Sivu 2/5

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 21 Touko 2022 04:03
Kirjoittaja Rraiver
bagis kirjoitti: 21 Touko 2022 00:10
Ei taida tällä hetkellä olla mahdollista tilata uutta fiestaa tai focusta. Myyjä voi tilauksia ottaa vastaan mutta ilmeisesti ei uusia tilauksia Ford vastaanota. Oma tammikuussa tilattu ja ei mitään tietoa milloin saapuu.
Aivan, en huomannutkaan että hinnastossa lukee ylhäällä: Huom. toistaiseksi ei uusia tehdastilauksia. Focuksen kohdalla ko. teksti oli vain Connected malliston kohdalla.

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 22 Touko 2022 20:56
Kirjoittaja xflex
bagis kirjoitti: 21 Touko 2022 00:10 Ei taida tällä hetkellä olla mahdollista tilata uutta fiestaa tai focusta. Myyjä voi tilauksia ottaa vastaan mutta ilmeisesti ei uusia tilauksia Ford vastaanota. Oma tammikuussa tilattu ja ei mitään tietoa milloin saapuu.
Ei varmaan odotellessa kannata juu hengitystä pidätellä. Itse tilasin Fiestan viime kesänä, eivätkä vieläkään tiedä milloin saavat sen kokoon veisteltyä. Enää en ole viitsinyt edes kysellä, tulee kun tulee tai olkoon tulematta.

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 07 Heinä 2022 15:48
Kirjoittaja S-P-H
Fiestojen toimitusongelmat on näkyny niin et ei ole tullu toista facelift st-linee tai ST:tä vastaan ja on tullut ajeltua kauempanakin. Pari titaniumia olen nähnyt. Tai sitten niitä ei osteta.

Ajatuksia nyt noin 6000km kohdalla:

Renkaat on osoittautunu paremmiksi, kuin aluksi parjasin. Niissä oli tehtaalta 2.9bar ilmaa joka nurkassa ja niillä paineilla olen ajellut. Renkaat tuntuu pehmeiltä vielä noillakin paineilla. Fiesta tuntuu melko eri autolta noilla ecorenkailla kuin PS4:llä. Ratissa ei ole samaa tarkkuutta edes sport modella. Mutkissa nuo renkaat saa jopa ulvomaan pienestäkin yrittämisestä, joka kertoo jo ominaisuuksien rajoilla menosta. Ja puhun nyt ihan parin kympin vauhdista. Mutta se ekologisuus. Siinäpä nuo renkaat sitten onkin ollu oikein hyvät ja näillä polttoaineen hinnoilla hyvä asia.

Polttoaineenkulutus 155 mhev:ssä on kyllä ollut vähintäänkin mitä odotin. Kaupunkipyörityksessä (koko tankki) kulutus ollut ajotietokoneen mukaan esim 5.3l. Nyt kesällä ajoin pari pitkää reissua ja esimerkkinä tre-vaskikello pätkä meni ajotietokoneen mukaan 4.4l kulutuksella. Sitten ajelin pari pidempää pätkää missä 90% satasen aluetta ja oli 4.7. Ei Yaris-tasoa, mutta ihan hyvä.

Edellisen generaation 140hp ecoboostilla en päässy mitenkään tuollaisiin lukemiin. Ja en ole mikään ekokuljettaja tai pihistelijä. Tommosia tolla saavuttaa.

Moottorin voima riittää ihan hyvin Fiestaan. Ero 140hp koneeseen on isompi kuin numeroiden perusteella arvelisi. Sitä sähkön tehomäärää ei virallisesti ilmoiteta missään että se olisi 155 + 15hp. Mhev antaa sähköapua eri ajotiloissa eri tavalla. Välillä isoilla vaihteilla ylämäissä tai sitku kiihdyttää kunnolla. Keväällä se oli käytössä heti liikkeellelähdössä.

