Sivu 1/5

Fiesta 2022

Lähetetty: 21 Maalis 2022 21:07
Kirjoittaja S-P-H
Noniin, korkataas 2022 faceliftmallille oma keskustelu.

Äsken ajettu kirjaimellisesti ekat kilometrit siis St-Line 155hp/240nm mhev mallilla ja pääosin tietenkin tuttua Fiestaa, mutta myös eroja löytyi. Mulla ei ollu onneks osunu halpuutuksia kesken tilauksen.

-Uuden mallin äänet sekä sisälle, että ulos on merkittävästi paremmat. Takapönttö ehkä erilainen. Sisälle kuuluu nyt kunnon murinat. Käynnistyksen jälkee matalempi ääni kuin ennen.
-Ainakin etukaiuttimet on uutta mallia ja soi merkittävästi paremmin! Tää oli ehkä paras yllätys ja mistä ei ollu missään mainintaa. Ja siis ihan perusaudiot.
-En tiedä, mutta tuntui kuin iskarit olis erilaiset kuin edellisessä. Hienostuneemmat ja aavistuksen pehmeemmät. Sen lisäks tuntu motarilla menevän suorempaan, en tiedä oliko sitten pyöränkulmat vanhassa väärin.
-Matrix Ledit vaikuttaa todella hyviltä. Niissä on myös pysäköidessä vasemmalle ja oikeelle valokeila ja huom yhtä aikaa. Eli tavallaa 180 astetta valoa. Pitkät ei kyllä automaattisesti syttyny. Täytyy lukee manuaali. En ajanu matkaa, vaan tossa taajamassa. Itse kytkettynä erittäin hyvin näky "pitkillä".
-Hybridijarrutus on sen verran voimakasta, että täytyy muuttaa vähän ajotyyliä. Auton start/stop on todella merkittävästi hienostuneempi kuin vanhan. Kaupunkiajossa sammutuksia on kymmenkertainen määrä entiseen verrattuna.
-Moottoritilassa on kovin erinäköistä kuin ennen.
-Uuden malliset kesävanteet on hienot.
-Penkit on vähän pehmeemmät ja kuskin ristiselänsäätöä ei enää ole. Takapenkeille on tehty vähän muotoilua kanssa.
-Poljintuntuma on vähän erilainen vs vanha ja ohjaus on parkkiksella kevyempi.
-Vaihdekepin nuppi ei ole sama metallinen kuin edellisessä, vaikka valitsin st-line design kitin. Kepin tuntuma on parempi kuin vanhassa.

Kulkupuolta pitää testailla kun saa kesärenkaat alle ja sisäänajon tehtyä.

Sitten ne pari tiedossa ollutta tyhmää pientä juttua vanha vs uus st-line:
-Turvavyön korkeutta ei voi säätää.
-Aurinkolasikotelo jätetty pois.
-Takaistuimien valo jätetty pois. Tää on oikeesti ihan perseestä. Illalla ei näe mitää takana. Why Ford why?
-Takavalot halogeenipolttimoilla eikä saanu edes rahalla led, kun 155hp kone.

Se piti vielä sanoo et testiajolla oli melkosia uuden auton löyhkiä, jotka tuli valoissa sisällekin. Semmone palaneen muovin tai sähköpalon välimaastosta. Toivottavasti kuuluu asiaan.

Pari kuvaa:
https://drive.google.com/file/d/1KUjxUO ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1KYMFiF ... sp=sharing
Ne kesävanteet:
https://drive.google.com/file/d/1KcvS8G ... sp=sharing

Ja äänistä klippi, 12v bensalenkkari antamassa kierroksia (huom .mp4 tiedosto ja drive ei ehkä näytä sitä).
Sen lisäks tosta nyt voi ottaa 20% "rajuudesta" pois, koska puhelimen mikki ja aika läheltä kuvattu. Kuitenki
ihan huomattava ero vanhaan omaan korvaan hyvässä mielessä:
https://drive.google.com/file/d/1Ka_43P ... sp=sharing

