Mondeon dpf poisto

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Mondeo13
Viestit: 77
Liittynyt: 19 Loka 2012 18:00

Mondeon dpf poisto

Viesti Kirjoittaja Mondeo13 »

Terve! Mulla olisi Mondeo 2.0 D- 2009 ja palaa koko ajan vikakoodi , että hiukkassuodattin tukossa... On kokeiltu polton, mutta ei onnistunut poista vikakoodi, kuinka iso homma koko hiukkassuodattimen poisto ? Mitä se maksaa ja kauanko menee aikaa? Kiitos
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mondeon dpf poisto

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Onko tarkoitus kuitenkin vielä katsastaa (EuroIV) auto ilman DPF-pönttöä...? :shock:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Mondeon dpf poisto

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Pönttö pesuun tai vaihtoon, ja antureiden tarkistus. Dpf tukkoisuus ei ole vika se on oire jostakin viasta. Liikaa polttoainetta, syitä useita Maf, Map, eropaineanturi, lämpöanturi, lambda. Ahtovuoto, ahtimen öljyvuoto yms.
Mondeo13
Viestit: 77
Liittynyt: 19 Loka 2012 18:00

Re: Mondeon dpf poisto

Viesti Kirjoittaja Mondeo13 »

Autolla ajettu yli 500t km, ja kesällä olis aika taas katsastaa... kaikki anturit kunnossa, mutta ohjelma mukaan dpf tulossa...uusi pöntön sais 236e...
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Mondeon dpf poisto

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Kysymys kuuluu että onko pönttö fyysisesti tukossa vai pelkästään laskennallisesti täynnä tuhkaa. Jos kyse on jälkimmäisestä, niin aluksi kannattaa kokeilla saako tuhka-arvon nollatuksi testerillä.
Mondeo13
Viestit: 77
Liittynyt: 19 Loka 2012 18:00

Re: Mondeon dpf poisto

Viesti Kirjoittaja Mondeo13 »

Fyysisesti tulossa.
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Mondeon dpf poisto

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

jos uusi pönttö 230 euroa niin ei kannattane pesettää ainakaan.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mondeon dpf poisto

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Taunusautomaatti kirjoitti: 12 Tammi 2022 13:18 jos uusi pönttö 230 euroa niin ei kannattane pesettää ainakaan.
+1

Kai jengi tietää mitä DPF-pänikät maksaa esim. VAG vehkeissä? :geek: :roll: :ford:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Mondeon dpf poisto

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Kyllä marmoritiskillä maksaa mondeoonkin varmaan 2300...?
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mondeon dpf poisto

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Taunusautomaatti kirjoitti: 12 Tammi 2022 14:55 Kyllä marmoritiskillä maksaa mondeoonkin varmaan 2300...?
Meinasin vaan että vaikkapa PSA-konsernin vehkeissä marmorilla 300e luokkaa, eli on olemassa autoja joihin se kannattaakin vaihtaa :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Mondeon dpf poisto

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

näyttää olevan mondeon hiukkasloukku otonetissa vähän päälle tonnin...

PSA hiukkasloukuja saa halvalla kunnei auto kestä niin kauaa että pitäis vaihtaa? :)
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Mondeon dpf poisto

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Kaksilitraisesta en tiedä, mutta 2.2 l DPF on auton alla ja kiinni kahdella + kahdella pultilla. Lisäksi pitää irrottaa johtimen liitin.

Joskus aikoinaan Teboilin huoltohallissa otettiin mekaanikon kanssa filtteri pois ja huuhdeltiin tuhkat veke. Koko hommaan meni 45 min.
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Mondeon dpf poisto

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Edelleen se tukkeutuminen on oire ei vika. Joku ei toimi oikein, liikaa polttoainetta -> liikaa nokea ja tukkoon. Egr yms vaikuttaa tai sitten ajetaan nurkissa pätkäajoa eikä koskaan pääse kunnolla polttamaan.
Toimiva dpf järjestelmä ei mene tukkoon ilman syytä.
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Mondeon dpf poisto

