Sivu 1/1

Uusi Fiesta ST vm.2022

Lähetetty: 15 Helmi 2022 11:22
Kirjoittaja Marko-05
Pitkän toimistusajan "lyhentämiseksi" jos Saksasta kävisi hakemassa uuden Fiesta ST:n vm.2022 faceliftin...niin paljonko tulee maksamaan uuteen autoon verot ym. kilvitettynä Suomeen jos auton hinta olisi ostettaessa 28600eur.

Oliko tähän joku ns.aika tarkka laskentakaava tai vastaava ?

Tuolta saisi auton ensi viikoksi eikä tarvi odotella monia kuukausia.

Re: Uusi Fiesta ST vm.2022

Lähetetty: 15 Helmi 2022 13:55
Kirjoittaja Renee
Tiedät autosta päästöarvot ja muut jutut niin laske itse veronhinta.
Tuossa laskin
https://www.auto-saksasta.fi/car_tax_calculator.php

Re: Uusi Fiesta ST vm.2022

Lähetetty: 15 Helmi 2022 14:13
Kirjoittaja Ishvan
Marko-05 kirjoitti: 15 Helmi 2022 11:22 Pitkän toimistusajan "lyhentämiseksi" jos Saksasta kävisi hakemassa uuden Fiesta ST:n vm.2022 faceliftin...niin paljonko tulee maksamaan uuteen autoon verot ym. kilvitettynä Suomeen jos auton hinta olisi ostettaessa 28600eur.

Oliko tähän joku ns.aika tarkka laskentakaava tai vastaava ?

Tuolta saisi auton ensi viikoksi eikä tarvi odotella monia kuukausia.
Ajoneuvo luokitellaan uudeksi jos se on myyty alle 6kk sen jälkeen kun se on otettu käyttöön tai enintään 6000km ajettu. Eli nyt varmasti puhut uudesta, koska facelift. Maksat siihen Suomen 24% alv:n + autoverot. Eli sinun pitää ostaa auto, josta saa saksan 19%alv:n pois, koska joudut joka tapauksessa maksamaan Suomeen uuden auton alvit ( ja luonnollisesti autoverot uuden auton co2 mukaan ). Lyhyesti...eipä taida kannattaa, kun Suomessa autoveroton, mutta alvillinen hinta ~3500e vähemmän kuin Sakemanneissa.

Re: Uusi Fiesta ST vm.2022

Lähetetty: 15 Helmi 2022 14:29
Kirjoittaja Portti
Periaatteessahan homma menee niin, että uudesta autosta maksat autoveroa Suomen hinnaston mukaisesti.

Mikäli oikein käsitän, niin tämä Suomen Fordin sivulta löytyvä hinnasto on vm. 2022 faceliftin hinnasto:

https://www.ford.fi/content/dam/guxeu/f ... P-2021.pdf

Jos näin on, niin kolmiovisesta Fiesta ST:stä autovero 4.796,25 eur ilman lisävarusteita. Siihen vielä lisävarusteiden autoverot päälle teoriassa.

Uudesta autosta maksetaan myös arvonlisävero Suomeen ja Saksan päässä pitäisi saada sovittua, että joko palauttavat Saksan arvonlisäveron sinulle sitten kun olet maksanut sen Suomeen tai, että myyvät sen suoraan ilman ALVia. Jälkimmäinen vaihtoehto on hankalampi saada sovittua Saksan päässä, mutta aina voi yrittää.

Mikäli auton ostohinta Saksassa on 28.600 eur, niin siitä ensin pois Saksan ALV 19%, jolloin arvonlisäveroton hankintahinta = 24.034 eur. Siihen sitten tilalle Suomen ALV 24 %, jolloin saadaan autoveroton hankintahinta 29.802 eur. Tähän päälle autovero, otetaan vaikka tuo summa ilman lisävarusteita eli 4.796,25 eur, niin päästään autoverolliseen hankintahintaan 34.598 eur.

Ollaan siis merkittävästi kalliimmassa hinnassa kuin Suomi-auto, jonka vastaava hinta on 29.667 eur. Viitisen tonnia siis lisähintaa verrattuna tuohon.

