Ford Focus 1.0 EcoBoost 2013 jäähdytysnestettä häviää

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
kmtt
Viestit: 112
Liittynyt: 06 Huhti 2017 10:32

Re: Ford Focus 1.0 EcoBoost 2013 jäähdytysnestettä häviää

Viesti Kirjoittaja kmtt »

Santtu20 kirjoitti: 19 Elo 2022 10:37 Jos joku ei tiennyt niin täyskaskoon sisältyy oikeusaputurva eli kaikki kulut saa vakuutukseen piikkiin ja vaikka tämä meidän kannalta päätyisi negatiivisesti niin silti saisime vakuutuksen kautta korvaukset.

Lakimies nimittäin sanoi että jokainen auto moottori on luvattu toimivan siihen 300000 asti eli jollain se vastuu nyt on kuitenkin että se ei ole kestänyt siihen asti.
Kannattaa kuitenkin tarkistaa ne vakuutusehdot. Yleensä siellä on jonkinlainen raja sille oikeusturvavakuutuksen enimmäissummalle, ja ne oikeudenkäynnit on tunnetusti toisinaan aika... sanoisiko hintavia.

Niin mistä/keneltä siis sitä uutta moottoria olet vaatimassa? Pelkästään se, että edelliset omistajat ovat jo aika räikeästi laiminlyöneet valmistajan antaman huolto-ohjelman, poistaa melko tehokkasti sitä valmistajan tai maahantuojan vastuuta moottorivaurioihin, eikä varmasti voida mitään "täyttä" kestoikää moottorille enää vaatia. Oli se lakimies mitä mieltä hyvänsä, niin sanoisin että ikävä kyllä aika heikot eväät on taistelussa selätysvoittoa saada, jos sitä sovintoa ei löydy. Tuotetta kun on selkeästi huollettu valmistajan ohjeistuksen vastaisesti ja reilusti määräaikojen jälkeen. Ja joku myöhempi myyjä taas vastaa pääasiassa niistä virheistä, jotka on olleet tai olisi pitänyt olla tiedossa autoa myytäessä. Kannentiivisteenkin saa kyllä hetkessä ja sitä kautta sen kansivaurionkin aikaiseksi, ilman että edellisellä tai edellisillä myyjillä on arpaa ja osuutta asiaan.

Lisäksi, jos siihen uuden moottorin saat/saisit, niin aina se katsotaan, että uusi on uusi ja sillä parannetaan auton kuntoa ja arvoa lähtökohtaan nähden, tarkoittaen että jonkun osuuden uudesta moottorista kuitenkin joutunet maksamaan. Onnea ja menestystä joka tapauksessa. Toivotaan että asia ratkeaa sinulle parhain päin.
Grand C-Max 2011 1.6 EcoBoost
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Ford Focus 1.0 EcoBoost 2013 jäähdytysnestettä häviää

Viesti Kirjoittaja Renee »

Auton valmistaja kertoo seuraava ja tämä on nimenomaan oikein huolettuna. Väärä huoltoväli ja väärät öljyt laskee käyttöikää. Lainaus
Olemme laskeneet, että uuden 140-hevosvoimaisen 1.0 EcoBoost –moottorin pitäisi kestää kovassa käytössä oikein huollettuna noin 240 000 kilometriä ilman ongelmia.

Nykyaikana noi moottorit ei kestä kun tuossa omassa Volvossa joku 300tkm on vasta sisäänajo
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Ford Focus 1.0 EcoBoost 2013 jäähdytysnestettä häviää

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Ei nuo uudet pikkuuset kestä kun ovat niin kovilla.

Alle 1.5 litranen tai sähkönen... romua se on 300t km kohdalla...ilman korjauksia.

Lakimiehenä minäkin suosittelisin oikeustaistelua..ja pitkää sellaista... mitään hävittävää ei suosittelijalla ole vaan päinvastoin.
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Ford Focus 1.0 EcoBoost 2013 jäähdytysnestettä häviää

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

kmtt kirjoitti: 19 Elo 2022 11:18
Santtu20 kirjoitti: 19 Elo 2022 10:37 Jos joku ei tiennyt niin täyskaskoon sisältyy oikeusaputurva eli kaikki kulut saa vakuutukseen piikkiin ja vaikka tämä meidän kannalta päätyisi negatiivisesti niin silti saisime vakuutuksen kautta korvaukset.

