Ford mondeo tdci p0251 vika. RATKAISTU.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Akkiim
Viestit: 9
Liittynyt: 02 Heinä 2022 14:00

Ford mondeo tdci p0251 vika. RATKAISTU.

Viesti Kirjoittaja Akkiim »

Terve. Mondeon tdci kone on alkanut vilkuttaa hehkuvaloa kovassa kiihdytyksessä. Itseasiassa vika on ollut autossa jo varmaan 6 vuotta. Välillä ei vaan ilmennyt pariin vuoteen, mutta nyt alkanut tulla poikkeuksetta aina kun lyön tallan pohjaan.

Eli kovassa kiihdytyksessä Kone menee 'limp moodiin' eli tehoa on rajoitetusti ja hehkuvalo alkaa vilkkumaan. Ajoa voi varovaisesti jatkaa, mutta saattaa myös sammuttaa tämän jälkeen koneen ajossa. Virrat pois käyttämällä kuittaantuu ja toimii taas normaalisti.

Vika siis commonrail systeemissä tai ruiskuissa tai muualla. P0251 vikakoodi on aika laaja lähteä arvailemaan.

Asensin Forscan ohjelmiston koneelle ja puhelimelle, jotta saisin jotain dataa koneesta, mutten saanut tilaamaani OBd2 pistoketta toimimaan Forscanin kanssa. Play kaupasta ladattu Car Scanner toimi tuon OBD2 pistokkeen kanssa ja sain allaolevat kuvakaappaukset ohjelmasta vian tulohetkellä. Tämän mukaan ruiskusysteemissä paine on 123200 Kpa, vika p0251 tulee ja sen jälkeen paine ampaisee jonnekin 164000 Kpa. Auto vähän nytkähtää niin varmaan hellitin Kaasupolkimesta, siksi paine sen jälkeen alhainen. Kaksi kertaa kokeilin kiihdytystä ja samat paineet & vikakoodi.

Osaako kukaan selittää, mitä tuossa tapahtuu? Ja missä vika? Onko nuo paineet oikeanlaiset?

Egr ventiili on putsattu, ei ollut likainen. Suuttimet pesty ultraäänipesurissa, paluuvuotoa on runsaasti. Pa-suodatin uusi alkuperäislaatu. Näillä ei vaikutusta. Auto on tdci 115 hp mondeo -04, ajettu 335 tkm ja alkuperäisillä osilla mennään :D paitsi alustan osalta.

Kuva
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut Akkiim, 04 Elo 2022 16:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Ford mondeo tdci p0251 vika

Viesti Kirjoittaja Renee »

Kuules mitä katsoin niin sulla paineet on
1200 ja 1600 bar luokkaa. Kun normisti pitäisi olla 2000 baarissa. Mitkä tässä autossa oli uutena ne pumpun paineet
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Akkiim
Viestit: 9
Liittynyt: 02 Heinä 2022 14:00

Re: Ford mondeo tdci p0251 vika

Viesti Kirjoittaja Akkiim »

En tiedä mitä oli uutena. Tuossa sanotaan että maksimi olisi tuo 1600 baria.
https://www.talkford.com/threads/fuel-r ... ost-876665
Pitääköhän paikkansa?

Sain forscanin oikealla piuhalla toimimaan. Vikakoodeiksi näyttää P0251 ja P1211.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Ford mondeo tdci p0251 vika

Viesti Kirjoittaja Renee »

P0251
Ruiskutuksenennakon säätö - ruiskutuspumppu A toimintahäiriö (nokka / roottori / polttoainesuutin).
P1211 Ruiskutuspaine korkea/matala
Video
https://youtu.be/tbPrlyDFQdQ
Juttua sama aihe.
https://www.talkford.com/threads/tdci-i ... 51.213810/
Paine häviää vuotaako suuttimet ja miksi noita koodeja antaa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Ford mondeo tdci p0251 vika

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Renee kirjoitti: 11 Heinä 2022 09:57 Kuules mitä katsoin niin sulla paineet on
1200 ja 1600 bar luokkaa. Kun normisti pitäisi olla 2000 baarissa. Mitkä tässä autossa oli uutena ne pumpun paineet
Ei pidä olla 2000bar. Tehokkaimmassa 130hp versiossa on 1600 bar, tuossa kysyjän autossa sama.