Olet vissiin katsonut tuon Saksan hinnan ihan Saksan Fordin hinnastosta? Sieltä ainakin löytyy melkein sama hinta eli 28.500 eur. Tyypillisesti Saksasta saa 15-25% alennusta hinnastohinnasta eli ei välttämättä kannata tuijottaa tuota hinnaston hintaa.

Hintoja voi haarukoida vaikka joidenkin saksalaisten autonvälittäjien sivuilta. Kuten tuolta:
https://apl.de/neuwagen/ford/fiesta_3-t ... te.php?i=0

Tuolta APL-sivustolta Fiesta ST yksityisostajalle 16,5 % alennuksella hintaan 24.144 eur (sis. toimituskulut) tai jos on valmis ottamaan ns. Kurzzulassung -auton (eli auto rekisteröidään ensin autoliikkeen nimiin hetkeksi), niin alennusta vielä puolitoista tonnia lisää.

https://www.europe-mobile.de/ford-fiest ... _20576.php
Tuolta Europemobilesta näköjään tarjous 22.970 eur.

Em. ovat vain esimerkkejä saksalaisista autovälittäjistä. Nuo kaksi ovat toisistaan erityyppisiä välittäjiä. APL toimii vaan kaupan välittäjänä ja lopulliset kaupat tehdään suoraan jonkun saksalaisen Ford-jälleenmyyjän kanssa. Europemobile ostaa autot jostain toisesta EU-maasta ja ostaja tekee kaupat Europemobilen kanssa.

Re: Uusi Fiesta ST vm.2022

Lähetetty: 15 Helmi 2022 14:38
Kirjoittaja Portti
Ishvan kirjoitti: 15 Helmi 2022 14:13 Ajoneuvo luokitellaan uudeksi jos se on myyty alle 6kk sen jälkeen kun se on otettu käyttöön tai enintään 6000km ajettu. ...
Tähän vielä tarkennuksena se, että uuden auton käsite on erilainen kun puhutaan arvonlisäverotuksesta ja autoverotuksesta. Arvonlisäverotuksessa auto käsitetään uudeksi juuri noin kuin toteatkin, eli alle 6 kk vanha tai alle 6.000 km ajettu auto käsitetään uudeksi autoksi. Tuolloin arvonlisävero siis maksetaan Suomeen.

Autoverotuksessa auto muuttuu käytetyksi heti kun se on ollut yhdenkin päivän rekisterissä. Eli esim. tuollainen Kurzzulassung-auto, joka on saattanut olla muutaman päivän autoliikkeen nimiin rekisteröitynä on autoverotuksen näkökulmasta käytetty auto. Tällä voi olla tai voi olla olematta merkitystä tuontiauton autoverottoman hinnan määritykseen ja sitä kautta maksettavan autoveron määrään.

Itse olen tuonut pari uutta autoa Keski-Euroopasta itselleni. Näistä toinen oli sellainen, jonka ensimmäinen rekisteröinti tapahtui minun nimiini autoa noudettaessa Itävallasta. Tämä auto oli autoverotuksen näkökulmasta uusi. Toinen auto oli muutaman päivän autoliikkeen nimissä jolloin se käsiteltiin autoverotuksessa käytettynä autona. Tällä hetkellä on taas tilauksessa uusi auto Keski-Euroopasta, joten kohta pääsee koeponnistamaan sitä, että miten sujuvasti autoveron kantaminen sujuu kun autoverotus on siirtynyt Tullilta Verohallinnon hoidettavaksi.

Re: Uusi Fiesta ST vm.2022

Lähetetty: 15 Helmi 2022 14:41
Kirjoittaja Ishvan
Portti kirjoitti: 15 Helmi 2022 14:29
Olet vissiin katsonut tuon Saksan hinnan ihan Saksan Fordin hinnastosta? Sieltä ainakin löytyy melkein sama hinta eli 28.500 eur. Tyypillisesti Saksasta saa 15-25% alennusta hinnastohinnasta eli ei välttämättä kannata tuijottaa tuota hinnaston hintaa.

