Fiesta 2022

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Don MC
Viestit: 250
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Fiesta 2022

Viesti Kirjoittaja Don MC »

kalkkuna kirjoitti: 04 Tammi 2023 09:03 15k täynnä rouvan automaatti MHEV -22 Fiestassa. ~150€ oli ensihuolto.

Kulutus pysyy pienenä vaikka yhtään ei ajotyyliä himmaile. Akku auttaa just silloin ku sitä tarvitaan. Paperilla tää MHEV tuntuu hypelle, mutta käytännön ajossa apu on mainio. Akun tehon lasku vuosien myötä ei vaikuta toimitamatkaan. Toisaalta 48V moottori toimii myös starttina ja se on kai kriittisempi.

Omassa ajossa -20 Fiesta Van M6 Sport jossa sama 125 kone, mutta ilman MHEV. Vaikka kuinka koitan en pärjää kulutuksessa. Puoli litraa häviän. Automaatti ja sähkömoottori pelaavat yhteen niin hyvin ettei sitä kepittämällä voita.
Kiitos tästä tiedosta. Itelleni on ihan lähipäivinä tulossa pitkälti samalla voimalinjalla oleva Focus (paitsi että kone on FlexiFuel) ja odotankin, että kulutus on paremmalla toilalla kuin nykyisessä momentinmuunnin-Focuksessa. Omat ajot ovat enimmäkseen nurkka-ajelua ja sehän ei kovin hyvin sovi tollaselle perinteiselle tomaatille ilman minkäänlaista sähköavustusta. Joku 8,5 litraa taitaa keskikulutus olla ajotietokoneessa (se toinen niistä, jota en ikinä nollaa). Odotan tuon lukeman laskevan jokin verran, tai jopa pysyvän samana viinalla ajettaessa.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
kalkkuna
Viestit: 13
Liittynyt: 24 Elo 2022 10:34

Re: Fiesta 2022

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

S-P-H kirjoitti: 04 Tammi 2023 22:46 Onko "kalkkunan" taloudessa MHEV ominaisuudet toiminu myös kovemmilla pakkasilla? Antaako sähköapua esim kylmällä koneella ja sillee pintakaasulla normal modessa?
En tiedä, valitettavasti. Rouva ajaa sillä ja mun Fiesta Van on ilman MHEV

Mutta sen vähän mitä ajanu, sähköavun merkki kyllä näkyy kiihdytyksissä. Samoin himmatessa imastessaan sähköä. Kyllä se siellä on.

Akun uusintahinta vs polttoaine säästö saattaa mennä tasan jokupäivä. Mutta litranen kippo reagoi ajossa herkemmin :)
kalkkuna
Viestit: 13
Liittynyt: 24 Elo 2022 10:34

Re: Fiesta 2022

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Don MC kirjoitti: 07 Tammi 2023 14:14 Itelleni on ihan lähipäivinä tulossa pitkälti samalla voimalinjalla oleva Focus (paitsi että kone on FlexiFuel) ja odotankin, että kulutus on paremmalla toilalla kuin nykyisessä momentinmuunnin-Focuksessa. Omat ajot ovat enimmäkseen nurkka-ajelua ja sehän ei kovin hyvin sovi tollaselle perinteiselle tomaatille ilman minkäänlaista sähköavustusta.
Varmuudella huomaat eron pyörityksessä.
Marko-05
Viestit: 29
Liittynyt: 29 Tammi 2021 11:24

Re: Fiesta 2022

Viesti Kirjoittaja Marko-05 »

Mites nää viimeisen mallin Fiesta 2022-2023 automaattilaatikot poikkeaa näistä aiemmista automaattilaatikoista ?
Pitäiskö tää uusin versio olla jollain lailla parempi kuin aiempi ??