Jos suuttimetkin ovat vielä alkuperäiset ja paluuvuotoa runsaasti niin miksi vika ei olisi suuttimissa? Toinen aivan arvaamalla korkeapainepumpun paineensäädin joka jostakin syystä tuntuu olevan kulutustavaraa ja oireilee suuttimien tavoin.
Suositus on alkuperäinen Delphi.

https://www.ebay.com/itm/292393935263
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Ford mondeo tdci p0251 vika

Viesti Kirjoittaja Renee »

Toi 2000 bar oli vain kysely kun monessa noita paineita harrastetaan jopa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Akkiim
Viestit: 9
Liittynyt: 02 Heinä 2022 14:00

Re: Ford mondeo tdci p0251 vika

Viesti Kirjoittaja Akkiim »

Auto on tdci 115 hp mondeo -04, ajettu 335 tkm ja alkuperäisillä osilla mennään.

Vika: p0251
Kovassa kiihdytyksessä Kone menee 'limp moodiin' eli tehoa on rajoitetusti ja hehkuvalo alkaa vilkkumaan. Ajoa voi varovaisesti jatkaa, mutta saattaa myös sammuttaa tämän jälkeen koneen ajossa. Virrat pois käyttämällä kuittaantuu ja toimii taas normaalisti.

Toimet:
1. Polttoainesuodatin vaihdettu (alkuperäislaatu)
2. EGR putsattu.
3. Suuttimet pesty ultraäänipesurissa.
4. Polttoainejärjestelmä silmin tarkastettu, ei vuotoja.

Forscan antoi samanlaista dataa kuin Car Scanner.

Juuri ennen vikaa:
Kuva

Vikakoodin tullessa:
Kuva

Sekunti jälkeen, polttoainepaine ok 1524 bar. Korkeampi kuin vian ilmestyessä. Tämä hieman ihmetyttää, jos paine nousee hyvin miksi tulee vikakoodi?
Kuva

Käyrät, vikakoodi noin kohdassa 9.30.
Kuva
Renee kirjoitti: 11 Heinä 2022 11:03 Paine häviää vuotaako suuttimet ja miksi noita koodeja antaa.
Mk3Mondeo kirjoitti: 11 Heinä 2022 23:20 Jos suuttimetkin ovat vielä alkuperäiset ja paluuvuotoa runsaasti niin miksi vika ei olisi suuttimissa?
Siinä vaiheessa kun ilmasin järjestelmää, laitoin siis vain paluuletkun limsapulloon kunnes kuplat tulivat pois, niin kierto oli aika runsasta. Siitä päättelin että paluuvuotoa on paljon. Pitänee mitata tarkemmin, se siis seuraavaksi.
Polttoaineen paineensäätöventtiili, joka on pumpun kyljessä kiinni ja myös paineanturi, joka on siinä jakotukin päässä kiinni ovat myös epäilyksenalaisia.
Viimeksi muokannut Akkiim, 12 Heinä 2022 22:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Akkiim
Viestit: 9
Liittynyt: 02 Heinä 2022 14:00

Re: Ford mondeo tdci p0251 vika

Viesti Kirjoittaja Akkiim »

Auto on tdci 115 hp mondeo -04, ajettu 335 tkm ja alkuperäisillä osilla mennään.

Vika: p0251
Kovassa kiihdytyksessä Kone menee 'limp moodiin' eli tehoa on rajoitetusti ja hehkuvalo alkaa vilkkumaan. Ajoa voi varovaisesti jatkaa, mutta saattaa myös sammuttaa tämän jälkeen koneen ajossa. Virrat pois käyttämällä kuittaantuu ja toimii taas normaalisti.

Toimet:
1. Polttoainesuodatin vaihdettu (alkuperäislaatu)
2. EGR putsattu.
3. Suuttimet pesty ultraäänipesurissa.
4. Polttoainejärjestelmä silmin tarkastettu, ei vuotoja.

5. Mittailin paluuvuotoja halvalla Nielsen adapterisetillä ja pullovirityksellä näin
Start engine and leave to idle for 2 minutes
Then hold accelerator at 3800 rpm for 30 seconds
Then idle for 30 seconds
Then hold accelerator for another 30 seconds at 3800 rpm
Then idle for 30 seconds
Then hold accelerator for 30 seconds at 3800 rpm
Then last 30 seconds at idle
25mm or less is a pass but anything above 25mm is a fail

Arvot:
1. 100 ml
4. 60 ml
2. 65 ml
3. 150 ml

Aluksi ei tullut kuplaa, mutta hyvin pian tuli paljon, näkyy kuvassa. Epäilen halpoja muovisia adaptereita. Tulppasin paluuletkut mukana tulleilla tulpilla, mutta ne ovat löysät, imisikö siitä ilmaa. Vaikuttaako ilman pääsy järjestelmään paluuvuotoon? Järkyttävät lukemat.

Kuva
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Ford mondeo tdci p0251 vika

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Siinä kp-pumpun paineensäätöventtiilissä (IMV) on kaksi O-rengasta jotka kovettuessaan päästävät ilmaa vika väliin ja aiheuttivat ainakin omassa 130hp autossa hieman ontuvaa käyntiä, huonoa käynnistyvyyttä ja rumaa käyntiääntä (ilman lisäksi).

