Focus mk2 1,6tdci hehkuvika, hankala.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
ihminen
Viestit: 18
Liittynyt: 28 Marras 2020 07:20

Focus mk2 1,6tdci hehkuvika, hankala.

Viesti Kirjoittaja ihminen »

Otsikon autossa seuraavanlainen hehkuvika:

Auto menee vikasietotilaan (limp mode), koska hehkuvika. Kun vian poistaa, niin lämpimällä moottorilla vikaa ei enää tule. Yleensä vika tulee muutaman minutin ajon jälkeen. Vikakoodi P0380 (ja joskus myös P138B). Yleensä vikakoodin pystyy poistamaan ja se tulee takaisin vasta, kun seuraavan kerran lähtee ajelemaan. Nyt kuitenkin tapahtui seuraavaa: Olin käyttäny suuttimien ohivuotoletkuja irti ja päästänyt ilmaa systeemiin. Sen jälkeen starttailin koko päivän. Jossain vaiheessa hehkut lakkasivat hehkumasta ja sain poistettua vikakoodin ja taas hehkuivat, lyhyen hetken, kunnes vika taas ilmaantui. Sitten en saanu enää vikakoodia poistettua, en millään.

Autossa kaikki hehkut ehjiä ja jokaiselle tulee virta ja jokainen hehkuu, silloin, kun ko. vikakoodia ei ole. Kun vikakoodi päällä, hehkuille ei mene komentoa, paitsi, kun starttaa, sillon testerin mukaan hehkuille menee käsky hehkua, mutta jännite hehkuilla on luokkaa 0,1V. Kun vikakoodi ei ole päällä, hehkuille menee normaali jännite.

Ei oikein ole tietoa hehku-systeemin johdoista, eli mistä vikaa kannattaisi seuraavaksi etsiä. Tähän saakka kaikki netillä vastaan tulleet ratkaistut ongelmat tai ratkaisuehdotukset ovat olleet a) hehkut rikki (tai niiden johdot), b) sulake tai rele rikki, c) ECU ei saa tietoa hehkutuksesta. Mikään näistä ei vaikuttaisi olevan vika tässä tapauksessa. Arvelin jo tuota viimistä vaihtoehtoa, mutta kun tänään en saanu vikaa nollattua, niin sekin oikeastaan sulkeutui pois.
ihminen
Viestit: 18
Liittynyt: 28 Marras 2020 07:20

Re: Focus mk2 1,6tdci hehkuvika, hankala.

Viesti Kirjoittaja ihminen »

Sen verran asia "edennyt", että nyt vikakoodia ei saa enää ollenkaan poistettua. Minusta alkaa vaikuttaa ECU-vialta tai ECU:un liittyvältä johtovialta. Mitäköhän johtoja / liitoksia sitä alkaisi tutkimaan ja mistä etsimään?
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Focus mk2 1,6tdci hehkuvika, hankala.

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Hehkurele vaihdettu ja releen pohja katsottu?
Vika päällä aktivoi releen ulkoisesti meneekö silloin jännitettä hehkuille?
ihminen
Viestit: 18
Liittynyt: 28 Marras 2020 07:20

Re: Focus mk2 1,6tdci hehkuvika, hankala.

Viesti Kirjoittaja ihminen »

Sain nyt luettua koodit Forscanilla (aiemmin Boschilla) ja siinä tuli sitte mukana vähän infoa tuosta viasta. Kerrottiin parista Fordin korjauskamppiksesta, joista toinen liittyi nimenomaan hehkun releeseen ja / tai sen johtosarjaan. Edelleen, en ollu googlettamisen avulla saanu selville, että siellä on se varsinainen hehkun rele muualla kuin sulakeboksissa, joten en ollu sitä sittenkään tutkinu. Selvisi samalla mikä se välillä johtojen varassa roukkunut mötikkä siellä etupuskurin / -helman alla on. Se on tosian siellä (kuskin puolella) se hehkun rele, tuleville sukupolville tiedoksi. Fordin korjauskamppiksen yhteydessä kerrottiin mahdolliseksi oireeksi myös akun tyhjeneminen ja kuinka sattuikaan, juuri n. viikko sitten ilmeni kyseinen vika itellä, mutta en mitenkään osannut yhdistää sitä tähän hehkuvikaan, vaikka mietinkin asiaa. No sitä vikaa se sitten on.

Nyt en ole tuon jälkeen vielä saanu muuta tehdyksi, kuin irrottanu sen oikean hehkureleen ja avannu sen ja näyttää hyvältä. Releen pohja ja johdot nyt epäiltyinä.

"Hehkurele vaihdettu ja releen pohja katsottu?
Vika päällä aktivoi releen ulkoisesti meneekö silloin jännitettä hehkuille?"

Pitää etsiä releen napakaavio ja testata tuota. Uutta relettä en osta, ennen ku nykyinen varmistuu vialliseksi, eikä taida löytyä iteltä toista vastaavaa testiin.
ihminen
Viestit: 18
Liittynyt: 28 Marras 2020 07:20

Re: Focus mk2 1,6tdci hehkuvika, hankala.