Onko tietoa...? ja lähinnä nyt kysymys Ford Fiesta ST-line Hybrid A7 laatikosta vuosimallissa 2022-2023.
Ford Fiesta mk8 ST-line 140hp (deep impact blue) :ford:
S-P-H
Viestit: 613
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Fiesta 2022

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Nyt vuosi takana Fiestan kanssa. Uuden auton tuoksu alkaa häviämään ja Suomen säät ja suolaus alkaa näkymään. Alusta vuorattu suolalla ja hiekalla. Tuulilasiin tullut parit kunnon kivet ja keulassakin on kiveniskemiä.

Eka vuosi meni periaatteessa ilman murheita mut lasken noiden takajarrujen toimintaongelmat ihan kunnon viaksi. Onneks levyt ja palat vaihdettiin takuuseen.

Kerran on päivitetty stereot ja kerran olen myös itse päivittänyt. Kerran kaikki auton muut ohjelmat. Moottoriohjelman päivityksen jälkeen eco moden kaasupolkimen vaste muuttu paremmaksi.

Konepellin sisäpuoli maalattiin, kun se tiiviste hiertää tyyppivikana kaikissa.

Mhevin toiminnasta onkin oma topikki, mutta koen et siitä on kuitenkin pientä apua.

Kulutus on 17000km matkalta ajotietokoneen mukaan 5.4 ja se on noin pitkältä pätkältä aika tarkka. Sisältää tosiaan myös sen, että takajarrut oli laahannut koko talven ja kulutus oli koko talven kuutta litraa.

Matka-ajossa sisältäen eri nopeuksia ja ohituksia - voi päästä noin 4.7 kulutukseen. Jos ajais tyhjällä autolla staattista 85kmh ni voi päästä allekin.

Hyvää on se, että kaupungissa kulutus ei silti nouse paljoa yli 5:ttä litraa, vaikka nautin moottorin voimavaroista melko usein. Kulutus ei toki ole mitään Yaris-tasoa, mutta Yaris ei myöskään kiihdy näin hyvin.

Vieläkin harmittaa, että Ford luopui Pilot Sportien käytöstä.

Matrix ledit ovat olleet hyvät ja se automatiikka ei ole pettänyt kuin kerran nyt pääsiäisenä. Piti ihan sammuttaa auto ja käynnistää uudestaan ja valoautomatiikka alko toimimaan.

On tosi harmi, että Fiestan valmistus loppuu. Tämän Fiestan jälkeen on todennäköisesti katsottava toisen merkkinen auto, koska Ford kusee omiin muroihinsa noilla sähkömöhköillä.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Dandalon
Viestit: 219
Liittynyt: 02 Loka 2017 18:52

Re: Fiesta 2022

Viesti Kirjoittaja Dandalon »

S-P-H kirjoitti: 10 Huhti 2023 15:27 Nyt vuosi takana Fiestan kanssa. Uuden auton tuoksu alkaa häviämään ja Suomen säät ja suolaus alkaa näkymään. Alusta vuorattu suolalla ja hiekalla. Tuulilasiin tullut parit kunnon kivet ja keulassakin on kiveniskemiä.

Eka vuosi meni periaatteessa ilman murheita mut lasken noiden takajarrujen toimintaongelmat ihan kunnon viaksi. Onneks levyt ja palat vaihdettiin takuuseen.
Mulla meni 2018 Fiesta ST:n takalevyt ja palat kerran takuuseen, seuraavana keväänä eivät enää suostuneet.

Molemmilla kerroilla oli ajettu alle 20000, täysin urilla ja pilalla.

Ikävä kuulla että ongelma jatkuu edelleen.
S-P-H
Viestit: 613
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Fiesta 2022

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Ihan piti vaan tulla sanoo et on kyllä Fiestan kulutus matka-ajossa kohdillaan. Vaikka olis vähän ajotietokoneen kaunistelema lukema, niin ei ole paljon todellinen kulutus. Tämä on ajomatka Jämsä-Hirvaskangas ABC eli matkaan mahtui kaikkia nopeuksia, jopa Jyväskylän liikennevalot. Bensana oli Shellin Vpower mitä olen tankannut pidemmän aikaa. Kolme henkilöä kyydissä ja maksimimäärä tavaraa.

https://drive.google.com/file/d/1dsYfHG ... p=drivesdk

Kulutus väheni, kun keväällä takajarrut korjattiin ja asennettiin samalla uusi moottoriohjelmisto. Myös kaupunkikulutus on oikein hyvä.