Poisvaihdetussa oli ruskeat kivikovat O-renkaat ja paikalle laitetussa Delphissä vihreät. Käynti tasoittui ja ääni hiljeni.

Erittäin hankala paikka vaihtaa ja tuossa venttiilissä on kaksi erittäin matalakantaista torx-ruuvia joihin avaimen pitää ehdottomasti mennä suoraan ja pohjaan saakka (eli 1/4" hylsysarjalla ja bitillä). Toinen ruuveista vielä pimeässä ja näkymättömissä.
Ennen irroitusta pumpun ympärystä jarrupuhdistajalla puhtaaksi pölystä ja hiekasta ettei mitään epäpuhtautta mene kp-pumppuun.

Minulla oli huonoimmassa suuttimessa ohivuoto 40ml.
Akkiim
Viestit: 9
Liittynyt: 02 Heinä 2022 14:00

Re: Ford mondeo tdci p0251 vika

Viesti Kirjoittaja Akkiim »

Mk3Mondeo kirjoitti: 12 Heinä 2022 23:35 Siinä kp-pumpun paineensäätöventtiilissä (IMV) on kaksi O-rengasta jotka kovettuessaan päästävät ilmaa vika väliin ja aiheuttivat ainakin omassa 130hp autossa hieman ontuvaa käyntiä, huonoa käynnistyvyyttä ja rumaa käyntiääntä (ilman lisäksi).

Poisvaihdetussa oli ruskeat kivikovat O-renkaat ja paikalle laitetussa Delphissä vihreät. Käynti tasoittui ja ääni hiljeni.

Erittäin hankala paikka vaihtaa ja tuossa venttiilissä on kaksi erittäin matalakantaista torx-ruuvia joihin avaimen pitää ehdottomasti mennä suoraan ja pohjaan saakka (eli 1/4" hylsysarjalla ja bitillä). Toinen ruuveista vielä pimeässä ja näkymättömissä.
Ennen irroitusta pumpun ympärystä jarrupuhdistajalla puhtaaksi pölystä ja hiekasta ettei mitään epäpuhtautta mene kp-pumppuun.
Käytin tuon paineensäätöventtiilin aiemmin irti. Tarkastin siinä olevan suodattimen. Puhdas oli. Ei tullut o-renkaita silmäiltyä, mutta oma auto käy kyllä nätisti, ainoa vika tuo p0251 kiihdytyksessä. Egr-venttiilin moottoria kiertävän alumiiniputken kun otti irti, niin paineensäätöventtiiliin pääsi helpommin käsiksi. 1/4 hylsysarja ja bits joo.
Mk3Mondeo kirjoitti: 12 Heinä 2022 23:35 Minulla oli huonoimmassa suuttimessa ohivuoto 40ml.
Nuo mun mittaamat vuodot (100+60+65+150) on sitä luokkaa, että kai nuo täytyy korjata pois ennen muuta.
viewtopic.php?t=51836
Yllä olevassa keskustelussa joku oli vaihtanut suuttimiin vain venttiilit. (Alla lainaus). Onkohan nämä ne joiden kautta paluuvuoto määräytyy? Meinasin että jos vain ovat kuluneet. Omassa näyttivät kyllä toimivilta.
sitkuura kirjoitti: 06 Syys 2016 23:08 Tämmöset venttiilit sinne tuli vaihdettua.

Kuva Kuva Kuva Kuva

Tuo venttiilin kara on 2mm ja välystä on 0,002mm. Siitä voi jokainen miettiä polttoainesuodattimen laatuvaatimuksia :shock:
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Ford mondeo tdci p0251 vika

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Renee kirjoitti: 11 Heinä 2022 09:57 Osaako kukaan selittää, mitä tuossa tapahtuu? Ja missä vika? Onko nuo paineet oikeanlaiset?
Eli tähän mennessä on todettu, että suuttimien ohivuoto on hurjaa luokkaa. Ja täyskaasukiihdytyksessä paineet ei jaksa nousta tarpeeksi.
Menisikö tuo niin (yritin tihrustaa noita käyriä), että ECU heittää vikakoodin ja "limp moden" päälle, EGRkin näkyy aukeavan. Ahdot häviää, ruiskutus vähenee rajusti - ja sen seurauksena railipaineet nousee?
Eli että paineen hyppäys ylöspäin olisi "limp moden" seuraus, ei syy?
Kunhan nyt pohdiskelen...
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Akkiim
Viestit: 9
Liittynyt: 02 Heinä 2022 14:00

Re: Ford mondeo tdci p0251 vika

Viesti Kirjoittaja Akkiim »

Auto on tdci 115 hp mondeo -04, ajettu 335 tkm ja alkuperäisillä osilla mennään.

