Focus MK1 1.6 2004 - jäähdytysnestettä vuotaa paisuntasäiliön korkilta

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Focus MK1 1.6 2004 - jäähdytysnestettä vuotaa paisuntasäiliön korkilta

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Päivitys 18.12.2022: ilmojen jäähdyttyä syksyn tullen ei säiliöstä ole tullut nestettä pihalle. Lorinaa ja porinaa on kuitenkin kuulunut aina sisälle asti kun ajon jälkeen on auton sammuttanut.



Semmoinen, kun olisi pitänyt lähteä ajamaan työpaikkakunnalle niin jäähdytysnesteet tulivat pihalle. Sitä ennen olin vaihtanut jostain syystä hiusnaarmulle haljenneen paisuntasäiliön uuteen. Mutta nyt käytin, testin vuoksi kaiken varalta ennen 250 kilometrin reissua, autoa noin 3 000 kierroksella, jotta lämpenisi kunnolla. Menin sitten ulos ja aloin näkemään kun paisuntasäiliö tuli piripintaan nestettä ja korkista alkoi "hikoilla".

Sammutin auton. "Putputus" ja hikoile jatkui vielä hetken, kunnes päätin ottaa syklin vielä kerran, sillä vaikea oli uskoa näkemäänsä, nyt varmuuden vuoksi korkki auki. Se oli paha paha virhe, sillä taas samaten säiliö alkoi tulla piripintaan ja sammutin auton, mutta se ei riittänyt, sillä nyt puoli litraa jäähdytysnestettä loiskui sinne sun tänne hetken aikaa moottorin sammutuksen jälkeen. Tajusin mitata nyt nesteen lämpötilan säiliöstä ja se oli 102 astetta, eli yli veden kiehumispisteen!!! :shock:

Koko katastroofin ajan auton mittariston lämpömittari näytti normaalia lämpöä, niin mitä ihmettä tämä homma nyt oli? Lähdin Motonetiin hankkimaan uuden termostaatin ja päästyäni takaisin, aloitin sen vaihto-operaation. Nimittäin ajattelin, että termari olisi ainoa vikamahdollisuus ja sen sököytyminen olisi vain sattunut juuri samaan syssyyn paisuntasäiliön vaihdon kanssa.

Toki, kun vanha termari lupsahti irti, piti se testata kattilassa. Ja arvata saattaa, että näytti toimivan aivan oikein. Termarissa lukee, että 83-97 astetta C, joka meinaa, että avautuminen alkaa 83 asteessa ja on täysin auki 97 asteessa. Ja näinhän se näytti toimivan. Termostaatti olisi tuon perusteella kunnossa, mutta miksi nesteen lämpötila nousee säiliössä niin kovaksi, ja miksi säiliö tulee piripintaan, kun moottori lämpenee kunnolla? Huomenna pitäisi lähteä ajamaan, onko mitään neuvoja, jolla probleemi voisi nyt ratketa? Vanhaa termostaattia nyt ei kuitenkaan enää kannata laittaa paikallaan, kerran uusi on hankittuna. Huomasin sellaisen kuitenkin, että termostaattikotelon tiiviste oli tulon ja lähdön välillä hieman sulanut. Voisiko tuo selittää mitään? Huomenna pitää joka tapauksessa vielä hankkia uusi termostaattikotelo tai sen tiiviste, ihan kumman vaan tarvikeliikkeestä nyt löytää.

Voiko huono ilmaus aiheuttaa tämmöisen? Tuntuu kummalta jos voi, kerran auton mittaristokin on sitä mieltä, ettei ylikuumenemista tapahdu. Eihän niistä toki aina tiedä, miten on ohjelmoitu. Jos vaikka alkaa nousta vasta yli 120 asteessa...

Sekava ajatuksenvirta tämä ehkä, mutta eiköhän tuosta selvän saa. Mut yhteen lauseeseen tiivistettynä, miten kärry taas kulkemaan?
Viimeksi muokannut RENNIE, 18 Joulu 2022 17:49. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus MK1 1.6 2004 - jäähdytysnesteet pihalle - pika-apu olisi jees!