Ajoin tuon jälkeen vielä yli 500km pohjoiseen pääosin 100kmh ja kulutus nousi 4.3:een, vaikka ajoin ihan tavallista ajoa. Ohituksia myös.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
kalkkuna
Viestit: 13
Liittynyt: 24 Elo 2022 10:34

Re: Fiesta 2022

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Yli 30k rouvan Fiestassa mittarissa, tuli vuodessa. Ei mitään ongelmia. Talvella ovenrivan lukopesän muovinen suojakuori pärähti pas2. Uus takuuseen vaikka ei kai alijäähtyny vesi ollu Fordin vika. Sain ajella viikon kun käytiin lomareissulla Suomen ulkopuolella. Pääsi ajamaan isoa tietä. Huomas yllättäen miten hienosti automaatti ja vakkari pelaa yhteen, kun etäisyydentunnistin seuraa kaistaa.

2020 Fiesta Sport Van omassa ajossa. Muutama vertailu huomio.

- Fiestan manuaali on ylipitkä kuten kaikki arvostelut sanoo, mutta toimivuus loistava. En kaipaa automaattia maalla. Tosin se mHEV olis kyllä makee. Rouvan automaatissa se toimii täydellisen hyvin. Jarrut oli melkeen uudet 30 huollossa.

- 2 ovisuus yksin ajaessa ilo. 4 ovinen pakosta ahtaampi.

- 4 ovisen vakio alusta&renkaat vs Sportti pakun alusta&renkaat -> ero on selkeä. Nuorempana tuli muutama 6h endurance kokeitua ja tuntuu että paku taittus slikseillä mistä vaan. Sedani on kiva lulla, en sitäkään hauku. Mutta tuntuu että koko kaappi heiluu normi kaistanvaihdossaki.

- Kulutuksessa häviän rouvalle (joka ajaa rivakasti). Automaatti&mHEV voittaa aina. Ei auta vaikka koitin pihistellä. Lopetin yrittämästä.

- 1.6 ST Fiesta kiinnostaa. Pakko myöntää.
hapelo
Viestit: 940
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Fiesta 2022

Viesti Kirjoittaja hapelo »

kalkkuna kirjoitti: 01 Elo 2023 12:26 1.6 ST Fiesta kiinnostaa. Pakko myöntää.


Nätti koppa MK7 ST....pirun kova alusta...eikä lukkoa
Kumpaakin ajanut ja MK8 lievästi modattua ihan toista maata..

Kaunein MK7

https://www.instagram.com/p/CigMG94jWZb ... BiNWFlZA==
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
S-P-H
Viestit: 613
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Fiesta 2022

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Noniin. Auto 1v 5kk vanha ja 24tkm ajettu ja ohjausvaihde on rikki. Vika alkoi kuulumaan sisälle kumeana paukkeena kun käänsi ja jarrutti samaan aikaan. Ulkoa kuunneltuna kuulostaa terävältä metalliselta nakseelta. Voin laittaa videoklipin, jos jotakuta kiinnostaa. Takuuseen menee ja isohko homma vissiin vaihtaa. Että sillee.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
S-P-H
Viestit: 613
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Fiesta 2022

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Vika ei ollutkaan ohjausvaihteessa. Seuraavaksi vaihdetaan iskareiden yläpään laakerit. Asentajalle ja Fordille kustannuksineen tympeitä juttuja, kun arvio ei osunutkaan oikein. Oli nimittäin suhteellisen iso ja kallis savotta vaihtaa koko ohjaus raidetankoineen kaikkineen.