Lakimies nimittäin sanoi että jokainen auto moottori on luvattu toimivan siihen 300000 asti eli jollain se vastuu nyt on kuitenkin että se ei ole kestänyt siihen asti.
Kannattaa kuitenkin tarkistaa ne vakuutusehdot. Yleensä siellä on jonkinlainen raja sille oikeusturvavakuutuksen enimmäissummalle, ja ne oikeudenkäynnit on tunnetusti toisinaan aika... sanoisiko hintavia.

Niin mistä/keneltä siis sitä uutta moottoria olet vaatimassa? Pelkästään se, että edelliset omistajat ovat jo aika räikeästi laiminlyöneet valmistajan antaman huolto-ohjelman, poistaa melko tehokkasti sitä valmistajan tai maahantuojan vastuuta moottorivaurioihin, eikä varmasti voida mitään "täyttä" kestoikää moottorille enää vaatia. Oli se lakimies mitä mieltä hyvänsä, niin sanoisin että ikävä kyllä aika heikot eväät on taistelussa selätysvoittoa saada, jos sitä sovintoa ei löydy. Tuotetta kun on selkeästi huollettu valmistajan ohjeistuksen vastaisesti ja reilusti määräaikojen jälkeen. Ja joku myöhempi myyjä taas vastaa pääasiassa niistä virheistä, jotka on olleet tai olisi pitänyt olla tiedossa autoa myytäessä. Kannentiivisteenkin saa kyllä hetkessä ja sitä kautta sen kansivaurionkin aikaiseksi, ilman että edellisellä tai edellisillä myyjillä on arpaa ja osuutta asiaan.

Lisäksi, jos siihen uuden moottorin saat/saisit, niin aina se katsotaan, että uusi on uusi ja sillä parannetaan auton kuntoa ja arvoa lähtökohtaan nähden, tarkoittaen että jonkun osuuden uudesta moottorista kuitenkin joutunet maksamaan. Onnea ja menestystä joka tapauksessa. Toivotaan että asia ratkeaa sinulle parhain päin.

Jos jatketaan sitä ajatusta, että odotuksista poiketen auton omistaja saisi uuden moottorin, joka maksaa 6000€ niin silloin auto on paljon parempi kuin ennen remonttia ja kun sillä on ajettu noin 200tkm, on kanteessa perusteltuun kestoikään enää 1/3 jäljellä eli 6000€ kustannuksista omistaja saa korkeintaan 2000€ ja itse maksaa 4000€. Lisäksi omat asianajokulut.

Jos taas menee huonommin, mihin viittaa hyvinkin moni asia, tulevat vastapuolen oikeudenkäyntikulut kokonaan omistajan maksettaviksi, omien kulujen lisäksi.
Silloin voi tilanne olla ettei auto ole vieläkään kunnossa mutta maksettavaa oikeudenkäynneistä tulee 20 000€. Eikä saa oikeusturvavakuutuksesta.
Santtu20
Viestit: 37
Liittynyt: 11 Marras 2021 18:08

Re: Ford Focus 1.0 EcoBoost 2013 jäähdytysnestettä häviää

Viesti Kirjoittaja Santtu20 »

Minä en vaadikaan uuden moottorin vaihtoa, mutta reklamaatioon valitettavasti joutuu sen vaihtoehdon kirjaamaan. Jos myyjä luule että paras vaihtoehto on moottorin vaihto niin kyllä se viedään siihen asti että minä en maksa siitä senttäkään. Jos he sanoi että sain viimeisestäkin korjauksesta hyöty niin mikä hyöty se oli??

Itse haluan kaupan purkua, koska en halua tota autoa enää!

Ja minä luotan lakimieheen ja siihen että hän kyllä tietää mihin ryhtyy, sekä hän on kyllä tarkistanut vakuutusyhtiöltä tarvittavat tiedot.

