Kummallisuuksia katsastuksessa

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Samu112
Viestit: 15
Liittynyt: 11 Tammi 2013 19:20

Kummallisuuksia katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Samu112 »

Kävinpä eilen näyttämässä omaa Escapea leimarille ensimmäistä kertaa ja sehän innostui tutkimaan autoa yli tunnin ajan. Kyseessä on siis vuoden 2001 bensa V6, joka on ollut ensin Yhdysvaltojen suurlähetystön autona jenkkirekisterissä (cd-kilvissä siis) ja sitten 2010 muuttoautona rekisteröity Suomeen. Ihmetteli kovasti, kun ei katalysaattoria löytänyt ja päästöt olivat epämääräiset. Lopputuloksena sain hylky lapun päästöjen perusteella mutta eihän tämä katsastushenkilö osannut edes sanoa mitkä rajat olivat ylittyneet (koska ei tiennyt mihin päästöluokkaan auto kuului?) Kotiin kun pääsin niin Traficomin sivuilla lukee, Seuraava katsastus 2023 ja hyväksytty 14.1.2022. Soittelin Traficomille ja siellä sanottiin, että näyttää heillekkin, että auto on katsastettu.

Tietääkö kukaan mihin päästöluokkaan tuollainen 1.1.2001 ensirekisteröitu auto, joka on 23.3.2010 muuttoautona Yhdysvalloista Suomeen rekisteröity kuuluu? Rekisteriotteessa tai Traficomin minulle avoimissa tiedoissa ei ole merkintää esim. vähäpäästöisyydestä tai moottorin tehosta.

Uskaltaakohan tuolla ajella, kun rekisteriotetta en saanut mutta auto vaikuttaa leimatun?
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Kummallisuuksia katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Samu112 kirjoitti: 15 Tammi 2022 16:14 Tietääkö kukaan mihin päästöluokkaan tuollainen 1.1.2001 ensirekisteröitu auto, joka on 23.3.2010 muuttoautona Yhdysvalloista Suomeen rekisteröity kuuluu? Rekisteriotteessa tai Traficomin minulle avoimissa tiedoissa ei ole merkintää esim. vähäpäästöisyydestä tai moottorin tehosta.
Euro2, eli mittaus sekä tyhjä- että korotetullakäynnillä, anturi putkeen ja kierrosanturi konetilaan mittauksen aikana. OBD-mittaukset alkoivat vasta 6/2001 ja eteenpäin.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
dr500
Viestit: 151
Liittynyt: 09 Kesä 2016 19:21

Re: Kummallisuuksia katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja dr500 »

Tässä kuva vähän uudemmasta; ensimmäiset katit pitäisi löytyä heti pakosarjojen jälkeen. Seuraava osa on flex pipe. Tämän jälkeen on kai vielä kolmas katti auton alla.

https://www.macautoparts.net/full-compl ... er-9526617
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Kummallisuuksia katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Tosiaan Trafi tai inssi leimalla ei valvo minkä näköinen putki ja millaisilla joustoilla tms, vaan olennaista että pakokaasuarvot pysyvät niissä rajoissa jotka on annettu Euro2 eli katti-vehkeille, koska OBD-mittausta ei edelleenkään tehdä "ei ole väliä" miten katalysaattori toimii jos arvot vaan pysyvät sallituissa, eli sitä ei katsota toimiiko katti auton ECUn mielestä.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Kummallisuuksia katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Jos se trafilla lukee että katsastettu niin en vaivaisi päätäni sen enempää.
Ensinnäkin siksi että ajoin just ite monta kuukautta ilman leimaa. Eikä kukaan pysäyttänyt. Unohdin, sen vakavampaa asiassa ei ole.
Ja toisekseen sehän on rekisterissä katsastettu, sitä on paha katsurin sieltä enään hylätä. En usko että alkavat niitä jälkeenpäin selaamaan.
Samu112
Viestit: 15
Liittynyt: 11 Tammi 2013 19:20

Re: Kummallisuuksia katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Samu112 »

duckworth kirjoitti: 15 Tammi 2022 16:57
Samu112 kirjoitti: 15 Tammi 2022 16:14 Tietääkö kukaan mihin päästöluokkaan tuollainen 1.1.2001 ensirekisteröitu auto, joka on 23.3.2010 muuttoautona Yhdysvalloista Suomeen rekisteröity kuuluu? Rekisteriotteessa tai Traficomin minulle avoimissa tiedoissa ei ole merkintää esim. vähäpäästöisyydestä tai moottorin tehosta.
Euro2, eli mittaus sekä tyhjä- että korotetullakäynnillä, anturi putkeen ja kierrosanturi konetilaan mittauksen aikana. OBD-mittaukset alkoivat vasta 6/2001 ja eteenpäin.
Tästäkin OBD:stä katsurin kanssa keskusteltiin mutta hänen mielestään se piti tehdä vaikka itsekkin olen ymmärtänyt, ettei tuohon olisi vielä tarvinnut. Nollasin kyllä vikakoodit pois ennen konttorille ajoa.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Kummallisuuksia katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Samu112 kirjoitti: 15 Tammi 2022 19:33
duckworth kirjoitti: 15 Tammi 2022 16:57

Euro2, eli mittaus sekä tyhjä- että korotetullakäynnillä, anturi putkeen ja kierrosanturi konetilaan mittauksen aikana. OBD-mittaukset alkoivat vasta 6/2001 ja eteenpäin.
Tästäkin OBD:stä katsurin kanssa keskusteltiin mutta hänen mielestään se piti tehdä vaikka itsekkin olen ymmärtänyt, ettei tuohon olisi vielä tarvinnut. Nollasin kyllä vikakoodit pois ennen konttorille ajoa.
Hmmm, mulla on V6 Omega joka tuotu Suomeen 2004, mutta on 2000 ensirekisteröity eli Euro2 vaikka löytyykin jo OBD2-järjestelmä, tosin mulla lukee erikoisehdoissa että "vapautettu OBD-mittauksesta".
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin