Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
kmtt
Viestit: 112
Liittynyt: 06 Huhti 2017 10:32

Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.

Viesti Kirjoittaja kmtt »

Tessu200 kirjoitti: 22 Kesä 2022 02:20 Mulle on aina kerrottu ettei renkaan pyörimis suuntaa saa muuttaa,eli et voi laittaa kuskin rengasta apumiehen puolelle,oli sitten kuvio mikä vaan,eli kesken renkaan olemassa olo iän et voi vaihtaa,toki heti uutena renkaat käy minne vaan.
Eihän varsinkaan sellaista rengasta saisikaan puolelta toiselle vaihdella, jossa pyörimissuunta on merkittynä. Eikä nastarenkaasta varsinkaan kannata sitä pyörimissuntaa vaihdella. Samalle puolelle etu- ja taka-akselin välillä vaihtaessa on ok sitä paikkaa vaihtaa, tosin yleisesti ohjeistetaan laittamaan ne vähemmän kuluneet renkaat aina taka-akselille, vetotavasta riippumatta, joten jos sitä ohjeistusta haluaa noudattaa, niin eihän sekään paikan vaihto aina mene tuon ohjeistuksen mukaisesti. Mutta muistetaan kuitenkin laittaa ne paineet kohdilleen ja tarkistaakin aina välillä, jos auto ei itse sitä tee.
Grand C-Max 2011 1.6 EcoBoost
tikola
Viestit: 253
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.

Viesti Kirjoittaja tikola »

Nastarenkaiden suunnan kyllä hyväksyn, mutta niissä taitaa aika usein olla se nuoli. Eli kesärenkaissa suunnattomuus on yleisempää kuin nastoissa ja siellä niitä epäsymmetrisiä suunnattomia olen nähnytkin. Noista paineantureista sen verran, että Bemari ainakin oli ABS anturiperustainen ja se tuntui maallikosta aika fiksulta systeemiltä. Paljon fiksummalta kuin erillisen painetta mittaavan laitteen käyttäminen siihen hommaan - erillinen sähkölaite on potentiaalinen vikapaikka aina.
Viimeksi muokannut tikola, 22 Kesä 2022 10:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hpford
Viestit: 69
Liittynyt: 03 Huhti 2022 21:28

Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.

Viesti Kirjoittaja hpford »

Ihan mielenkiintoinen aihe, varsinkin tuo miten ne voimat suuntautuvat.
Mutta yksi asia on jäänyt kokonaan pois, nimittäin mikä on ylipaine tai alipaine - miten suuri sen pitää olla, jotta sanotaan ala/yli-.

Miten suuri prosenttieron tulee olla, 1%, 10% vai 20%? 1% lienee liian pieni, koska mittareiden toleranssi on suurempi - käytännön tasolla.
Jos 2,5 on oikea paine, niin 10% tarkoittaa 2,25 (pyöristys 2,3) tai 2,75 (2,8) ja 20% tarkoittaa 2,0 tai 3,0 painetta - missä raja onkaan?
Rengasfirmoilla lienee tietoa, mutta onko sitä saatavilla julkiseen keskusteluun?
tikola
Viestit: 253
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.

Viesti Kirjoittaja tikola »

hpford kirjoitti: 22 Kesä 2022 10:53 Rengasfirmoilla lienee tietoa, mutta onko sitä saatavilla julkiseen keskusteluun?
Tutun rengasfirmaa tuntien sanoisin, että aina laittavat aika reilusti yli ja eivät koskaan liian vähän. Eli puolen barin ylitys valmistajan suosituksiin on aika tavallinen ja sillä varmistavat, ettei narinoita jälkikäteen tule. Tai ainakin narinoita tulee paljon vähemmän jos jättäisivät paineet alemmas.

Renkaan kyljessä on maksimi - sen ylitystä pitää liikkeen noin vastuusyistä varoa, mutta valmistajan suosituksen ja sen maksimin välistä kaikkea tulee. Sanoisin usein että sieltä näiden kahden luvun puolivälistä.