Jarruista ei ole löytynyt mitään vikaa. Ääntä etitty ihan komponentti kerrallaan kuuntelemalla.

Samalla tuossa operaatiossa oli säädetty pyöränkulmat ja ohjaus tarkentu entisestään. Ollut siispä uudesta saakka pielessä.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
yritäedes
Viestit: 2150
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Fiesta 2022

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

S-P-H kirjoitti: 05 Syys 2023 19:10 Vika ei ollutkaan ohjausvaihteessa. Seuraavaksi vaihdetaan iskareiden yläpään laakerit. Asentajalle ja Fordille kustannuksineen tympeitä juttuja, kun arvio ei osunutkaan oikein. Oli nimittäin suhteellisen iso ja kallis savotta vaihtaa koko ohjaus raidetankoineen kaikkineen.

Jarruista ei ole löytynyt mitään vikaa. Ääntä etitty ihan komponentti kerrallaan kuuntelemalla.

Samalla tuossa operaatiossa oli säädetty pyöränkulmat ja ohjaus tarkentu entisestään. Ollut siispä uudesta saakka pielessä.
Aika mielenkiintoista, mistä äänen lähde lopulta löytyy. Kuitenkin noinkin uusi auto ja osia vaihdellaan kunnes vika löytyy...
Ettei vain olisi vetoakselin ulompi nivel.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
xflex
Viestit: 271
Liittynyt: 05 Helmi 2017 15:45

Re: Fiesta 2022

Viesti Kirjoittaja xflex »

S-P-H kirjoitti: 05 Syys 2023 19:10 Vika ei ollutkaan ohjausvaihteessa. Seuraavaksi vaihdetaan iskareiden yläpään laakerit. Asentajalle ja Fordille kustannuksineen tympeitä juttuja, kun arvio ei osunutkaan oikein. Oli nimittäin suhteellisen iso ja kallis savotta vaihtaa koko ohjaus raidetankoineen kaikkineen.

Jarruista ei ole löytynyt mitään vikaa. Ääntä etitty ihan komponentti kerrallaan kuuntelemalla.

Samalla tuossa operaatiossa oli säädetty pyöränkulmat ja ohjaus tarkentu entisestään. Ollut siispä uudesta saakka pielessä.
Onko tähän saatu selvyyttä? Itsellä reilu vuoden ikäinen Active missä 20 tonnia taulussa. Alkanut kuulumaan epämääräistä kolahtelua jostain edestä. En ole vielä vaivautunut marmorille ihmettelemään.
Kuga PHEV Titanium X -22 ja Fiesta Active X A7 MHEV -23
S-P-H
Viestit: 613
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Fiesta 2022

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Ei ole. Nyt vaihdettu myös kummatkin etuiskareiden yläpään laakerit. Seuraavaksi vaihdetaan kallistuksenvakaajan puslat. Ei tosiaan voi olla vetariongelma, koska ääni kuuluu myös paikallaan, kun kääntelee rattia ja painaa jarrua. Nyt on konsultoitu jo valmistajaakin, että alkasko tulee ideoita missä vika on.

Minun onnekseni en ole kuulemma Tampereella ainut kenellä on sama vika saman ikäisessä autossa.

Mulla oli yhden näistä huoltojen aikana lainassa 2023 rekisteröity viimeisimpiä tehtaalta tulleita Fiestoja ja eipä siinä kuulunu kyseistä ääntä..oli muuten 1.1l 75hp 3-syl 5 vaihteinen ja joku karvalakkien karvalakki. Että voi Fiesta olla erilainen eri varustelulla ja koneella. Oma auto aivan erilainen.

Fiestassahan on myös tyyppiongelmana ainakin kummassakin mulla olleessa ollu se apparin puolelta kuuluva klonks, kun ajaa vaikka hidastetöyssyistä. Se on kuulemma ominaisuus eikä vika. Itse olen ajatellu et pissapojan säiliö pomppaa runkoa vasten mut ei ole kiinnostanu alkaa purkaa pyörän kaarta auki ja tutkia.

