Sivu 9/19

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 08 Loka 2022 10:32
Kirjoittaja Dandalon
saukat kirjoitti: 07 Loka 2022 06:04 Huvikseni kävin Fordin sivuilla rakentamassa uusia autoja. Järjestään on 5 tonnia noussu hinnat kaikissa malleissa. Se on aika paljon! Mahtaako muilla merkeillä olla samat liikkeet vai meinaako ford ajaa henkilöautotuotannon kokonaan alas?
Euron kurssi suhteessa dollariin heikentynyt niin paljon, tätä hinnan nousua näkyy kaikkialla, ja joka alalla. Jopa apple nosti appien hintoja sovelluskaupassa.

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 14 Loka 2022 06:29
Kirjoittaja 428HO
Tänään sen uuden Focuksen lopulta saa. Aika tarkalleen vuosi meni tilauksesta.

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 16 Loka 2022 08:46
Kirjoittaja tanevala
Mulla olis auto jo kuulema huolintayhtiöllä. Kait se sieltä parin viikon sisään tulee.

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 16 Loka 2022 19:55
Kirjoittaja Airis75
Oman uuden sain 6.10.22
Tilasin auton n.10 kk sitten
ST-line malli .Värinä valkoinen mustalla katolla.
:thumbup:

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 20 Loka 2022 09:02
Kirjoittaja EeroH
Kokemuksia kaksoiskytkin vaihteistosta?

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 20 Loka 2022 09:16
Kirjoittaja Ishvan
Airis75 kirjoitti: 16 Loka 2022 19:55 Oman uuden sain 6.10.22
Tilasin auton n.10 kk sitten
ST-line malli .Värinä valkoinen mustalla katolla.
:thumbup:
Itse tilasin tammikuussa. Pitäisi olla jälleenmyyjällä marras-/joulukuun vaihteessa.

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 20 Loka 2022 10:18
Kirjoittaja Don MC
EeroH kirjoitti: 20 Loka 2022 09:02 Kokemuksia kaksoiskytkin vaihteistosta?
Kokemuksena vain lyhyt koeajo kaupan esittelyautolla. Verrattuna momentinmuunninlaatikkoon kaksoiskytkinlaatikossa on paljon huomaamattomammat vaihdot. Vaihdon huomaa oikeastaan vain kierroslukumittarista. Ja se hiton luistatus jää tottakai myös pois. On parannus entiseen. Odotan kyllä innolla oman uuden Focuksen saapumista (nyt taas siirretty eteenpäin joulukuun alkuun).

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 20 Loka 2022 20:29
Kirjoittaja Airis75
n.1000km tullut nyt ajettua ja vaihdelaatikko verrattuna entiseen 2020 malliin on paljon parempi, niin sanottu nykiminen jäänyt pois eli vaihtaa sujuvammin.
Tykkään todella paljon.

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 20 Loka 2022 22:43
Kirjoittaja EeroH
Ryömiikö kunnolla kun päästää jarrusta? Tuo A8 ei meinaa välillä mennä minnekkään ja suunnanvaihdot hitaita.

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 21 Loka 2022 09:39
Kirjoittaja _JPA
Onhan se tavallaan saavutus, että perinteisestä automaattivaihteistosta on saatu nykivä ja tökkivä kaksoiskytkinvaihteistoon verrattuna.
Liekö onnistunut muilla automerkeillä?

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 21 Loka 2022 11:42
Kirjoittaja Don MC
Ei mulla vaan ole momentinmuunninloota nykinyt tai tökkinyt. Vaihdot kuitenkin huomaa ja kuulee moottorin käyntiäänestä. Uudessa mallissa en huomaa samalla lailla. Eniten tässä vanhassa häiritsee kuitenkin se kuminauhamainen luistatus, joka ainakin oman järjen mukaan vie bensaa ihan tuhottomasti. Kylmänä tekee sitä vielä enemmän.

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 21 Loka 2022 16:42
Kirjoittaja Don MC
Poika on vihdoin syntynyt. Kauan odotettu Focus näki eilen päivänvalon Fordin tehtaalla.
467 cm ja 1376 kg.

Nyt vielä kun saatais se Suomeen asti...

