Sivu 1/1

Lambdan irrotus edit. Irti on

Lähetetty: 27 Touko 2022 20:48
Kirjoittaja felhirve
Likan Focuksesta pitäis etummainen lambda vaihtaa, nyt vaan on niin ettei 3vko vanhaa anturia saa irti. Onkohan siihen jotain kikkaa tai korjaajaa, joka osaa sen kerralla irroittaa? -12 ecoboost 1,6 on auto. Yritetty on nyt kaksi päivää, ainoana tuloksena on vanhan meno poikki (22mm mutteri jäi, yläpää vain putosi). Niin vähän tilaa, että työkalut joustaa ennenkuin saa vääntöä pidemmällä työkalulla. Yritin etsiä aiemmista ketjuista, mutten löytänyt.

Re: Lambdan irroitus

Lähetetty: 28 Touko 2022 06:19
Kirjoittaja Renee
Sulla on hyvä irroitusöljy tuollainen hylsy mikä videossa ja ei irtoa. 3 viikkoa sitten on laitettu uusi anturi ja ei irtoa jotain hämärää kyllä on . Onko oikeilla kierteillä se. Samoin nitkutit esestakasin eikä mitenkää irtoa osa.
Video https://youtu.be/jMmM2qYlfzA
https://wd40.fi/wd-40-tuotteet/nopeasti ... rotusoljy/

Re: Lambdan irroitus

Lähetetty: 28 Touko 2022 07:45
Kirjoittaja riikomi
Kaksi kikkaa:

- käytä vääntörautaa apuna. Siis etsi vääntöraudalle tukipiste ja raudalla väännä itse avainta
- aja putkisto kuumaksi ja hanskat kädessä hommiin

Re: Lambdan irroitus

Lähetetty: 29 Touko 2022 08:50
Kirjoittaja felhirve
On kokeiltu jo molempia. Ongelma on ku ei mahdu vääntämään. Reilu10cm tilaa avaimella liikkua koneen ja rintapellin välissä. Sen verran Räikkä hylsyineen joustaa ja kiintoavainta ei saa sellaiseen kulmaan, että pääsee vääntämään. Itse mietin jos sais pienen pulttimopon sinne tai sit pitää koko pakosarja ottaa irti.

Re: Lambdan irroitus

Lähetetty: 29 Touko 2022 10:04
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Ehdottomasti pakosarja irti koska kun vaurioita nykymenetelmällä tulee, pitää se pakosarja joka tapauksessa ottaa irti.

Kuvauksen perusteella lambdan kierteet ovat hitsautuneet. Aivan pientä liikettä edestakaisin, hetken odotus ettei kierre kuumene liikaa kääntelystä ja uudestaan. On olemassa suuri mahdollisuus, että kierteet korkkaavat mutta sopivalla kierteellä olevan hitsattavan vastakappaleen saa esim. Motonetista.

Esim. tuollainen, oikean kierrekoon saa selville mittaamalla vanhasta.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/134008/ ... 5mm-korkea

Miksi muuten lambdan vaihtoväli on kolme viikkoa?

Re: Lambdan irroitus

Lähetetty: 29 Touko 2022 11:15
Kirjoittaja yritäedes
Miksi pakosarja pitäisi irrottaa? Eikö katti/flexi-yhdistelmän irrotus riitä, siinähän se anturi on kiinni. Jos nyt yleensä jotain täytyy purkaa....
Onko mutteri pyöreäksi kulunut vai hylsy?
Jos on kunnon hylsy ja tiheähampainen räikkä, niin ei se 10 cm jousta.
Entä jos hylsyyn jälkeen laittaa nivelen ja pitkän jatkon - pääseekö sitten vääntämään.
Vai olisiko alakautta enemmän tilaa?

Re: Lambdan irroitus

Lähetetty: 29 Touko 2022 20:33
Kirjoittaja Mk3Mondeo
yritäedes kirjoitti: 29 Touko 2022 11:15 Miksi pakosarja pitäisi irrottaa? Eikö katti/flexi-yhdistelmän irrotus riitä, siinähän se anturi on kiinni. Jos nyt yleensä jotain täytyy purkaa....
Onko mutteri pyöreäksi kulunut vai hylsy?
Jos on kunnon hylsy ja tiheähampainen räikkä, niin ei se 10 cm jousta.
Entä jos hylsyyn jälkeen laittaa nivelen ja pitkän jatkon - pääseekö sitten vääntämään.
Vai olisiko alakautta enemmän tilaa?
Lähinnä siksi jos siinä on pakosarjalambda mutta ilmeisesti ei ole. Joissakin autoissa on jopa kaksi lambdaa pakosarjassa ja kaksi lisää pakoputkessa, ennen kattia ja jälkeen.

Yleensä tuollaisessa kuumassa paikassa oleva lamdba hitsaa kierteen kiinni irroitettaessa. Yhdestä väänsin irrallaan olevasta pakoputkesta väkisin auki, osa kierteistä tuli mukana. Uusi samalla tavalla paikalleen ja leima tuli seuraavana päivänä.