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Kyllähän toki hitommoinen ilmakupla järjestelmässä voisi tehdä kuvaamasi ilmiön että nesteen pintaa nousisi noin rajusti, joskus 306 pösö teki tuota jakopäänrempan jälkeen, mutta siis ihan kylmänä jo. Tässä tapauksessa kuitenkin ongelmana kai lienee että veden lämpötila nousee jonka seurauksena pinnan korkeuskin sitten kipuaa säiliössä, joten tähän pitäisi vaikuttaa termarin toiminta, jonka jo vaihdoitkin ja toisena "helppona" vaihtoehtona näkisin vesipumpun, milloin lie se vaihdettu viimeksi?

Focuksen oma lämpömittarihan on mallia haista paska eli näyttää sinne päin, ainakin mulla, lämmöt 30 asteen helteessä puolessa välissä vaikka flekti ei pyöri ja sama homma keskitalvella.

Tekeekö heti muuten painetta paisariin siis jo ihan kylmällä koneella tai kuplia kun on korkki auki?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Custom_76
Viestit: 24
Liittynyt: 11 Loka 2019 19:53

Re: Focus MK1 1.6 2004 - jäähdytysnesteet pihalle - pika-apu olisi jees!

Viesti Kirjoittaja Custom_76 »

Helppo vikahan voisi olla flektin anturi. Jos flekti ei sattunut pyörimään 🤔
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Focus MK1 1.6 2004 - jäähdytysnesteet pihalle - pika-apu olisi jees!

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Onko tuossa välttämättä mitään 'vialla'? Ymmärtääkseni moottorissa ei ole mittaria jäähdystysnesteen lämpötilalle vaan sylinterikannen anturi.

Kun autoa käytetään paikallaan, ajoviima ei jäähdytä syyläriä.
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Focus MK1 1.6 2004 - jäähdytysnesteet pihalle - pika-apu olisi jees!

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

riikomi kirjoitti: 19 Kesä 2022 22:55 Onko tuossa välttämättä mitään 'vialla'? Ymmärtääkseni moottorissa ei ole mittaria jäähdystysnesteen lämpötilalle vaan sylinterikannen anturi.

Kun autoa käytetään paikallaan, ajoviima ei jäähdytä syyläriä.
Jep näin on, mut flekti ei vielä pyörähtänyt käyntiin. Luulen, että tulviminen alkaa, kun termostaatti avautuu. Eli minne se silloin päästää nesteen virtaamaan? Vika ei varmaan nyt siinä ollut, mutta samapa tuo uusi Motorad-termostaatti nyt on kait laittaa paikalleen, kerran se on hommattu. Jep, jäähdytysnesteanturia ei tässä taida olla, vaan se coolant temperature johdetaan sylinterinkannen lämpötilasta matemaattisesti.
Custom_76 kirjoitti: 19 Kesä 2022 22:22 Helppo vikahan voisi olla flektin anturi. Jos flekti ei sattunut pyörimään 🤔
Flekti toimii.
duckworth kirjoitti: 19 Kesä 2022 22:04 Kyllähän toki hitommoinen ilmakupla järjestelmässä voisi tehdä kuvaamasi ilmiön että nesteen pintaa nousisi noin rajusti, joskus 306 pösö teki tuota jakopäänrempan jälkeen, mutta siis ihan kylmänä jo. Tässä tapauksessa kuitenkin ongelmana kai lienee että veden lämpötila nousee jonka seurauksena pinnan korkeuskin sitten kipuaa säiliössä, joten tähän pitäisi vaikuttaa termarin toiminta, jonka jo vaihdoitkin ja toisena "helppona" vaihtoehtona näkisin vesipumpun, milloin lie se vaihdettu viimeksi?

Focuksen oma lämpömittarihan on mallia haista paska eli näyttää sinne päin, ainakin mulla, lämmöt 30 asteen helteessä puolessa välissä vaikka flekti ei pyöri ja sama homma keskitalvella.

Tekeekö heti muuten painetta paisariin siis jo ihan kylmällä koneella tai kuplia kun on korkki auki?
Luulisin, että alkaa tulvehtia vasta kun termari alkaa avautua, sillä kaikki on rauhallista aluksi.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Focus MK1 1.6 2004 - jäähdytysnesteet pihalle - pika-apu olisi jees!

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Olisiko vikana kuitenkin vuotava painekorkki? Ei kai korkin välistä normaalisti pitäisi tulla yhtään ohi, ja jos korkki fuskaa niin siinä kohtaa paine alenee ja neste voi päästä kiehumaan = kuplimaan.
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Focus MK1 1.6 2004 - jäähdytysnesteet pihalle - pika-apu olisi jees!