Onhan se selvää että Ford ei ole minkä korvausvelvollinen kun kerran huoltoohjelma ei ole noudatettu, mutta minun mielestäni myyjällä täällä on toiminut väärin ja heillä se vastuu on edelleen niinkun kävi selväksi, vaikka yrittävätkin paeta oma vastuuta!
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Ford Focus 1.0 EcoBoost 2013 jäähdytysnestettä häviää

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Santtu20 kirjoitti: 22 Elo 2022 08:57 Minä en vaadikaan uuden moottorin vaihtoa, mutta reklamaatioon valitettavasti joutuu sen vaihtoehdon kirjaamaan. Jos myyjä luule että paras vaihtoehto on moottorin vaihto niin kyllä se viedään siihen asti että minä en maksa siitä senttäkään. Jos he sanoi että sain viimeisestäkin korjauksesta hyöty niin mikä hyöty se oli??

Itse haluan kaupan purkua, koska en halua tota autoa enää!

Ja minä luotan lakimieheen ja siihen että hän kyllä tietää mihin ryhtyy, sekä hän on kyllä tarkistanut vakuutusyhtiöltä tarvittavat tiedot.

Onhan se selvää että Ford ei ole minkä korvausvelvollinen kun kerran huoltoohjelma ei ole noudatettu, mutta minun mielestäni myyjällä täällä on toiminut väärin ja heillä se vastuu on edelleen niinkun kävi selväksi, vaikka yrittävätkin paeta oma vastuuta!
Tarkoitus on selkiyttää niitä vaihtoehtoja joita on käytettävissä. Myyjän yleinen virhevastuu on kuusi kuukautta. Tässä tapauksessa huonosti tehdyt huollot ja jopa väärät öljyt ovat olleet tiedossa jo ostaessa ja auto on toiminut hyvin tähän saakka eli kaksi vuotta vaikka on jo yhdeksän vuotta vanha ja 200tkm ajettu.

Tuo viimeinen korjaus on sitten puolestaan yksittäinen eri asia josta voi neuvotella erikseen.

Kuluttajasuoja ja oikeuskäytännöt määrittelevät tuon moottorinvaihdon niin että auto on parempi kuin ajokilometreihin nähden on oletettavissa jolloin parhaassakin tapauksessa omistaja joutuu osallistumaan kustannuksiin. Joko suurimmalta osin tai vaikka vaan puolet tai jotakin.

Mutta sitten se mitä tulee harkita vakavasti, oletko valmis käräjöimään asiasta ja ottamaan sen todennäköisen riskin ettet voitakaan juttua ja sinulle tulee vastapuolen oikeudenkäyntikulut maksettaviksi?

Täällä yritetään sinua vilpittömästi neuvoa ettet joudu tuhansien tai jopa kymmenientuhansien eurojen maksajaksi jonkun parin-kolmen tonnin korjauksen vuoksi. Uudenkaan auton takuu ei välttämättä ole kuin pari-kolme vuotta.
Santtu20
Viestit: 37
Liittynyt: 11 Marras 2021 18:08

Re: Ford Focus 1.0 EcoBoost 2013 jäähdytysnestettä häviää

Viesti Kirjoittaja Santtu20 »

Tämä sinun mielipitee, enkä ole tällä kysellyt tähän ongelmaan mielipidettä, vaan minulta on pyydetty tilannekatsausta aika ajoin näin olen pyrkinyt tekemään, että jos jollain tulee vastaava ongelma saa lukea mikä kannattaa ja mikä ei.
Olen huomannut että puhut ihan risti minuun vastauksiin ja autosta ei ole ollut hyötyä kun se 1 vuosi noin kokonaisuudessa. Yli puolivuotta se on ollut joko korjaamopihalla tai selvityksissä.

Mk3Mondeo kirjoitti: 22 Elo 2022 10:47
Santtu20 kirjoitti: 22 Elo 2022 08:57 Minä en vaadikaan uuden moottorin vaihtoa, mutta reklamaatioon valitettavasti joutuu sen vaihtoehdon kirjaamaan. Jos myyjä luule että paras vaihtoehto on moottorin vaihto niin kyllä se viedään siihen asti että minä en maksa siitä senttäkään. Jos he sanoi että sain viimeisestäkin korjauksesta hyöty niin mikä hyöty se oli??

Itse haluan kaupan purkua, koska en halua tota autoa enää!

Ja minä luotan lakimieheen ja siihen että hän kyllä tietää mihin ryhtyy, sekä hän on kyllä tarkistanut vakuutusyhtiöltä tarvittavat tiedot.