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 21 Loka 2022 18:34
Kirjoittaja Kime
_JPA kirjoitti: 21 Loka 2022 09:39 Onhan se tavallaan saavutus, että perinteisestä automaattivaihteistosta on saatu nykivä ja tökkivä kaksoiskytkinvaihteistoon verrattuna.
Liekö onnistunut muilla automerkeillä?
Samansuuntaisia ajatuksia. Perinteinen planeetta automaatti momentinmuuntimella pitäisi olla mukava ryömittävä, vaihdoiltaan sulava eikä turbiinin lukonkaan kytkeytymistä juuri pitäisi huomata.
No jotenkin :ford: insinöörit saaneet tuonkin ryssittyä A8:ssa, puhumattakaan siitä viiveestä R==>D==>R

Tarkemmin "uuden" kaksoiskytkin speksejä tuntematta, oletan sen olevan kuivilla kytkimillä jotka tietenkin luistaa, ravistaa jne. muutaman vuoden päästä.
...ja mikä saamarin järkäle sauva siinä perinteisellä paikalla :shock: oisivat nyt ees yrittäneet... :lol:
Oli varmasti kova juttu viime vuosituhannella :thumbup:

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 21 Loka 2022 18:51
Kirjoittaja focst
Kime kirjoitti: 21 Loka 2022 18:34
_JPA kirjoitti: 21 Loka 2022 09:39 Onhan se tavallaan saavutus, että perinteisestä automaattivaihteistosta on saatu nykivä ja tökkivä kaksoiskytkinvaihteistoon verrattuna.
Liekö onnistunut muilla automerkeillä?
Samansuuntaisia ajatuksia. Perinteinen planeetta automaatti momentinmuuntimella pitäisi olla mukava ryömittävä, vaihdoiltaan sulava eikä turbiinin lukonkaan kytkeytymistä juuri pitäisi huomata.
No jotenkin :ford: insinöörit saaneet tuonkin ryssittyä A8:ssa, puhumattakaan siitä viiveestä R==>D==>R

Tarkemmin "uuden" kaksoiskytkin speksejä tuntematta, oletan sen olevan kuivilla kytkimillä jotka tietenkin luistaa, ravistaa jne. muutaman vuoden päästä.
...ja mikä saamarin järkäle sauva siinä perinteisellä paikalla :shock: oisivat nyt ees yrittäneet... :lol:
Oli varmasti kova juttu viime vuosituhannella :thumbup:
Se vaihdekeppi on muisto menneistä. Muilla merkeillä on mennyt katkaisija tyyliseksi hyvä kun löytää. Mutta ford laittaa tollasen.. :lol:

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 21 Loka 2022 19:10
Kirjoittaja EeroH
Keppi on kehitystä, paljon mukavampi vetää deelle kuin pyörittää kiekkoa. Mersun viiksi paras.

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 21 Loka 2022 20:34
Kirjoittaja Ishvan
Itselle yks hailee onko siellä keppi, rulla vai viiksi. Sama kun suunta vaihtuu sujuvasti. Kaikkia ollut ja kaikki kelvannut.

Tai ei sentään, manuaali. Hyi helvata. Keppi siinäkin silti on. Siinä se jumalaut muinaismuisto on.

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 22 Loka 2022 07:42
Kirjoittaja Kime
Ishvan kirjoitti: 21 Loka 2022 20:34 Itselle yks hailee onko siellä keppi, rulla vai viiksi. Sama kun suunta vaihtuu sujuvasti. Kaikkia ollut ja kaikki kelvannut.

Tai ei sentään, manuaali. Hyi helvata. Keppi siinäkin silti on. Siinä se jumalaut muinaismuisto on.
Faktat kuntoon muinaismuistosta.
Sillä manuaalin vaihdekeppiä vastaavalla sauvalla eteen taakse liikuttelemalla komennat täysin vastaavaa vaihdelaatikkoa kuin manuaali.
Voima välitetään moottorista laatikkoon vastaavilla kytkimillä kuin manuaalin. Erona että ns. "automaatin" alimitoitettuja kytkimiä luistatetaan toistuvasti palamisen rajalle asti.
Kaikki vaihdelaatikot on muinaismuistoja, tulevaisuus on ilman niitä.