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

No niin, auto käynnistetty tokan yrityksen ja toimi hyvin, mutta sitten nestepinta säiliössä alkoi yhtäkkiä aleta. Glykolit valui pois nyt termostaattikotelon tienoilta. En tiedä tarkkaa kohtaa, koska kaikki on paikallaan. Pitää vielä kolmannen kerran yrittää ja jos ei vieläkään toimi, niin pakko viedä huoltoon maksoi mitä maksoi.

Hirvee homma!
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Focus MK1 1.6 2004 - jäähdytysnesteet pihalle - pika-apu olisi jees!

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

No niin, kolmas kerta kait toden sanoo, eli ei vieläkään ole kunnossa. Nyt on tilanne se, että nestepinta yhä piripintaan ja auto on pakko sammuttaa, jottei pursua. En saanut selvää, vuotaako nestettä vieläkin termarin kotelolta, vaikka paikallaan on nyt uusi kotelo ja tiivisteet. Sammutin jo hieman tuskastuneena koneen ennen lisäjatkoa.

Erona nyt oli, että Alfamerin oppaan vinkin mukaan täytimme nesteen ensin lämmityslaitteen kennon letkun ja vasta sitten aloimme täyttää paisuntasäiliötä hitaasti ja välillä vesiletkuja painellen.

Kai se on pakko nyt viedä korjaamolle, maksoi mitä maksoi.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Focus MK1 1.6 2004 - jäähdytysnesteet pihalle - pika-apu olisi jees!

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Noissa on sammutustoiminto kahdelle keskimmäiselle sylinterille jos liian kuuma, silti se ei heitä vesiä pihalle, kokeiltu on.
Jos se heittää vedet pihalle ja järjestelmä on ilmattu kunnolla niin suurella todennäköisyydellä kansitiiviste mennyt, ei mitenkään harvinaista noiden SE koneiden kohdalla.
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Focus MK1 1.6 2004 - jäähdytysnesteet pihalle - pika-apu olisi jees!

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

No niin! Eli autolla on nyt pärjäilty, mutta nestettä tulee ajon aikana koko ajan nestesäiliön korkista ja porinaa kuuluu aina kun auton sammuttaa ajon jälkeen. Semmoinen puoli desilitraa tulee viikossa. Mikä autoa vaivaa vieläkin?

Jos auton mittariston huoltomenun arvoja on uskominen, syylärin puhallin ei käynnisty edes kun neste on mittarinäytön mukaan 100 astetta. Pitäisikö sen käynnistyä tuohon mennessä?

Haarukoin 7zappin kuvien kautta, että moottorissa on kuin onkin erillinen jäähdytysnesteen lämpöanturi. Jos oikein ymmärrän, niin anturin kai pitäisi käynnistää puhallin vasta kun neste on 102-asteista, eli kiehuu. Toki järjestelmässä jonkimoinen paine on joka ylentää kiehumispistettä, mutta ei kai sentään niin hirveä paine.

Kuva
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Focus MK1 1.6 2004 - jäähdytysnesteet pihalle - pika-apu olisi jees!

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Kyllä siellä sen verran on painetta että ei pitäisi kiehua kuin vasta 120 asteen tienoilla. Tietty jos korkki vuotaa tai joku muu paikka niin kiehuu aiemmin.
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Focus MK1 1.6 2004 - jäähdytysnesteet pihalle - pika-apu olisi jees!

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

riikomi kirjoitti: 19 Kesä 2022 23:38 Olisiko vikana kuitenkin vuotava painekorkki? Ei kai korkin välistä normaalisti pitäisi tulla yhtään ohi, ja jos korkki fuskaa niin siinä kohtaa paine alenee ja neste voi päästä kiehumaan = kuplimaan.
Mietin samaa. Aloittajan kannattaa kokeilla toisella korkilla. Jos uuden paisuntasäiliön mukana tuli myös uusi korkki, niin vaihtaa kokeeksi tilalle vanhan. Onhan noita viallisia jäähdyttimen korkkejakin löytynyt suoraan paketista.

Jos sekään ei auta, vaan edelleen vuotaa korkin välistä, niin vaihtaisin takaisin vanhan säiliön korkkeineen. Sehän ei vuotanut?

Jäähdytysnesteestä voi myös mitata mahdollista pakokaasua. Se paljastanee rikkoontuneen kannentiivisteen.