Hintoja voi haarukoida vaikka joidenkin saksalaisten autonvälittäjien sivuilta. Kuten tuolta:
https://apl.de/neuwagen/ford/fiesta_3-t ... te.php?i=0

Tuolta APL-sivustolta Fiesta ST yksityisostajalle 16,5 % alennuksella hintaan 24.144 eur (sis. toimituskulut) tai jos on valmis ottamaan ns. Kurzzulassung -auton (eli auto rekisteröidään ensin autoliikkeen nimiin hetkeksi), niin alennusta vielä puolitoista tonnia lisää.

https://www.europe-mobile.de/ford-fiest ... _20576.php
Tuolta Europemobilesta näköjään tarjous 22.970 eur.
Aika lähellä ollaan Suomihintoja jos mietitään, että saat täällä uuden verottamasta hinnasta 8-10% alennusta.

Re: Uusi Fiesta ST vm.2022

Lähetetty: 18 Maalis 2022 08:59
Kirjoittaja Marko-05
Ei oikein näytä siltä että suomesta voisi uuden vm. 2022 ST Fiestan saada alle 30000eur hintaan... vaikka niin joku täällä ehkä kuvittelee hintoja "pyöritellessään."

1.0 St-line Fiesta manuaalivaihteisena ja takajarrut RUMPUJARRUINA... maksaa varusteista riippuen n. 22000-24000eur.

1.0 St-line Fiesta automaattivaihteisena ja takajarrut levyjarruina maksaa varusteista riippuen n. 25000-27000eur.

1.0 St-line Vignale Fiestaa ei ole vielä yhtään näkynyt myytävänä mutta on näitä edellämainittuja vieläkin kalliimpi.

Joten tämä mallin mukaan ST Fiesta tulee maksamaan n. 33000-35000eur varusteista riippuen.

Re: Uusi Fiesta ST vm.2022

Lähetetty: 18 Maalis 2022 09:40
Kirjoittaja Portti
Marko-05 kirjoitti: 18 Maalis 2022 08:59 Ei oikein näytä siltä että suomesta voisi uuden vm. 2022 ST Fiestan saada alle 30000eur hintaan... vaikka niin joku täällä ehkä kuvittelee hintoja "pyöritellessään."...
Eikö tuo tähän keskusteluun aiemmin linkitetty 1.3.2022 päivätty ST-hinnasto ole faceliftille? Eli tämä:

https://www.ford.fi/content/dam/guxeu/f ... P-2021.pdf

Sen mukaan lähtöhinta 3-oviselle 30.144 eur.

Re: Uusi Fiesta ST vm.2022

Lähetetty: 18 Maalis 2022 09:48
Kirjoittaja Marko-05
Ok... en huomannut että hinnasto on päivitetty 1.3.2022.

Re: Uusi Fiesta ST vm.2022

Lähetetty: 18 Maalis 2022 12:03
Kirjoittaja S-P-H
Marko-05 kirjoitti: 18 Maalis 2022 08:59 Ei oikein näytä siltä että suomesta voisi uuden vm. 2022 ST Fiestan saada alle 30000eur hintaan... vaikka niin joku täällä ehkä kuvittelee hintoja "pyöritellessään."

1.0 St-line Fiesta manuaalivaihteisena ja takajarrut RUMPUJARRUINA... maksaa varusteista riippuen n. 22000-24000eur.

1.0 St-line Fiesta automaattivaihteisena ja takajarrut levyjarruina maksaa varusteista riippuen n. 25000-27000eur.

1.0 St-line Vignale Fiestaa ei ole vielä yhtään näkynyt myytävänä mutta on näitä edellämainittuja vieläkin kalliimpi.

Joten tämä mallin mukaan ST Fiesta tulee maksamaan n. 33000-35000eur varusteista riippuen.
Juu ja siihen päälle pakolliset kumimatot joka paikkaan 100+€, kuraläppää 100+€, säteilylämmitinpaketti 650€, talvivanteet talvirenkailla 1500+ euroa, niin ihan st-line on 28000+ muutamalla järkevällä varusteella. Jättäen vielä kaikki turvallisuuspaketit siis pois. Jotain toki aina saa tinkaamalla mukaan.