Tämä pätee henkilöauto-osastoon - pakettiautojen renkaisiin vetävät vielä enemmän, jotta se kantaisi varmasti kuorman.

Samasta syystä se pultti vedetään ilman momenttisauvoja ja avaimia - varmasti pysyy, niin tuottaa taas vähemmän narinaa asiakkaiden suunnasta. Paitsi me muutamat, jotka teemme homman itse - rengasliikkeen jäljiltä avaaminen on aina vähän haastavaa.
hpford
Viestit: 69
Liittynyt: 03 Huhti 2022 21:28

Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.

Viesti Kirjoittaja hpford »

tikola kirjoitti: 22 Kesä 2022 11:02
hpford kirjoitti: 22 Kesä 2022 10:53 Rengasfirmoilla lienee tietoa, mutta onko sitä saatavilla julkiseen keskusteluun?
Tutun rengasfirmaa tuntien sanoisin, että aina laittavat aika reilusti yli ja eivät koskaan liian vähän. Eli puolen barin ylitys valmistajan suosituksiin on aika tavallinen ja sillä varmistavat, ettei narinoita jälkikäteen tule. Tai ainakin narinoita tulee paljon vähemmän jos jättäisivät paineet alemmas.

Renkaan kyljessä on maksimi - sen ylitystä pitää liikkeen noin vastuusyistä varoa, mutta valmistajan suosituksen ja sen maksimin välistä kaikkea tulee. Sanoisin usein että sieltä näiden kahden luvun puolivälistä.

Tämä pätee henkilöauto-osastoon - pakettiautojen renkaisiin vetävät vielä enemmän, jotta se kantaisi varmasti kuorman.

Samasta syystä se pultti vedetään ilman momenttisauvoja ja avaimia - varmasti pysyy, niin tuottaa taas vähemmän narinaa asiakkaiden suunnasta. Paitsi me muutamat, jotka teemme homman itse - rengasliikkeen jäljiltä avaaminen on aina vähän haastavaa.
Tarkennus, että rengasfirmalla tarkoitin renkaantekijöitä (Nokian, Michelin, Contin....). Rengasliike on sitten se jossa normaaliautoilija asioi - näin siis minun kielessä/mielikuvassa.

Itse olen yleensä pitänyt hlöauto-renkaissa 10% ylipainetta ja kaikki renkaat vuosikymmenten saatossa ovat kuluneet tasaisesti.
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

-90 luvulla kaveri piti kans Mazdan pakussa ihan toiset paineet mitä ohjekirja käski,nyt en muista minkä takia mutta paljon paremmin homma toimi ja renkaat kulu ihan ok.
Tuo painejuttu onkin tarkkaa puuhaa ja näistä nykyajan matalistarenkaistakaan mulla ei ole mitään kokemuksia jotenka saa toiset kertoa niista.
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Heitetääs nyt oma lusikkakin soppaan.

Eli oikeilla rengaspaineilla autonvalmistaja on jo määritellyt auton akselipainon ja renkaan koon huomioiden milloin saadaan suurin mahdollinen kosketuspinta tiehen niin ettei rengas kulu epätasaisesti ja toimii hajoamatta ääritilanteessa. Yleisesti ottaen on pidetty että lievä ylipaine on turvallisempaa kuin lievä alipaine.

Renkaan ympyräliikkeeseen auton renkaan kohdalla pitää huomioida auton akselimassakin koska ei se gravitaatio mihinkään katoa tältä tellukselta vaikka kuinka lujaa ajaa. Se milloin pyörimisliikkeen muodostama voima renkaassa kasvaa yli auton massa*gravitaation voidaan laskea (teoriassa) jos tiedetään renkaan painon, pyörimisnopeus ja auton akselimassa per rengas mutta renkaan muoto ja massajakauma tekee laskemisesta melko haastavan.