Myös tulpista ja männänlakien puhtaudesta (eroista) voisi päätellä mahdollisesta vuodosta.
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Focus MK1 1.6 2004 - jäähdytysnesteet pihalle - pika-apu olisi jees!

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

Mk1escos kirjoitti: 20 Elo 2022 19:27 Kyllä siellä sen verran on painetta että ei pitäisi kiehua kuin vasta 120 asteen tienoilla. Tietty jos korkki vuotaa tai joku muu paikka niin kiehuu aiemmin.
Jostain jäänyt mieleen, että paineinen jäähdytysneste kestäisi kiehumatta jopa 130 astetta.

esim. tuolla todettu https://satl.fi/2019/08/21/%EF%BB%BFpak ... snestetta/
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Focus MK1 1.6 2004 - jäähdytysnesteet pihalle - pika-apu olisi jees!

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Vanha säiliö tosiaan oli haljennut ja vuosi, minkä vuoksi säiliö ylipäätänsä vaihdettiin uuteen. Jäähdytysnesteen vuoto (ja nestepinnan hurja nousu säiliön sisällä) korkilta alkoi säiliön vaihdosta, ja toki kävi niin, että vanha säiliö vietiin kierrätykseen, kun uusi tuli. Joten ei ole vanhaa säiliötä enää. Pitääpä romikselta hankkia purkuautosta säiliö ja ottaa siitä korkki.

Tuo on kanssa hyvä vinkki tsekata tulpat. Teenpä sen heti huomenna. Miltä tulpan pitäisi näyttää, jos kannentiiviste on mennyt ja liittyisi tähän problemoon jotenkin? Normistihan tulpan kärki näyttää semmoiselta harmaanruskealta.

Tuo on myös mielenkiintoinen tieto, että kiehuntapiste olisi selvästi yli 100 astetta paineisessa jäähdytysjärjestelmässä. Jos kiehuntapiste on siis 120-130 astetta, meinaa se, että järjestelmässä on oltava silloin 2-3 baarin paine, joka kuulostaa yllättävän suurelta! :shock:

Eli tuossa Fiestalla:n linkissä oli loistavasti selvitetty jäähdytyssysteemin paine ja lämpötila. Nyt suurin epäilys kohdistuu säiliön korkkiin ja sitä seuraavaksi kannentiivisteeseen. Stay tuned.

Kuva
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Focus MK1 1.6 2004 - jäähdytysnesteet pihalle - pika-apu olisi jees!

Viesti Kirjoittaja Renee »

Kun pikaista apua kysyit kesäkuussa niin olisit tehnyt kuin 80 luvulla. Otettiin termostastti pois vain ja matka jatkui. Monet asuntovaunun vetäjät teki tota kikkaa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Focus MK1 1.6 2004 - jäähdytysnesteet pihalle - pika-apu olisi jees!

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Renee kirjoitti: 21 Elo 2022 16:58 Kun pikaista apua kysyit kesäkuussa niin olisit tehnyt kuin 80 luvulla. Otettiin termostastti pois vain ja matka jatkui. Monet asuntovaunun vetäjät teki tota kikkaa.
Hassunhauska tehovinkki! Pannaanpa korvan taakse, jos joskus tulee vastaava hätätilanne. Toki ei nyt ihan tien päällä onnistu auton työkalupakilla, kun laturikin pitää irrottaa, mutta muuten ihan kelpo vinkki. Ainakin jäähtyy moottori.

---

Nyt tulpat katsottu ja kaikkien sylkkien tulpat näytti ihan samalta. Eli harmaanvaaleilta näytti kärjet. Taitaa olla niiden perusteella ihan ok-tilanne?

Loppuviikosta saan vielä korkin paisariin, niin katsotaan kyseisellä alkuperäiskorkilla, onko vaikutusta porinaan.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Focus MK1 1.6 2004 - jäähdytysnesteet pihalle - pika-apu olisi jees!

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Mites vesipumpun hihna, onko ehjä ja pumppu pyörii?
Mahtaako pumpata kans ettei oo siivet kabut?

Kun laittaa kylmänä käyntiin niin tuleeko paisuntasäiliöön ilmakuplia tai alkaa tulla vähän lämpimänä?

Oliko uudessa termarissa se ohivuoto kuula? Laitoitko oikein päin?
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Focus MK1 1.6 2004 - jäähdytysnesteet pihalle - pika-apu olisi jees!

