moottorin näkökulmasta.
MotorsHead
Viestit: 60
Liittynyt: 12 Huhti 2022 13:26

Re: Aikuisten oikeasti

Viesti Kirjoittaja MotorsHead »

Mk3Mondeo kirjoitti: 31 Heinä 2022 22:41
MotorsHead kirjoitti: 31 Heinä 2022 19:48 Kyse on tosiaan Zetec SE: stä.
Moottorin jatkeena on vielä automaattilaatikkokin eli sen pitäisi vielä toimia moottorin kanssa yhteen. Eli kysehän on vanhasta pahasta focuksesta joka menisi talveksi pieneen ja kylmään hallitilaan seisontaan. Se isompi kone varmasti olisi järkevää ja vaihtaa laatikko manuaalin. Mielessä on ollut vaihtaa Focus ST 170 malliin jos löytyisi sellainen jostain. No mutta st mallin osia ehkä voi hyödyntää.

Tämä siis olisi aivan mini budjetin hullutusta ja kokeilua, että mihin omat taidot riittävät.
Tuossa virityksessä on hyvä muistaa, että lisäteho tulee korkeammilla kierroksilla ja alaväännössä samalla menetetään eli se oletettu lisäteho on melko hyödytöntä kun se ei käytännössä oikein realisoidu millään tavalla.
Vääntömomenttia ei voi käytännössä lisätä kuin kasvattamalla tilavuutta.

Suurempi moottori tuo lisää tehoa sekä lisää vääntömomenttia. Ahtaminen tuo lisää molempia koska se on tilavuuden kasvattamista moottorin näkökulmasta.


En oikein ymmärrä että miksi vääntö laskisi... Mutta turboa siihen ei voi asentaa, jos auto pidetään liikenne kelpoisena.
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Aikuisten oikeasti

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Muutamia korjauksia/tarkennuksia... ;)
Mk3Mondeo kirjoitti: 31 Heinä 2022 22:41 Tuossa virityksessä on hyvä muistaa, että lisäteho tulee korkeammilla kierroksilla ja alaväännössä samalla menetetään eli se oletettu lisäteho on melko hyödytöntä kun se ei käytännössä oikein realisoidu millään tavalla.
Kyllähän vaparina viritettäessäkin kasvaneesta tehosta on iloa (nokat, imuputkisto ja pakosarja) mutta ongelma kai tässä on että kori (Focus) on hitusen liian painava että se yläkierrosten tehoalue olisi mielekästä hyödyntää. Fiestan korissa tilanne olisi varmaan jo toinen, ja aika paljon Brittien puolella Mk5:sta viritetään juuri vaparina tuolla Zetec S/Sigma- koneella :)
Mk3Mondeo kirjoitti: 31 Heinä 2022 22:41 Vääntömomenttia ei voi käytännössä lisätä kuin kasvattamalla tilavuutta.
Kyllähän se vääntömomenttikin kasvaa vaparina, mutta vasta yläkierroksilla.
Mk3Mondeo kirjoitti: 31 Heinä 2022 22:41 Suurempi moottori tuo lisää tehoa sekä lisää vääntömomenttia. Ahtaminen tuo lisää molempia koska se on tilavuuden kasvattamista moottorin näkökulmasta.
Mun mielestä isoa vaparia ja ahdettua bensa-turboa ei silti voi suoraan rinnastaa, turbo-vehkeessä vääntö tulee aina vähän yhtäkkiä, jopa näissä suoraruiskuvehkeissä, esim. Skoda Octaavia RS:ssää joskus koeajoin niin siitä puuttui selvästi vaparin välittömyys vaikkei suoranaista ahtoviivettä ollutkaan. Siinä missä vaparin vääntö kasvaa tasaisesti läpi kierrosalueen.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Aikuisten oikeasti