Tässä videoklippi äänestä, jos kiinnostaa. Sisälle kuuluu vaimeana mut muuten tommosena kuin jotaki vieteriä kiristelis ja löysäis.
https://drive.google.com/file/d/1duAFZI ... p=drivesdk

Mää purin mielenkiinnosta ja huoltotoimenpiteenä jarrupalat irti ja putsasin liukutapit yms. Se sisempi jarrupala minkä taka"jousi"/rauta menee männän sisään piti omaan korvaan täysin samaa ääntä. Sanoin tämän jo säälistä lisätietona huollolle mut heidän mielestään se ei voi päästä liikkumaan, kun jarrun painaa voimalla pohjaan ja kääntelee rattia.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
ynjevi
Viestit: 561
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Fiesta 2022

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

Joku muusikko hyvällä korvalla arvaisi paremmin, mutta mun korvaan se kuulostaa kuin joku kilistelisi jarrulevyä tai -kilpeä. Soiva metallinen ääni.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
xflex
Viestit: 271
Liittynyt: 05 Helmi 2017 15:45

Re: Fiesta 2022

Viesti Kirjoittaja xflex »

Onpa tympeä ääni tuolla videolla, tuossa meidän kotterossa ei kyllä tuollaista kuulu. Pitää vähän itsekin tutkia/kuunnella tuota ennen kuin tiskille lähtee avautumaan. Vaikka takuuautohan tämä. Luulisi tuollainen pajalla selviävän kaverin kanssa tutkiessa ja kuunnellessa. Mutta ei taida olla helppoa jos noin paljon on jo osia vaihdettu turhaan. Tsemppiä, kyllä se siitä vielä valkenee.
Kuga PHEV Titanium X -22 ja Fiesta Active X A7 MHEV -23
ässäpellot
Viestit: 17
Liittynyt: 20 Marras 2014 15:16

Re: Fiesta 2022

Viesti Kirjoittaja ässäpellot »

xflex kirjoitti: 30 Syys 2023 11:14 Itsellä reilu vuoden ikäinen Active missä 20 tonnia taulussa. Alkanut kuulumaan epämääräistä kolahtelua jostain edestä. En ole vielä vaivautunut marmorille ihmettelemään.
Vm. 2018 Fiestassani kuului sopivasti kääntäessä naksahtelua/muljahtelua, joka kuului sekä sisälle että ulos. Silloin syynä oli rattiakselin nivel, jota ensin koitettiin kunnostaa rasvaamalla mutta piti lopulta vaihtaa. Ilmeisesti aika yleinen vika 2010-luvun fiestoissa, tämä ilmeni ekan kerran jossain 60tkm tienoilla minulla. Oli huomattavasit "kumeampi" ääni kuin mitä tuo videon rapina.
Fiesta Titanium -18, 1.0 EcoBoost 100hp
Ex: Focus Mk1, HB vm. -00, 1.8 litraa ja 115 hevosen voima.
Avatar
fasteST
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Fiesta 2022

Viesti Kirjoittaja fasteST »

S-P-H kirjoitti: 01 Loka 2023 19:31 .., koska ääni kuuluu myös paikallaan, kun kääntelee rattia ja painaa jarrua. Nyt on konsultoitu jo valmistajaakin, että alkasko tulee ideoita missä vika on.

Minun onnekseni en ole kuulemma Tampereella ainut kenellä on sama vika saman ikäisessä autossa.

....

Mää purin mielenkiinnosta ja huoltotoimenpiteenä jarrupalat irti ja putsasin liukutapit yms. Se sisempi jarrupala minkä taka"jousi"/rauta menee männän sisään piti omaan korvaan täysin samaa ääntä. Sanoin tämän jo säälistä lisätietona huollolle mut heidän mielestään se ei voi päästä liikkumaan, kun jarrun painaa voimalla pohjaan ja kääntelee rattia.
Vieläkö metelöi?