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Renee kirjoitti: 21 Elo 2022 16:58 Kun pikaista apua kysyit kesäkuussa niin olisit tehnyt kuin 80 luvulla. Otettiin termostastti pois vain ja matka jatkui. Monet asuntovaunun vetäjät teki tota kikkaa.
Ei muuten toimi kaikissa laitteissa, osassa kun otat termarin pois niin jäähdytys huononee merkittävästi. Enään ei ajella 80 luvun volvoilla.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Focus MK1 1.6 2004 - jäähdytysnesteet pihalle - pika-apu olisi jees!

Viesti Kirjoittaja Renee »

Jännä tulkinta kyllä on että nopeasti kiertävä jäähdytysneste ei jäähdytä moottoria..
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Focus MK1 1.6 2004 - jäähdytysnesteet pihalle

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Toki kokeillaan vielä toisella korkilla, mutta nyt tulin katsoneeksi, että korkin "pitopaine" on uudessa korkissa 1,2 baaria. Se tarkoittaa vedelle noin 105 asteen kiehumispistettä. Uuden korkin speksit
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus MK1 1.6 2004 - jäähdytysnesteet pihalle

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Nyt on vähän muistin varassa, kun Focus lähti talosta jo muutama vuosi sitten. Lämpömittari, kuten jo todettiin, näyttää omia juttujaan. Mutta testeri näyttää kannen metallin lämpötilaa, ja voi olla ajossa 115-120, kun kaikki on ok. Mutta nesteen lämpötila on siis eri juttu.
Ja ilmattua sain omani (oli tosin pre-facelift) kunnolla vain käyttämällä kierroksilla, korkki kiinni. Kauhea pulina ja mulina paisarissa, mutta kaikki ilmat tulee paineen alla pois. Tarkat ohjeet löytyy netistä ja täältä foorumiltakin jostakin.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus MK1 1.6 2004 - jäähdytysnesteet pihalle - pika-apu olisi jees!

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Renee kirjoitti: 22 Elo 2022 10:23 Jännä tulkinta kyllä on että nopeasti kiertävä jäähdytysneste ei jäähdytä moottoria..
Ongelma lienee siinä että termari poistettaessa jostain kohtaa konetta vesi pakenee pois, eikä näin ollen jäähdytä kunnolla ja tasaisesti tarvittavia paikkoja.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus MK1 1.6 2004 - jäähdytysnesteet pihalle

Viesti Kirjoittaja duckworth »

yritäedes kirjoitti: 24 Elo 2022 10:17 Ja ilmattua sain omani (oli tosin pre-facelift) kunnolla vain käyttämällä kierroksilla, korkki kiinni. Kauhea pulina ja mulina paisarissa, mutta kaikki ilmat tulee paineen alla pois. Tarkat ohjeet löytyy netistä ja täältä foorumiltakin jostakin.
Löytyy... ;)

viewtopic.php?t=59199
Kun olet saanut koneen käymään täytyy vielä saada jäähdytysjärjestelmä ilmattua. Paras konsti tähän on kotioloissa ajaa keula ylämäkeen ja käyttää konetta 2500 rpm niin kauan että flekti käynnistyy, (yleensä 10 min riittää), siinä kohtaa kierrokset 5000rpm noin minuutti, jonka jälkeen letkuja kokeilemaan sekä lisäämään nestettä.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Focus MK1 1.6 2004 - jäähdytysnestettä vuotaa paisuntasäiliön korkilta

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

No niin! Elikkäs päivitystä, nyt olen tehnyt puristuspainemittauksen moottorille, jotta saataisiin jotain selkoa, että olisiko "poruutuksen" syy vaikkapa kyrvähtänyt kannentiiviste. Ja tässä tulokset:

Sylinteri (bar)
1: 15,5 [16,6]
2: 15,7
3: 15,9
4: 16,3

Eli menee noin, että heikoin puristus, lähes baarin verran vähemmän on ykkösessä verrattuna neloseen. Mutta heikkenee tasaisesti välillä 1-4. :shock:
Sylinteri yhteen laitoin pikkuisen moottoriöljyä niin puristus nousi yli baarilla (hakasulkeissa öljyn jälkeinen arvo). Eli sai tiivistetta männän ja sylkän väliin niin tuli lisää puristusta. Eikä tuossa ole vierekkäisien sylinterien välillä isoja eroja, josta ei voi suoraan päätellä kannentiivisteen vikaa?