Re: Lambdan irroitus

Lähetetty: 29 Touko 2022 23:05
Kirjoittaja Taunusautomaatti
3vkoa paikallaan olleesta en tiedä mutta pari 10-15 vuotta paikallaan olleita on ollut todella tiukassa mutta kun on kaasuliekillä lämmittänyt kuumiksi natsan ja sitten kiertoa niin on lähtenyt melkeen ilman voimaa...

https://www.puuilo.fi/kaasupoltin-mini-sailio-660ml

Re: Lambdan irroitus

Lähetetty: 30 Touko 2022 10:33
Kirjoittaja felhirve
Mk3Mondeo kirjoitti: 29 Touko 2022 10:04 Ehdottomasti

Miksi muuten lambdan vaihtoväli on kolme viikkoa?
Vaihdettu uusi juuri. Uudesta liittimestä pinni poikki ja herjaa lämmitystä, siksi uusi ja edellinen palautukseen.

Re: Lambdan irroitus

Lähetetty: 30 Touko 2022 11:42
Kirjoittaja felhirve
Mk3Mondeo kirjoitti: 29 Touko 2022 20:33
yritäedes kirjoitti: 29 Touko 2022 11:15 Miksi pakosarja pitäisi irrottaa? Eikö katti/flexi-yhdistelmän irrotus riitä, siinähän se anturi on kiinni. Jos nyt yleensä jotain täytyy purkaa....
Onko mutteri pyöreäksi kulunut vai hylsy?
Jos on kunnon hylsy ja tiheähampainen räikkä, niin ei se 10 cm jousta.
Entä jos hylsyyn jälkeen laittaa nivelen ja pitkän jatkon - pääseekö sitten vääntämään.
Vai olisiko alakautta enemmän tilaa?
Lähinnä siksi jos siinä on pakosarjalambda mutta ilmeisesti ei ole. Joissakin autoissa on jopa kaksi lambdaa pakosarjassa ja kaksi lisää pakoputkessa, ennen kattia ja jälkeen.

Yleensä tuollaisessa kuumassa paikassa oleva lamdba hitsaa kierteen kiinni irroitettaessa. Yhdestä väänsin irrallaan olevasta pakoputkesta väkisin auki, osa kierteistä tuli mukana. Uusi samalla tavalla paikalleen ja leima tuli seuraavana päivänä.
Irti lähti väkisin ja hitsautunut oli. Nyt sit holkin laittoon... Olisin kuvan laittanut, mutten saa liitettyä

Re: Lambdan irrotus edit. Irti on

Lähetetty: 30 Touko 2022 12:22
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Niihin kuuluisi laittaa sitä kuumahitsautumisen estämää mömmöä kierteisiin...muistaakseni lambdan mukanakin tuli tuubi...

Re: Lambdan irrotus edit. Irti on

Lähetetty: 30 Touko 2022 17:39
Kirjoittaja Renee
Tuossa videolla oli sitä ainetta valmiina jonka linkitin. Oliko sitä kun vaihdoit sen
Hyvä kun aukesi lopulta.

Re: Lambdan irrotus edit. Irti on

Lähetetty: 02 Kesä 2022 14:56
Kirjoittaja Tessu200
Sinäpä se virhe alumperinkin on kun ei ollu laitettu mitään väliin ja aukikin oli ollu jo kertaalleen

Re: Lambdan irrotus edit. Irti on

Lähetetty: 03 Kesä 2022 07:53
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Laittoko sen paikalleen ammattimies laskua vastaan?

Re: Lambdan irrotus edit. Irti on

Lähetetty: 03 Kesä 2022 17:22
Kirjoittaja riikomi
Meikäläisen dieselissä taasen nimenomaan kielletään pakosarjaan ruuvattavan lämpöanturin kierteiden voitelu millään aineella. Disussa toki matalammat lämmöt...

Re: Lambdan irrotus edit. Irti on

Lähetetty: 03 Kesä 2022 22:17
Kirjoittaja Mk3Mondeo
riikomi kirjoitti: 03 Kesä 2022 17:22 Meikäläisen dieselissä taasen nimenomaan kielletään pakosarjaan ruuvattavan lämpöanturin kierteiden voitelu millään aineella. Disussa toki matalammat lämmöt...
Tuollaistakin muistan lukeneeni. Perusteluna mahdollinen lambdan vahingoittuminen ylimääräisistä kemikaaleista.

Re: Lambdan irrotus edit. Irti on

Lähetetty: 03 Kesä 2022 22:51
Kirjoittaja Taunusautomaatti
dieseli taitaa voidella kierrettä ite.

Mutta ei sitä lambdaa pidä voidella vaan kierre.

Ammattimies on ammattimies...mullakin oli mondeosta vedetty viime huollossa etupyörän pultit taas niin ettei 250NM mopolla auennut.
Oikea momentti on 120NM
450NM mopolla lähti pidemmän pärinän jälkeen...