S-max Tdci liikkeelle lähtö ongelma

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
FatherMucker
Viestit: 10
Liittynyt: 06 Helmi 2022 11:25

S-max Tdci liikkeelle lähtö ongelma

Viesti Kirjoittaja FatherMucker »

Hei jälleen.
Kyseessä
2.0 TDCi S-MAX
2009 ajettu 325.000
Automaatti

Vikana siis täysin kateissa oleva kaasu, kun autossa vaihde päällä... Vapaalla kierrokset nousee, joskin ehkä verkkaisemmin kuin aiemmin, mutta toimii kuitenki. Vauhtiin päästyä ja kierrosten ylittäessä n.2000 rajan alkaa toimia kunnolla. Erikoiseksi ongelman tekee se ettei auto näinkään surkeassa jamassa ymmärrä antaa mitään varoitusta. Engine malfunctionia tai moottorin vikavaloa... Vaiva lisääntynyt pikkuhiljaa ja nyt ollaan tilanteessa, että peruuttaessa auto sammuu. Eteenpäin kun yrittää niin lähdetään vain tyhjäkäyntiä etenemään vaikka kaasupoljin olisi lattiassa kiinni... Lämpimänä toimii hieman paremmin...
Nollasin taannoin kaasuläpän opitut arvot ja auto toimi vuorokauden oikein mainiosti. Sen jälkeen ollaan menty koko ajan huonompaan suuntaan. Nyt tuosta arvojen nollauksesta ei ole mitään hyötyä.
Auto tosiaan liikkeelle päästyään liikkuu pääsääntöisesti hyvin, joten turbo vaivat vähän epäilyttää, kun tehot kuitenki lämpimänä ja vaudissa tallella, myös se ettei moottorivalo pala kielii hieman, ettei sieltä vikaa löydy, siinä osastolla kun käsittääkseni aika paljolti monennäköisiä haistelijoita? Egr venttiilin viallinen toiminta myöskin käsittääkseni käy vikavalon polttimon päälle... Myös ilmamassamittarin viallinen toiminta ilmenisi hyvinkin äkkiä vikakoodeina ja valoina...
Forscanilla silti antaa vikakoodeja:
-P003A - turbon ahtopaineen säädön A asento ylitti oppimisrajan
-P1335 EGR-järjestelmän toiminta asentoanturin ollessa vähimmäisääriasennossa
No siinähän niitä turbon ja egr:n raja-arvo vikoja sitten on kuitenkin... Ilman toimivaa turboa auto silti kyllä kiihtyisi joskin verkkaisemmin.
Myös katsottu neljää eriä käyrää koskien kaasupoljinta, sen asentotunnistinta ja voltteja ja jokainen piirtää identtistä käyrää vastaten täysin polkimen painalluksiin.
Joten jos auto ymmärtää, että kaasua on painettu, mutta kierrokset eivät ala nousta ollenkaan, ihmetyttää miksei tästä tule mitään vikailmoitusta... Internet tarjoaa tähänkin vaivaan, josta merkkiliikkeen huoltomies ei ole koskaan kuullutkaan, niin monia erilaisia vaivoja joista jokaiseen liittyy vikavalon palaminen...
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: S-max Tdci liikkeelle lähtö ongelma

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Aika erikoiseltahan tuo kuulostaa...
Mites sähkövika? Turbon siipien asentoanturin ja EGR:n johdot/johtonippu ja liittimet. Jos nimittäin ikäänkuin kaikki toimii, mutta arvot pielessä...
Onko jarrupoljin normaalin tuntuinen joka tilanteessa? Alipaine kun liikuttaa myös turbon siipiä ja EGR:ää. Molemmilla on samanlainen alipaineventtiili koneen päädyssä.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
FatherMucker
Viestit: 10
Liittynyt: 06 Helmi 2022 11:25

Re: S-max Tdci liikkeelle lähtö ongelma

Viesti Kirjoittaja FatherMucker »

Jarrupolkimessa ei mitään omituista. Nyt on sormi sen verran vuorotellen pyllyssä ja suussa tämän takia niin aattelin purkaa tuon egr:n pois ja puhdistaa ja imupäästä myös samaa hommaa, samalla suihkien elektroniikka puhdistusspraytä joka liittimeen joka vastaan tulee... Voisko vaihteiston elektroniikkapuoli jotenkin rajoittaa kierroksia? Sekin vöhän omituiselta kuulostaa...
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: S-max Tdci liikkeelle lähtö ongelma

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Oireista päätellen kuulostaa siltä, että alakierroksilla moottori ei tuota vääntöä normaalisti.