Toisaalata olen kanssasi samaa mieltä, että ajaisin itsekkin mielellään automaatilla. Nämä nykyiset on vaan melkoisen vikaherkkiä ja minulle maanantaiautomaattilaatikoita sattunut jo useampi :(

Itse ajoin viime talven ja kesän Tesla Model3:lla. Ajosuunta valitaan viiksestä ratin takaa kuten mersussa. Aivan parhautta :thumbup: VW:kin tämän jo havainut.
No. Teslan jälkeen Focuskin tuntuu hyvältä Autolta vaikka Tesla koittaakin edustaa tulevaisuutta.

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 22 Loka 2022 14:00
Kirjoittaja Don MC
Onko tuo varma tieto että uuden Focuksen kytkimet on alimitoitettu? Kysyn vaan omalle kohdalle tulevien mahdollisten vikojen varalta?

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 22 Loka 2022 18:24
Kirjoittaja Kime
Don MC kirjoitti: 22 Loka 2022 14:00 Onko tuo varma tieto että uuden Focuksen kytkimet on alimitoitettu? Kysyn vaan omalle kohdalle tulevien mahdollisten vikojen varalta?
Sen tiedämme vuoden-kahden päästä. Ehkä..
Aika poikkeuksetta nämä kuivakytkin laatikkojen väännönkestot on tosi rajalla. Vähän kun asiaan perehtyy niin voi havaita, että kaikki kuivakytkinlaatikot on todella vaatimattomilla väännön välitys spekseillä. Katsokaas onko kuivakytkimiä ollut vaikka diiselien jatkona, eikä pelkästään Ford vaan vaikka kaikki VAG konsernin varaatiot.
Useimmat tuntee huonomaineisen DSG-laatikon? Totuushan on ettei DSG laatikoista ole susi kuin pienimmän väännön malli joka kuivakytkin tekniikalla. Samalla kirjainyhdistelmällä löytyy märkäkytkinversioita jotka toimii sen minkä koko auto ylipäätään kestää. Audikin nimennyt samat laatikot omilla nimillään joilla eräskin A4 tai A6 ajettu +500K km
Uusimmat kuivakytkin DSG:t (DQ200 tms.)alkaa jo pelaamaan paremmin kun valmistusmäärät miljoonia, tekniikkaa hiottu pakonomaisesti kuin käärmettä piippuun jo +15 vuotta. Pakostakin alkaa olla lapsentaudit korjattu. Varmaan maailman eniten valmistettu vaihdelaatikko.
Tähän ei Ford koskaan pääse.

Koko kuivakytkin idean ongelma on, että levyt palaa vailla jäähdytystä kovemmassa rasituksessa/luistossa ja mekatroniikka joilla kytkimiä ohjataan on monimutkainen ja täten vikaantuu herkästi. Siksihän Fordikin A8:in aikoinaan toi turbiinilla takaisin. Nykyiset päästövaatimukset ei vaan puolla turbiinilaatikkoa ja pakoittaa muihin ratkaisuihin. Märkänä omalla öljyllä erillään laatikon kierrosta kaksoiskytkin kestää ja toimii, mutta on kallis ja ei täten sovi hinnat alkaen autoihin kuten Focus.

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 22 Loka 2022 20:01
Kirjoittaja xflex
Onkos tuo varma tieto, että Focuksen/Fiestan/Puman automaatti olisi kuivilla kytkimillä? Itselläni uunituore Fiesta ja toimii loota ihan mallikkaasti. Ja nyt puhutaan näistä tuoreemmista 2020-> autoista.

Kyseessähän on Getragin valmistama 7DCT300 jota käyttää melko monet Eurooppalaiset valmistajat. Tuotantomäärät varmaan ihan muikeat enkä mistään ole lukenut sen olevan aivan paska. Vuodesta 2015 asti noita kuitenkin ollut ajossa. Mielestäni tuo on märillä kytkimillä jos en ihan pieleen ole ymmärtänyt. Vai olenko?

https://www.greencarcongress.com/2015/0 ... etrag.html

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 23 Loka 2022 07:51
Kirjoittaja HenryFord
xflex kirjoitti: 22 Loka 2022 20:01 Onkos tuo varma tieto, että Focuksen/Fiestan/Puman automaatti olisi kuivilla kytkimillä? Itselläni uunituore Fiesta ja toimii loota ihan mallikkaasti. Ja nyt puhutaan näistä tuoreemmista 2020-> autoista.