Nyt tuossa kuumilla keleillä konetta vaivasi sama mikä varmaan kaikkia, mutta mikä ärsytti paljon 140hp koneessa. Eli et kone läkähtyy ja tehoja uupuu. Alakierroksien vääntö huononee ja ilmastointi vie enemmän tehoja pois. 155hp isomman turbon heräämisalue on vasta 2500rpm ja se kostautuu kovalla helteellä. Ei mhevin sähkökään kompensoi riittävästi, vaan ripeesti kiihdyttäessä on melko selvä turbolagi. Pintakaasulla ei tietty huomaa tommosia. Sen myös kuulee, että painetta on enemmän ja puhina kuuluu reippaasti sisälle. Siitä tosin tykkään.

Viileellä säällä tuota kuitenkin uskaltaa sanoa ihan pirteeks. Fordin sivujen mukaan focus 155 mhev automaatti kiihtyy 8.4 sec sataseen. Fiestalle ilmoitettu 8.9. Sitä olen vähän ihmetelly kun Fiesta kuitenki kevyempi auto. En ole itse mitannu kun äpit nii huonoja. Jotkut aikonaan moitti et litrasen koko tulee esiin motarilla kun ei liiku mihinkään niin 155 riittää kyllä motarillakin.

Arkiajossa tuo 155 mhev on sitkeä mylly ja vetää todella alhaalta. Alempaa kuin olis dynokäyrän perusteella arvannut. Harmi, että kyseistä konetta ei enää voi kukaan ostaa Fiestaan.

Kesäkuva:
https://drive.google.com/file/d/1tJtc_Y ... p=drivesdk

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 07 Heinä 2022 22:51
Kirjoittaja bagis
xflex kirjoitti: 22 Touko 2022 20:56
bagis kirjoitti: 21 Touko 2022 00:10 Ei taida tällä hetkellä olla mahdollista tilata uutta fiestaa tai focusta. Myyjä voi tilauksia ottaa vastaan mutta ilmeisesti ei uusia tilauksia Ford vastaanota. Oma tammikuussa tilattu ja ei mitään tietoa milloin saapuu.
Ei varmaan odotellessa kannata juu hengitystä pidätellä. Itse tilasin Fiestan viime kesänä, eivätkä vieläkään tiedä milloin saavat sen kokoon veisteltyä. Enää en ole viitsinyt edes kysellä, tulee kun tulee tai olkoon tulematta.
Jep eipä vieläkään tietoa. Fiestastoc foorumilta lukenut että 3 ovisen mallin tuotanto loppunut ja vaihtuu my23 5 oviseksi. Suomessa tosin tuosta ei vielä tiedetty kun kyselin. Saa nähdä mitä sieltä tulee jos joskus tulee :D

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 10 Heinä 2022 09:45
Kirjoittaja Murakka
Marraskuussa tilattu 3ovinen ST saapunut ja ens ke sovittu luovutus

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 11 Heinä 2022 12:53
Kirjoittaja bagis
Murakka kirjoitti: 10 Heinä 2022 09:45 Marraskuussa tilattu 3ovinen ST saapunut ja ens ke sovittu luovutus
Kiva että näitä kuitenkin tulee. Oon hieman kade. Minkä värinen tulossa?

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 11 Heinä 2022 16:17
Kirjoittaja Murakka
bagis kirjoitti: 11 Heinä 2022 12:53
Murakka kirjoitti: 10 Heinä 2022 09:45 Marraskuussa tilattu 3ovinen ST saapunut ja ens ke sovittu luovutus
Kiva että näitä kuitenkin tulee. Oon hieman kade. Minkä värinen tulossa?
Moondust silver design packilla/mustalla kattolla ja peilikoteloilla

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 16 Heinä 2022 23:20
Kirjoittaja S-P-H
https://youtu.be/XkhlduhSGdQ

Tuli vastaan tommonen espanjalaisten tekemä testi miten Fiesta pärjää väistökokeessa eri renkailla. En ymmärrä mitä sanotaan mut ajat ja auton käytös kertoo paljon. Ei ole ääritilanteissa kehumista noissa ecocontacteissa.

