Sivu 1/1

doch

Lähetetty: 23 Helmi 2022 15:27
Kirjoittaja ux-665
saako tota viritettyä vai leviikö käsiin

Re: doch

Lähetetty: 23 Helmi 2022 16:02
Kirjoittaja Renee
Kaikkihan saa viritettyä paljon niitä heppoja pitää olla yli 200 vai vähemmän.
viewtopic.php?t=43883
Tätä moottoria kansa suosii.
viewtopic.php?t=561

Re: doch

Lähetetty: 23 Helmi 2022 19:25
Kirjoittaja focst
ux-665 kirjoitti: 23 Helmi 2022 15:27 saako tota viritettyä vai leviikö käsiin
En lähtis virittämään. Hyvä kun kestää vakiona.

Re: doch

Lähetetty: 24 Helmi 2022 17:09
Kirjoittaja Mk1escos
Moottorissa ei sinäällään mitään heikkoa ole muuta kuin kansi ja jakoketju varauksella.
Kansi ei kestä yhtään liikaa lämpöä, se tuppaa halkeamaan jos keittää koneen, ja jakoketjun kiristäjään kannattaa vähännpaneutua että kunnossa.
Muuten ihan mainio moottori.
Huomattavasti modernimpi kuin tuo vanha ohc romu, hiljaisempi ja vakiona kohtuullisen puhdikas.
Kaipaa peltisarjan, avaran putkiston ja läppärungot niin ihan mukavasti saa voimaa jo sillä.

Kukaan järjellinen enään millään ohc malmikasalla autoa tee, monta parempaa moottoria tullut fordilta sen jälkeen. Cossun dohc on myös jo vanha ja kamalan kallis.

Duratec ei sovi fordin laatikkoon mazdan moottorit ei kuulu fordiin muutenkaan mun mielestä.

Re: doch

Lähetetty: 25 Helmi 2022 10:36
Kirjoittaja ux-665
kait tollaseen mk2 corttinaan riitäis se 200hp paikaallan 2.0 ohc ja meinasin laittaa ton doch jos sitä olisi helpompi viritellä edullisesti

Re: doch

Lähetetty: 25 Helmi 2022 12:00
Kirjoittaja duckworth
Mä jo ehdin pelästyä ton focst:n kommentin tiimoilta että tähän ketjuun änkää heti Ishvan ja muut purjehtijat heittämään taas jotain autoharrastuksen vastaista settiä :lol: , mutta aika lailla samoilla linjoilla mitä Mk1escos, ehkä silloin ikäloppu OHC:kin menee jos harrastus on ns. alkumetreillä ja haluaa helpon lähtökohdan opiskella moottoritekniikkaa, näin ainakin itsellä 10 vuotta sitten, josko konkurssihan siinä on aivan varmaa, jos alakertaa myöden kunnostaa kyseisen padan :D Modernimpia vaihtoehtoja miettiessä taas säästää ainaki kansitöissä ja koneistamon laskussa esim. Zetec vs. OHC :)

Re: doch

Lähetetty: 25 Helmi 2022 16:25
Kirjoittaja Mk1escos
200hv ja ohc on aika kallis yhdistelmä ellei sitä tekohengitetä. Turbolla on helppo tehdä voimaa, sit vaan tarvii olla se tieto miten tehdään edullisesti kestävä moottori. Vakio männillä onnistuu mutta katkosvälit, seokset yms pitää olla kunnossa.
Muutoin on todella lyhyt se sytytyslanka.

Kannattaa vähän enemmän avata mitä sillä meinataan tehdä ja mitä oli ajatus koneelle tehdä. Ja budjettia. Alle tonnin voi unohtaa kokonaan, tonnilla jo tekee jotain mutta pitää sit osata itse tehdä.