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 22 Maalis 2022 07:02
Kirjoittaja mmhh
S-P-H kirjoitti: 21 Maalis 2022 21:07 Se piti vielä sanoo et testiajolla oli melkosia uuden auton löyhkiä, jotka tuli valoissa sisällekin. Semmone palaneen muovin tai sähköpalon välimaastosta. Toivottavasti kuuluu asiaan.
Meillä kärysi uusi Focus juurikin palaneen muovin tai kumin hajuisena, nyt ei taida enää hajua erottua. Kuuluu asiaan, myyjä sanoi että jotain tarroja/teippejä siellä putkistoissa palaa.

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 22 Maalis 2022 08:38
Kirjoittaja Marko-05
Hyvän värin valitsit ja vähän harvinaisempi tämä 155hv kun suurin osa tuntuu olevan näitä 125hv autoja. Hyvä valinta ja on hieno.

Takavalot olisi saanut ledeinä kuten tässä myytävässä autossa nettiauto id:12686995

Vertailun vuoksi tässä toisessa ei ole led takavaloja nettiauto id:12685168

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 22 Maalis 2022 09:03
Kirjoittaja S-P-H
Marko-05 kirjoitti: 22 Maalis 2022 08:38 Hyvän värin valitsit ja vähän harvinaisempi tämä 155hv kun suurin osa tuntuu olevan näitä 125hv autoja. Hyvä valinta ja on hieno.

Takavalot olisi saanut ledeinä kuten tässä myytävässä autossa nettiauto id:12686995

Vertailun vuoksi tässä toisessa ei ole led takavaloja nettiauto id:12685168
Joo saa, kun valitsee St Line X ja sitä ei saanu 155hp Suomessa. Mun komboon ei saanu tosiaan.

Tohon kummallisten asioiden listalle vielä soittimen sync 2.5. Soittimen prosessori on kyllä nopeampi tai ohjelmistoa parannettu. Sinänsä en huomaa ominaisuuksissa suurta eroa edelliseen perussoittimeen.

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 22 Maalis 2022 09:12
Kirjoittaja duckworth
Tuo jarrutuntuma on tosiaan Hybrideissä aika terävä, mitä oon itse niitäkin päässyt ajamaan, varsinkin kun vasemmalla jarruttaa, niin ei tarvitse paljoa pottuvarvasta enempää ojentaa kun alkaa vauhti tippua :D

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 25 Maalis 2022 10:59
Kirjoittaja S-P-H
duckworth kirjoitti: 22 Maalis 2022 09:12 Tuo jarrutuntuma on tosiaan Hybrideissä aika terävä, mitä oon itse niitäkin päässyt ajamaan, varsinkin kun vasemmalla jarruttaa, niin ei tarvitse paljoa pottuvarvasta enempää ojentaa kun alkaa vauhti tippua :D
Normal-modessa (eli kun käynnistää auton) tuo hybridijarrutus on suht rauhallinen, mutta sport modessa ajo on herkästi suht nykivää, kun kaasu on superherkkä ja sitten ku päästät kaasusta ni se jarruttaa ihan kunnolla. Välillä kuulin myös kun kävi 2-pytyllä, hassu pörinä.

Lisäsin alkuperäiseen postauksee kesävanteista kuvan ja pienen ääniklipin niille ketkä diggaa, että autossa on vielä ääni.

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 31 Maalis 2022 18:47
Kirjoittaja Don MC
Varoittaako tämä uusi Fiesta matalasta tuulilasinpesunesteen määrästä? Edellinen ei sitä tehnyt.

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 02 Huhti 2022 00:08
Kirjoittaja S-P-H
Ei oo varotusvaloa.

Kyllä pisti ketuttaa, että Ford on laittanu nuo ##tun Continental Ecocontact 6 renkaat Fiestaan. Tässä testissä aika musertavat arvostelut:
https://www.tyrereviews.com/Article/202 ... e-Test.htm

Miten on Ford päätyny laittaa noin surkeet renkaat vakiopyöriks 17" kokoon. Ainut missä loisti oli vierintävastus. Turvallisuudesta ja hyvästä ajettavuudesta viis.