Vika: p0251
Kovassa kiihdytyksessä Kone menee 'limp moodiin' eli tehoa on rajoitetusti ja hehkuvalo alkaa vilkkumaan. Ajoa voi varovaisesti jatkaa, mutta saattaa myös sammuttaa tämän jälkeen koneen ajossa. Virrat pois käyttämällä kuittaantuu ja toimii taas normaalisti.

Toimet:
1. Polttoainesuodatin vaihdettu (alkuperäislaatu)
2. EGR putsattu.
3. Suuttimet pesty ultraäänipesurissa.
4. Polttoainejärjestelmä silmin tarkastettu, ei vuotoja.
5. Suuttimien paluuvuodot mitattu. Vuodot (100+60+65+150) ml.
yritäedes kirjoitti: 14 Heinä 2022 10:05 ...paineen hyppäys ylöspäin olisi "limp moden" seuraus, ei syy?
Kunhan nyt pohdiskelen...
Miksei voisi olla noin, eli syy olisi, että suuttimet vuotaa ja pumppu ei pysty tekemään tarpeeksi painetta. Eli kokeilen
tilata uudet venttiilit suuttimiin, katsotaan mitä tapahtuu. Mitä nyt ymmärsin tästä videosta
https://youtu.be/EEP4HWA7ano
niin tuo osa
Kuva
päästää paluuvuodon takaisin.
Akkiim
Viestit: 9
Liittynyt: 02 Heinä 2022 14:00

Re: Ford mondeo tdci p0251 vika

Viesti Kirjoittaja Akkiim »

Auto on tdci 115 hp mondeo -04, ajettu 335 tkm ja alkuperäisillä osilla mennään.

Vika: p0251
Kovassa kiihdytyksessä Kone menee 'limp moodiin' eli tehoa on rajoitetusti ja hehkuvalo alkaa vilkkumaan. Ajoa voi varovaisesti jatkaa, mutta saattaa myös sammuttaa tämän jälkeen koneen ajossa. Virrat pois käyttämällä kuittaantuu ja toimii taas normaalisti.

Toimet:
1. Polttoainesuodatin vaihdettu (alkuperäislaatu)
2. EGR putsattu.
3. Suuttimet pesty ultraäänipesurissa.
4. Polttoainejärjestelmä silmin tarkastettu, ei vuotoja.
5. Suuttimien paluuvuodot mitattu. Vuodot (100+60+65+150) ml.

Posti toi aikanaan venttiilit ja oli aikaakin tähän taas paneutua.

Vaihdoin venttiilit suuttimiin 1 ja 3. Paluuvuodot nyt (22+60+65+23) ml ja auto toimii, ei vikavaloa, enää😀.

Kahteen muuhunkin suuttimeen on venttiilit varalla, vaihdan sitten kai nekin.
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Ford mondeo tdci p0251 vika

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Mitäs tuollaiset venttiilit makseli ja oliko vaihto helppo?
Akkiim
Viestit: 9
Liittynyt: 02 Heinä 2022 14:00

Re: Ford mondeo tdci p0251 vika

Viesti Kirjoittaja Akkiim »

Taunusautomaatti kirjoitti: 04 Elo 2022 14:52 Mitäs tuollaiset venttiilit makseli ja oliko vaihto helppo?
91€ kaikki neljä. Vaihtotyö on tosi helppo, suutinta kohden noin 15 min, kun tarkkaan tekee. Työhön tarvitsee erikoishylsyn, 15 ja 17 mm kiintoavaimet, ei muuta.
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Ford mondeo tdci p0251 vika. RATKAISTU.

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Pitikös suutin irrottaa vai saako tuon osan vaihdettua suutin paikallaan?
FordescortRS
Viestit: 2
Liittynyt: 07 Tammi 2023 02:43

Re: Ford mondeo tdci p0251 vika. RATKAISTU.

Viesti Kirjoittaja FordescortRS »

Morjens, mistä nuo venttiilit tilastot?
leppis
Viestit: 14
Liittynyt: 09 Maalis 2015 13:14

Re: Ford mondeo tdci p0251 vika. RATKAISTU.

Viesti Kirjoittaja leppis »

Ite tilasin aliexpressistä, vaihtotyö helppo.. mutta lopulta ite tilasin korjatut suuttimet. Koska sillon tuli ponnistettuna ja testattuna uusilla koodeilla ja hintakin oli 2,5* pelkät venttiilit joka mielestäni oli kohtuullinen.
Vastaa Viestiin