S-max Tdci liikkeelle lähtö ongelma
Lähetetty: 23 Touko 2022 20:05
Hei jälleen.
Kyseessä
2.0 TDCi S-MAX
2009 ajettu 325.000
Automaatti
Vikana siis täysin kateissa oleva kaasu, kun autossa vaihde päällä... Vapaalla kierrokset nousee, joskin ehkä verkkaisemmin kuin aiemmin, mutta toimii kuitenki. Vauhtiin päästyä ja kierrosten ylittäessä n.2000 rajan alkaa toimia kunnolla. Erikoiseksi ongelman tekee se ettei auto näinkään surkeassa jamassa ymmärrä antaa mitään varoitusta. Engine malfunctionia tai moottorin vikavaloa... Vaiva lisääntynyt pikkuhiljaa ja nyt ollaan tilanteessa, että peruuttaessa auto sammuu. Eteenpäin kun yrittää niin lähdetään vain tyhjäkäyntiä etenemään vaikka kaasupoljin olisi lattiassa kiinni... Lämpimänä toimii hieman paremmin...
Nollasin taannoin kaasuläpän opitut arvot ja auto toimi vuorokauden oikein mainiosti. Sen jälkeen ollaan menty koko ajan huonompaan suuntaan. Nyt tuosta arvojen nollauksesta ei ole mitään hyötyä.
Auto tosiaan liikkeelle päästyään liikkuu pääsääntöisesti hyvin, joten turbo vaivat vähän epäilyttää, kun tehot kuitenki lämpimänä ja vaudissa tallella, myös se ettei moottorivalo pala kielii hieman, ettei sieltä vikaa löydy, siinä osastolla kun käsittääkseni aika paljolti monennäköisiä haistelijoita? Egr venttiilin viallinen toiminta myöskin käsittääkseni käy vikavalon polttimon päälle... Myös ilmamassamittarin viallinen toiminta ilmenisi hyvinkin äkkiä vikakoodeina ja valoina...
Forscanilla silti antaa vikakoodeja:
-P003A - turbon ahtopaineen säädön A asento ylitti oppimisrajan
-P1335 EGR-järjestelmän toiminta asentoanturin ollessa vähimmäisääriasennossa
No siinähän niitä turbon ja egr:n raja-arvo vikoja sitten on kuitenkin... Ilman toimivaa turboa auto silti kyllä kiihtyisi joskin verkkaisemmin.
Myös katsottu neljää eriä käyrää koskien kaasupoljinta, sen asentotunnistinta ja voltteja ja jokainen piirtää identtistä käyrää vastaten täysin polkimen painalluksiin.
Joten jos auto ymmärtää, että kaasua on painettu, mutta kierrokset eivät ala nousta ollenkaan, ihmetyttää miksei tästä tule mitään vikailmoitusta... Internet tarjoaa tähänkin vaivaan, josta merkkiliikkeen huoltomies ei ole koskaan kuullutkaan, niin monia erilaisia vaivoja joista jokaiseen liittyy vikavalon palaminen...
Kyseessä
2.0 TDCi S-MAX
2009 ajettu 325.000
Automaatti
Vikana siis täysin kateissa oleva kaasu, kun autossa vaihde päällä... Vapaalla kierrokset nousee, joskin ehkä verkkaisemmin kuin aiemmin, mutta toimii kuitenki. Vauhtiin päästyä ja kierrosten ylittäessä n.2000 rajan alkaa toimia kunnolla. Erikoiseksi ongelman tekee se ettei auto näinkään surkeassa jamassa ymmärrä antaa mitään varoitusta. Engine malfunctionia tai moottorin vikavaloa... Vaiva lisääntynyt pikkuhiljaa ja nyt ollaan tilanteessa, että peruuttaessa auto sammuu. Eteenpäin kun yrittää niin lähdetään vain tyhjäkäyntiä etenemään vaikka kaasupoljin olisi lattiassa kiinni... Lämpimänä toimii hieman paremmin...
Nollasin taannoin kaasuläpän opitut arvot ja auto toimi vuorokauden oikein mainiosti. Sen jälkeen ollaan menty koko ajan huonompaan suuntaan. Nyt tuosta arvojen nollauksesta ei ole mitään hyötyä.
Auto tosiaan liikkeelle päästyään liikkuu pääsääntöisesti hyvin, joten turbo vaivat vähän epäilyttää, kun tehot kuitenki lämpimänä ja vaudissa tallella, myös se ettei moottorivalo pala kielii hieman, ettei sieltä vikaa löydy, siinä osastolla kun käsittääkseni aika paljolti monennäköisiä haistelijoita? Egr venttiilin viallinen toiminta myöskin käsittääkseni käy vikavalon polttimon päälle... Myös ilmamassamittarin viallinen toiminta ilmenisi hyvinkin äkkiä vikakoodeina ja valoina...
Forscanilla silti antaa vikakoodeja:
-P003A - turbon ahtopaineen säädön A asento ylitti oppimisrajan
-P1335 EGR-järjestelmän toiminta asentoanturin ollessa vähimmäisääriasennossa
No siinähän niitä turbon ja egr:n raja-arvo vikoja sitten on kuitenkin... Ilman toimivaa turboa auto silti kyllä kiihtyisi joskin verkkaisemmin.
Myös katsottu neljää eriä käyrää koskien kaasupoljinta, sen asentotunnistinta ja voltteja ja jokainen piirtää identtistä käyrää vastaten täysin polkimen painalluksiin.
Joten jos auto ymmärtää, että kaasua on painettu, mutta kierrokset eivät ala nousta ollenkaan, ihmetyttää miksei tästä tule mitään vikailmoitusta... Internet tarjoaa tähänkin vaivaan, josta merkkiliikkeen huoltomies ei ole koskaan kuullutkaan, niin monia erilaisia vaivoja joista jokaiseen liittyy vikavalon palaminen...