Kuitenki jokseenki turhauttavaa, jos on käytännössä noin huonot kuin testi antaa ymmärtää. Ei sitä kuitenkaa viitti suoraa pistää 600+ euroa hyviin kesärenkaisiin kun on just uudet renkaat.

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 02 Huhti 2022 00:57
Kirjoittaja Don MC
No, TM-testissä olivat parhaimmistoa.
https://autotoday.fi/nelja-rengasta-tas ... stestissa/

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 02 Huhti 2022 07:22
Kirjoittaja xflex
Don MC kirjoitti: 02 Huhti 2022 00:57 No, TM-testissä olivat parhaimmistoa.
https://autotoday.fi/nelja-rengasta-tas ... stestissa/
EcoContact 6 ja PremiumContact 6 ovat eri renkaat. Fiestaan laitettu pirkkamallia. Jos nyt en ihan kuutamolla ole…

Oma Active X A7 odottelee tietoa tuotantopäivästä - taitaa se tilauksen vuosipäivä tulla nopeammin kuin auto.

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 02 Huhti 2022 15:18
Kirjoittaja Don MC
Hupsista. My bad. En huomannut.

EDIT: Ehkä haettu taloudellisuutta ennen kaikkea? EcoContact vs PremiumContact erona mm. vierintävastus, pidon kustannuksella. En nyt kuitenkaan menisi suoralta kädeltä sanomaan, että EcoContact mikään kiinahalpiksen veroinen paskarengas on.

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 02 Huhti 2022 16:50
Kirjoittaja Marko-05
Joo onhan toi Continental EcoContact 6 vähän erikoinen valinta mutta varmaan on haettu sitä hyvää vierintävastusta ja on hiljainen rengas kyllä ajossa.

Tärkeintä kuitenkin että on täysin pyöreä ja menee suoraan ilman ravistuksia/vipotuksia.

Ei kait nää Fiestat niin sporttisia kuitenkaan ole että vaatisi aivan huippurenkaan ja uskon että menee hyvin tässä autossa eikä ole ollenkaan huono rengas.

Luonnollinen "jatkumo" tietysti olisi ollut Michelin Pilot Sport 5 edellisen mallin jälkeen jota käyttivät (Pilot Sport 4) ja tulee olemaan oma valinta tälle kesälle nyt kun renkaat on ostettava.

Nää on aina kompromisseja... on ihmisiä jotka ei tykkää ollenkaan Michelin Pilot Sport renkaasta ja toiset ylistää aivan parhaaksi.

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 02 Huhti 2022 19:02
Kirjoittaja SiestaFiesta
Oman 2021 Fiestani sain ajoon viime vuoden huhtikuussa ja alla oli jo siinäkin EcoContact 6, vaikkakin 15-tuumaisena. Kun en ole mikään kilpa-ajaja, eikä Fiesta ole kilpa-auto, niin omaan makuuni ovat ihan asialliset renkaat. Hiljaiset ovat, eivätkä mitkään vempulat. Talven kun jyristelee vetelillä nastarenkailla, niin ei niiltä kesärenkailtakaan mitään ihmeellistä odota. Ja kuten eri lehtien rengastesteissäkin on jo moneen kertaan todettu, täysin susipaskoja renkaita ei nykypäivänä kaupoista enää taida saada kuin erikseen etsimällä.

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 03 Huhti 2022 14:15
Kirjoittaja S-P-H
Joo myönnän, että olen sitä toista varmaan marginaalista ääripäätä, joka hakee enemmän tarkkaa ohjattavuutta autosta kuin autosta ja ketä kiinnostaa vanteen painot ja onko renkaan sivuvalli napakka. Menee siis minulla melun ja vierintävastuksen edelle kriteereissä.

Ford on tässä maailmantilanteessa varmasti ajatellut omia kuluja ja me asiakkaat polttoaineen kulutusta.

