Lambdan irrotus edit. Irti on

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
felhirve
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Touko 2022 17:08

Lambdan irrotus edit. Irti on

Viesti Kirjoittaja felhirve »

Likan Focuksesta pitäis etummainen lambda vaihtaa, nyt vaan on niin ettei 3vko vanhaa anturia saa irti. Onkohan siihen jotain kikkaa tai korjaajaa, joka osaa sen kerralla irroittaa? -12 ecoboost 1,6 on auto. Yritetty on nyt kaksi päivää, ainoana tuloksena on vanhan meno poikki (22mm mutteri jäi, yläpää vain putosi). Niin vähän tilaa, että työkalut joustaa ennenkuin saa vääntöä pidemmällä työkalulla. Yritin etsiä aiemmista ketjuista, mutten löytänyt.
Viimeksi muokannut felhirve, 30 Touko 2022 11:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Lambdan irroitus

Viesti Kirjoittaja Renee »

Sulla on hyvä irroitusöljy tuollainen hylsy mikä videossa ja ei irtoa. 3 viikkoa sitten on laitettu uusi anturi ja ei irtoa jotain hämärää kyllä on . Onko oikeilla kierteillä se. Samoin nitkutit esestakasin eikä mitenkää irtoa osa.
Video https://youtu.be/jMmM2qYlfzA
https://wd40.fi/wd-40-tuotteet/nopeasti ... rotusoljy/
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Lambdan irroitus

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Kaksi kikkaa:

- käytä vääntörautaa apuna. Siis etsi vääntöraudalle tukipiste ja raudalla väännä itse avainta
- aja putkisto kuumaksi ja hanskat kädessä hommiin
felhirve
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Touko 2022 17:08

Re: Lambdan irroitus

Viesti Kirjoittaja felhirve »

On kokeiltu jo molempia. Ongelma on ku ei mahdu vääntämään. Reilu10cm tilaa avaimella liikkua koneen ja rintapellin välissä. Sen verran Räikkä hylsyineen joustaa ja kiintoavainta ei saa sellaiseen kulmaan, että pääsee vääntämään. Itse mietin jos sais pienen pulttimopon sinne tai sit pitää koko pakosarja ottaa irti.
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Lambdan irroitus

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Ehdottomasti pakosarja irti koska kun vaurioita nykymenetelmällä tulee, pitää se pakosarja joka tapauksessa ottaa irti.

Kuvauksen perusteella lambdan kierteet ovat hitsautuneet. Aivan pientä liikettä edestakaisin, hetken odotus ettei kierre kuumene liikaa kääntelystä ja uudestaan. On olemassa suuri mahdollisuus, että kierteet korkkaavat mutta sopivalla kierteellä olevan hitsattavan vastakappaleen saa esim. Motonetista.

Esim. tuollainen, oikean kierrekoon saa selville mittaamalla vanhasta.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/134008/ ... 5mm-korkea

Miksi muuten lambdan vaihtoväli on kolme viikkoa?
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Lambdan irroitus

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Miksi pakosarja pitäisi irrottaa? Eikö katti/flexi-yhdistelmän irrotus riitä, siinähän se anturi on kiinni. Jos nyt yleensä jotain täytyy purkaa....
Onko mutteri pyöreäksi kulunut vai hylsy?
Jos on kunnon hylsy ja tiheähampainen räikkä, niin ei se 10 cm jousta.
Entä jos hylsyyn jälkeen laittaa nivelen ja pitkän jatkon - pääseekö sitten vääntämään.
Vai olisiko alakautta enemmän tilaa?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Lambdan irroitus

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

yritäedes kirjoitti: 29 Touko 2022 11:15 Miksi pakosarja pitäisi irrottaa? Eikö katti/flexi-yhdistelmän irrotus riitä, siinähän se anturi on kiinni. Jos nyt yleensä jotain täytyy purkaa....
Onko mutteri pyöreäksi kulunut vai hylsy?
Jos on kunnon hylsy ja tiheähampainen räikkä, niin ei se 10 cm jousta.
Entä jos hylsyyn jälkeen laittaa nivelen ja pitkän jatkon - pääseekö sitten vääntämään.
Vai olisiko alakautta enemmän tilaa?
Lähinnä siksi jos siinä on pakosarjalambda mutta ilmeisesti ei ole. Joissakin autoissa on jopa kaksi lambdaa pakosarjassa ja kaksi lisää pakoputkessa, ennen kattia ja jälkeen.

