Ford Focus,vm 2009, 2.0 TDCI Automaatti
Lähetetty: 26 Tammi 2022 18:22
Hei, tuli tuossa hommattua ensimmäinen Ford (otsikon mukainen).
Autolla ajettu 250tkm, itsellä nyt kerkesi olemaan vasta noin 1kk. Kyseinen auto aivan ongelmitta pelitti tähän päivään saakka.
Minkäänlaista outoa ääntä, hajua yms ei moottori sekä vaihdelaatikko pitänyt.
Tänä aamuna töihin mennessä isolla tiellä (80kmh), päästin jalan kaasulta jonka jonka jälkeen auto ei enää reagoinut kaasuun.
Pysähdyin tien sivuun, sammutin auton, käynnistin uudelleen moottorin vikavalo palaa mittaristossa. Auto kuitenkin liikkui taas eteen ja taakse päin.
Hivuttauduin hiljakseen lähellä olevalle levähdyspaikalle, totesin ettei tällä autolla nyt jatketa matkaa.
Hinausauton kyydissä auto kaverin pajalle, ensimmäisenä auto tietokoneeseen kiinni ja metsästämään vikakoodeja. No näitähän sitten löytyi yhtä jos useampaa. Alle listausta koodeista mitä saatiin.
Ensimmäisellä tarkastuksella antoi koodit:
U0140 - Ei yhteyttä korin ohjausmoduuliin (katkonainen)
P1622 - Murto havaittu, auto lukittu ajonestolla (katkonainen)
P0562 - Jäsjestelmäjännite alhainen (katkonainen)
P0625 - Laturin kenttä terminaalipiiri matala (katkonainen)
P0700 - Vaihteiston ohjausjärjestelmän virhetoiminto (jatkuva)
Nämä koodit poistettiin, lähdettiin kokeilemaan käyttäytyykö auto mitenkään erikoisesti.
Ajossa auto käyttäytyi taas aivan normaalisti, vaihdelaatikko toimi aivan täydellisesti, kunnes sitten noin 7km jälkeen isolle tielle kääntyessä teki taas saman tempun. Auto rullattiin pyörätielle, sammutettiin ja käynnistettiin uudestaan, mutta tällä kertaa auto ei enää liikkunut mihinkää.
Käynnistyy normaalisti, noin 5-10s käynnistyksen jälkeen kierrokset nousevat noin 1100, ja auto ei liiku R/D eikä manuaali puolella.
Kun vaihteen laittaa D, niin ajotietokone näyttäisi sen olevan vaihteella N.
Jälleen auto hinaamalla pajalle, hieman konetilaa purettua löytyi maadoitusjohto puoliksi sulaneena. Se vaihdettiin uuteen, jonka jälkeen koitettiin tapahtuiko siitä mitään. Ei tuloksia, mutta sama kyseinen maadoitusjohto lämpeni edelleen runsaasti. Tätä hetken tutkittua huomattiin että akun maadoitus on kokonaan irti konetilassa. Tämä kiinni ja enää ei lämmennyt maadoitusjohto turhia.
Luettiin lisää koodeja.
EPS puolen diagnoosit:
C1956 - Ohjauskulman tunnistin, avoin piiri (katkonainen)
B1318 - Alhainen akkujännite (katkonainen)
U1900 - CAN yhteysväylän vika, vastaanottovirhe (katkonainen)
TCM (vaihteiston ohjausmoduuli) diagnoosit:
P0766 - Vaihtosolenoidi D suorituskyky tai juuttunut pois päältä (katkonainen)
P0771 - Siirtosolenoidin E toiminta (katkonainen)
P284B - Vaihtohaarukka C (juuttunut/katkonainen)
Näitä solenoidi koodeja sekä vaihtohaarukka koodeja tuli vaihtelevasti.. välillä ilmoitti solenoidin C, D tai E. Välillä Vaihtohaarukka C tai B..
Tässä vielä kokonainen listaus muista koodeista:
P0796 - Paineen ohjainsolenoidi C suorituskyky tai jumiutumaton (katkonainen)
P2714 - Paineenohjaussolenoidin D toiminta tai jumiutunut pois päältä (katkonainen)
P284A - Vaihtohaarukka B (juuttunut/katkonainen)
Siinäpä nämä koodit ja diagnoosit mitä nyt saatiin. Mittaristoissa näissä ilmeisesti esiintyy vikaa, mutta pahasti se vaikuttaa myös olevan laatikko vikaakin.. Onko laatikko suoraan sanoen parhaat päivänsä nähnyt, vai onko kellään ideoita mitä lähteä koittamaan..
Viikonloppuna autoa vielä tutkitaan, saadaan myös paremmat vikakoodin luku vehkeet paikalle. Kiitoksia jos jaksoit lukea, sekavaa se voi olla, mutta vastailen mahdollisiin lisäkysymyksiin mieluusti.
