Sivu 1/1

Mondeo mk3 tdci 2.0 osaajia?

Lähetetty: 10 Touko 2022 12:28
Kirjoittaja kaskummaa
Moronnääs,

Löytyisikö klubilaisten joukosta tai olisiko vinkkiä Mondeo TDCI 2.0 koneen sielunelämää tuntevasta korjaajasta, mieluummin Pirkanmaalta tai kohtuullisen matkan päästä?

Pysyy käynnissä ja voi ajaakin, mutta vain, kun irroitin turbon säätötangon aktuaattorin (MK3: sähköinen aktuaattori, säätyväsiipinen turbo) nokasta ja sidoin sen pysyvästi taka-asentoon. Jos vetää säätötangon etuasentoon, kone sammuu. Ei anna mitään vikakoodia. Päästöarvo nyt yli 3. Katsastus aika pian....

Sen verran ikää autolla (2007), ettei oikein kannata kalliisiin merkkikorjaamoihin viedä. Auto muuten kuitenkin täysin ok, ja saisi palvella vielä ainakin sen aikaa, kun on tuo raksa kesken... :-)

Re: Mondeo mk3 tdci 2.0 osaajia?

Lähetetty: 10 Touko 2022 12:55
Kirjoittaja Taunusautomaatti

Re: Mondeo mk3 tdci 2.0 osaajia?

Lähetetty: 10 Touko 2022 14:42
Kirjoittaja yritäedes
Eli aktuaattoriko ei tee yhtään mitään? Säätötanko sidottuna ääriasentoon, kun käynnistät ja annat kierroksia - aktuaattori ei tee mitään liikkeitä?

Re: Mondeo mk3 tdci 2.0 osaajia?

Lähetetty: 11 Touko 2022 14:17
Kirjoittaja kaskummaa
Aktuaattori kyllä on elossa ja sen nokka kääntyy kierrosten mukaan.
Käynnistyksessä aktuaattori työntää turbon säätötangon taka-asentoon pariksi sekunniksi.
Kun kone on käynnistynyt, se vetää sen takaisin etuasentoon, jossa sen (kai?) kuuluisikin olla tyhjäkäynnillä.
Mutta silloin kone sammuu.
Eli ainut keino oli irroittaa säätötanko aktuaattorin nokasta ja sitoa se taka-asentoon, jolloin kone pysyy käynnissä.
Ei kone nytkään moitteetta käy, mutta pystyy kuitenkin ajamaan...

Re: Mondeo mk3 tdci 2.0 osaajia?

Lähetetty: 11 Touko 2022 15:28
Kirjoittaja Renee
Yleensäkin osat maksaa se työ ei niin paljon jos ammattilainen kyseessä. Tekee urakan siitä.
Kunnostettua osaa vaihtaa ja jos osa rikko vaihtaa uuden. Tämä säätötangon kiinni solmiminen pitkässä juoksussa ei lyö leiville.
Noi kunnostetut turbot ei mahottomia maksa.
https://turbokorjaus.fi/oe/1435150
viewtopic.php?t=39744&sid=bf9bb05933767 ... 685f96d188

Mikä motti tässä onko 115 heppaa vai 130.

Re: Mondeo mk3 tdci 2.0 osaajia?

Lähetetty: 11 Touko 2022 16:07
Kirjoittaja yritäedes
kaskummaa kirjoitti: 11 Touko 2022 14:17 Aktuaattori kyllä on elossa ja sen nokka kääntyy kierrosten mukaan.
Käynnistyksessä aktuaattori työntää turbon säätötangon taka-asentoon pariksi sekunniksi.
Kun kone on käynnistynyt, se vetää sen takaisin etuasentoon, jossa sen (kai?) kuuluisikin olla tyhjäkäynnillä.
Mutta silloin kone sammuu.
Eli ainut keino oli irroittaa säätötanko aktuaattorin nokasta ja sitoa se taka-asentoon, jolloin kone pysyy käynnissä.
Ei kone nytkään moitteetta käy, mutta pystyy kuitenkin ajamaan...
Sen kuuluisi käynnistäessä siirtyä ja jäädä sinne taka-asentoon (eli kauemmas ahtimesta) joutokäynnillä, ja sieltä liikkua takaisinpäin, kun painaa kaasua. Koneen sammuessa vipu palaa toiseen ääriasentoonsa.
Vikaa on; korjaamoa en osaa neuvoa.

Re: Mondeo mk3 tdci 2.0 osaajia?