Pyörimissuunnista sen verran että rengas missä ei ole pyörimissuuntaa voidaan teoriassa asentaa kummalle puolelle vain kunhan outside ja inside menee oikein (jos renkaassa semmoset merkit on). Toki oma teoria on että se rengas kuluu vain nopeammin jos meet pyörimissuuntaa muuttamaan kesken renkaan eliniän.

Eli summa summarum, tarkista auton rengaspainesuositukset eri rengaskoolle ja noudata niitä. Jos haluat varman päälle pelata lisää suositusten päälle 0.1 - 0.2 baaria
"harder" is not a very good safeword
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Eräs ihan perusasia rengaspaineen mittauksessa on tehdä se mittarilla joka näyttää oikein. Minulla on kolme yleismallin rengaspainemittaria ja yksikään ei näytä oikein, suurin heitto on 0,3bar. Neljäs on tarkkuusmittari (Flaig) joka tekee myös ilmailussa käytettäviä rengaspainemittareita.

https://flaig.fi/

Kuva

Noilla halvoillakin mittareilla tulee toimeen kun ajoittain tarkistaa oikealla rengapainemittarilla lukemat.
hpford
Viestit: 69
Liittynyt: 03 Huhti 2022 21:28

Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.

Viesti Kirjoittaja hpford »

En tiedä miten usein esim. rengasliikkeet tarkistavat ja kalibroivat mittarinsa, entä huoltoasemat?
Kaikki mittarit (koskee siis myös rengaspainemittareita) tulee tarkistaa ja kalibroida tietyn väliajoin, jos halutaan varmistua niiden oikeista lukemista.

Jos ja kun haluaa varmistua oikeista paineista on ongelma edessä; mistä löytää kalibroidun mittarin tai jos itsellä on ns.tarkkuusmittari, sekin pitäisi kalibroida (tai verrata kalibroituun mittariin) vuosien saatossa (mutta missä?). Muistelen, että jossakin lehdessä (tm?) olisi ollut vuosia sitten artikkeli rengaspainemittareiden lukemista.

Toisaalta itse olen luottanut ihan rengasliikkeiden ja myös huoltoasemien mittareihin ja renkaat ovat kuluneet tasaisesti (kun painetta ollut n.5-10% yli suositusten).
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

hpford kirjoitti: 19 Heinä 2022 08:36
Jos ja kun haluaa varmistua oikeista paineista on ongelma edessä; mistä löytää kalibroidun mittarin tai jos itsellä on ns.tarkkuusmittari, sekin pitäisi kalibroida (tai verrata kalibroituun mittariin) vuosien saatossa (mutta missä?).

Toisaalta itse olen luottanut ihan rengasliikkeiden ja myös huoltoasemien mittareihin ja renkaat ovat kuluneet tasaisesti (kun painetta ollut n.5-10% yli suositusten).
Jospa vaan ostaa toisen Flaigin ja vertaa ensin niitä toisiinsa ja sitten uudestaan vuosien saatossa? Ja käyttää niitä halpiksien kalibrointiin?

Tuo omakohtainen havaittu 0,3bar heitto on 2bar lukemassa 15% ja jos se olisi jossakin muussa mittarissa toiseen suuntaan niin silloin skaala olisi jo 30%.

Huoltoaseman mittareihin en luota. Enkä myöskään rengasliikkeiden mittareihin enkä etenkään momentteihin joita ei pääsääntöisesti osata ollenkaan.
ynjevi
Viestit: 559
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

Näinä päivinä isoimmilla rengasliikkeillä on laadusta sertifikaatti, joka edellyttää mm. rengaspainemittareiden laadunvalvontaa.

Aika monet bensa-asemilla rengaspaineensa tarkistavat tyytyvät tulokseen, joka mittarissa näkyy, kun on tarpeeksi lisännyt ilmaa.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
hpford
Viestit: 69
Liittynyt: 03 Huhti 2022 21:28

Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.