Vaihdoin omaan 2020 ST fiestaan uudet jarrulevyt ja palat kesän alussa, kun lähti ajamaan niin aivan samanlainen rämisevä ääni syntyi, syyksi paljastui toiseen etulevyyn kiinni ottanut jarrukilpi, ääni oli hirveä. Pikkusen kun taivutin kilpeä niin ei ole enää ääntä kuulunut. Jarruremppaa tehdessä jarrukilpiin ei koskettu, otti kiinni vain sieltä levyn alimmasta kohdasta eikä ääni kuulunut ihan koko ajan, välillä taukosi kun rattia käänsi.
S-P-H
Viestit: 613
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Fiesta 2022

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Joo. Ei sitä ääntä ikinä paikallistettu eikä siten saatu loppumaan. Huolto vaihtoi paljon osia takuuseen, jonka lopputuloksena loppui ideat mistä se voi kuulua. Valitettavasti keskustelu meni tasolle ei löydy mitään vikaa, joten se on ominaisuus. Huoltoa ei voi syyttää etteivätkö olisi tutkineet.

Tsekkasin ton jarrukilven mut ei sen ole mahdollista osua satulaan noissa perusjarruissa.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Avatar
fasteST
Viestit: 201
Liittynyt: 06 Syys 2020 23:03

Re: Fiesta 2022

Viesti Kirjoittaja fasteST »

S-P-H kirjoitti: 23 Loka 2023 18:24 Joo. Ei sitä ääntä ikinä paikallistettu eikä siten saatu loppumaan. Huolto vaihtoi paljon osia takuuseen, jonka lopputuloksena loppui ideat mistä se voi kuulua. Valitettavasti keskustelu meni tasolle ei löydy mitään vikaa, joten se on ominaisuus. Huoltoa ei voi syyttää etteivätkö olisi tutkineet.

Tsekkasin ton jarrukilven mut ei sen ole mahdollista osua satulaan noissa perusjarruissa.
Mulla se jarrukilpi ei ottanut kiinni jarrusatulaan vaan jarrulevyyn aivan alimmassa kohdassa levyä, sitä ei näe mikäli auto on renkaillaan, vaikka en ehtinyt paljoa uusituilla jarruilla ajaa, niin teki levyyn uran. Ja meteli oli helvetillistä. ST:n vakiojarrut ei perusmalleista poikkea kuin maalatuilla jarrusatuloilla, punainen väri takaa rataominaisuudet :lol:
S-P-H
Viestit: 613
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Fiesta 2022

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Pohjosen reissun jälkeen meni keulan kaihtimet pysyvästi jumiin ja jäi auki. Näillä pakkasilla kulutus oli sen vuoksi aivan järkyttävää. Katoin lampulla keulan sisään ja alaosaan oli kertyny koko matkalta paksu jää mikä esti alimpien kaihtimen läppien kääntymisen.

Sen lisäks läpät oli suolassa, likaisessa lumessa ja vähän hiekassakin mitä pohjosessa enemmän käytetty.

https://drive.google.com/file/d/1-Xr2T4 ... p=drivesdk

Noh nyt oli mahdollisuus kunnon sulatukseen ni eka sulatus, sitten pesu lämpimällä vedellä ja lopuks kuivasin paineilmalla viimeisen päälle.

Nyt toimii taas kaihtimet ihan aamun 28 pakkasellakin. Heti menee kii ja pysyy kii. Välitön vaikutus auton lämpöihin ja kulutukseen.

Kysyin Virtasen kaupasta, jos olisivat voineet valmistaa tällekin Fiestan keulalle maskit mut eivät luvanneet vaan pitäs itse askarrella. Sen lisäks ne sano et ei välttämättä suosittele sähköisen säleikön kanssa.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
kalkkuna
Viestit: 13
Liittynyt: 24 Elo 2022 10:34

Re: Fiesta 2022

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Niin se pakkanen Fiestan kukisti. Avaimesta naksahti ja sitte mykistyi. Ensin. Tän jälkeen kampe jatko omin tuumin pimppailua ja relet raksutti vaikka virta-avain poissa lukosta. Ihan käkikellona koko kampe.