Onhan se selvää että Ford ei ole minkä korvausvelvollinen kun kerran huoltoohjelma ei ole noudatettu, mutta minun mielestäni myyjällä täällä on toiminut väärin ja heillä se vastuu on edelleen niinkun kävi selväksi, vaikka yrittävätkin paeta oma vastuuta!
Tarkoitus on selkiyttää niitä vaihtoehtoja joita on käytettävissä. Myyjän yleinen virhevastuu on kuusi kuukautta. Tässä tapauksessa huonosti tehdyt huollot ja jopa väärät öljyt ovat olleet tiedossa jo ostaessa ja auto on toiminut hyvin tähän saakka eli kaksi vuotta vaikka on jo yhdeksän vuotta vanha ja 200tkm ajettu.

Tuo viimeinen korjaus on sitten puolestaan yksittäinen eri asia josta voi neuvotella erikseen.

Kuluttajasuoja ja oikeuskäytännöt määrittelevät tuon moottorinvaihdon niin että auto on parempi kuin ajokilometreihin nähden on oletettavissa jolloin parhaassakin tapauksessa omistaja joutuu osallistumaan kustannuksiin. Joko suurimmalta osin tai vaikka vaan puolet tai jotakin.

Mutta sitten se mitä tulee harkita vakavasti, oletko valmis käräjöimään asiasta ja ottamaan sen todennäköisen riskin ettet voitakaan juttua ja sinulle tulee vastapuolen oikeudenkäyntikulut maksettaviksi?

Täällä yritetään sinua vilpittömästi neuvoa ettet joudu tuhansien tai jopa kymmenientuhansien eurojen maksajaksi jonkun parin-kolmen tonnin korjauksen vuoksi. Uudenkaan auton takuu ei välttämättä ole kuin pari-kolme vuotta.
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Ford Focus 1.0 EcoBoost 2013 jäähdytysnestettä häviää

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Santtu20 kirjoitti: 23 Elo 2022 09:47 Tämä sinun mielipitee, enkä ole tällä kysellyt tähän ongelmaan mielipidettä, vaan minulta on pyydetty tilannekatsausta aika ajoin näin olen pyrkinyt tekemään, että jos jollain tulee vastaava ongelma saa lukea mikä kannattaa ja mikä ei.
Olen huomannut että puhut ihan risti minuun vastauksiin ja autosta ei ole ollut hyötyä kun se 1 vuosi noin kokonaisuudessa. Yli puolivuotta se on ollut joko korjaamopihalla tai selvityksissä.

Mk3Mondeo kirjoitti: 22 Elo 2022 10:47

Sinä teet kuten parhaaksi näet mutta samalla tavalla omasta mielestään oikeassa oleva lakimies on myös vastapuolella. Tai pikemminkin joukko heitä ja heidän palkkionsa maksaa hävinnyt osapuoli. Joko vastapuoli tai sitten sinä.


Kerro sitten miten kävi. Pyydän anteeksi pyyteettömiä neuvojani jos jäät voitolle.
Jontigga
Viestit: 3
Liittynyt: 05 Syys 2022 11:28

Re: Ford Focus 1.0 EcoBoost 2013 jäähdytysnestettä häviää

Viesti Kirjoittaja Jontigga »

Tuli ostettua viime viikolla vuosimalli 2014 focus 1.0 ecoboost mittarilukemalla 114 600km. Autoon on vaihdettu uusi fordin tehdasmoottori kesäkuussa kilometreissä 113 500km. Muuten tuota ei olisi uskaltanut ostaakaan, kun tietää alkupään ecoboost ongelmat. Kyseinen auto ollut uutena 4v leasing käytössä ja huollettu ensimmäisen kerran silloin 4-vuotiaana 45 000km kohdalla. Tämän jälkeen autoa on huollettu säännöllisesti lähes huolto-ohjelman mukaan, mutta käytetystä öljystä ei ole varmaa tietoa. Toki nyt ei niin isoa ongelmaa tämän asian suhteen kun 1000km ajettu moottori ja oikeat öljyt sisällä. Varmaan auton ensimmäiset 4 vuotta syynä miksi jakopäänhihna kulunut ja öljysihti täynnä tavaraa, jonka takia moottori rikko.