Yleensä tuollaisessa kuumassa paikassa oleva lamdba hitsaa kierteen kiinni irroitettaessa. Yhdestä väänsin irrallaan olevasta pakoputkesta väkisin auki, osa kierteistä tuli mukana. Uusi samalla tavalla paikalleen ja leima tuli seuraavana päivänä.
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Lambdan irroitus

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

3vkoa paikallaan olleesta en tiedä mutta pari 10-15 vuotta paikallaan olleita on ollut todella tiukassa mutta kun on kaasuliekillä lämmittänyt kuumiksi natsan ja sitten kiertoa niin on lähtenyt melkeen ilman voimaa...

https://www.puuilo.fi/kaasupoltin-mini-sailio-660ml
felhirve
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Touko 2022 17:08

Re: Lambdan irroitus

Viesti Kirjoittaja felhirve »

Mk3Mondeo kirjoitti: 29 Touko 2022 10:04 Ehdottomasti

Miksi muuten lambdan vaihtoväli on kolme viikkoa?
Vaihdettu uusi juuri. Uudesta liittimestä pinni poikki ja herjaa lämmitystä, siksi uusi ja edellinen palautukseen.
felhirve
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Touko 2022 17:08

Re: Lambdan irroitus

Viesti Kirjoittaja felhirve »

Mk3Mondeo kirjoitti: 29 Touko 2022 20:33
yritäedes kirjoitti: 29 Touko 2022 11:15 Miksi pakosarja pitäisi irrottaa? Eikö katti/flexi-yhdistelmän irrotus riitä, siinähän se anturi on kiinni. Jos nyt yleensä jotain täytyy purkaa....
Onko mutteri pyöreäksi kulunut vai hylsy?
Jos on kunnon hylsy ja tiheähampainen räikkä, niin ei se 10 cm jousta.
Entä jos hylsyyn jälkeen laittaa nivelen ja pitkän jatkon - pääseekö sitten vääntämään.
Vai olisiko alakautta enemmän tilaa?
Lähinnä siksi jos siinä on pakosarjalambda mutta ilmeisesti ei ole. Joissakin autoissa on jopa kaksi lambdaa pakosarjassa ja kaksi lisää pakoputkessa, ennen kattia ja jälkeen.

Yleensä tuollaisessa kuumassa paikassa oleva lamdba hitsaa kierteen kiinni irroitettaessa. Yhdestä väänsin irrallaan olevasta pakoputkesta väkisin auki, osa kierteistä tuli mukana. Uusi samalla tavalla paikalleen ja leima tuli seuraavana päivänä.
Irti lähti väkisin ja hitsautunut oli. Nyt sit holkin laittoon... Olisin kuvan laittanut, mutten saa liitettyä
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Lambdan irrotus edit. Irti on

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Niihin kuuluisi laittaa sitä kuumahitsautumisen estämää mömmöä kierteisiin...muistaakseni lambdan mukanakin tuli tuubi...
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Lambdan irrotus edit. Irti on

Viesti Kirjoittaja Renee »

Tuossa videolla oli sitä ainetta valmiina jonka linkitin. Oliko sitä kun vaihdoit sen
Hyvä kun aukesi lopulta.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Lambdan irrotus edit. Irti on

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Sinäpä se virhe alumperinkin on kun ei ollu laitettu mitään väliin ja aukikin oli ollu jo kertaalleen
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Lambdan irrotus edit. Irti on

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Laittoko sen paikalleen ammattimies laskua vastaan?
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Lambdan irrotus edit. Irti on

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Meikäläisen dieselissä taasen nimenomaan kielletään pakosarjaan ruuvattavan lämpöanturin kierteiden voitelu millään aineella. Disussa toki matalammat lämmöt...
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Lambdan irrotus edit. Irti on

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

riikomi kirjoitti: 03 Kesä 2022 17:22 Meikäläisen dieselissä taasen nimenomaan kielletään pakosarjaan ruuvattavan lämpöanturin kierteiden voitelu millään aineella. Disussa toki matalammat lämmöt...
Tuollaistakin muistan lukeneeni. Perusteluna mahdollinen lambdan vahingoittuminen ylimääräisistä kemikaaleista.
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Lambdan irrotus edit. Irti on

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

dieseli taitaa voidella kierrettä ite.

Mutta ei sitä lambdaa pidä voidella vaan kierre.

Ammattimies on ammattimies...mullakin oli mondeosta vedetty viime huollossa etupyörän pultit taas niin ettei 250NM mopolla auennut.
Oikea momentti on 120NM
450NM mopolla lähti pidemmän pärinän jälkeen...
Vastaa Viestiin