Erikoiselta tuntuisi, jos jäähyn ilmaukseen vaadittaisiin muuta kuin normaalia ajoa. Lisäksi tämähän kävi merkkiliikkeessä jäähyn paineistuksessa ja tarkastuksessa. Erään luotettavan korjaamon jantterikin vaan sanoi, että kyllä se ilmaantuu ajan kanssa, muistaa vaan ainetta lisäillä tarvitessa.

Nyt pitää esittää todella pain(ost)ava kyssäri:

Mikä kumma se tätä Fordia vaivaa?

Loppujen lopuksi en tätä niin kauheana pitäisi, mutta nyt kuule on kesän aikana aika ilkeänkin näköisesti ruostunut paisarin alla oleva auton runkopalkki. Se on ikävässä paikassa tehdä ruostekorjaus jopa nyrkkipajalla, että ei ole kiva, jos siihen jatkossakin valuu korrosoivaa jäähdytysnestettä. Mutta eihän jäähdytysnesteen pitäisi edes voida ruostuttaa metallia? Siksihän veteen muun muassa sitä lisätään, kylmänkestävyyden lisäksi. Nyt en kyllä ymmärrä tätä. :shock: :cry:
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus MK1 1.6 2004 - jäähdytysnestettä vuotaa paisuntasäiliön korkilta

Viesti Kirjoittaja duckworth »

RENNIE kirjoitti: 18 Joulu 2022 17:59 No niin! Elikkäs päivitystä, nyt olen tehnyt puristuspainemittauksen moottorille, jotta saataisiin jotain selkoa, että olisiko "poruutuksen" syy vaikkapa kyrvähtänyt kannentiiviste. Ja tässä tulokset:

Sylinteri (bar)
1: 15,5 [16,6]
2: 15,7
3: 15,9
4: 16,3

Eli menee noin, että heikoin puristus, lähes baarin verran vähemmän on ykkösessä verrattuna neloseen. Mutta heikkenee tasaisesti välillä 1-4. :shock:
Sylinteri yhteen laitoin pikkuisen moottoriöljyä niin puristus nousi yli baarilla (hakasulkeissa öljyn jälkeinen arvo). Eli sai tiivistetta männän ja sylkän väliin niin tuli lisää puristusta. Eikä tuossa ole vierekkäisien sylinterien välillä isoja eroja, josta ei voi suoraan päätellä kannentiivisteen vikaa?

Erikoiselta tuntuisi, jos jäähyn ilmaukseen vaadittaisiin muuta kuin normaalia ajoa. Lisäksi tämähän kävi merkkiliikkeessä jäähyn paineistuksessa ja tarkastuksessa. Erään luotettavan korjaamon jantterikin vaan sanoi, että kyllä se ilmaantuu ajan kanssa, muistaa vaan ainetta lisäillä tarvitessa.

Nyt pitää esittää todella pain(ost)ava kyssäri:

Mikä kumma se tätä Fordia vaivaa?

Loppujen lopuksi en tätä niin kauheana pitäisi, mutta nyt kuule on kesän aikana aika ilkeänkin näköisesti ruostunut paisarin alla oleva runkorakenne. :cry:
Puristukset on mielestä aika lailla bang on :) Tuo öljyllä testaus on lähinnä sitä varten jos epäilee alakertaa/mäntiä syypääksi, mutta ton barin verran se nousee terveessäkin koneessa öljyn avulla.

Tuohon ilmaamiseen oon kyllä sitä mieltä ettei todellakaan ole niks naks homma Mk1 Focuksessa eli saattaa vaatia kikkailuja toisinaan.

Tuolla jakopääketjun yhteydessä olevan ohjeen avulla itse ilmasin ja ollaan ilmattu muitakin Fordeja joissa ollu saman perheen konetta:

viewtopic.php?t=59199
Kun olet saanut koneen käymään täytyy vielä saada jäähdytysjärjestelmä ilmattua. Paras konsti tähän on kotioloissa ajaa keula ylämäkeen ja käyttää konetta 2500 rpm niin kauan että flekti käynnistyy, (yleensä 10 min riittää), siinä kohtaa kierrokset 5000rpm noin minuutti, jonka jälkeen letkuja kokeilemaan sekä lisäämään nestettä.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin