Sivu 16/19

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 23 Helmi 2023 14:19
Kirjoittaja Don MC
_JPA kirjoitti: 23 Helmi 2023 14:09 Norjassa ja Suomessa perutaan Toyotan sähköauton kauppoja, koska testeissä talviominaisuudet ovat osoittautuneet heikoiksi.
Se littyy käsittääkseni luvattuun/toteutuneeseen toimintamatkaan. Akun teho luonnollisesti hiipuu kylmässä ja toimintamatka lyhenee. Auto kuitenkin toimii kylmässä, vaikkakin luvattua lyhyemmän matkan. Se on selvä virhe että ovat luvanneet liikoja.

Mutta tässä Ford mHEV:n tapauksessa voitais rinnastaa sellaiseen tilanteeseen, että se Tojotan sähkökottero ei kulkisi OLLENKAAN kylmässä. Sellaiseen en oikein usko. Sellaista vikaa näissä ei kyllä saa olla. Se on jo kaupan purun peruste.

Edit: Lisätty lainaus ed. sivulta.

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 23 Helmi 2023 14:36
Kirjoittaja Don MC
Nyt kun näitä mHEV-vammaisia Focuksia alkaa putkahtelemaan eri suunnista, niin kysäisen tähän väliin: Onko foorumilla ketään kenen mHEV toimii? Eli avustaa sähköisesti kaikissa tilanteissa? Vuosimalli myös, kiitos.

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 23 Helmi 2023 17:12
Kirjoittaja EkaFord97
Don MC kirjoitti: 23 Helmi 2023 14:36 Nyt kun näitä mHEV-vammaisia Focuksia alkaa putkahtelemaan eri suunnista, niin kysäisen tähän väliin: Onko foorumilla ketään kenen mHEV toimii? Eli avustaa sähköisesti kaikissa tilanteissa? Vuosimalli myös, kiitos.
Vähän offtopikkia laitan mutta miten näissä Fordeissa tuon MHEV:in sähköavustuksen huomaa? Itselläni Volvo V60 MHEV:inä ja siinä ei sitten huomaa mistään. Mittaristossa on akun kuva joka on 24/7 puolivälissä. Silloin kun jarruttaa niin se "lataa" sitä, eli ottaa energiaa talteen, thats it. Start stop on kyllä aika herkkä ja aika smooth mielestäni.

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 23 Helmi 2023 18:26
Kirjoittaja Don MC
EkaFord97 kirjoitti: 23 Helmi 2023 17:12
Don MC kirjoitti: 23 Helmi 2023 14:36 Nyt kun näitä mHEV-vammaisia Focuksia alkaa putkahtelemaan eri suunnista, niin kysäisen tähän väliin: Onko foorumilla ketään kenen mHEV toimii? Eli avustaa sähköisesti kaikissa tilanteissa? Vuosimalli myös, kiitos.
Vähän offtopikkia laitan mutta miten näissä Fordeissa tuon MHEV:in sähköavustuksen huomaa? Itselläni Volvo V60 MHEV:inä ja siinä ei sitten huomaa mistään. Mittaristossa on akun kuva joka on 24/7 puolivälissä. Silloin kun jarruttaa niin se "lataa" sitä, eli ottaa energiaa talteen, thats it. Start stop on kyllä aika herkkä ja aika smooth mielestäni.
Tein tästä oman topicin:
viewtopic.php?t=61467

En mä ainakaan huomaa mistään muusta kuin siitä kuvakkeesta. Mitään hirmukiihdytystä se ei siis aiheuta, vaikka paperilla 50Nm pitäisi kyllä huomata edes pienenä nykäisynä.

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 28 Maalis 2023 18:43
Kirjoittaja Don MC
Ne karvaiset sisälokarit ovat kyllä vihoviimeinen keksintö. Miten joku insinööri saa edes päähänsä jotain sellaista?
Toisaalta, kun ajattelee mitä täkäläisetkin liikenneinsinöörit saavat aikaan liikennevaloja suunnitellessaan, niin... :roll:

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 28 Maalis 2023 18:59
Kirjoittaja focst
Don MC kirjoitti: 28 Maalis 2023 18:43 Ne karvaiset sisälokarit ovat kyllä vihoviimeinen keksintö. Miten joku insinööri saa edes päähänsä jotain sellaista?
Toisaalta, kun ajattelee mitä täkäläisetkin liikenneinsinöörit saavat aikaan liikennevaloja suunnitellessaan, niin... :roll:
Ei niitä tänne pohjoiseen ole suunniteltu. Niillä on saatu kivien ropina pois pyöräkoteloista. On kyllä työläät pitää puhtaana varsinkin 18"renkaiden kanssa.

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 28 Maalis 2023 19:02
Kirjoittaja Don MC
Autovalmistajathan testaavat autojaan talviolosuhteissa. Taisi Fordilta tällä kertaa jäädä väliin.

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 28 Maalis 2023 19:55
Kirjoittaja focst
Don MC kirjoitti: 28 Maalis 2023 19:02 Autovalmistajathan testaavat autojaan talviolosuhteissa. Taisi Fordilta tällä kertaa jäädä väliin.
On jäänyt testaamatta moni muukin asia talvitesteissä. Latausjärjestelmä ei toimi vieläkään oikein no vasta 5 vuotta sitä yritetty korjata. Faceliftissä ei toimi sähkö avustus talvella ois edes tämän tehneet valmiiksi.

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 26 Huhti 2023 07:38
Kirjoittaja tanevala
En tiedä onko muilla adaptiivisen valojen omistajilla samaa ongelmaa. Pikselöinti toimii jonkin aikaa. Jonkin ajan päästä se pikselöi vaan pelkääjän puolelta ja kuskin puolella on lyhyet koko ajan päällä. Auton sammutus yleensä nollaa tilanteen. Ja sama alkaa taas hetken päästä. Ja takasumarin kun kytkee päälle, niin automaattiset pitkät ei toimi. Täytyy käsin vaihdella. Huolto nostaa vaan kätensä pystyyn. Kuulema softa-vika jolle eivät voi mitään.
Onkohan muilla samaa ongelmaa?. Mihin tästä voisi reklamoida. Myyjä ei vastaa edes viesteihin.

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 26 Huhti 2023 10:49
Kirjoittaja Ishvan
Don MC kirjoitti: 28 Maalis 2023 19:02 Autovalmistajathan testaavat autojaan talviolosuhteissa. Taisi Fordilta tällä kertaa jäädä väliin.
Onkohan mulla sit ainoa Focus jossa ”hybridijärjestelmä” toimii kelistä ja ajomoodista välittämättä.

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 26 Huhti 2023 10:56
Kirjoittaja Don MC
Ishvan kirjoitti: 26 Huhti 2023 10:49
Don MC kirjoitti: 28 Maalis 2023 19:02 Autovalmistajathan testaavat autojaan talviolosuhteissa. Taisi Fordilta tällä kertaa jäädä väliin.
Onkohan mulla sit ainoa Focus jossa ”hybridijärjestelmä” toimii kelistä ja ajomoodista välittämättä.
Hyvin mahdollista.

Mulla on nyt kevätkeleillä mHEV toiminut oikein mallikkaasti ja kulutus näyttää tällä hetkellä 6,2 litraa ja se on menossa alaspäin. Saattaa 6 litran raja jopa rikkoutua tänä kesänä. Huomautan, että kaikki on taajama-ajoa. En ole vielä kertaakaan käynyt tällä autolla missään pidemmällä.

Edellinen Fiicus (2017 1.0 autom.) näytti 8,5 litraa (mukana myös jonkin verran maantie-ajoa), joten alaspäin ollaan tultu ja reilusti. Suurin syyllinen tuossa taisi olla momentinmuunninlaatikko.

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 26 Huhti 2023 12:23
Kirjoittaja fordever
tanevala kirjoitti: 26 Huhti 2023 07:38 En tiedä onko muilla adaptiivisen valojen omistajilla samaa ongelmaa. Pikselöinti toimii jonkin aikaa. Jonkin ajan päästä se pikselöi vaan pelkääjän puolelta ja kuskin puolella on lyhyet koko ajan päällä. Auton sammutus yleensä nollaa tilanteen. Ja sama alkaa taas hetken päästä. Ja takasumarin kun kytkee päälle, niin automaattiset pitkät ei toimi. Täytyy käsin vaihdella. Huolto nostaa vaan kätensä pystyyn. Kuulema softa-vika jolle eivät voi mitään.
Onkohan muilla samaa ongelmaa?. Mihin tästä voisi reklamoida. Myyjä ei vastaa edes viesteihin.
Ainakin Saksan foorumeilla kirjoitetaan tapauksista, joissa matriisiledivalot kääntyvät näyttämään alas max. 10 metriä kantamaa. Lieneekö tämä vika sama vai samoista softaongelmista johtuva hieman erilainen ilmenemismuoto. Ford oli kuulemma luvannut korjauksen ensimmäisellä kvartaalilla, mutta ei ole tainnut vielä tulla ulos softapajasta. Kyllä huollonkin on silloin pakko nostaa kätensä pystyyn. Tai no voisivat tarkistaa ainakin valaisimen liittimet softakorjausta odotellessa, kun on tuollainen toispuoleinen ongelma?

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 26 Huhti 2023 13:04
Kirjoittaja EeroH
tanevala kirjoitti: 26 Huhti 2023 07:38 En tiedä onko muilla adaptiivisen valojen omistajilla samaa ongelmaa. Pikselöinti toimii jonkin aikaa. Jonkin ajan päästä se pikselöi vaan pelkääjän puolelta ja kuskin puolella on lyhyet koko ajan päällä. Auton sammutus yleensä nollaa tilanteen. Ja sama alkaa taas hetken päästä. Ja takasumarin kun kytkee päälle, niin automaattiset pitkät ei toimi. Täytyy käsin vaihdella. Huolto nostaa vaan kätensä pystyyn. Kuulema softa-vika jolle eivät voi mitään.
Onkohan muilla samaa ongelmaa?. Mihin tästä voisi reklamoida. Myyjä ei vastaa edes viesteihin.
Takasumarit ei toimi pitkien kanssa, joku saksalainen juttu. Samaa ollut iät ajat. -83 Bemarissa ei saanut palamaan samaan aikaan ja Astran matrix ledit ei toilineet jos takasumari päällä.

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 06 Touko 2023 17:00
Kirjoittaja Don MC
Syttyi akkuvalo ja tuli ilmoitus "Charging system fault - service now!". Auto muuttui samalla todella laiskaksi. Ennen kuin ehdin körötellä huoltoon, kokeilin pistää 12V akun hetkeksi lataukseen ja sillä sain tuon ilmoituksen pois. Ajoin joka tapauksessa huoltoon, jossa ei tehty paljoa muuta kuin nollattiin vikamuisti ja päivitettiin BCM:n softa.

Itse mittasin kotona 12V akun, joka näytti lepojännitettä 12,2V. Pistin sen laturiin (3,6A Ctek) ja jo puolentoista tunnin päästä se väitti akun olevan täynnä. Irroitin laturin ja nollasin vielä BMS:n.

Toivottavasti vika pysyy ainakin hetken taas poissa. Mutta olen epäillyt tuon 12V akun kuntoa jo luovutuksesta asti, kun mHEV ei tahdo toimia kylmällä.

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 07 Touko 2023 07:30
Kirjoittaja dr500
Ihmetellä täytyy näitä sähköpuolen ongelmia. Ei edes pientä lyijyakkua saada enää luotettavasti ladattua kun asiasta on tehty energiansäästön nimissä jonkinlaista pseudotiedettä. Mitähän siitä Explorer sähköautosta tulee kun siinä on pohjalla VW-konsernin juosten kustu MEB-platformi ja päälle liimataan Fordin omat muutokset.

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 07 Touko 2023 15:31
Kirjoittaja Don MC
Tää on ollut uudesta asti tällainen, joten luultavasti lyijyakku on susi.
Ajon aikainen latausjännite on jatkuvasti 15,1V paikkeilla ja laskee siitä vain aniharvoin. Silti akun lepojännite on matala 12,1-12,2V.

3,6A Ctek-laturilla kestää vain n. puolitoista tuntia ennenkuin merkkivalo sanoo että akku olisi täynnä. Sitten kun irroittaa laturin, niin lepojännite laskee taas viimeistään seuraavaan aamuun mennessä tuohon 12,1-12,2V.

BMS-moduuli on versiota: C95YW SW:5.6 JX6T-10C679-CC.

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 08 Touko 2023 20:34
Kirjoittaja tanevala
Tuleeko muille viestejä appiin, että etätoiminnot on kytketty pois akun virran säästämiseksi. Mulla tulee aika ajoin. Vaikka auto olisi tunti sitten ajettu talliin. Huollon mielestä vika on Ford-passissa.