No pihalla toinen Fiesta. Akku irti Sporttivanista (2019) ja mHEViin (2022). Kettu miten piukasti akku menee 45 asteen kulmassa. Epäilyttää että pitäs irrottaa ilmapoksi? Ei vaan ehtiny tutkia siinä kiireessä. Täydellä akulla käyntiin ku palmun alta. Tosin jakoavain tuli kylään eikä lähde. ECU oli sen verran elossa että ehti imee itteensä väylästä vikakoodit.

Jäätyny mHEVin akku pesuhuoneeseen sulamaan ja lataukseen. Aamulla vaikutti olevan kyllin hyvässä kunnossa. Akku Vanin keulalle ja menoksi.

Sitte jatkot... Nämä mHEVit tarvii kai vähän paremman akun ku normi Biilteeman tarjous mallin?
Robert
Viestit: 15
Liittynyt: 31 Heinä 2022 10:29

Re: Fiesta 2022

Viesti Kirjoittaja Robert »

Mulla meni eka talvi (22-23) todella hyvin, mutta nyt on kevythybridi ollut käytännössä toimimaton marraskuun alusta lähtien, kun pakkaskausi alkoi. Nyt kun on ollut plussakelejä, se toimii pitkällä matkalla satunnaisesti. Ymmärtäisikö joku tämän MHEVin anatomiaa sen verran, että missä vika mahtaa olla? Ensimmäisenä talvena mitään tällaista ei ollut vaan toimi lyhyttäkin matkaa ajaessa.

Käynyt kerran huollossa valohoidossa, mutta silloin sattui olemaan lähes ainoa lämmin päivä, joten matkalla takuuhuoltoon sattui justiin toimimaan.

Huollossa laitettiin vain joku päivitys, joka onkin toinen valituksen aihe. P**keles, kun vihreän siirtymän livulla lyhensivät puhelinkäynnistyksen toiminta-aikaa 15 minuutista 5 minuuttiin. Auto ei pakkasella ehdi lämmetä kunnolla tuossa ajassa ja mielestäni tuollainen ominaisuuksien huonontaminen on lähellä petosta.

Muuten Fiesta ollut hyvä. Ovien lukoissa pientä reistaamista, mutta ei muuta.
Don MC
Viestit: 250
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Fiesta 2022

Viesti Kirjoittaja Don MC »

^ Focuksessa paljolti samaa oiretta. Yritetty korjata moneenkin otteeseen, siinä onnistumatta. Päinvastoin, vika on levinnyt jo Start/Stop -järjestelmäänkin, joka ei enää toimi kuin satunnaisesti. Myyjäliike pesee nyt kätensä asiasta.
Jotain häikkää näissä on 48V-systeemissä. Jos pitää arvata, niin joku sähköosa menettää kosketuksensa kylmemmällä kelillä.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
Robert
Viestit: 15
Liittynyt: 31 Heinä 2022 10:29

Re: Fiesta 2022

Viesti Kirjoittaja Robert »

^ Jahas, tällainen tulevaisuudenkuva odotettavissa, että etenee kuin joku sairaus... Kiitos kommentista, vaikka ei nyt hyvältä vaikuta.

Tämä Fiesta siis näyttää lataavan energiaa niin kuin pitääkin, mutta ei pysty sitä voimaa luovuttamaan takaisin. Nyt on ollut suojasäätä reilun viikon, ja silti sininen valo on hyvin harvinainen näky. Onko kyseessä sitten niin kallis komponentti, ettei Fordilla olla innostuneita sitä vaihtamaan vai mistä kyse?
Vastaa Viestiin