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

duckworth kirjoitti: 01 Elo 2022 13:31 Muutamia korjauksia/tarkennuksia... ;)
Mk3Mondeo kirjoitti: 31 Heinä 2022 22:41 Tuossa virityksessä on hyvä muistaa, että lisäteho tulee korkeammilla kierroksilla ja alaväännössä samalla menetetään eli se oletettu lisäteho on melko hyödytöntä kun se ei käytännössä oikein realisoidu millään tavalla.
Kyllähän vaparina viritettäessäkin kasvaneesta tehosta on iloa (nokat, imuputkisto ja pakosarja) mutta ongelma kai tässä on että kori (Focus) on hitusen liian painava että se yläkierrosten tehoalue olisi mielekästä hyödyntää. Fiestan korissa tilanne olisi varmaan jo toinen, ja aika paljon Brittien puolella Mk5:sta viritetään juuri vaparina tuolla Zetec S/Sigma- koneella :)
Mk3Mondeo kirjoitti: 31 Heinä 2022 22:41 Vääntömomenttia ei voi käytännössä lisätä kuin kasvattamalla tilavuutta.
Kyllähän se vääntömomenttikin kasvaa vaparina, mutta vasta yläkierroksilla.
Mk3Mondeo kirjoitti: 31 Heinä 2022 22:41 Suurempi moottori tuo lisää tehoa sekä lisää vääntömomenttia. Ahtaminen tuo lisää molempia koska se on tilavuuden kasvattamista moottorin näkökulmasta.
Mun mielestä isoa vaparia ja ahdettua bensa-turboa ei silti voi suoraan rinnastaa, turbo-vehkeessä vääntö tulee aina vähän yhtäkkiä, jopa näissä suoraruiskuvehkeissä, esim. Skoda Octaavia RS:ssää joskus koeajoin niin siitä puuttui selvästi vaparin välittömyys vaikkei suoranaista ahtoviivettä ollutkaan. Siinä missä vaparin vääntö kasvaa tasaisesti läpi kierrosalueen.
Vääntömomentin kasvattaminen on hyvin marginaalista ja se minkä teoriassa voisi saada lisää kapealla yläalueella, on pois tuplana alakierroksilta eli auto on sietämätön ajettava. Tuo pitkälti siksi, että autojen moottorit ovat olleet jo neljännesvuosisadan niin tehokkaita, että autotallivirittäminen on menettänyt merkityksensä.
Tehon voi vaikka kaksinkertaistaa mutta vääntömomentti pysyy käytännössä samana koska se riippuu vain tilavuudesta, marginaalisesti hyötysuhteesta eli täytöksestä. Se käyttökelpoisen väännön alue on mikä ratkaisee.

Meillä on kaksilitrainen ahdettu bensa-auto jossa vääntö alkaa reilu 1500rpm ja on tasainen (Edit) 230Nm kierroksilla 2500rpm - 4800rpm. Joskus aiemmin, kauan sitten ahtamisen ominaisuus oli tuollainen kulmikkuus äkillisen boostin seurauksena.

Meillä on ollut myös lähes 20 vuotta iso bensavapari noin 350 kuutiotuumaa ( 5.7L) ja se väänsi hieman yli 1000rpm alkaen ja kiersi viritettynä noin 5800rpm saakka mutta meno hyytyi yläkierroksilla vanhan työntötankotekniikan johdosta.
Viimeksi muokannut Mk3Mondeo, 01 Elo 2022 15:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Aikuisten oikeasti

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Mk3Mondeo kirjoitti: 01 Elo 2022 14:51 Vääntömomentin kasvattaminen on hyvin marginaalista ja se minkä teoriassa voisi saada lisää kapealla yläalueella, on pois tuplana alakierroksilta eli auto on sietämätön ajettava. Tuo pitkälti siksi, että autojen moottorit ovat olleet jo neljännesvuosisadan niin tehokkaita, että autotallivirittäminen on menettänyt merkityksensä.
Tehon voi vaikka kaksinkertaistaa mutta vääntömomentti pysyy käytännössä samana koska se riippuu vain tilavuudesta, marginaalisesti hyötysuhteesta eli täytöksestä. Se käyttökelpoisen väännön alue on mikä ratkaisee.

Meillä on kaksilitrainen ahdettu bensa-auto jossa vääntö alkaa reilu 1500rpm ja on tasainen 230Nm kierroksilla 2300rpm - 4800rpm. Joskus aiemmin, kauan sitten ahtamisen ominaisuus oli tuollainen kulmikkuus äkillisen boostin seurauksena.

