S-max ja P2187
Lähetetty: 06 Heinä 2022 21:49
S-max (ecoboost 2.0, 2011) kärsinyt nyt siitä, että käynnistäessä kylmänä auto hakee epätasaisen tuntuisesti käyden kierroksia siinä 1200rpm tuntumassa. About puolen minuutin kuluessa kierrokset tippuvat n. 800 tienoille ja käynti usein tasoittuu. Ei kuitenkaan aina. Välillä epätasaisen tuntuista käyntiä on vielä kierrosten laskun jälkeenkin. Joskus saattaa ajossa tuntua myös nykäyksiä (sytytyskatkoksia?) ja liikennevaloissa ollessa epätasaista käyntiä. Mittaristoon syttynyt valo ja antaa koodia p2187 (System Too Lean at Idle (Bank 1)). Ei muita koodeja. Useista lähteistä olen katsonut mahdollisia aiheuttajia ja kolmen kärki tupannut olla:
- Vakuumipuolen ilmavuoto maf anturin jälkeen
- Maf anturi viallinen
- o2 sensori viallinen
Luulin jo löytäneeni vian aiheuttajan, kun muovinen ilmanottoletku oli jäänyt korjaamolla kiristämättä korkeapainepumpun vaihdon yhteydessä. Vika ei kuitenkaan korjaantunut. Maf anturi myös nyt vaihdettu. Vika ei korjaantunut.
Missä tuota vakuumipuolen ilmavuotoa voi testata (Kuopion lähistöllä plussaa)? Löytyykö niitä välineitä joka kylästä? Jonkinlainen savutesti oli ainakin mainittu tuon selvittämiseksi.
Onko muita vinkkejä mitä voisin vielä selvitellä ennen huoltamoon rahtaamista ja rahan polttoa tuntitöistä?
- Vakuumipuolen ilmavuoto maf anturin jälkeen
- Maf anturi viallinen
- o2 sensori viallinen
Luulin jo löytäneeni vian aiheuttajan, kun muovinen ilmanottoletku oli jäänyt korjaamolla kiristämättä korkeapainepumpun vaihdon yhteydessä. Vika ei kuitenkaan korjaantunut. Maf anturi myös nyt vaihdettu. Vika ei korjaantunut.
Missä tuota vakuumipuolen ilmavuotoa voi testata (Kuopion lähistöllä plussaa)? Löytyykö niitä välineitä joka kylästä? Jonkinlainen savutesti oli ainakin mainittu tuon selvittämiseksi.
Onko muita vinkkejä mitä voisin vielä selvitellä ennen huoltamoon rahtaamista ja rahan polttoa tuntitöistä?