Viesti Kirjoittaja hpford »

ynjevi kirjoitti: 20 Heinä 2022 13:01 Näinä päivinä isoimmilla rengasliikkeillä on laadusta sertifikaatti, joka edellyttää mm. rengaspainemittareiden laadunvalvontaa.

Aika monet bensa-asemilla rengaspaineensa tarkistavat tyytyvät tulokseen, joka mittarissa näkyy, kun on tarpeeksi lisännyt ilmaa.
Sallittakoon hieman skeptinen mielipide laatustandardeista, joilla ymmärrän tässä yhteydessä ISOxxxx standardeja. Nuo stand.ovat suurelta osin ns. hallinnollisia, joissa paino on työtehtävien tapahtumakuvauksissa (ts. työ-prosesseissa).
Vilkaisin nopeasti parin suuren rengasliikeketjun sivuja, en huomannut siellä mainintoja laatu-standardeista. Ja jotkut ketjut voivat olla (osittain) yrittäjävetoisia, niin silloin yksittäisen yrittäjän pitäisi hommata laatustand.
Rengas-asioissa voisi pitää itsestään selvyytenä, että laatustand:iin kuuluu painemittareiden säännöllinen kalibrointi ja siitä tehtävä pöytäkirja. Ketjuliikkeissä kalibrointi tulisi tehdä tietenkin jokaisessa toimipisteessä. Mutta kun se paino on työ-prosesseissa, niin onko stand:n tarkastajalla (joka siis myöntää sertifikaatin, jos homma kunnossa) ehdoton tehtävä tarkistaa loppuun saakka kalibrointi-työ, vai tehdäänkö se vain satunnaisena kysymyksenä?

Onko joku kysynyt rengasliikkeessä laatustandardia tai peräti kalibroinnin pöytäkirjaa – mitähän saisi vastaukseksi? Pöytäkirjan katsominen olisi yksi varma tapa varmistaa mittareiden kunto (laatu siis), onko muita keinoja? Ja jokaisessa mittarissa tulisi olla merkintä tehdystä kalibroinnista tai rekisterimerkintä mittarikohtaisesti.

Työ-prosessien kuvaukset ovat aivan oleellisen tärkeitä laatuasioissa, mutta sormituntumani on että usein ISO-standardeissa lopullinen tekninen asia jää ilmaan, kun ei painuta tarpeeksi syvälle teknisiin asioihin vaan paino on hallinnollisissa asioissa.
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Luulen kyllä että jo tänäpäivänä kun kaikissa laitteissa on sitä digitaalia niin ei taida olla varaa ottaa ammattimiehillä riskiä laitella säätöjä jne vaan ihan käsituntumalla kuin ennen.
Siksipä enää ei täälläkään seudulla ole niitä yhdenmiehen korjaamoita kun laitteet maksaa niin paljon ettei saa niitä vanhatukot enää maksettua.
Näin kertoi mulle jo -90 luvulla vakio korjaaja kun oli hommia lopettamassa.
Nythän ei sitten vanhat ymmärrä uusista mutta nuoret taas ei ymmärrä vanhankaluston päälle jollei ole kosketusta niihin.
Että taitaa olla asiallisia laitteita ainakin nyt liikkeissä...
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Kyllä ne on kaikissa analogisia mittareita ollut.
Vai standardeja rengasliikkeillä tai korjaamoilla, kannattaa hieman perehtyä mitä vaaditaan.
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Mk1escos kirjoitti: 23 Heinä 2022 08:58 Kyllä ne on kaikissa analogisia mittareita ollut.
Vai standardeja rengasliikkeillä tai korjaamoilla, kannattaa hieman perehtyä mitä vaaditaan.
Tieto lisää tuskaa. En ole nähnyt yhtään ainoaa rengasukkoa jolla olisi ollut pulttipyssyssä momenttisauva vaan surutta hakkauttaa pultit/mutterit kiinni ja takuulla yli speksien. Miksi rengaspainemittari tekisi poikkeuksen?