St-line PS4:llä oli mainion tarkka, joskin vetelyä urissa oli. Semmosta napakkaa ja sporttista rengasta, joka ei sitten vetelis ei taida ollakaan. Omasta mielestä oli kuitenkin huono idea mennä ääripäästä toiseen.

En ole koskaan ajanut esim titanium Fiestaa, mutta olen ymmärtänyt et siinä on eroa versus St line. Netin syövereistä löytyy suht monta eroa. Et ei ole pelkkä korisarja.

Ja tosiaan 90% Fiestan omistajista ei taatusti ajollaan edes testaa EcoContactin rajoja 🙂 eli perspektiiviä itselleni.

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 03 Huhti 2022 16:14
Kirjoittaja Don MC
Don MC kirjoitti: 31 Maalis 2022 18:47 Varoittaako tämä uusi Fiesta matalasta tuulilasinpesunesteen määrästä? Edellinen ei sitä tehnyt.
S-P-H kirjoitti: 02 Huhti 2022 00:08 Ei oo varotusvaloa.

- - (snip)
Piti oikein testata tuo ja ajaa pesunestesäiliö tyhjäksi. Ei tosiaankaan mitään varoitusta pesunestemäärästä. Ei varoitusvaloa, eikä mitään tietonäytössä. Suomen kaltaisessa maassa miltei vaarallinen puute.
Edellisen kerran tuollainen puute on itselläni muistaakseni tullut vastaan vuosimallin 1973 Toyota Corollassa. Mutta siinä se pesunestesäiliö oli reilusti esillä konetilassa, joten nesteen määrän saattoi ihan silmällä havaita ja lisäillä tarvittaessa. Nykyään säiliöt ovat rakenteiden sisällä piilossa ja yllätystyhjeneminen tulee AINA väärään aikaan (luonnollisesti, sillä silloin sitä käytetään).

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 04 Huhti 2022 19:47
Kirjoittaja SiestaFiesta
S-P-H kirjoitti: 03 Huhti 2022 14:15 En ole koskaan ajanut esim titanium Fiestaa, mutta olen ymmärtänyt et siinä on eroa versus St line. Netin syövereistä löytyy suht monta eroa. Et ei ole pelkkä korisarja.
Tuo oli kyllä hyvä pointti ottaa esille. St-linen sporttisempi alusta epäilemättä hyötyy jämäkämmästä renkaasta, kun taas Titaniumin enemmän mukavuuspainotteinen ei niin paljon "kärsi" renkaasta, joka on tehty enemmän mukavaksi kuin "ajettavaksi".

Tulee mieleen ajat, kun perheessä oli samaan aikaan japanilainen ja ranskalainen auto. Niissä oli niin isoja eroja alustan suunnittelufilosofiassa, että kantapään kautta tuli pariinkin kertaan huomattua, että se rengas joka toiseen istui täydellisesti, ei toiminut toisessa alkuunkaan.

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 04 Huhti 2022 20:46
Kirjoittaja S-P-H
Nyt on vähän matka-ajoakin takana. Sisäänajona ajo pohjoiseen ja kulutus sillä matkalla oli 4.8. Sisälsi myös moottoritieajoa ja muutamia ohituksia. Ja autossa 3 henk ja aivan täynnä tavaraa. Tuo luku tuli niin vähällä vaivalla, että arvelisin et voisi pystyä vielä vähän parempaankin. Olen tyytyväinen. En päässy edellisellä koskaan tuohon. Taulukkojen mukaan tuo 155hp veisi vähiten ja johtunee pitkästä kutosvaihteesta. Talvinen look:

https://drive.google.com/file/d/1Nzau01 ... p=drivesdk

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 10 Huhti 2022 14:10
Kirjoittaja EkaFord97
Don MC kirjoitti: 03 Huhti 2022 16:14
Don MC kirjoitti: 31 Maalis 2022 18:47 Varoittaako tämä uusi Fiesta matalasta tuulilasinpesunesteen määrästä? Edellinen ei sitä tehnyt.
S-P-H kirjoitti: 02 Huhti 2022 00:08 Ei oo varotusvaloa.

