Sivu 1/1

Mondeo TDCI 2.0 mysteeri

Lähetetty: 25 Huhti 2022 10:14
Kirjoittaja kaskummaa
Potilas on Mondeo mk3 2007 tdci 2.0.

Aluksi liikenteessä oirehti pari kertaa siten, että puhti loppui kesken ajon, mutta palautui itsestään muutaman sekunnin jälkeen. Sitten parkkipaikalta lähdettäessä kieltäytyi yhteistyöstä.

Kone lähtee käyntiin, mutta parin sekunnin sisällä sammuu, ei ota kierroksia.
Kahdellakin obd-lukijalla (ei ammattitason) kokeiltaessa ei antanut mitään vikakoodia.
Vuoden sisään vaihdettu mm egr, PA-suuttimet, PA-suodin…
Ainoa löydetty johtolanka: Näytti siltä, että moottori sammuu heti, kun turbon aktuaattori vetää säätötangon takaisin etuasentoon (käynnistyksessä se työntää tangon taka-asentoon pariksi sekunniksi).
Jos turbon säätötangon irrottaa aktuaattorin nokasta ja painaa käsin taka-asentoon, niin kone käynnistyy ja pysyy käynnissä. Ottaa kierroksiakin, joskaan ei ihan moitteetta.
Mikäs tässä voisi olla vikana?
Ja osaisiko joku vinkata jonkun asiantuntevan korjaajan Tampereelta tai lähiympäristöstä?

Re: Mondeo TDCI 2.0 mysteeri

Lähetetty: 25 Huhti 2022 10:42
Kirjoittaja tursas
Onkos siinä automaattilaatikko, ne tuppaa hajoamaan ja ennen sitä temppuilemaan.. :roll:

Re: Mondeo TDCI 2.0 mysteeri

Lähetetty: 25 Huhti 2022 10:49
Kirjoittaja kaskummaa
Manuaali :-)

Re: Mondeo TDCI 2.0 mysteeri

Lähetetty: 25 Huhti 2022 11:05
Kirjoittaja Renee
Vieppä turbo huoltoon niin varmaan auto toimii. Paljon autolla ajettu kun turbokin pitää välillä huoltaa tai vaihtaa miljoomaa nekään ei kestä.
Varmaan turbossa siivet jumissa.

EI tyhjiötä = siivet auki,
TÄYSI tyhjiö = siivet kiinni.

Siivet auki = alhainen tehostus,
siivet kiinni = täysi/ylitehostettu (yksinkertaistettu selitys)

viewtopic.php?t=39744

Re: Mondeo TDCI 2.0 mysteeri

Lähetetty: 25 Huhti 2022 13:21
Kirjoittaja kaskummaa
"...EI tyhjiötä = siivet auki,
TÄYSI tyhjiö = siivet kiinni. ..."

MIträ tarkoitat näillä? Turboa ohjaava aktuaattori on sähkömekaaninen (sisällä elektroniikkakortti, sähkömoottori ja hammasvaihde). Onko siellä erikseen turbolle myös joku alipainesäädin???

Re: Mondeo TDCI 2.0 mysteeri

Lähetetty: 25 Huhti 2022 13:51
Kirjoittaja Taunusautomaatti
aktuaattori
https://www.autodoc.fi/meat-doria/15098945

turbojakin löytyy tuolta.

Re: Mondeo TDCI 2.0 mysteeri

Lähetetty: 25 Huhti 2022 14:11
Kirjoittaja Renee
Tälläinen systeemi siellä on.

https://ford.7zap.com/fi/car/99/6.38920 ... 080/65412/
Toi vuosimalli sotki vähän kun en katsonut tuota mk3.

Re: Mondeo TDCI 2.0 mysteeri

Lähetetty: 25 Huhti 2022 19:52
Kirjoittaja yritäedes
Mondeo vm. 2007 voi olla Mk3 (2000-2007) tai Mk4 (2007-2014). Kysyjällä Mk3, kuten aloitusviestistä ilmenee. Siinä on sähköinen aktuaattori, uudemmassa alipaineella.

Re: Mondeo TDCI 2.0 mysteeri

Lähetetty: 16 Touko 2022 14:53
Kirjoittaja sepalex47
Mulla on mondeo 2,2 tdci onko aktuaari se neliskulmainen liitin kuin mene läppähuusin vai onko se tuo liitin iskarin vieressä missä vähän paksummat johdo. Auto olikolarissa ja joku johtoki voi olla poikkki starttaa solennoidistä mikä oli rikki sitten epäilen joku relä mikä kyllä uskoidin viritykseksi. Sääli kuin autolla oli niin nopea en usko että 156 hv riittää mahdollisesti boxiviritys ja se on varmasti amattimiehen tekemä. Mikä on aktuaari esim englanniksi tai oikea suomenkielinen nimike että saam ne ebaysta. Kyllä sinä tiedät Suomen Fordin hintoja. Etsin toiseen 2006 samalaiseen mutta Carman Gia HPP:n sain briteistä täys arvoton pumppu. Pitä etsiä oikeasta spareparsdealeristä toi kyllä autovaraosiin viittava olenmyöhemmib katsonut että ne myy kaikenlaista alushousuista lähtien.Mulla on ylimääräinen joupin resitoitu boxi chipillä resitoivat vanhan ja ostamani.Hienot ruiskut mutta yhdestä kolari 2,0 tdci nyös 2006.Ehkä kunnostan 110 hp alfa 1,9 se on niin yksinkerrainen siinä oli arvoton garett 14 tehnyt tuhoja mutta se löyty varaosaautosta .Uusi kampi projektissa mutta remmikone miksi hpp;n vaihto jonkun verran helpompi.Nyt minun on ostetava joku
ruostekasa että saan katso johdot miten menevät.On mulla hyvä garrett twin turbo stansattu muutossarjapalat sen saat ilman