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 19 Heinä 2022 10:22
Kirjoittaja bagis
Murakka kirjoitti: 11 Heinä 2022 16:17
bagis kirjoitti: 11 Heinä 2022 12:53
Kiva että näitä kuitenkin tulee. Oon hieman kade. Minkä värinen tulossa?
Moondust silver design packilla/mustalla kattolla ja peilikoteloilla
Näinkin tästä kuvan facebookin puolella mk8 ryhmässä. Siisti. Perjantaina tuli se soitto myyjältä että oma boundless blue 3 ovinen ei tule koskaan valmistumaan ja piti perjantaina myös Fordille ilmoittaa kelpaako 5 ovinen. Vaihtu sitten 5 oviseksi tilaus ja tuota väriä ei enää saanut niin Moondust silver valikoitui. Katsotaan tuleeko tuokaan koskaan :D

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 20 Heinä 2022 14:49
Kirjoittaja S-P-H
Mitenkä luotettavina pidätte noita kiihtyvyydenmittaus-äppejä puhelimiin? Löysin tommosen Drag Racer (Android), joka on toiminut luotettavasti, mutta en tiedä onko tulokset luotettavia :) Voisko joku teistä Fiestan omistajista kokeilla saatteko uskottavia tuloksia tolla äpillä?

Sain ite sen verran mielenkiintoisia tuloksia, että tarttisin vähän verrokkitestejä muilta.

Tänään käytin Fiestan ylimääräisessä öljynvaihdossa. Olen siinä uskomuksessa, että muutaman tuhannen kilometrin jälkeen olis hyvä vaihtaa ekat öljyt. Ei tietoa suuntaan tai toiseen onko siitä hyötyä. Haittaa ei ainakaan ole kun kyse Ecoboostista.

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 31 Heinä 2022 10:43
Kirjoittaja Robert
Hei!
Viikon päivät on taloudessa ollut alla Fiestan St-line automaattina ja hyvältä tuntuu. Olen kokeillut sukulaisen vastaavaa Titaniumia ja tuntuu, että tämä olisi tiessä kiinni paremmin. Sopivan tanakka ohjaus on myös erittäin makuuni. Täytyy vielä kehua, että tässä (X) on istuin aivan loistava!

Täytyy kuitenkin todeta, että Fordin omistajan käsikirja ainakin HTML-versiona on surkeimpia näkemiäni. En muutenkaan onnistunut löytämään esimerkiksi tietoa, onko tässä jakopää ketjulla vai uiko se öljyssä, puhumattakaan nyt siitä, minkätuumaiset kaitsarit on etuovissa.

Kysymys: Mikä mahtaa olla automaatin perimmäisen L-pykälän tarkoitus? Vanhemmasta käsikirjasta löytyi maininta: "Hidasvaihde (L) saa aikaan suurimman mahdollisen moottorijarrutuksen." Kun kokeilin sitä, kierrokset nousivat mittarin mukaan 4000:een, mutta mitään muuta ei sillä hetkellä näyttänyt tapahtuvan. Miksi tällainen "vaihde" on olemassa?

Ja toinen kysymys koskee Fiestan äänentoistoa, jonka äänenlaatu on odotetun sysipaska. Tässä on ilmeisesti 6,5-tuumaiset (?) kaiuttimet etuovissa, ainakin äänentoistokauppojen vaihtoehdot antavat 2017- tuon. Menee vähän autohifi-osion puolelle, mutta onnistuukohan tähän kuinka näppärästi vaihtamaan alle satasen 2-tiekaiuttimet oviin siten, että ne olemassa olevat diskantit saisivat jäädä mykiksi nykyisille paikoilleen?

Edittinä vielä: Onko joku löytänyt Fiestasta yhtä komean mittariston kuin Fordin sivulla? (Skrollaa Tärkeimmät ominaisuudet ja kuva heti vasemmalla)
https://www.ford.fi/henkiloautot/uusi-fiesta

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 31 Heinä 2022 19:30
Kirjoittaja Don MC
Arvaus L-vaihteen tarkoituksesta: Moottorijarrutusta vuoristoisempien maiden pitkissä alamäissä.