- - (snip)
Piti oikein testata tuo ja ajaa pesunestesäiliö tyhjäksi. Ei tosiaankaan mitään varoitusta pesunestemäärästä. Ei varoitusvaloa, eikä mitään tietonäytössä. Suomen kaltaisessa maassa miltei vaarallinen puute.
Edellisen kerran tuollainen puute on itselläni muistaakseni tullut vastaan vuosimallin 1973 Toyota Corollassa. Mutta siinä se pesunestesäiliö oli reilusti esillä konetilassa, joten nesteen määrän saattoi ihan silmällä havaita ja lisäillä tarvittaessa. Nykyään säiliöt ovat rakenteiden sisällä piilossa ja yllätystyhjeneminen tulee AINA väärään aikaan (luonnollisesti, sillä silloin sitä käytetään).
Minkä ihmeen takia fiestasta tollanen on jätetty pois kun mk4 focus kyllä ilmoittaa vähäisestä pesunesteestä?

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 10 Huhti 2022 19:58
Kirjoittaja JMH81
EkaFord97 kirjoitti: 10 Huhti 2022 14:10
Don MC kirjoitti: 03 Huhti 2022 16:14



Piti oikein testata tuo ja ajaa pesunestesäiliö tyhjäksi. Ei tosiaankaan mitään varoitusta pesunestemäärästä. Ei varoitusvaloa, eikä mitään tietonäytössä. Suomen kaltaisessa maassa miltei vaarallinen puute.
Edellisen kerran tuollainen puute on itselläni muistaakseni tullut vastaan vuosimallin 1973 Toyota Corollassa. Mutta siinä se pesunestesäiliö oli reilusti esillä konetilassa, joten nesteen määrän saattoi ihan silmällä havaita ja lisäillä tarvittaessa. Nykyään säiliöt ovat rakenteiden sisällä piilossa ja yllätystyhjeneminen tulee AINA väärään aikaan (luonnollisesti, sillä silloin sitä käytetään).
Minkä ihmeen takia fiestasta tollanen on jätetty pois kun mk4 focus kyllä ilmoittaa vähäisestä pesunesteestä?
Ei ilmoita enää 12/20 rekisteröity mk4 Focus.

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 11 Huhti 2022 15:25
Kirjoittaja mmhh
JMH81 kirjoitti: 10 Huhti 2022 19:58 Ei ilmoita enää 12/20 rekisteröity mk4 Focus.
Onpas aikaisessa vaiheessa näköjään jo karsittu pois tuo. 01/19 rekisteröity ilmoittelee nätisti tuosta, mutta uudesta 22 Focuksesta myyjä sanoi, että ei todennäköisesti ilmoita enää..

On muutenkin varsin käppäinen tuo pesunesteen täyttöaukko, ainakin Webaston kanssa. Oli tosin jo vanhemmassakin mallissa.

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 11 Huhti 2022 17:44
Kirjoittaja Don MC
Sekin on huonontunut Fiestassa 2017->2022. Siis se pesunesteen täyttöaukko. Vanhemmassa sai melko huoletta kaataa menemään, mutta uudemmassa tursuaa helposti yli. Ainakin sellaset nesteet, jotka tykkää vaahdota.

2017 Focuksessa tuo rööri on aivan yhtä paha. Uudemmasta en tiedä (vielä).

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 13 Huhti 2022 20:11
Kirjoittaja S-P-H
Kohta parituhatta km ajettu ja ehti osua tuohon pätkään niin huonoja ajokelejä että kaikki osat ovat varmaan löytäneet paikkansa. Viikonloppuna laitan kesärenkaat ni pääsee testaa autoa vähän vielä laajemmin.