Nyt kysymys kuuluukin pitäisikö kyseisestä autosta tarkastaa vielä toinen tyyppivika eli jäähdytysnestekierron letkut? Silmäilin niitä viime viikolla ja näytti melko heikkolaatuisilta eli varmasti alkuperäisiä. Tekeekö Fordin merkkihuolto tämän tyyppisiä korjauksia pyynnöstä ns goodwillinä vai pitääkö aina ojentaa kouraa ja maksaa nöyrästi?
kaihakki
Viestit: 75
Liittynyt: 04 Elo 2021 06:20

Re: Ford Focus 1.0 EcoBoost 2013 jäähdytysnestettä häviää

Viesti Kirjoittaja kaihakki »

En tiedä luinko huolimattomasti tämän viestiketju, mutta kannen tiivisteen vuoto on ainoa vika, jonka löysin. Sylinterien naarmuista ei kannata välittää ollenkaan. Tuon ikäiseen autoon ei kannata tehdä muuta kuin välttämättömät rempat. Elikkä kansi koneistamoon oikaistavaksi ja uusi kannen tiiviste ja ajoon.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Ford Focus 1.0 EcoBoost 2013 jäähdytysnestettä häviää

Viesti Kirjoittaja Renee »

Jontigga kirjoitti: 05 Syys 2022 11:40 Tuli ostettua viime viikolla vuosimalli 2014 focus 1.0 ecoboost mittarilukemalla 114 600km. Autoon on vaihdettu uusi fordin tehdasmoottori kesäkuussa kilometreissä 113 500km. Muuten tuota ei olisi uskaltanut ostaakaan, kun tietää alkupään ecoboost ongelmat. Kyseinen auto ollut uutena 4v leasing käytössä ja huollettu ensimmäisen kerran silloin 4-vuotiaana 45 000km kohdalla. Tämän jälkeen autoa on huollettu säännöllisesti lähes huolto-ohjelman mukaan, mutta käytetystä öljystä ei ole varmaa tietoa. Toki nyt ei niin isoa ongelmaa tämän asian suhteen kun 1000km ajettu moottori ja oikeat öljyt sisällä. Varmaan auton ensimmäiset 4 vuotta syynä miksi jakopäänhihna kulunut ja öljysihti täynnä tavaraa, jonka takia moottori rikko.

Nyt kysymys kuuluukin pitäisikö kyseisestä autosta tarkastaa vielä toinen tyyppivika eli jäähdytysnestekierron letkut? Silmäilin niitä viime viikolla ja näytti melko heikkolaatuisilta eli varmasti alkuperäisiä. Tekeekö Fordin merkkihuolto tämän tyyppisiä korjauksia pyynnöstä ns goodwillinä vai pitääkö aina ojentaa kouraa ja maksaa nöyrästi?
Kannattaa ne letkut vaihtaa kun tuossa mallissa taitaa ne olla kulutustavaraa. Motti taitaa käydä kuumana. Tuossa juttua ja kuten tiedät autoa ostaessa pitää pelata jobbarin juttuja. Tuokin pitää korjata hinnasta pois 200.
viewtopic.php?t=54712Ź


https://www.ak24.fi/fi/ford-varaosat/56 ... kut-putket
Viimeksi muokannut Renee, 06 Syys 2022 20:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Ford Focus 1.0 EcoBoost 2013 jäähdytysnestettä häviää

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Onko renee sulla joku lukihäirä tai jotain, ei muuten mutta välillä noi sun tekstit on todella vaikeaa luettavaa. "Pelattava piitä jobbarin juttua" mitä ihmettä toi lause tarkoittaa?
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Ford Focus 1.0 EcoBoost 2013 jäähdytysnestettä häviää

Viesti Kirjoittaja Renee »

Ei ole ikävä kyllä vaan tuossa kännyssä aika pienet kirjaimet on ja käsi ei ole mikään kätilön. Sori jos pahoitin mielenne .Eli Eskorttia etsimässä toikin on väärin kirjoitettu ihan kirjailijan toimesta.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Ford Focus 1.0 EcoBoost 2013 jäähdytysnestettä häviää

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Onko huoltokirja, ja paljonko ajettu ja öljyt vaihdettu oikea määrä? Ventiili säädetty? Renksaissa ilmaa sama määrä molemmilla puolilla?
Jontigga
Viestit: 3
Liittynyt: 05 Syys 2022 11:28

Re: Ford Focus 1.0 EcoBoost 2013 jäähdytysnestettä häviää

Viesti Kirjoittaja Jontigga »

[/quote]

Tekoälyn kehitys on vielä kesken.

