Mondeo mk4 ohjauskulma-anturin kalibrointi

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
RedBird79
Viestit: 11
Liittynyt: 15 Tammi 2020 13:00
Paikkakunta: Varkaus

Mondeo mk4 ohjauskulma-anturin kalibrointi

Viesti Kirjoittaja RedBird79 »

Vika alkoi, kun vaihdoin kytkin- vauhtipyörä yhdistelmän ja etuakselisto irti. Ilmeisesti toheltaissani rikoin kellojousen, koska airbag ja esp valo syttyi. Vaihdoin ohjauskulma-anturin ja airbag valo sammui, esp jäi palamaan. Delphi ei anna jostain syystä kalibroida ohjauskulma anturia??? Eli siis 0051 vikakoodi päällä ja esp valo palaa, joten leima jäi saamatta. Onko veikkauksia voiko vikaa olla vielä jossain vai antaako jokin toinen laite nollata/kalibroida?
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Mondeo mk4 ohjauskulma-anturin kalibrointi

Viesti Kirjoittaja focst »

RedBird79 kirjoitti: 17 Heinä 2022 19:50 Vika alkoi, kun vaihdoin kytkin- vauhtipyörä yhdistelmän ja etuakselisto irti. Ilmeisesti toheltaissani rikoin kellojousen, koska airbag ja esp valo syttyi. Vaihdoin ohjauskulma-anturin ja airbag valo sammui, esp jäi palamaan. Delphi ei anna jostain syystä kalibroida ohjauskulma anturia??? Eli siis 0051 vikakoodi päällä ja esp valo palaa, joten leima jäi saamatta. Onko veikkauksia voiko vikaa olla vielä jossain vai antaako jokin toinen laite nollata/kalibroida?
Siis et vaihtanut kellojousta? Eikö se ohjauskulma anturi ole juuri siinä? Ei Kait sille omaa anturia ole?
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
RedBird79
Viestit: 11
Liittynyt: 15 Tammi 2020 13:00
Paikkakunta: Varkaus

Re: Mondeo mk4 ohjauskulma-anturin kalibrointi

Viesti Kirjoittaja RedBird79 »

Ohjauskulma-anturi ja kellojousi on samassa paketissa ja tämä on vaihdettu. Tuon jälkeen airbag valo sammui itsestään, mutta esp valo jäi palamaan. En vaan saa delphillä kalobroitua uutta. Antaa kalibroida, mutta aina tulee epäonnistui teksti. Ja vikakoodeissa tuo 0051 joka on juuri ei kalibroitu ja virta ja joku muu...
RedBird79
Viestit: 11
Liittynyt: 15 Tammi 2020 13:00
Paikkakunta: Varkaus

Re: Mondeo mk4 ohjauskulma-anturin kalibrointi

Viesti Kirjoittaja RedBird79 »

Otti myös välissä nyt 3kk valohoitoo, mut ei sekään auttanut. En vaan ymmärrä vai eikö delphi ymmärrä? Kaikkien renkaitten pyörimistieto tulee, absit toimii, luistonesto ei. Tuolla kun ei muutenkaan tuossa mitään tee 1.8tdci ei käsistä kovin helpolla karkaa🤣
RedBird79
Viestit: 11
Liittynyt: 15 Tammi 2020 13:00
Paikkakunta: Varkaus

Re: Mondeo mk4 ohjauskulma-anturin kalibrointi

Viesti Kirjoittaja RedBird79 »

Ja ohjauskulma-anturille tulee virta ihan samalla lukemalla kuin lataa..... oliko vielä jotain erillis palikoita renkaitten suunnalla?
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Mondeo mk4 ohjauskulma-anturin kalibrointi

Viesti Kirjoittaja focst »

RedBird79 kirjoitti: 19 Heinä 2022 21:06 Ohjauskulma-anturi ja kellojousi on samassa paketissa ja tämä on vaihdettu. Tuon jälkeen airbag valo sammui itsestään, mutta esp valo jäi palamaan. En vaan saa delphillä kalobroitua uutta. Antaa kalibroida, mutta aina tulee epäonnistui teksti. Ja vikakoodeissa tuo 0051 joka on juuri ei kalibroitu ja virta ja joku muu...
Käytetty vai uus osa? Ja varmasti oikea?
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mondeo mk4 ohjauskulma-anturin kalibrointi

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

RedBird79 kirjoitti: 17 Heinä 2022 19:50 Vika alkoi, kun vaihdoin kytkin- vauhtipyörä yhdistelmän ja etuakselisto irti. Ilmeisesti toheltaissani rikoin kellojousen, koska airbag ja esp valo syttyi. Vaihdoin ohjauskulma-anturin ja airbag valo sammui, esp jäi palamaan. Delphi ei anna jostain syystä kalibroida ohjauskulma anturia??? Eli siis 0051 vikakoodi päällä ja esp valo palaa, joten leima jäi saamatta. Onko veikkauksia voiko vikaa olla vielä jossain vai antaako jokin toinen laite nollata/kalibroida?
Niin tai sitten laitoit ohjausakselin väärään kohtaan (esim. kierros väärin) kasatessasi?

Ainakin Mk3:ssa se onnistuu kun ohjausakselin liitos jalkatilassa mahdollistaa väärän asennuksen. Kokeile hyvin varovasti ratti keskiasennossa kuinka monta kierrosta kääntyy:

-vasemmalle

-oikealle

Jos kierrokset eivät ole samat niin vahva epäilys ohjausakselin virheasennosta

Kun silloisessa Mk3 Mondeossa oli apurunko irti ja laitoin väärään asentoon ja varoitusvalot joka kerta kojetauluun niin palautettuani oikeaan asentoon kaikki vikavalot katosivat sekä ohjauskulma-anturikin säilyi ehjänä.
Vastaa Viestiin