Ainoa standardi minkä olen havainnut oli perheyritys jossa omistaja tuoksahti aina juuri nautitulle tuoreelle viinalle töitä vastaanotettaessa.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Mk3Mondeo kirjoitti: 23 Heinä 2022 11:01 Tieto lisää tuskaa. En ole nähnyt yhtään ainoaa rengasukkoa jolla olisi ollut pulttipyssyssä momenttisauva vaan surutta hakkauttaa pultit/mutterit kiinni ja takuulla yli speksien. Miksi rengaspainemittari tekisi poikkeuksen?

Ainoa standardi minkä olen havainnut oli perheyritys jossa omistaja tuoksahti aina juuri nautitulle tuoreelle viinalle töitä vastaanotettaessa.
Itse olen kahdessa rengasliikkeessä ollut ja molemmissa laitettu alupyörät momenttiin avaimella ja peltivanteet momenttisauvalla, poikkeukset vahvistavat sääntöä :roll:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Näin on juu kannatta käydä kattomassa kuinka hommat nykysin hoidellaan,pari vuotta väliä niin kovasti on kehittyny.
itekkin välillä yllätyn kun käyn että kas onkin aiva nuutta tekniikkaa.
Mulla kun ei monesti ole tarvetta uusilla korjaamoilla käydä niin paha niistä kertoilla mitään...
Vanhan kaluston kun korjaa perinteisillä konsteilla.
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Tessu200 kirjoitti: 24 Heinä 2022 19:37 Näin on juu kannatta käydä kattomassa kuinka hommat nykysin hoidellaan,pari vuotta väliä niin kovasti on kehittyny.
itekkin välillä yllätyn kun käyn että kas onkin aiva nuutta tekniikkaa.
Mulla kun ei monesti ole tarvetta uusilla korjaamoilla käydä niin paha niistä kertoilla mitään...
Vanhan kaluston kun korjaa perinteisillä konsteilla.
Ei onnistu enää sekään, niin paljon ovat asiat muuttuneet kun keväällä ostin uudet merkkirenkaat kesäkäyttöön. Rengasliikkeen ovella oli ehdoton kielto mennä hallitiloihin.Toisaalta se rengastöiden osuus alkaa menettää enevässä määrin merkitystään koska jo vuosia ja taas vuosia olen vaihtanut kausivaihtona renkaat itse.
Jos erityistä remppaa tai muuta huoltotyötä ei ole, on vaihdettavia rengassarjoja viisi kappaletta jolloin vaihtoja tietysti kaksinkertainen määrä eli kymmenen sarjaa vuodessa. Käytännössä aina enemmän.

Varsinaisten renkaiden asennustyön osuus tulee jäämään vähäisemmäksi jatkossa koska viimeksi rengastöitä teettäneenä ja käteisellä ilman kuittia maksaneena vieläkin palvelu oli tylyä ilman syytä (muutoin kuin että ostin renkaat netistä). Jatkossa hankimme rengaskoneet ja teemme nekin hommat itse.
hpford
Viestit: 69
Liittynyt: 03 Huhti 2022 21:28

Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.

Viesti Kirjoittaja hpford »

Olen käyttänyt viimeisen parin kymmenen vuoden aikana kolmea rengasliikettä, kaikissa näissä on pultit kiristetty momenttiavaimella - ja kehoitettu tekemään jälkikiristys tai tulemaan heille sitä varten.
Paineet tarkistan noin kuukauden välein yleensä huoltoasemalla tai joskus 'omassa' rengasliikkeessä, jossa paineet on tarkistettu palveluun kuuluvana ilman erillisveloitusta - renkaat ovat kuluneet tasaisesti, en kanna erityistä huolta rengaspaineista tällä hetkellä.