Onko huoltokirja, ja paljonko ajettu ja öljyt vaihdettu oikea määrä? Ventiili säädetty? Renksaissa ilmaa sama määrä molemmilla puolilla?
[/quote]

On huoltokijra. Auto on ajettu nyt vajaa 115 000km. Moottori vaihdettu 113 500km kohdalla. Soitin huoltoon missä moottorinvaihto on tehty. Sain sieltä tarkat tiedot ja puhuttiin pitkään puhelimessa ennen kuin uskalsin auton ostaa. Autoa on huollettu 2018 jälkeen vähintään 20 000km välein, toki sinne mahtuu huoltokirjan mukaan 2018-2020 väli jossa odotettu, että 20 000km täyttyy eikä ole vaihdettu öljyjä 1v kuluttua edellisestä öljynvaihdosta. Mutta nyt tietää, että autossa on uusi tehdasmoottori sekä oikeat öljyt. Vaihdan jatkossa öljyt 1v/10 000km välein.


Alkuperäinen kysymykseni liittyi jäähdytysnesteen letkuihin ja liittimiin. Täytyy ne vielä joko vaihtaa itse tai käyttää merkkihuollossa, jos suostuvat merkkihuollosta myöntämään ecoboost jäähdytysletkujen tyyppivian.
hatapalo
Viestit: 68
Liittynyt: 05 Helmi 2021 13:31
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ford Focus 1.0 EcoBoost 2013 jäähdytysnestettä häviää

Viesti Kirjoittaja hatapalo »

Alkuperäinen kysymykseni liittyi jäähdytysnesteen letkuihin ja liittimiin. Täytyy ne vielä joko vaihtaa itse tai käyttää merkkihuollossa, jos suostuvat merkkihuollosta myöntämään ecoboost jäähdytysletkujen tyyppivian.
Nämä taisivat olla takaisinkutsukampanjoita, jotka on/pitäisi olla tehty merkkihuollossa. Jossain ketjussa näin valokuvaparin siitä, miltä vanha riskirakenne ja uudempi korjattu letkusysteemi näyttivät. En nyt äkkiseltään muista, kuka linkin oli laittanut. Omassa 2014 mallissa letkut näytti olevan kuvan perusteella uusittu, kun ostin sen vuonna 2017. Ja viimeksi katsoessani äidin 2012 mallissa moottoritila näytti samalta kuin omassani, eli sielläkin letkut on jossain välissä vaihdettu. Kuulostaa kyllä oudolta, että leasing-autossa olisi neljän ensimmäisen vuoden huollot laiminlyöty. Kun eikös leasingin ehtona ole, että huollot tehdään ajallaan?
Ford Focus 1.0 Ecoboost Titanium Wagon 2014
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Ford Focus 1.0 EcoBoost 2013 jäähdytysnestettä häviää

Viesti Kirjoittaja Renee »

Itsekin ihmettelen kuinka uutta
autoa ei neljään vuotena huoleta yhtään. Vai onko huoltokirja alkuperäinen vain hävinnyt. Pitäisi olla sähköinen huoltokirja myös merkkihuollossa siellä digitaalisesti..Toiseksi jos moottoriremppa tehdään kunnolla kyllä noi letkut voi myös vaihtaa jos näyttävät että niissäkin on sanomista. Kuka sitä on huoltanut kun tämä takaisinkutsukampaja oli. Jäähdytysnesteen ilmausletku takaisinkutsu tälle mallille. Malli on Focus 1.0L EcoBoost 125hp 2012-2013 vm
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
hatapalo
Viestit: 68
Liittynyt: 05 Helmi 2021 13:31
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ford Focus 1.0 EcoBoost 2013 jäähdytysnestettä häviää

Viesti Kirjoittaja hatapalo »

Joo, ja tuohan oli hyvä muistutus, että takaisinkutsu koski 2012-2013 malleja. Luultavasti 2014 valmistuneessa autossa on ollut jo tehtaalta lähtiessä uudempi letkusysteemi, jossa ei ole helposti murtuvia muoviosia. Mutta esim. oma autoni on käyttöönotettu tammikuussa 2014, joten se on valmistunut todennäköisesti 2013 puolella. Siksipä en osaa varmuudella sanoa, onko letku vaihdettu tähän huoltokampanjassa vai onko se ollut oikeanlainen jo uutena. Ja kannattaa tosiaan käydä kysymässä merkkihuollossa, löytyykö autolle sähköistä huoltokirjaa. Rekisteri- ja/tai valmistenumerolla luulisi löytyvän. Voihan olla, että paperiseen on laitettu ensimmäiset leimat vasta sitten, kun autoa on alettu huollattaa muualla.