Kyseessähän on Getragin valmistama 7DCT300 jota käyttää melko monet Eurooppalaiset valmistajat. Tuotantomäärät varmaan ihan muikeat enkä mistään ole lukenut sen olevan aivan paska. Vuodesta 2015 asti noita kuitenkin ollut ajossa. Mielestäni tuo on märillä kytkimillä jos en ihan pieleen ole ymmärtänyt. Vai olenko?

https://www.greencarcongress.com/2015/0 ... etrag.html
Tuossa linkissä:

"The oil in the 7DCT300 is fill-for-life, which results in considerable advantages in terms of maintenance and running costs."

On siinä jotkut ikiöljyt :? ...

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 23 Loka 2022 10:11
Kirjoittaja focst
HenryFord kirjoitti: 23 Loka 2022 07:51
xflex kirjoitti: 22 Loka 2022 20:01 Onkos tuo varma tieto, että Focuksen/Fiestan/Puman automaatti olisi kuivilla kytkimillä? Itselläni uunituore Fiesta ja toimii loota ihan mallikkaasti. Ja nyt puhutaan näistä tuoreemmista 2020-> autoista.

Kyseessähän on Getragin valmistama 7DCT300 jota käyttää melko monet Eurooppalaiset valmistajat. Tuotantomäärät varmaan ihan muikeat enkä mistään ole lukenut sen olevan aivan paska. Vuodesta 2015 asti noita kuitenkin ollut ajossa. Mielestäni tuo on märillä kytkimillä jos en ihan pieleen ole ymmärtänyt. Vai olenko?

https://www.greencarcongress.com/2015/0 ... etrag.html
Tuossa linkissä:

"The oil in the 7DCT300 is fill-for-life, which results in considerable advantages in terms of maintenance and running costs."

On siinä jotkut ikiöljyt :? ...
Tuon mukaan on kuivalla kytkimellä. Kun kytkimestä ei irtoa öljyyn epäpuhtauksia niin ei öljyn vaihto pakkoa. Varmasti kuitenkin suositeltavaa.

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 23 Loka 2022 11:26
Kirjoittaja EeroH
focst kirjoitti: 23 Loka 2022 10:11
HenryFord kirjoitti: 23 Loka 2022 07:51

Tuossa linkissä:

"The oil in the 7DCT300 is fill-for-life, which results in considerable advantages in terms of maintenance and running costs."

On siinä jotkut ikiöljyt :? ...
Tuon mukaan on kuivalla kytkimellä. Kun kytkimestä ei irtoa öljyyn epäpuhtauksia niin ei öljyn vaihto pakkoa. Varmasti kuitenkin suositeltavaa.
The 7DCT300 features a wet dual clutch :roll:

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 23 Loka 2022 11:51
Kirjoittaja focst
EeroH kirjoitti: 23 Loka 2022 11:26
focst kirjoitti: 23 Loka 2022 10:11

Tuon mukaan on kuivalla kytkimellä. Kun kytkimestä ei irtoa öljyyn epäpuhtauksia niin ei öljyn vaihto pakkoa. Varmasti kuitenkin suositeltavaa.
The 7DCT300 features a wet dual clutch :roll:
Jaa ilmeisesti ei odoteta pitkää elinikää laatikolle.. :shock:

Re: Focus 2022 /Facelift

Lähetetty: 23 Loka 2022 12:20
Kirjoittaja Dandalon
Kohta ensimmäiset 10k mittarissa, ainoa ongelma tähän asti ollut että sync näyttö pimeni kokonaan. Ei muuten mutta siinä on kaikki tuulettimien, lämpötilojen ja penkin / ratin lämmitys säädöt ni vähä vitutti. Heräs eloon sen jälkeen kun käynnistin uudestaan auton.