Autolla ajettu 250tkm, itsellä nyt kerkesi olemaan vasta noin 1kk. Kyseinen auto aivan ongelmitta pelitti tähän päivään saakka.
Minkäänlaista outoa ääntä, hajua yms ei moottori sekä vaihdelaatikko pitänyt.
Tänä aamuna töihin mennessä isolla tiellä (80kmh), päästin jalan kaasulta jonka jonka jälkeen auto ei enää reagoinut kaasuun.
Pysähdyin tien sivuun, sammutin auton, käynnistin uudelleen moottorin vikavalo palaa mittaristossa. Auto kuitenkin liikkui taas eteen ja taakse päin.
Hivuttauduin hiljakseen lähellä olevalle levähdyspaikalle, totesin ettei tällä autolla nyt jatketa matkaa.
Hinausauton kyydissä auto kaverin pajalle, ensimmäisenä auto tietokoneeseen kiinni ja metsästämään vikakoodeja. No näitähän sitten löytyi yhtä jos useampaa. Alle listausta koodeista mitä saatiin.
Ensimmäisellä tarkastuksella antoi koodit:
U0140 - Ei yhteyttä korin ohjausmoduuliin (katkonainen)
P1622 - Murto havaittu, auto lukittu ajonestolla (katkonainen)
P0562 - Jäsjestelmäjännite alhainen (katkonainen)
P0625 - Laturin kenttä terminaalipiiri matala (katkonainen)
P0700 - Vaihteiston ohjausjärjestelmän virhetoiminto (jatkuva)
Nämä koodit poistettiin, lähdettiin kokeilemaan käyttäytyykö auto mitenkään erikoisesti.
Ajossa auto käyttäytyi taas aivan normaalisti, vaihdelaatikko toimi aivan täydellisesti, kunnes sitten noin 7km jälkeen isolle tielle kääntyessä teki taas saman tempun. Auto rullattiin pyörätielle, sammutettiin ja käynnistettiin uudestaan, mutta tällä kertaa auto ei enää liikkunut mihinkää.
Käynnistyy normaalisti, noin 5-10s käynnistyksen jälkeen kierrokset nousevat noin 1100, ja auto ei liiku R/D eikä manuaali puolella.
Kun vaihteen laittaa D, niin ajotietokone näyttäisi sen olevan vaihteella N.
Jälleen auto hinaamalla pajalle, hieman konetilaa purettua löytyi maadoitusjohto puoliksi sulaneena. Se vaihdettiin uuteen, jonka jälkeen koitettiin tapahtuiko siitä mitään. Ei tuloksia, mutta sama kyseinen maadoitusjohto lämpeni edelleen runsaasti. Tätä hetken tutkittua huomattiin että akun maadoitus on kokonaan irti konetilassa. Tämä kiinni ja enää ei lämmennyt maadoitusjohto turhia.
Luettiin lisää koodeja.
EPS puolen diagnoosit:
C1956 - Ohjauskulman tunnistin, avoin piiri (katkonainen)
B1318 - Alhainen akkujännite (katkonainen)
U1900 - CAN yhteysväylän vika, vastaanottovirhe (katkonainen)
TCM (vaihteiston ohjausmoduuli) diagnoosit:
P0766 - Vaihtosolenoidi D suorituskyky tai juuttunut pois päältä (katkonainen)
P0771 - Siirtosolenoidin E toiminta (katkonainen)
P284B - Vaihtohaarukka C (juuttunut/katkonainen)
Näitä solenoidi koodeja sekä vaihtohaarukka koodeja tuli vaihtelevasti.. välillä ilmoitti solenoidin C, D tai E. Välillä Vaihtohaarukka C tai B..
Tässä vielä kokonainen listaus muista koodeista:
P0796 - Paineen ohjainsolenoidi C suorituskyky tai jumiutumaton (katkonainen)
P2714 - Paineenohjaussolenoidin D toiminta tai jumiutunut pois päältä (katkonainen)
P284A - Vaihtohaarukka B (juuttunut/katkonainen)
Siinäpä nämä koodit ja diagnoosit mitä nyt saatiin. Mittaristoissa näissä ilmeisesti esiintyy vikaa, mutta pahasti se vaikuttaa myös olevan laatikko vikaakin.. Onko laatikko suoraan sanoen parhaat päivänsä nähnyt, vai onko kellään ideoita mitä lähteä koittamaan..
Viikonloppuna autoa vielä tutkitaan, saadaan myös paremmat vikakoodin luku vehkeet paikalle. Kiitoksia jos jaksoit lukea, sekavaa se voi olla, mutta vastailen mahdollisiin lisäkysymyksiin mieluusti.