DonSafetypin kirjoitti: ↑01 Helmi 2022 13:04
Autostani ,1.6 zetec Escort AUTOMAATTI 1997 bensa puuttuu alkuperäinen vaihteiston öljytikku. Tilalle on ilmestynyt jonkun Fiatin tikku joten oikean öljymäärän tulkitseminen on mahdotonta.
Ilmeisestikin kyseessä on CTX-variaattorivaihteisto. On muuten ihan toimiva peli, ja ajotuntuma on parhaimmillaan erinomainen. Ongelmat ajossa, voimakas ryömiminen, töksähtelevä liikkellelähtö ym. todennäköisesti liittyvät liian korkeaan moottorin tyhjäkäyntikierroslukuun (moottorin ollessa kylmä). Lämpimällä koneella ei tällaista pitäisi olla.
Käsittääkseni se Fiatin tikku on ihan oikea tikku. Ford on kehittänyt vaihteiston yhteistyössä Fiatin kanssa, ja kyseistä vaihteistoa on myös ollut joissain Fiateissa.
Öljyn määrä katsotaan tikusta vaihteiston ollessa kuuma ja moottori tyhjäkäynnillä. Oikean öljyn määrän kanssa kannattaa olla tarkkana. Liian vähäinen öljymäärä aikaansaa sen, että vaihteisto ei toimi välttämättä lainkaan, veto loppuu tms. Liian suuri öljymäärä puolestaan saattaa aiheuttaa öljyn vaahtoutumista, ylikuumenemista ym.
Jos tarkistat öljyn talven kylmillä eikä vaihteisto ole riittävän kuuma, voi näyttää siltä, ettei öljyä ole tarpeeksi. Kannattaa kuitenkin varoa myös ylitäyttöä. Eli älä suin päin lisää paljoa öljyä, jos et saa sitä tarkasti mitattua.
Jos mitään ongelmia ei ole, vaihteisto tuntuu ajossa hyvältä, ei pidä pahaa ääntä, öljy ei ole mustaa eikä haise palaneelta, silloin todennäköisesti öljyn määräkin on suunnilleen oikea. Pieni vinkuva ääni (etenkin peruuttaessa) on käsittääkseni tälle vaihteistotyypille ominaista/hyväksyttyä.
Vaihteistoöljyt kuuluu CTX-vaihteistossa silloin tällöin vaihtaa, muistaakseni peräti 40 000 km välein, kun taas perinteisissä momentinmuunninautomaateissa öljyjä ei välttämättä tarvitse "koskaan vaihtaa". Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että vaihteistossa kuin vaihteistossa kannattaa öljyt vaihtaa silloin tällöin, manuaalissakin. Ja etenkin tässä CTX-vaihteistossa!
CTX-vaihteistossa olisi luultavasti myös imusiivilä/öljynsuodatin, joka olisi myös hyvä vaihtaa joskus. Mutta kyseistä suodatinta ei varmaan ole helppo enää löytää mistään, eikä sen vaihtaminen varmaan ole ihan yksinkertaista. Oleellista lienee kuitenkin, että vaihtaa edes ne automaattiöljyt silloin tällöin.
Öljyksi tietääkseni kelpaa esimerkiksi Motonetin myymä Comma MVATF+. Eli CTX-vaihteisto ei ymmärtääkseni vaadi "variaattorivaihteiston öljyä" niin kuin nämä uudemmat variaattorit (esim. Nissanissa).
Huoltomanuaali vuodelta 1997 mainitsee öljyn laatuvaatimukseksi WSD-M2-C199A. Comma MVATF+ ei taida sitä virallisesti täyttää, mutta toisaalta Haynesin korjausopas väittää, että sama ESP-M2C166-H, jota Ford suosittelee ohjaustehostimeen, kelpaisi myös CTX-vaihteistolle. Tiedä häntä. Mutta näin olen ymmärtänyt, että CVT-öljyn vaatimusta ei olisi.