Lähetetty: 12 Touko 2022 09:06
Kirjoittaja kaskummaa
Renee kirjoitti: 11 Touko 2022 15:28 Yleensäkin osat maksaa se työ ei niin paljon jos ammattilainen kyseessä. Tekee urakan siitä.
Kunnostettua osaa vaihtaa ja jos osa rikko vaihtaa uuden. Tämä säätötangon kiinni solmiminen pitkässä juoksussa ei lyö leiville.
Noi kunnostetut turbot ei mahottomia maksa.
https://turbokorjaus.fi/oe/1435150
viewtopic.php?t=39744&sid=bf9bb05933767 ... 685f96d188

Mikä motti tässä onko 115 heppaa vai 130.
--> 130 heppainen

Re: Mondeo mk3 tdci 2.0 osaajia?

Lähetetty: 12 Touko 2022 09:12
Kirjoittaja kaskummaa
yritäedes kirjoitti: 11 Touko 2022 16:07
kaskummaa kirjoitti: 11 Touko 2022 14:17 Aktuaattori kyllä on elossa ja sen nokka kääntyy kierrosten mukaan.
Käynnistyksessä aktuaattori työntää turbon säätötangon taka-asentoon pariksi sekunniksi.
Kun kone on käynnistynyt, se vetää sen takaisin etuasentoon, jossa sen (kai?) kuuluisikin olla tyhjäkäynnillä.
Mutta silloin kone sammuu.
Eli ainut keino oli irroittaa säätötanko aktuaattorin nokasta ja sitoa se taka-asentoon, jolloin kone pysyy käynnissä.
Ei kone nytkään moitteetta käy, mutta pystyy kuitenkin ajamaan...
Sen kuuluisi käynnistäessä siirtyä ja jäädä sinne taka-asentoon (eli kauemmas ahtimesta) joutokäynnillä, ja sieltä liikkua takaisinpäin, kun painaa kaasua. Koneen sammuessa vipu palaa toiseen ääriasentoonsa.
Vikaa on; korjaamoa en osaa neuvoa.
Taidetaan tarkoittaa samaa... kun kerroin, että aktuaattori vetää tyhjäkäynnillä tangon etuasentoon, niin tarkoitin auton etupäätä kohti eli juurikin poispäin turbosta... :-)

Päättelen tästä, että aktuaattori näyttäisi toimivan oikein. Mutta kun se vetää tangon "etuasentoon", niin kone sammuu.

Re: Mondeo mk3 tdci 2.0 osaajia?

Lähetetty: 12 Touko 2022 09:24
Kirjoittaja Mk1escos
Olikos tämä jo servolla vai alipaine kellolla? Jos kello niin turbon siipien säädöstä on stoppari ruuvi hävinnyt ja kello vetää siivet täysin kiinni ja pakokaasu ei pääse koneesta ulos, ei käy.
Jos servolla niin joko servon asento muuttunut tai servo sökö. Servosta luultavasti joku karva irti levyltä, hiuksen ohuita lankoja sisällä jotka lähtee irti.
Putsaus dremelillä että saa alumiini pinnoitteen pois ja juottaa uuden langan.

Edit: jos lukisi ajatuksella ekan viestin eli servolla... ota irti ja tarkista onko kaikki langat kiinni.

Re: Mondeo mk3 tdci 2.0 osaajia?

Lähetetty: 12 Touko 2022 10:38
Kirjoittaja tikola
Renee kirjoitti: 11 Touko 2022 15:28 Yleensäkin osat maksaa se työ ei niin paljon jos ammattilainen kyseessä. Tekee urakan siitä.
Tästä olen eri mieltä, eli Autodoc tms. halpakaupat myyvät kyllä edullista turboa, mutta sen vaihtotyö voi olla vähän ikävä. Eli minulla vastaavassa moottorissa Kugassa turbo itsessään taisi olla kolmen-neljänsadan osa, mutta vaihto oli aika ankea homma nelivedon takia. Sinun autossa se voi olla maltillisempi, mutta työläs kumminkin.

Eli turbon vaihto halvalla nyrkkipajalla halvalla osalla on varmasti alle tonnin homma, mutta yli viidensadan. Mikä sitten on järkevää on toinen juttu, mutta jos se sillä tulee kuntoon ja toimii, niin kyllähän käyttöarvollakin on hintansa. Itse näen tämän keskustelun aina niin, että voinko kuvitella saavani korjaukseen käytettävällä rahalla vastaavan ongelmattoman laitteen ja jos en voi moista kuvitella, niin sitten korjaus lyö aina leiville.

Re: Mondeo mk3 tdci 2.0 osaajia?

Lähetetty: 12 Touko 2022 11:15
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Vaihtotyö voi olla ikävä vaikka hankkii kalliistakin kaupasta turbon.... joissain autoissa voi olla jotain yksilöeroja joihin ei sovikaan sama turbo kuin pitäisi sopia. Ja sitten saattaa aina esim joku pakosarjan pultti katketa irrotuksessa joka tietää melkoista operaatiota jos paikka on ahdas.