Uskallan varmaan todeta, että facelift rämisee kojetaulusta vähemmän. Itseasiassa niin vähän, että räminöitä ei ole kuulunut. Ilmastointi pitää apparin jalkatilassa samaa ääntä kuin edellinenkin. Jotain ruuveja on ehkä osattu kiristellä paremmin.

Sen sijaan töyssyissä kuuluu edelleen sama kolahdus apparin jostain syövereistä. Se kuulu edellisessäkin ja merkkihuolto ei sitä kuullut eivätkä löytäneet mitään vikaa. Koska täysin pakasta vedetty autokin tekee samaa niin nielen sen ja on siis auton ominaisuus.

Valojen toimintaa en ole vieläkään näin kaupunkilaisena päässy kokeilee. Ei oo vielä kertaakaan menny pitkät päälle.

Nuo ovien hipasu avaus/lukitus olen todennu todella käteväks mut ekalla pesukerralla huomasin et painepesuri avaa/lukitsee ovet osuessaan kahvoihin. Teenkö jotain väärin?

Mhevistä mua kiinnosti jo ennen ostoa se et antaako se sähköapu yhtään voimaa muulloin kuin liikkeellelähdöissä. Ja kyllä se antaa sitä ihan moottoritievauhdeissakin.

Toinen huomio on, että järjestelmä ei sammuta moottoria ellei paina jarrupedalia ja vauhtia saa olla enintään sen 20kmh. Eli sinänsä voi rullailla pitkiäkin aikoja moottori sammuneena, kun vain hipasee jarrua. Voi olla vähän näppärempää automaatin kanssa..

Se on jääny epäselväks, että onko se sähköapu niinku 15hp 155hp:n päälle. Se on 11.5kW mitä se antaa ulos. Näin minä sen ymmärrän, koska sen tarkistin, että bensakone antaa sen 155hp ilman sähköä sen isomman turbon ansiosta.

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 11 Touko 2022 23:46
Kirjoittaja S-P-H
Lueskelin tuossa, että 155hp Fiestan valmistus on lopetettu kuin myös 3 ovisen mallin. Jos tämä on pysyvää, niin taisin saada sitten "yksilön" moottorin puolesta. Suomen Fordin sivuilla hinnastossa lukee nyt, että mitään Fiestaa ei voi tilata. En oo oman autoni lisäks nähny missään ainuttakaan facelift mallia (paitsi kaupoissa). Että semmoset on ajat. Onneks sain omani tuossa kun ne hetken niitä valmisti, sillä oon oikein tyytyväinen kyseiseen koneeseen.

Nopeasti totean parjaamistani Continentaleista, että ne onkin paremmat kuin olisi testien perusteella voinu päätellä. Ei ole yhtä tarkat ku Ps4:t, mutta suurin osa ajajista on taatusti ihan tyytyväisiä. Motarilla myös melko vetelät, kun on pehmeä runko.

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 20 Touko 2022 20:33
Kirjoittaja Rraiver
Kaivoin ford.fi sivustolta tuon Rakenna oma Fiesta linkin:
https://www.ford.fi/hanki-ford/seuraava ... rFIN202200

Ottakaa huomioon että voi olla ihan syystä pois käytöstä, tai sitten ei, mutta siinä on jos joku haluaa vaikkapa tilata uuden Fiestan.

Re: Fiesta 2022

Lähetetty: 21 Touko 2022 00:10
Kirjoittaja bagis
Rraiver kirjoitti: 20 Touko 2022 20:33 Kaivoin ford.fi sivustolta tuon Rakenna oma Fiesta linkin:
https://www.ford.fi/hanki-ford/seuraava ... rFIN202200

Ottakaa huomioon että voi olla ihan syystä pois käytöstä, tai sitten ei, mutta siinä on jos joku haluaa vaikkapa tilata uuden Fiestan.
Ei taida tällä hetkellä olla mahdollista tilata uutta fiestaa tai focusta. Myyjä voi tilauksia ottaa vastaan mutta ilmeisesti ei uusia tilauksia Ford vastaanota. Oma tammikuussa tilattu ja ei mitään tietoa milloin saapuu.