Re: doch

Lähetetty: 25 Helmi 2022 21:27
Kirjoittaja ux-665
lievät nokat jos vaikka vaihtais jossa enemmäm nostoa venttiili jousta kanavien avarrusta kaasaria sellaista tasapainoista konetta millä vääntö alkaa alhaalta

Re: doch

Lähetetty: 25 Helmi 2022 21:41
Kirjoittaja ux-665
niin se nykyinen ohc 2.0 avarrettu 1.6 kansi cosulin tupla weeper nokka oli hiottu jonkun gt escortin 6mm nostolla

Re: doch

Lähetetty: 27 Helmi 2022 00:36
Kirjoittaja Mk1escos
6mm nostoa venttiilillä ohc koneessa ei tee mitään, olikohan vakiona 9-10mm paikkeilla. Niin jäätävän vanhoja juttuja että ei enään muista.
Joku gp1 310 asteinen ja 12.5mm nurkilla nostoa oli joskus kauan sitten omassa. Eihän sekään mihenkään mennyt kuin hetken ja siihen tottu.
45-48 webrut sopivilla sisäkurkuilla, 11.5 - 12 puristukset tehty kansi ja marteliuksen xl sarja jollain gp1 nokalla antaa 180hv päälle jos kehtaa pyörittää ylös.

Paska ajettava, alhaalta laiska ja koko ajan saa olla säätämässä venttiilinvälyksiä.
Aika äkkiä vaihtui miedompi nokka ja ahdtettu moottori tilalle. Alhaalta vääntöä ja voimaa koko alueen läpi. Vähemmän meni bensaa ja enempi hupia.

Re: doch

Lähetetty: 27 Helmi 2022 16:54
Kirjoittaja ux-665
voi olla paljonkin mahdollista että erehdyin nostoista kun viimeksi laittelin konetta joskus 15v sitten no joka tapaiuksessa jäi sille 2.0 i sierrat takavaloja kattelemaan laskettu nopeus välityksistä 180kmh 8000km

Re: doch

Lähetetty: 27 Helmi 2022 17:07
Kirjoittaja ux-665
vois ollakin että laitais vanhaan ohc yksi pisteruiskun ja tosipienen turbon sais helpolla sen 150hp ja konekkin kestäisi ainakin helpompaa kun ruveta laittamaan uutta kone tyyppiä corttiinaan kiitoksia neuvoista ja uusista ideoista

Re: doch

Lähetetty: 27 Helmi 2022 17:14
Kirjoittaja duckworth
ux-665 kirjoitti: 27 Helmi 2022 17:07 vois ollakin että laitais vanhaan ohc yksi pisteruiskun ja tosipienen turbon sais helpolla sen 150hp ja konekkin kestäisi ainakin helpompaa kun ruveta laittamaan uutta kone tyyppiä corttiinaan kiitoksia neuvoista ja uusista ideoista
Sellanen huomio että tehtaan OHC Efi, 2.0 i, "iiässä" tai millä nimellä sitä kutsutaankaan on aina nelipisteruisku.

Re: doch

Lähetetty: 27 Helmi 2022 17:35
Kirjoittaja ux-665
juu suoraan cossun kansi turboineen paikalleen ei tarvitsi miettiä onko polleja vai ei nyt haetaankin maltillista ratkaisua

Re: doch

Lähetetty: 27 Helmi 2022 18:40
Kirjoittaja ux-665
alun perin kun tätä corttiina projektia aloittelin noin 30 vuotta sitten muutos luvat oli cossun koneelle lompakko ei kestänyt kun pelkkä kansi siihen aikaan maksoi noin 60tuhatta markkaa ja lompakko ei ole siitä kasvanut joten varmaan 50 villitys iskenyt ja yrittää heretellä vanhaa harrastusta ensi autoonsa

Re: doch

Lähetetty: 28 Helmi 2022 11:28
Kirjoittaja Mk1escos
Eiköhän tuossa ole nolla liikaa kannen hinnassa, omastani maksoin 5000mk pikkuisen vajaa 30v sitten.

Mutta joo samoja sitä itse tässä herättelee vanhaa mk1 autoa pari kymmennen vuoden koomasta. Papereissa juuri tuo kovettu 16v turbo.

Kannattaa miettiä kunnollista ruiskua ja unohtaa se yksipiste. 300-500€ tekee jo ruiskukoneen kun yhtään viitsii metsästää osia.
Saa kunnollisen polttoaine jakauman joka sylinterille ja moottori toimii paremmin.
Turboksi joku esim gtr34 pieni kuulalaakeroitu, riittää mukavasti sinne 200-230hv nurkille ja herää todella herkästi.

Nämä siis ihan vaan ideoina ei se turbo pakollinen ole, mutta helpoin tapa tehdä hyvin ajettavaa vääntävää voimaa.