Kun kerran isommilla kierroksilla homma toimii, niin oletettavasti turbon säätösiivet ovat -syystä tai toisesta- kroonisesti isojen kierrosten asennossa.
FatherMucker
Viestit: 10
Liittynyt: 06 Helmi 2022 11:25

Re: S-max Tdci liikkeelle lähtö ongelma

Viesti Kirjoittaja FatherMucker »

Siinä se onkin, kun kone ei tuota pienillä kierroksilla ollenkaan vääntöä. Kaasun painallus ei saa kierroslukuviisaria värähtämäänkään. Ei lähde edes tukehtumaan... Aivan kuin koko kaasupoljinta ei olisi edes painettu. Vahva sähkövika epäily päällä ja heräilee ajatuksia, jos onkin niin ettei ecu anna tietoa polkimesta saatua tietoa eteenpäin. Forscanilla varmaan näkis kaasuläpän asentoja jotenkin.

Nyt kun tota olen vähän availlut niin imupuolella ei ole oikeastaan kuin öljyä. Oli epäilys, että olisi egr:ltä tullut vähän paksumpaa tahnaa joukkoon, mutta koko egr:n puoli näyttää yllättävänki puhtaalta. Egr:ää en saanut vielä pois kun siellä youtube videon mukaan t30 torx pitää motikkaa alakautta vielä kiinni. Sinne ei sormet taitu. Samaisella videolla revitään vierestä letku irti niin että nesteitä vain lentelee. En oikein tajua miksi, kun siinä letkun vieressä olevat egr:n pultit on kyllä ihan irroitettavissa ilmankin...
FatherMucker
Viestit: 10
Liittynyt: 06 Helmi 2022 11:25

Re: S-max Tdci liikkeelle lähtö ongelma

Viesti Kirjoittaja FatherMucker »

Paketoin auton jälleen kasaan ja kuten olettaa saattoi ei tuosta puhdistelusta ollut mitään hyötyä.
Katselin myös noita kaasuläpän asentoja ja ne tuntui vastaavaan kyllä polkimen kutsuun vaikkakin nuo WOT yms. koodit joita se näytti menikin ohi hilseen.
Nollasin myös vikakoodit samalla ja vain yksi vikakoodi jäi jäljelle. kahteen kertaan U2101...

===IPC DTC U2101:00-2B===
Koodi: U2101 - Ohjausmodulin konfigurointi yhteensopimaton

tila:
- Vikakoodi(DTC) pyyntöhetkellä
- toimintahäiriön merkkivalo ei pala tämän vikakoodin(DTC) takia

Moduuli: Kojetaulun ohjausmoduli

===END IPC DTC U2101:00-2B===
sekä.

===BCMii DTC U2101:00-2F===
Koodi: U2101 - Ohjausmodulin konfigurointi yhteensopimaton

tila:
- Vikakoodi(DTC) pyyntöhetkellä
- toimintahäiriön merkkivalo ei pala tämän vikakoodin(DTC) takia

Moduuli: Korin ohjausmoduli

Muut kohdat ilmoitti ettei vikoja vaikka tuosta olen aina saanut ulos ovien sähköjen katkeamiseen liittyviä ja ilmastointiin liittyyviä virhekoodeja. nyt ei jäljellä enää ole kuin nämä.
Nettiä selailellassa pikaisesti tällä virhekoodilla ei löytynyt ollenkaan samantyylistä tehottomuuteen liittyvää vikaa.
FatherMucker
Viestit: 10
Liittynyt: 06 Helmi 2022 11:25

Re: S-max Tdci liikkeelle lähtö ongelma

Viesti Kirjoittaja FatherMucker »

Solved: EGR se siellä temppuili, nyt on uusi vaihdettu ja ainakin nyt pääsi liikkeelle.
Jäljille johti, kun hansikaslokerosta löytyi vanha korjaamokuitti vuodelta 2014 jolloin oireet ollut aivan samanlaiset ja tuolloin fiksattu EGR venttiiliä. On aika rajut näemmä viallisen egr:n vaikutukset. Huhhuh...
Kiitos vastanneille, toivottavasti tästä apua myös jatkossa muille.

Ps. Oliha homma. 4h joista yli 3 tunti sen viimeisen alimman pultin kimpussa. Kahteen ekaan tuntiin en saanut kuusiokolo avainta edes hollille. Siellä siis tosiaan 5mm kuusiopultti ja työkaluksi ihan kuusiokolo avain jota rälläkällä lyhyemmäksi niin, että se tarraa pulttiin aivan juuresta. Vartta voi hieman taivuttaa niin helpottaa hahmottamista missä asennossa työkalu on.
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: S-max Tdci liikkeelle lähtö ongelma

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Hyvä homma, kun tuli kuntoon :thumbup: !
Tästä on varmasti muillekin apua; vikavalot ja -koodit ei kerro kaikkea, se on usein nähty.
PS. Se EGR:n alapultti on Mondeossakin paha irrottaa, saati sitten S-maxissa! Ajattelin laittaa jonkinlaisen siipimutterin sinne, jos vielä joudun siihen koskemaan...😬
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Vastaa Viestiin