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 09 Touko 2023 14:39
Kirjoittaja S-P-H
Don MC kirjoitti: 06 Touko 2023 17:00 Syttyi akkuvalo ja tuli ilmoitus "Charging system fault - service now!". Auto muuttui samalla todella laiskaksi. Ennen kuin ehdin körötellä huoltoon, kokeilin pistää 12V akun hetkeksi lataukseen ja sillä sain tuon ilmoituksen pois. Ajoin joka tapauksessa huoltoon, jossa ei tehty paljoa muuta kuin nollattiin vikamuisti ja päivitettiin BCM:n softa.

Itse mittasin kotona 12V akun, joka näytti lepojännitettä 12,2V. Pistin sen laturiin (3,6A Ctek) ja jo puolentoista tunnin päästä se väitti akun olevan täynnä. Irroitin laturin ja nollasin vielä BMS:n.

Toivottavasti vika pysyy ainakin hetken taas poissa. Mutta olen epäillyt tuon 12V akun kuntoa jo luovutuksesta asti, kun mHEV ei tahdo toimia kylmällä.
Kerran katsoin mielenkiintoisen tubevideon liittyen näemmä tähän sulla Don MC esiintyneeseen ongelmaan. Vaikka diagnosoivat Fiestaa, niin sama kone ja sama ilmoitus. Tosi mielenkiintoisia pätkiä.

Kurkkaas:

https://www.youtube.com/watch?v=kUJuffZ3-TI

ja part 2

https://www.youtube.com/watch?v=WLjticWtzv4

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 09 Touko 2023 14:59
Kirjoittaja Don MC
Katos perhana. Siinä on kuin onkin myös tavallinen 12V starttimoottori kylmäkäynnistyksiä varten. Mä ihmettelinkin, että milläs se oikein starttaa jos 48V akku tyhjenee.

Mä kattelen mitä ne löytävät kun parin viikon sisällä vaihtavat sen telematiikkamodeemin, joka on alusta saakka ollut sökönä. Sekin voi aiheuttaa ties mitä kivoja sähkövikoja. Toivottavasti se auttaa näihin pulmiin.

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 13 Touko 2023 06:41
Kirjoittaja Dandalon
Miten voi tässäkin autossa takajarrulevyt mennä urille alle 20tkm?

Fordille joku ominaisuus tämä. Alkaa vituttaa ihan urakalla.

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 25 Touko 2023 12:35
Kirjoittaja Papana
Moikka,

Mikä mahtaa tarkoittaa nopeuden alle ilmestyvä harmaa kenossa oleva auto ja prosenttimerkki alla.

Tässä uudessa focuksessa tuntuu räpsyvän vähän väliä ruudulla. Pumassa näkyi todella harvoin.

Auton ohjekirjassa ei mainintaa kyseisestä symbolista, eikä netissäkään ole mainintaa, tai en ainakaan osaa etsiä oikealla hakusanalla

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 25 Touko 2023 12:39
Kirjoittaja Don MC
Mikä Focus kyseessä?
Äkkiseltään tulee mieleen joku kaltevuusjuttu tms. Onko jyrkkiä mäkiä?

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 25 Touko 2023 17:55
Kirjoittaja Don MC
Oma Fiicus meni huoltoon, jossa vaihdettiin ABS-yksikkö ja TCU-yksikkö. ABS-yksikkö valitteli jotain vikakoodeja ja TCU teki sen, että joka käynnistyksessä tuli hätäpuhelujärjestelmän vikailmoitus.

Saivat kuulemma nuo yksiköt kyllä vaihdettua, mutta kun ne piti ohjelmoida käyttöön, niin se ei sitten enää toiminutkaan. Edes yhteys tehtaaseen ei auttanut.

Jäi sinne siis nyt ainakin vielä yhdeksi päiväksi.

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 25 Touko 2023 21:24
Kirjoittaja Papana
Don MC kirjoitti: 25 Touko 2023 12:39 Mikä Focus kyseessä?
Äkkiseltään tulee mieleen joku kaltevuusjuttu tms. Onko jyrkkiä mäkiä?
Siis tämä uusin facelift focus. Vm. 23. Juuri eilen otettu ajoon. Syttyy välillä kyllä mökisillä tieosuuksilla, mutta räpsyy välillä myös tasaisella. Lähinnä että pitääkö olla huolissaan. Toki voihan sitä käydä huollosta tiedustelemassa

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 25 Touko 2023 21:25
Kirjoittaja Don MC
Juu siis, mutta siis Titanium, Active…? Ja millä moottorilla ja laatikolla ja silleen?