1.0 155hp manuaalissa on levyjarrut takana sentää :lol:

Minäkin kysyin viime kesänä ST:stä tarjouksen ja se oli 36k kun otti tavalliset varusteet siihe.

Re: Uusi Fiesta ST vm.2022

Lähetetty: 18 Maalis 2022 13:25
Kirjoittaja Portti
S-P-H kirjoitti: 18 Maalis 2022 12:03...Minäkin kysyin viime kesänä ST:stä tarjouksen ja se oli 37k kun otti pakolliset asiat siihe. Minusta esim se performance pack on aika lailla pakollinen jo noille tehoille.
Aika kovalta kuulostaa 37 teur Fiesta ST:stä. Mitä nuo "pakolliset asiat" olivat sinun tapauksessasi?

Oman Fiesta ST:n ostin v. 2019, ja ei sen käteishinta ilman talvirenkaita ja moottorinlämmitin+sisälämmitin -pakettia ei kovin kaukana 30 teurosta ollut. Siihen sitten nuo talvirenkaat/vanteet + lämmittimet pari tonnia päälle. Lisävarusteina minun autossani seuraavat:

- Metalliväri: Ford Performance Blue
- Performance Pack
- Comfort pack 1a (= lämmitettävä ohjauspyörä ja tuulilasi)
- LED-ajovalot
- Sisätilamattosarja

Noista ajoista uuden lähtöhinta noussut melko tarkalleen tonnin.

Jos uusinta hinnastoa katsoo, ja ottaa viisiovisen + siihen kaikki lisävarusteet mitä hinnastosta löytyy, niin päästään hintaan 35,2 teur. Tuohon kun päälle toimituskulut + talvirenkaat + lämmittimet, niin kyllä tuohon 37 teuroon näköjään pystyy pääsemään jos kaiken mahdollisen haluaa. En kuitenkaan ihan olisi sitä mieltä, että kaikki lisävarusteet kuuluisivat kategoriaan pakolliset asiat, mutta kukin tyylillään toki.

Re: Uusi Fiesta ST vm.2022

Lähetetty: 18 Maalis 2022 13:54
Kirjoittaja S-P-H
Portti kirjoitti: 18 Maalis 2022 13:25
S-P-H kirjoitti: 18 Maalis 2022 12:03...Minäkin kysyin viime kesänä ST:stä tarjouksen ja se oli 37k kun otti pakolliset asiat siihe. Minusta esim se performance pack on aika lailla pakollinen jo noille tehoille.
Aika kovalta kuulostaa 37 teur Fiesta ST:stä. Mitä nuo "pakolliset asiat" olivat sinun tapauksessasi?
Juu on se liian paljon minunkin mielestä ja siksi en siihen päätynyt. Korjaan tuota pakolliset siltä osin, että driver assistance pack 2:sta en olisi ottanut.
Tarjous on tästä Tampereelta viime kesältä ja hinta varmaan siitä vähän vielä noussut.

Tarkalleen ottaen oli 36155,34€, kaivoin sen vanhan tarjouksen esiin.
Nämä varusteet oli autokaupan hihaheittona, ei minun valitsemia, mut ei nyt valtavan turhiakaan:

-Metalliväri
-Driver assistance pack 2 (en olis ottanu itelle)
-Led valot
-performance pack
-sisämattosarja
-17" talvirenkaat
-lämpöpaketti

Ei muuta. Sää oot saanu hyvän tarjouksen ja kaupat. Muistaakseni rakensin sitte sivuilta noita kanssa ja samoihin lukuihin pääsin.
En tiedä vaatiiko uudenkin auton kauppa käytettyjen tapaan jotakin tinkaamista missä toiset on takuulla parempia kuin minä.

Re: Uusi Fiesta ST vm.2022

Lähetetty: 21 Maalis 2022 11:56
Kirjoittaja Marko-05
5-ovisena ....vielä saa

3-ovisena .... *ei uusia tehdastilauksia.