300-500 lienee aika normi hinta vaihtotyölle jos kaikki menee ookoo. (ja auto on normaali eli turboon pääsee käsiksi)
Yhden turbon vaihtanut itse pihassa ja meni aikaa sellaset 6h kun joutui ohjeita pläräämään välillä ja ihmettelemään erinäisiä purkujärjestyksiä, etsimään koloon sopivaa työkalua, ryömimään alle...ja takasin ylös,...ja taas alle.. yms yms. Ammattilaisella pitäis sujua nopeammin kun on paktiikkaa ja nosturit yms.

Vanhan turbon saa tietty suomessa kunnostettuakin...muutama paja tekee tuota noin 600eur hintaan. Ja laite sopii sitten varmasti koloonsa koska on sieltä otettukin. Pieni haitta on että turbo pitää irrottaa ja sitten se on remontissa viikon ja sitten vasta asennus.

Re: Mondeo mk3 tdci 2.0 osaajia?

Lähetetty: 12 Touko 2022 11:50
Kirjoittaja yritäedes
Löysin YouTube- videon, josta näkyy säätötangon liikerata, 2:40 alkaen:
https://youtu.be/gsYK97DwZ2Y

(Kevennys: Videon alku on aika koominen, kun setä kaivaa korvaansa puhuessaan ja vielä vilkaisee, että mitäs sieltä löytyi 😃)

Re: Mondeo mk3 tdci 2.0 osaajia?

Lähetetty: 12 Touko 2022 13:42
Kirjoittaja tikola
Taunusautomaatti kirjoitti: 12 Touko 2022 11:15 Vanhan turbon saa tietty suomessa kunnostettuakin...muutama paja tekee tuota noin 600eur hintaan. Ja laite sopii sitten varmasti koloonsa koska on sieltä otettukin. Pieni haitta on että turbo pitää irrottaa ja sitten se on remontissa viikon ja sitten vasta asennus.
Tästä syystä minulla on Kugan vanha turbo laatikossa odottamassa remonttia, jos sen uuden halpalaitteen kanssa tulee ongelmia. Nyt tosin auto toimii hienosti, joten en ole sille vanhalle tehnyt vielä mitään.

Re: Mondeo mk3 tdci 2.0 osaajia?

Lähetetty: 12 Touko 2022 14:32
Kirjoittaja Renee
Tuossa hintoja jolla se turbo vaihtuu joskin työ osuussta ei siinä ole. https://autojerry.fi/hinnat/turbon-vaihto-hinta/ford/
Esim.Ford S-MAX 2.0 tdci 2009 130000km 350 €

Re: Mondeo mk3 tdci 2.0 osaajia?

Lähetetty: 12 Touko 2022 16:13
Kirjoittaja kaskummaa
Mk1escos kirjoitti: 12 Touko 2022 09:24 Olikos tämä jo servolla vai alipaine kellolla? Jos kello niin turbon siipien säädöstä on stoppari ruuvi hävinnyt ja kello vetää siivet täysin kiinni ja pakokaasu ei pääse koneesta ulos, ei käy.
Jos servolla niin joko servon asento muuttunut tai servo sökö. Servosta luultavasti joku karva irti levyltä, hiuksen ohuita lankoja sisällä jotka lähtee irti.
Putsaus dremelillä että saa alumiini pinnoitteen pois ja juottaa uuden langan.

Edit: jos lukisi ajatuksella ekan viestin eli servolla... ota irti ja tarkista onko kaikki langat kiinni.
Tässä on sähkömekaaninen aktuaattori. Sisällä elektroniikkakortti, sähkömoottori, hammasvaihde ja (ilmeisesti) asentoanturi. Servo siis.
Se on avattu ja ne hiuksen hennot langat tarkistettu.

Re: Mondeo mk3 tdci 2.0 osaajia?

Lähetetty: 12 Touko 2022 18:01
Kirjoittaja Mk1escos
Sit ajamaan testiä testerin kanssa ja loggaamaan missä asento on ja mikä on pyydetty. Ahtopaine syöttö ja ilmamassa?
Liikkuuko johdesiivet kuten kuuluu, eli todella kevyesti?

Arpomalla ilman tietoja voi summassa vaihtaa vaikka mitä ja ongelma ei välttämättä selviä.
Sieltä kuitenkin tulee jokaiselta anturilta ja toimilaitteelta jonkinlainen tieto missä mennään, niitä seuraamalla selviää mikä mättää.

Re: Mondeo mk3 tdci 2.0 osaajia?

Lähetetty: 12 Touko 2022 19:07
Kirjoittaja Renee
Mista ongelma johtuu onko tämä osa viallinen vai turbo on vain väsynyt.
https://www.aliexpress.com/item/32881509375.html