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 31 Heinä 2022 20:59
Kirjoittaja focst
En muutenkaan onnistunut löytämään esimerkiksi tietoa, onko tässä jakopää ketjulla vai uiko se öljyssä, puhumattakaan nyt siitä, minkätuumaiset kaitsarit on etuovissa.

Ei tämmöstä tietoja ohjekirjasta löydy.. jakopää ketjulla. Kaiuttimista ei tietoa.

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 31 Heinä 2022 22:20
Kirjoittaja Dandalon
Robert kirjoitti: 31 Heinä 2022 10:43 Hei!
Viikon päivät on taloudessa ollut alla Fiestan St-line automaattina ja hyvältä tuntuu. Olen kokeillut sukulaisen vastaavaa Titaniumia ja tuntuu, että tämä olisi tiessä kiinni paremmin. Sopivan tanakka ohjaus on myös erittäin makuuni. Täytyy vielä kehua, että tässä (X) on istuin aivan loistava!

Täytyy kuitenkin todeta, että Fordin omistajan käsikirja ainakin HTML-versiona on surkeimpia näkemiäni. En muutenkaan onnistunut löytämään esimerkiksi tietoa, onko tässä jakopää ketjulla vai uiko se öljyssä, puhumattakaan nyt siitä, minkätuumaiset kaitsarit on etuovissa.

Kysymys: Mikä mahtaa olla automaatin perimmäisen L-pykälän tarkoitus? Vanhemmasta käsikirjasta löytyi maininta: "Hidasvaihde (L) saa aikaan suurimman mahdollisen moottorijarrutuksen." Kun kokeilin sitä, kierrokset nousivat mittarin mukaan 4000:een, mutta mitään muuta ei sillä hetkellä näyttänyt tapahtuvan. Miksi tällainen "vaihde" on olemassa?

Ja toinen kysymys koskee Fiestan äänentoistoa, jonka äänenlaatu on odotetun sysipaska. Tässä on ilmeisesti 6,5-tuumaiset (?) kaiuttimet etuovissa, ainakin äänentoistokauppojen vaihtoehdot antavat 2017- tuon. Menee vähän autohifi-osion puolelle, mutta onnistuukohan tähän kuinka näppärästi vaihtamaan alle satasen 2-tiekaiuttimet oviin siten, että ne olemassa olevat diskantit saisivat jäädä mykiksi nykyisille paikoilleen?

Edittinä vielä: Onko joku löytänyt Fiestasta yhtä komean mittariston kuin Fordin sivulla? (Skrollaa Tärkeimmät ominaisuudet ja kuva heti vasemmalla)
https://www.ford.fi/henkiloautot/uusi-fiesta
Tuo mittari on facelift mallissa, eli 2022? Niin sanottu digitaalinen näyttö mittaristo.

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 01 Elo 2022 10:10
Kirjoittaja Pajari
Robert kirjoitti: 31 Heinä 2022 10:43
Kysymys: Mikä mahtaa olla automaatin perimmäisen L-pykälän tarkoitus? Vanhemmasta käsikirjasta löytyi maininta: "Hidasvaihde (L) saa aikaan suurimman mahdollisen moottorijarrutuksen." Kun kokeilin sitä, kierrokset nousivat mittarin mukaan 4000:een, mutta mitään muuta ei sillä hetkellä näyttänyt tapahtuvan. Miksi tällainen "vaihde" on olemassa?
Ennenmuinoin tuon hidasvaihdeasennon (L) käyttötarkoitus oli selvitetty käsikirjassa, ja sen mukaan se oli vuoristossa käyttö, esim. alpeilla. Tiukempi moottorijarrutus säästi jarruja isompaa mäkeä alalaskettaessa, jolloin on vaarana esim. jarrunesteen kiehuminen ja siitä johtuva jarrujen häviäminen.

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 01 Elo 2022 12:00
Kirjoittaja Robert
Kiitos vastauksista! Selvisi tuo L-vaihde ja että jakopäässä ketju.