Tulkitsinko oikein erästä aiempaa kommenttia, että nykyään pitää olla digitaalia, joka myös toisi lisätarkkuutta rengaspainemittareihin(kin). Fysikaaliset ilmiöt ovat, poislukien kvanttitaso, on jatkuvia (analogisia). Joten numerollinen mittari ei sinällään tuo yhtään lisää tarkkuutta verrattuna viisarinäyttöiseen mittariin, 'digitaalissa' analoginen suure muutetaan ad-muutoksella numerolliseksi, mutta itse paineanturi saattaa olla sama tai jopa huonompikin kuin viisarimittarissa.
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Kyllä viisarimittari on ihan yhtä kelvollinen ellei jopa parempi kunhan on vaan laatutuote.
Se onko digi vai analogi ei merkkaa yhtään mitään, laatu merkkaa.
Ja viisareitakin kannattaa edelleen pitää mielessä....

Lääkäri tulee aikanaan pyytämään teitä piirtämään paperille kellotaulun varttia vaille 4 näytöllä.
Siihen kun piirrätte 15:45 niin voitte jättää ajokorttinne siihen pöydälle... ;)
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

No sellaseen paikkaan ei tarte omaisuutaan viedä jos ei edes pääse katsomaan kuinka sitä käsitellään,ei ole tarvetta kuvailla tms olla toisten tiellä mutta itse kyllä kävisin katomassa missä käsissä autoni on jos ei pääse se on siihen liikkeeseen goodbye ja halitai!
Ei seillä trvi monia tunteja viettää kunhan kerran näkee niin tietää miten homma toimii.
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Tessu200 kirjoitti: 25 Heinä 2022 15:39 No sellaseen paikkaan ei tarte omaisuutaan viedä jos ei edes pääse katsomaan kuinka sitä käsitellään,ei ole tarvetta kuvailla tms olla toisten tiellä mutta itse kyllä kävisin katomassa missä käsissä autoni on jos ei pääse se on siihen liikkeeseen goodbye ja halitai!
Ei seillä trvi monia tunteja viettää kunhan kerran näkee niin tietää miten homma toimii.
Tämä kielletty paikka oli nimeltä mainitsematon E...master
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Joo kyllä se on niin että jos autonsa huoltoa ei saa katsella niin sitten ei viedä sinne.

Vähän sama kuin viime katsastuksessa kun ennen katsastusta huollatin autoa ja teetin siihen samalla diesel mittauksen kun oli halvempi siellä...
todistuksen kanssa katsastukseen ja katsuri päätti mitata päästöt ihan omatoimisesti vaikka saikin todistuksen.
Eihän niissä mitään vikaa ollut, kertapolkaisulla vihreetä. Mutta oli sellainen temppu että ihan periaatteesta en vie siihen asemalle enää yhtään autoani.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Niin siis... :lol: , tarkennan tuota omaa postaustani, oon toki asioinu vähän useemmassa kun kahdessa rengaslikkeessä :roll: , mutta olen siis ollut töissä kahdessa rengasliikkeessa ja molemmissa laitettu alupyörät momenttiin ja pellit sauvalla.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Freeze
Viestit: 804
Liittynyt: 06 Huhti 2015 11:59

Re: Rengas kuluu keskeltä. Painetta vähän vai liikaa.

Viesti Kirjoittaja Freeze »

Tessu200 kirjoitti: 25 Heinä 2022 15:39 No sellaseen paikkaan ei tarte omaisuutaan viedä jos ei edes pääse katsomaan kuinka sitä käsitellään,ei ole tarvetta kuvailla tms olla toisten tiellä mutta itse kyllä kävisin katomassa missä käsissä autoni on jos ei pääse se on siihen liikkeeseen goodbye ja halitai!
Ei seillä trvi monia tunteja viettää kunhan kerran näkee niin tietää miten homma toimii.
On ihan yleistä, että nykyään huoltohalliin ei pääse maleksimaan. Kyseessä lienee joko jokin lakiasetus, tai vakuutusehtoihin liittyvä rajoitus.
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Kuva
Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv Kuva
Vastaa Viestiin