Meillä on ollut myös lähes 20 vuotta iso bensavapari noin 350 kuutiotuumaa ( 5.7L) ja se väänsi hieman yli 1000rpm alkaen ja kiersi viritettynä noin 5800rpm saakka mutta meno hyytyi yläkierroksilla vanhan työntötankotekniikan johdosta.
Aivan.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Aikuisten oikeasti

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Kyllä se SE moottori ihan hyvin vastaa virittämiseen jopa vakio nokilla, aika mukava mottori tehdä, kansi on vakiona ihan ok mutta R seetit ja imuventtilien viistäminen ja kanavien siistiminen tuo ihan hyvin voimaa koko alueelle. Tuohonhan voi sitten istuttaa Racing Puman imusarjan ja pakosarjan, nokat yms jos budjettia riittää.
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Aikuisten oikeasti

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Mk3Mondeo kirjoitti: 01 Elo 2022 14:51 Vääntömomentin kasvattaminen on hyvin marginaalista ja se minkä teoriassa voisi saada lisää kapealla yläalueella, on pois tuplana alakierroksilta eli auto on sietämätön ajettava. Tuo pitkälti siksi, että autojen moottorit ovat olleet jo neljännesvuosisadan niin tehokkaita, että autotallivirittäminen on menettänyt merkityksensä.
Tehon voi vaikka kaksinkertaistaa mutta vääntömomentti pysyy käytännössä samana koska se riippuu vain tilavuudesta, marginaalisesti hyötysuhteesta eli täytöksestä. Se käyttökelpoisen väännön alue on mikä ratkaisee.
Millähän matematiikalla tämä meni?
Teho on vääntömomentti kertaa kierrosluku, tuplaat tehon vääntöön koskematta, ihanko meinaat että pelkästään kierrosluku muuttuu kun moottorin kaasunvaihtoa parannetaan?
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Aikuisten oikeasti

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Mk1escos kirjoitti: 01 Elo 2022 16:11
Mk3Mondeo kirjoitti: 01 Elo 2022 14:51 Vääntömomentin kasvattaminen on hyvin marginaalista ja se minkä teoriassa voisi saada lisää kapealla yläalueella, on pois tuplana alakierroksilta eli auto on sietämätön ajettava. Tuo pitkälti siksi, että autojen moottorit ovat olleet jo neljännesvuosisadan niin tehokkaita, että autotallivirittäminen on menettänyt merkityksensä.
Tehon voi vaikka kaksinkertaistaa mutta vääntömomentti pysyy käytännössä samana koska se riippuu vain tilavuudesta, marginaalisesti hyötysuhteesta eli täytöksestä. Se käyttökelpoisen väännön alue on mikä ratkaisee.
Millähän matematiikalla tämä meni?
Teho on vääntömomentti kertaa kierrosluku, tuplaat tehon vääntöön koskematta, ihanko meinaat että pelkästään kierrosluku muuttuu kun moottorin kaasunvaihtoa parannetaan?
Kyllä, käytännössä. Jos ei lisätä tilavuutta eli ahdeta.
Samalla menetetään alakierrosten ajettavuutta. Jos ei menetettäisi, olisi se tehty vuosia sitten vakioautoihin.

The Focus C-Max 2.0 Duratec is a car from Ford, with front wheel drive, a front mounted engine and a 5 door multi-purpose vehicle body style. Its 2 litre engine is a naturally aspirated, double overhead camshaft, 4 cylinder unit that has an output of 143 bhp (145 PS/107 kW) of power at 6000 rpm, and maximum torque of 185 N·m (136 lb·ft/18.9 kgm) at 4500 rpm.


Ja uusinta uutta:

Toyota GT86 2017 2.0 D-4S Engine Technical Data
Engine type - Number of cylinders : Boxer 4
Engine Code : -
Fuel type : Petrol
Fuel System : Direct Injection
Engine Alignment : Longitudinal
Engine Position : Front
Engine size - Displacement - Engine capacity : 1998 cm3 / 121.9 cu-in
Bore x Stroke : 86.0 x 86.0 mm
3.39 x 3.39 inches
Number of valves : 16 Valves
Aspiration : -
Compression Ratio : 12.5
Maximum power - Output - Horsepower : 200 PS / 197 HP / 147 kW
@ 7000 rpm
Maximum torque : 205 Nm
/ 151 lb-ft
@ 6400 rpm
Vastaa Viestiin