Ihmettelin vähän, kun moottori.fin testissä 11/2020 vastaavalle automaatti-Titaniumille oli saatu pääkaupunkiseudun koeajossa keskikulutukseksi tasan 5 litraa ja tämä pyörii lähellä 6 litraa (mikä oli maahantuojan ilmoituskin). Tulisiko ero sitten tuosta, että ketju vie tuon litran verran enemmän kuin öljyssä uiva remmi.
Dandalon kirjoitti: 31 Heinä 2022 22:20 Tuo mittari on facelift mallissa, eli 2022? Niin sanottu digitaalinen näyttö mittaristo.
Tämän pitäisi olla -22 ja facelift, mutta ei ole kyllä tullut noin tyylikästä mittaristoa vastaan. Ehkä en sitten vaan osaa. :roll:

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 01 Elo 2022 13:13
Kirjoittaja Don MC
Hinnaston mukaan 12,3" digitaalinen mittaristo vakiona vain Vignale-mallissa. X-malliin saatavana liävarusteena 350€ hintaan. Muihin malleihin (ml. ST) ei ollenkaan.

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 01 Elo 2022 15:00
Kirjoittaja xflex
Fiestaa näköjään tulee maahan ihan hyvää tahtia. Heinäkuussa 8. rekisteröinneissä.

Oma ollut jo yli vuoden tilauksessa - eikä vieläkään edes arvausta milloin auto tulee.

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 01 Elo 2022 17:35
Kirjoittaja Robert
Don MC kirjoitti: 01 Elo 2022 13:13 Hinnaston mukaan 12,3" digitaalinen mittaristo vakiona vain Vignale-mallissa. X-malliin saatavana liävarusteena 350€ hintaan. Muihin malleihin (ml. ST) ei ollenkaan.
No, näinpä tietysti. Olin lukenut varustelistat läpi, mutta jotenkin yhdistin tuon siten, että se olisi tarkoittanut isompaa/parempaa audio/navigaattorinäyttöä. Kyllä tuosta olisi voinut lisähinnan maksamista vakavasti miettiä, mutta enää ei varmaan jälkitoimituksena saa.

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 01 Elo 2022 18:23
Kirjoittaja Murakka
STeen mittari

Kuva

Pitää vielä kehua noita STeen penkkejä. On paljon paremmat verrattuna Recaroihin

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 02 Elo 2022 07:53
Kirjoittaja Dandalon
Joo tuon mittariston ulkonäkö ja väri muuttuu sillä perusteella minkä ajotilan valitsee, Normaali, Sport, ECO, liukas ja maasto. Tuo yllä oleva punamusta tulee kun valitsee sportin.

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 02 Elo 2022 12:35
Kirjoittaja S-P-H
Totean, että samat vanhat jutut toistuu myös faceliftissä:

-Konepellin sisäpuolella korin tiiviste hinkkaa maalit pois. Kuluminen alkoi heti uudesta ja nyt ihan selkeä rantu maalissa 7500km kohdalla. Edellisessä autossa oli juuri mennyt maalitakuu umpeen ja Ford pääsi sluipaa asiasta.
-Apukuskin puoleinen etuiskari tai jokin kojetaulun sisällä kolahtaa terävissä & nopeissa töyssyissä kuin iskari olisi rikki. Tätä tutkittiin jo edellisessäni ja kaikki oli kunnossa. Tampereen seudulla on niin paljon tietöitä, että voi kuulla sen melkein joka reissulla. Sinällää erikoista, että tänne ei ole tästä äänestä ruikutettu minua enempää kun kuuluu niin selvästi ja on täysin sama ääni kun mun edellisessäki st-linessä.
-Kojetaulu alkanut rämisemään vanhaan tyyliin.
-Ilmastointi kohisee apparin jalkatilassa ajoittain niin, että kerran kyydissä ollut luuli et jarruissa hankaa jokin. Oli todettava vaan, että ominaisuus.