Viesti Kirjoittaja ihminen »

LOL. Ei ihme jos en ite heti löytäny tuota hehkun relettä, kun Fordin huoltokaan ei näköjään sitä aina löydä. Tää on ihan hauska tapaus Briteistä: Ensin diagnosoidaan viaksi, että hehkun releessä on vettä. Sitten sanotaan, että relettä ei voida tänään vaihtaa, koska emme ole vielä löytäneet sitä autosta. Seuraavaksi todetaan, että kyseisessä autossa ei olekaan hehkun relettä ja vaihdamme sen sijaan hehkutulpat super-alihintaan 180£, korvaukseksi virheestämme.
https://www.fordownersclub.com/forums/t ... ease-help/
ihminen
Viestit: 18
Liittynyt: 28 Marras 2020 07:20

Re: Focus mk2 1,6tdci hehkuvika, hankala.

Viesti Kirjoittaja ihminen »

"Vika päällä aktivoi releen ulkoisesti meneekö silloin jännitettä hehkuille?"

Nyt koitin relettä paikoillee ja ainaki ohjausjännite tulee ja rele napsahti päälle (tai ainakin napsahti), kun laitoin paikallee heti, kun olin auton käynnistäny. Hehkuille lähti jännite (releeltä mitattuna). ECU:lle sen sijaan ei ilm. lähteny ohjausjännitettä. Hetken päästä rele ei enään napsunu, kun sitä ns. runkkaili paikalleen ja pois. Sitte kytkin releen manuaalisesti päälle ja saman tien paloi hehkun sulake, 60A. Tutkimukset jatkuu.
yritäedes
Viestit: 2150
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus mk2 1,6tdci hehkuvika, hankala.

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

En mä tähän muuta osaa sanoa, kuin tsemppiä! :thumbup:
Ja tosiaan hehkureleitä saa välillä etsiä pitkään, kun mitään vinkkiä sijainnista ei tahdo löytyä mistään...
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
ihminen
Viestit: 18
Liittynyt: 28 Marras 2020 07:20

Re: Focus mk2 1,6tdci hehkuvika, hankala.

Viesti Kirjoittaja ihminen »

Kiitos tsempeistä. Ja vähän päivitystä:

Vieläkään en ole saanut selville miten hehkut toimii...
Nyt, kun vika on päällä ja hehkut eivät hehkuta, niin sulakeboksissa kuitenkin joku hehkun releen ohjausrele (joo, hehkulle on vähintään kaksi relettä, sulakeboksissa pieni ja puskurin alla / takana isompi varsinainen) kytkeytyy päälle ja on päällä normaalisti, ikäänkuin homma toimisi.

Varsinaisessa hehkun releessä on kaksi ohjausjohtoa, jotka menevät ECU:lle ja ECU ilmeisesti ohjaa relettä = hehkuja toisella johdolla ja toinen johto keroo ECU:lle mitä Releessä tapahtuu. Tässä tapauksessa, kun on vika päällä JA hehkut eivät toimi, niin ko. navoissa (releen navat 3 ja 8) on jännite seuraavanlaisesti (akku laturissa ja jännite 13,5V):

Napa #3: 10,7V, kun hehku on päällä (= kun virrat päällä + n. 10 sek sen jälkeen)
Napa #8: [13,5V, kun ei virrat päällä.] [0,5V (="0V"), kun hehkuttaa = virrat päällä + 10 sek sen jälkeen.] [0V jatkuvasti, kun rele on irti.]
Ongelma on, että ei tietoa mitä näiden pitäisi olla.

Kun navat #3 ja #8 yhdistää, niin vian saa nollattua - olipa rele paikoillaan tai poissa. Hehkut eivät kuitenkaan tällöinkään saa virtaa.

Kaikki johdot relepohjasta sulakeboksille ja sen lähtöliittimelle tarkistettu ja 100% ok.

ForScanilla netiltä löytyneiden ohjeiden mukaan testattu hehkujen ohjaus: ei vaikutusta. Siis livetilassa seurattu VPWR-jännitettä ja GPC (hehkujen ohjaus: ON/OFF). Vännite ei muutu (pitäisi laskea, jos hehkut toimii) ja GPC jatkuvasti "OFF". Sekä ohjattu GPC (ForScanilla hehkut päälle / pois): mitään ei tapahdu missään, kun ohjelmallisesti kytkee hehkuja.

"Yhteenvetoihmettelynä:
ECU ohjaa hehkuja (normaalisti), mutta _mitään_ ei tapahdu, kun ForScanilla hehkuja kytkee päälle / pois. Samoin ECU näyttää jatkuvasti, että hekut ovat "OFF".
Ja samaan aikaan, kun laittaa virrat päälle, niin sulakerasiassa naksahtaa, hehkun rele muuten räpsähtää myös, mutta ei jää päälle! Ja hehkun releelle tulee ohjausjännite (#3 10,7V). Ja tämä myös sen 10 sek sen jälkeen, kun kääntää virrat pois. Näin myös silloin, kun hehkut toimvat.

Nyt kun tätä kirjottelen, niin tulee mieleen, että olen johdoista testaillut käytännössä vain johtavuuden, mutta en oikestaan sitä mahdollisuutta (ainakaan systemaattisesti), että joku johto olisi maissa. Tuo nyt oikeastaan on mahdollista vain itse hehkutulppien johtojen suhteen. Käympä mittaamassa vastukset. (Tulppien vastukset ovat 1 Ohm.)
ihminen
Viestit: 18
Liittynyt: 28 Marras 2020 07:20

Re: Focus mk2 1,6tdci hehkuvika, hankala.

Viesti Kirjoittaja ihminen »

Lopulta vika korjaantui, kun tilasin Itä-Euroopasta käytetyn ehjän hehkun releen.
Vastaa Viestiin