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Komppaan edellistä. Jos muuta vikaa ei löydy, niin sitten ehkä pätkäajo. Itsellä samanvuotinen laite, talvella aloittaa polton usein noin 15-20 km ajon jälkeen, kun lähtee liikkeelle kylmällä koneella. Eli jos ajomatka alle tuon, ei poltto pääse alkamaan/jää kesken. Eli siinä tapauksessa kannattaisi ennaltaehkäisevästi ajaa pakkopoltto Forscanilla tai huollossa, ennen kuin pönttö menee tukkoon. Joissain tapauksissa on myös polttotapahtuman lämpötilaan vaikuttavien lisäaineiden käytöstä ollut hyötyä.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
toniM
Viestit: 15
Liittynyt: 04 Loka 2018 13:54

Re: Mondeon dpf poisto

Viesti Kirjoittaja toniM »

Samanlainen kulkupeli kuin ketjun aloittajalla. Hiukkassuodatin poistettu fyysisesti ja ohjelmallisesti sekä egr ohjelmoitu pois. Samalla myös vähän ohjelmoitiin moottoria uudestaan. Ajettu jo monta vuotta toimenpiteen jälkeen. Olisi vaan pitänyt tehdä operaatio heti kun osti auton.

Kulutus tippui, ei mitään hiukkasongelmia, yms..

Katsastuksesta läpi heittämällä jo monta kertaa, päästöjä on vaan kehuttu kun ovat savutusarvot melkein nollassa.

Ei enää ikinä tule hiukkassuodatinta ja egr takaisinta.

Kilometreä mittarissa 660000 km ja matka jatkuu alkuperäisellä moottorilla ja automaattivaihteistolla. Eikä muuten edes tarvitse vaihtovälillä lisätä öljyä


Maksoi muistaakseni noin 600 €
pasi84
Viestit: 159
Liittynyt: 24 Loka 2021 19:50

Re: Mondeon dpf poisto

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Taunusautomaatti kirjoitti: 12 Tammi 2022 21:59 näyttää olevan mondeon hiukkasloukku otonetissa vähän päälle tonnin...

PSA hiukkasloukuja saa halvalla kunnei auto kestä niin kauaa että pitäis vaihtaa? :)
Vai ei pösödieselit kestä, ja ite ajat fordilla 😅😅 Pösön dieselit niitä parhaimpia dieseleitä mitä on tehty.. Jos ne ei osaa niinkään autoja jonkun mielestä tehä mutta dieselkoneet niillä on hyvät ainakin👌
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Mondeon dpf poisto

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

taitaa kyllä olla itelläkin moottori joka leijonan sukua kun on tuo duratorq...

Mutta johonkin on kaikki vanhat leijonat kadonneet.... hyviä moottoreita vaan jäänyt.
pasi84
Viestit: 159
Liittynyt: 24 Loka 2021 19:50

Re: Mondeon dpf poisto

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Taunusautomaatti kirjoitti: 17 Tammi 2022 11:13 taitaa kyllä olla itelläkin moottori joka leijonan sukua kun on tuo duratorq...

Mutta johonkin on kaikki vanhat leijonat kadonneet.... hyviä moottoreita vaan jäänyt.
Mulla on 1995 vuoden leijona ja hyvin toimii. Tosin kyllä bensakone ja talvisin huilaa 😜
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mondeon dpf poisto

Viesti Kirjoittaja duckworth »

pasi84 kirjoitti: 17 Tammi 2022 15:31
Taunusautomaatti kirjoitti: 17 Tammi 2022 11:13 taitaa kyllä olla itelläkin moottori joka leijonan sukua kun on tuo duratorq...

Mutta johonkin on kaikki vanhat leijonat kadonneet.... hyviä moottoreita vaan jäänyt.
Mulla on 1995 vuoden leijona ja hyvin toimii. Tosin kyllä bensakone ja talvisin huilaa 😜
OT: Se ranskalaisten (PSA) huonous on vähän sellasta urbaania legendaa, riippuen tietysti mihinkä niitä lähdetään vertaamaan. Osa sanoo että vaikeita huoltaa, ainakin jakopää ihan naurettavan helppo 206 ja 306 1.4- ja 1.6-litraisiin koneisiin, ei tarvii purkaa edes koneen kiinnityksiä. Kytkinrempassa suurinpiirtein yhtä ahdasta mitä Focuksessakin, apparin vetarin pois saanti vaati vähän näppäryyttä. Uudemmissa taas niin hyvä testeriohjelmisto (Diagbox) että melkein Forscanin tasolla käyttämisen helppus ja Serviceboxista löytyy jopa raikkarin vaihtoon kuva ohjeet. Toki kannattaa muistaa se ettei esimerkiksi Peugeot 206 ole maksanut uutenkaan juuri mitään verrattuna Ford, Vag, japsit, joten hintaansa nähden hyvä peli ja ennen kaikkea hyvä ajaa.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Mondeon dpf poisto