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 02 Elo 2022 12:47
Kirjoittaja S-P-H
Robert kirjoitti: 31 Heinä 2022 10:43 Ja toinen kysymys koskee Fiestan äänentoistoa, jonka äänenlaatu on odotetun sysipaska. Tässä on ilmeisesti 6,5-tuumaiset (?) kaiuttimet etuovissa, ainakin äänentoistokauppojen vaihtoehdot antavat 2017- tuon. Menee vähän autohifi-osion puolelle, mutta onnistuukohan tähän kuinka näppärästi vaihtamaan alle satasen 2-tiekaiuttimet oviin siten, että ne olemassa olevat diskantit saisivat jäädä mykiksi nykyisille paikoilleen?
Äänenlaatu on toki täysin subjektiivinen kokemus enkä kiistä mitä sinä koet. Omassani on aivan se perussoitin enkä valinnut mitään ekstraa. Äänenlaatu on silti parempi kuin 2018 mallissa oli. Radion herkkyys on yhtä huono. Mut kuuntelen paljon BT:n kautta YT Musicia ym ja laatu on ihan siedettävä sillon. Sitä en tiedä voiko olla jotakin halpuutusta tehty kun osat alkoivat keväällä loppua?

Mulla oli edellisessä Focuksessa sen hetken Alpinen paras 1-din koon soitin ja vaihdoin kaikki kaiuttimet laadukkaisiin elementteihin. Jätin eteen
ne alkuperäiset diskantit. Se oli tooodella iso muutos Fordin omaan settiin. Siinä käytin semmosia johtoadaptereita kaiuttimiin, niin pysty
käyttää alkuperäisiä diskantteja. Halusin tehdä niin, koska arvelin et 2-tie kaiuttimilla tulis liian tumma ääni eikä se diskantti tulis riittävästi korviin saakka. Kaiuttimien asennus vaati näpräilyä, porailua ja vähän varaosia. Kaikki ovimuovit tietty irti jne. Kivaa hommaa toki.

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 03 Elo 2022 20:52
Kirjoittaja Robert
Kiitos vikalistasta ja muustakin, S-P-H. Noita on hyvä seurata.

Itselläni ensimmäinen "vika", no lainausmerkeissä, löytyi viikon jälkeen eli sen verran mediamuistitikku toimi ongelmitta. Nyt 1,5 päivää liikkeelle lähdettäessä auto hukkaa USB-tikun, vaikka sama tikku siinä on jököttänyt koko ajan. Kun ottaa pois ja laittaa takaisin, toimii taas seuraavaan käynnistyskertaan asti.

Ehkä sysipaska oli liian voimakas ilmaus Fiestan äänentoistosta varsinkin kun löysin asetuksista kohdan, joka siirtää äänet kokonaan eteen. Meni pari pykälää siedettävämpään suuntaan eli sellainen vetelä pehmoinen äänimössö fokusoituu nyt paremmin ja vähän jämäköityy.

Kiitos myös kaiutinvaihtokokemuksen kertomisesta! En uskalla itse lähteä porailemaan vaan pitää tilata operaatio kohtuuhintaiselta osaajalta. Viitisen vuotta sitten vaihdatin entiseen autooni Herzin satasen 2-tiekaiuttimet ovivaimennuksineen ja lopputulos oli jopa ällistyttävän hyvä. Soittimet oikeasti erottuivat ja autoilusta tuli selkeästi mukavampaa. Varmasti Fiestankin vakiosoittimen saa soimaan merkittävästi nykyistä paremmin, vaikka sulla olikin huomattavasti kovempi soitin lisänä siinä.

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 03 Elo 2022 22:22
Kirjoittaja S-P-H
Siinä tarvii poraa kun ne alkuperäiset kajarit on popniiteillä kii ja sit uudet kajarit tarvii korokeadapterit.

Fiestan lisävarustelistalla on Pioneerin erilliskaiuttimia ja vahvistimiakin pari erilaista. Niissä vaaditaan et ammattilainen asentaa. Ehkäpä noita Fordin lisävarusteita asentaa ihan Fordin huoltokin.

Kyllä pelkkä kaiuttimienkin vaihto tekee ison muutoksen. Kuuntelin toki niitä vaihtamiani laatukaiuttimia myös sillä Ford 6000 soittimella ja soi niinkin paremmin.

Onko sun soitin sillä sync 3 lightilla eli 2.5:llä? Itellä lukee ovissa se Ford connected eli et olis soittimessa simkortti mut ei kyllä ole simmiä.