Ohessa linkki kuviin, joista näkee vanhan ja uuden letkun ulkonäköeron:

https://www.fordownersclub.com/forums/t ... -question/
Viimeksi muokannut hatapalo, 08 Syys 2022 06:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Focus 1.0 Ecoboost Titanium Wagon 2014
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Ford Focus 1.0 EcoBoost 2013 jäähdytysnestettä häviää

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Jontigga kirjoitti: 07 Syys 2022 13:37
Tekoälyn kehitys on vielä kesken.

Onko huoltokirja, ja paljonko ajettu ja öljyt vaihdettu oikea määrä? Ventiili säädetty? Renksaissa ilmaa sama määrä molemmilla puolilla?
[/quote]

On huoltokijra. Auto on ajettu nyt vajaa 115 000km. Moottori vaihdettu 113 500km kohdalla. Soitin huoltoon missä moottorinvaihto on tehty. Sain sieltä tarkat tiedot ja puhuttiin pitkään puhelimessa ennen kuin uskalsin auton ostaa. Autoa on huollettu 2018 jälkeen vähintään 20 000km välein, toki sinne mahtuu huoltokirjan mukaan 2018-2020 väli jossa odotettu, että 20 000km täyttyy eikä ole vaihdettu öljyjä 1v kuluttua edellisestä öljynvaihdosta. Mutta nyt tietää, että autossa on uusi tehdasmoottori sekä oikeat öljyt. Vaihdan jatkossa öljyt 1v/10 000km välein.


Alkuperäinen kysymykseni liittyi jäähdytysnesteen letkuihin ja liittimiin. Täytyy ne vielä joko vaihtaa itse tai käyttää merkkihuollossa, jos suostuvat merkkihuollosta myöntämään ecoboost jäähdytysletkujen tyyppivian.
[/quote]

Ymmärsin kyllä eikä vastaus ollut suoraan sinun ongelmaasi tarkoitettu.
Jontigga
Viestit: 3
Liittynyt: 05 Syys 2022 11:28

Re: Ford Focus 1.0 EcoBoost 2013 jäähdytysnestettä häviää

Viesti Kirjoittaja Jontigga »

Auto ollut ensimmäiset 4 vuotta pienellä yrityksellä, en ole 100% varma onko ollut varsinaisesti leasing vai vaan yrityksen nimissä. Automyyjä Deltasta näin väitti, että olisi ollut leasing. Huoltokirja vaikuttaa alkuperäiseltä. Täytyy vielä kysyä merkkihuollosta sähköisen huoltokirjan perään. Auto on rekisteröity 2014 syyskuussa, joten ei voi olla täysin varma onko auto valmistettu 2013 vai 2014 puolella. Jos on vaikka seisonut Suomessa pidempään.

Huoltokirjan mukaan ensimmäinen huolto tehty 3,5 vuotiaana kilometrilukemalla 47 200km 14.3.2018 Hyvinkään autopalvelu nimisessä paikassa.

Toinen huolto merkkihuollossa Käyttöautossa 28.8.2018, jolloin tehty kuntohuolto kilometreissä 51 098km. Luulisi että tässä huollossa jäähdytysletkut olisi tarkastettu.

Kolmas huolto merkkihuollossa Käyttöautossa 19.5.2020 kilometreissä 71 485km.

Tämän jälkeen kaksi määräaikais huoltoa Palokan autohuolto KY:ssä.

21.6.2022 ollut Mikan autohuollossa Jyväskylässä, jossa tehty moottorin vaihto, ilmastointihuolto ja tietenkin uusittu jäähdytysnesteet. Tänne paikkaan soitin ennen kuin auton ostin Delta Tampereelta. Silloin ei tullut kysyttyä jäähdytysnesteen letkuista.

Ainakin mitä olen tutkinut itse jäähdytysletkuja niin on paikallaan se T-haara mikä on muovia. Täytyy napata valokuvia ja yrittää laittaa tähän ketjuun.
Vastaa Viestiin