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

oliko pögö 206 halvempi kuin fiesta? :shock:
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mondeon dpf poisto

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Taunusautomaatti kirjoitti: 17 Tammi 2022 18:56 oliko pögö 206 halvempi kuin fiesta? :shock:
En pane päätäni pantiksi kun autolehdistä tuli ehkä skipattua uudet Fiestat ja Pösöt tuolloin :lol: , mutta ainakin nykyään saa hyväkorisia/kuntoisia halvalla. 306:set tosin on jo kadonneet, mutta niiden tuotantokin loppui aikaisemmin, joten sitä ei voi kai laittaa laadun tai ranskalaisuuden piikkiin :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Mondeon dpf poisto

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Joo tuo on totta että vanhana pögö on yksi halvimmista autoista. Kuten muutkin raskalaiset ja italialaiset.
Fiesta taas kovemmissa hinnoissa.
pasi84
Viestit: 159
Liittynyt: 24 Loka 2021 19:50

Re: Mondeon dpf poisto

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

duckworth kirjoitti: 18 Tammi 2022 12:02
Taunusautomaatti kirjoitti: 17 Tammi 2022 18:56 oliko pögö 206 halvempi kuin fiesta? :shock:
En pane päätäni pantiksi kun autolehdistä tuli ehkä skipattua uudet Fiestat ja Pösöt tuolloin :lol: , mutta ainakin nykyään saa hyväkorisia/kuntoisia halvalla. 306:set tosin on jo kadonneet, mutta niiden tuotantokin loppui aikaisemmin, joten sitä ei voi kai laittaa laadun tai ranskalaisuuden piikkiin :)
Joo 306 ei ole paljon enään, johtuu osittain varmaan tuosta typerästä taka-akselin jousituksesta. Jousia siellä ei ole vaan jousitus tapahtuu taka-akselin vääntösauvoilla. Sama jousitus löytyy myös 205,206 perästä ja myöskin 309. Akselit ovat kalliita ja aikaa vievää hommaa joten monet noista romutetaan sen takia myös.. Itellä jouduin vaihtamaan tuohon omaani kun ei enään joustanut..
Avatar
czr96
Viestit: 114
Liittynyt: 09 Joulu 2013 09:22
Paikkakunta: Oulu

Re: Mondeon dpf poisto

Viesti Kirjoittaja czr96 »

Joo 306 ei ole paljon enään, johtuu osittain varmaan tuosta typerästä taka-akselin jousituksesta. Jousia siellä ei ole vaan jousitus tapahtuu taka-akselin vääntösauvoilla. Sama jousitus löytyy myös 205,206 perästä ja myöskin 309.
[/quote]

Niin myös 405:ssa
...Luultavasti en tiiä...
Mondeo 2.0 tdci 120kW -11
tikola
Viestit: 253
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Mondeon dpf poisto

Viesti Kirjoittaja tikola »

Off Topicia, mutta mikäs vika vääntösauvajousissa on? Itsellä Citroen Berlingo tuollaisilla vääntösauvoilla ja erinomaisestihan se on toiminut, eikä siihen ole tarvinnut ikinä koskea mitenkään. Totta kai, joku rata-ajaja sanoo, että se ei ole hyvä tai progressiivinen, mutta kyllä se 2005 mallisessa Berlingo pakussa hommansa on kohta 20 vuotta ongelmitta hoitanut.

Sanoisin, että vääntösauvajousitus on ainakin minun tapauksessa ollut erittäin huoleton ja huoltovapaa.
Viimeksi muokannut tikola, 19 Tammi 2022 13:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin