Connectin moottorin lämpötilamittari näyttää liikaa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
asroc
Viestit: 4
Liittynyt: 16 Heinä 2022 20:40

Connectin moottorin lämpötilamittari näyttää liikaa

Viesti Kirjoittaja asroc »

Hei, ensikirjautuminen foorumille, Fordeista en tiedä kuin sen että sanassa on neljä kirjainta ja lausuttaessa seitsemän. 2007 1.8 diesel Transit Connect 55kW alkoi nyt yht äkkiä ihan urakalla kenkkuilemaan - ensin katkesi orkkispakoputki ja sitten moottorin lämpötilamittariin tuli joku krooninen vika. Kun yleensä lähdetään sieltä noin klo 11:sta ja normaalilämmöt on siellä klo 12 hieman yläpuolella ja sitten punainen alue noin kello yhdessä niin nyt yht äkkiä ollaan niinkuin skaalalla uudella alueella - virrat pois päältä punaisen yläpuolella, päiviä jäähtyneellä koneella käynnistäessä mennään saman tien jonnekin kello kahteen ja lämmin kone kello neljässä eli hyvin kaukana punaisesta eteenpäin. Eli mittaus toimii, mutta ollaan väärällä alueella. Mikähän sille tuli... Missäs tämmöisessä sijaitsee jäähdytysnesteen lämpötila-anturi, se lienee todennäköisin vikakohde? Vai onko vika mittaristossa? Ja tosiaan, se ei keitä :).
Viimeksi muokannut asroc, 18 Heinä 2022 23:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Connectin moottorin lämpörilamittari näyttää liikaa,

Viesti Kirjoittaja Renee »

Tarkista lämpötilaanturi ja se anturin sähköpiuha myös kunnossa.
Tuossa kuva missä se anturi on ja ostat oikean jos vaihdat.
https://ford.7zap.com/fi/transport/121/ ... 751/81919/
Toimoinen osa
https://spareto.fi/tuotteet/febi-bilste ... tila/26446
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
asroc
Viestit: 4
Liittynyt: 16 Heinä 2022 20:40

Re: Connectin moottorin lämpötilamittari näyttää liikaa

Viesti Kirjoittaja asroc »

Kiitos hyvistä kuvista! Voisi sanoa, että asia eteni tänään - nimittäin lämpömittari meni eteenpäin sellaisen yhden kellon lyömän kun laittoi virrat päälle. Muutaman kerran virtoja päälle laittaen edettiin jonnekin kello yhdeksään saakka ja siihen jumahduttiin. Eli kierrettiin lämpömittari silleen ympäri. Purin ylimääräisiä hilppeitä konehuoneesta edestä ja mittasin anturin. Eberillä kone lämmittäen tulos oli sellaiset 4,84 kiloOhmia, kädenlämpöisellä koneella luokkaa 17-18 kOhmia. Samat tulokset mitaten johtosarjaa seuraamalla löytyvältä sellaiselta hieman isommalta harmaalta liittimeltä. Eli anturissa on ainakin eloa, johtosarja kunnossa ainakin isommalle liittimelle asti. Mittarittarille ei ole mitään väliä onko anturi kiinni vai ei, nyt olla jurnutetaan siellä kello yhdeksässä.

Ennenkuin anturia alkaa vaihtamaan, olisi hyvä tietää mitkä ovat sen normaalit vastusarvot. Sitä en huomannut mitata tuleeko anturille joku jännite vai tuleekohan toiseen johtimeen maa. Mistähän tällaisia tietoja löytäisi? Yksi vaihtoehto tietysti on kokeilla...
asroc
Viestit: 4
Liittynyt: 16 Heinä 2022 20:40

Re: Connectin moottorin lämpötilamittari näyttää liikaa

Viesti Kirjoittaja asroc »

Jatkoin aamutuomaan mittailua. Toiseen anturin johtimista tulee 5,00V ja nyt +15 asteessa anturin vastus on luokkaa 40 kOhmia. Vaikka pinnit oikosulkee liittimestä ei mittari nouse enää klo 9:stä ylöspäin. Tuntuisi ettei se pääse enää eteenpäin kerran lähes ympäri pyörittyään. Jotenkin tuntuisi että vika olisi kumminkin mittariston suunnassa?
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Connectin moottorin lämpötilamittari näyttää liikaa

Viesti Kirjoittaja Renee »

Onko siinä piuhassa punavalkoinen johto. Irroita liitin ja tuosta johdosta hyppylangalla maihin vedetään . Jos mittari näyttää ihan ylätapissa anturi on silloin rikki. Tietysti virrat päällä.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
asroc
Viestit: 4
Liittynyt: 16 Heinä 2022 20:40

Re: Connectin moottorin lämpötilamittari näyttää liikaa

Viesti Kirjoittaja asroc »

Joo ei ollut sellaista, ulkomuistista musta-violetti ja musta-ruskea johdin. Ainakin jotain violettia oli. Tosiaan tähän tulee 5 volttia ja sitä sitten anturin vastuksella kuormitettuna palautetaan aivoille takaisinpäin.
Mutta problem solved. Vika oli siellä mittariston päässä. Sen kun irrotti, avasi, palautti mittarin ihan manuaalisesti kiertämällä vastapäivään takaisin lähtöasentoon ja hiukan jumppasi viisarista ees sun taas ja pieni suihkaisu sähköliittimiin niin nyt se vaikuttaisi pelaavan. Lämpötilamittari oli tosiaan kiertänyt itsensä jo tappiin asti, viisari ei voi siis pyöriä ihan ympäri asti. Samanlainen sähkömekaaninen "koneisto" näyttää olevan kaikissa neljässä mittarissa (nopeus, kierrokset, polttoaine, lämpö - lämpötila lienee se mikä tekee niistä pienintä liikettä.
Viisari ei palautunut nolla-asentoon kun virrat kiersi pois, vaan jatkoi aina liikettään eteenpäin siitä mihin oli jäänyt. Nyt palautuu.
En purkanut mittaria ihan loppuun asti ja eli en siis nähnyt onko "sisäpuolen" kolvaukset kunnossa. Pari konkkaakin sinne on saatu asennettua. Katsotaan nyt toimiiko tämä näin ja jos ei, niin pitää sitten purkaa mittaristoa vielä pidemmälle tai käyttää huollossa.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Connectin moottorin lämpötilamittari näyttää liikaa

Viesti Kirjoittaja Renee »

Aika jännä mittari autossa kyllä on mitä kerroit siitä.. Hyvä jos nyt mittari näyttää oikein jokuhan siinä oli kun niin sekasin mittari menee.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Connect179
Uusi foorumilla
Viestit: 1
Liittynyt: 23 Marras 2022 16:22

Re: Connectin moottorin lämpötilamittari näyttää liikaa

Viesti Kirjoittaja Connect179 »

Terve, autoni on connect 2008 1,8 diesel. En löydä jäähdytysnesteen anturia, kuva näyttää että olisi jossain termostaattikotelon kohdilla, ei ole vaan missä, miten sen vaihtaminen onnistuu yläpuolelta vai alapuolelta?
Vastaa Viestiin