Focus 2022 /Facelift

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Don MC
Viestit: 250
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

_JPA kirjoitti: 23 Helmi 2023 14:09 Norjassa ja Suomessa perutaan Toyotan sähköauton kauppoja, koska testeissä talviominaisuudet ovat osoittautuneet heikoiksi.
Se littyy käsittääkseni luvattuun/toteutuneeseen toimintamatkaan. Akun teho luonnollisesti hiipuu kylmässä ja toimintamatka lyhenee. Auto kuitenkin toimii kylmässä, vaikkakin luvattua lyhyemmän matkan. Se on selvä virhe että ovat luvanneet liikoja.

Mutta tässä Ford mHEV:n tapauksessa voitais rinnastaa sellaiseen tilanteeseen, että se Tojotan sähkökottero ei kulkisi OLLENKAAN kylmässä. Sellaiseen en oikein usko. Sellaista vikaa näissä ei kyllä saa olla. Se on jo kaupan purun peruste.

Edit: Lisätty lainaus ed. sivulta.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
Don MC
Viestit: 250
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Nyt kun näitä mHEV-vammaisia Focuksia alkaa putkahtelemaan eri suunnista, niin kysäisen tähän väliin: Onko foorumilla ketään kenen mHEV toimii? Eli avustaa sähköisesti kaikissa tilanteissa? Vuosimalli myös, kiitos.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
EkaFord97
Viestit: 58
Liittynyt: 27 Helmi 2021 22:52

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja EkaFord97 »

Don MC kirjoitti: 23 Helmi 2023 14:36 Nyt kun näitä mHEV-vammaisia Focuksia alkaa putkahtelemaan eri suunnista, niin kysäisen tähän väliin: Onko foorumilla ketään kenen mHEV toimii? Eli avustaa sähköisesti kaikissa tilanteissa? Vuosimalli myös, kiitos.
Vähän offtopikkia laitan mutta miten näissä Fordeissa tuon MHEV:in sähköavustuksen huomaa? Itselläni Volvo V60 MHEV:inä ja siinä ei sitten huomaa mistään. Mittaristossa on akun kuva joka on 24/7 puolivälissä. Silloin kun jarruttaa niin se "lataa" sitä, eli ottaa energiaa talteen, thats it. Start stop on kyllä aika herkkä ja aika smooth mielestäni.
Don MC
Viestit: 250
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

EkaFord97 kirjoitti: 23 Helmi 2023 17:12
Don MC kirjoitti: 23 Helmi 2023 14:36 Nyt kun näitä mHEV-vammaisia Focuksia alkaa putkahtelemaan eri suunnista, niin kysäisen tähän väliin: Onko foorumilla ketään kenen mHEV toimii? Eli avustaa sähköisesti kaikissa tilanteissa? Vuosimalli myös, kiitos.
Vähän offtopikkia laitan mutta miten näissä Fordeissa tuon MHEV:in sähköavustuksen huomaa? Itselläni Volvo V60 MHEV:inä ja siinä ei sitten huomaa mistään. Mittaristossa on akun kuva joka on 24/7 puolivälissä. Silloin kun jarruttaa niin se "lataa" sitä, eli ottaa energiaa talteen, thats it. Start stop on kyllä aika herkkä ja aika smooth mielestäni.
Tein tästä oman topicin:
viewtopic.php?t=61467

En mä ainakaan huomaa mistään muusta kuin siitä kuvakkeesta. Mitään hirmukiihdytystä se ei siis aiheuta, vaikka paperilla 50Nm pitäisi kyllä huomata edes pienenä nykäisynä.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
Don MC
Viestit: 250
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Ne karvaiset sisälokarit ovat kyllä vihoviimeinen keksintö. Miten joku insinööri saa edes päähänsä jotain sellaista?
Toisaalta, kun ajattelee mitä täkäläisetkin liikenneinsinöörit saavat aikaan liikennevaloja suunnitellessaan, niin... :roll:
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja focst »

Don MC kirjoitti: 28 Maalis 2023 18:43 Ne karvaiset sisälokarit ovat kyllä vihoviimeinen keksintö. Miten joku insinööri saa edes päähänsä jotain sellaista?
Toisaalta, kun ajattelee mitä täkäläisetkin liikenneinsinöörit saavat aikaan liikennevaloja suunnitellessaan, niin... :roll:
Ei niitä tänne pohjoiseen ole suunniteltu. Niillä on saatu kivien ropina pois pyöräkoteloista. On kyllä työläät pitää puhtaana varsinkin 18"renkaiden kanssa.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Don MC
Viestit: 250
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Autovalmistajathan testaavat autojaan talviolosuhteissa. Taisi Fordilta tällä kertaa jäädä väliin.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja focst »

Don MC kirjoitti: 28 Maalis 2023 19:02 Autovalmistajathan testaavat autojaan talviolosuhteissa. Taisi Fordilta tällä kertaa jäädä väliin.
On jäänyt testaamatta moni muukin asia talvitesteissä. Latausjärjestelmä ei toimi vieläkään oikein no vasta 5 vuotta sitä yritetty korjata. Faceliftissä ei toimi sähkö avustus talvella ois edes tämän tehneet valmiiksi.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
tanevala
Viestit: 32
Liittynyt: 08 Tammi 2022 08:49

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja tanevala »

En tiedä onko muilla adaptiivisen valojen omistajilla samaa ongelmaa. Pikselöinti toimii jonkin aikaa. Jonkin ajan päästä se pikselöi vaan pelkääjän puolelta ja kuskin puolella on lyhyet koko ajan päällä. Auton sammutus yleensä nollaa tilanteen. Ja sama alkaa taas hetken päästä. Ja takasumarin kun kytkee päälle, niin automaattiset pitkät ei toimi. Täytyy käsin vaihdella. Huolto nostaa vaan kätensä pystyyn. Kuulema softa-vika jolle eivät voi mitään.
Onkohan muilla samaa ongelmaa?. Mihin tästä voisi reklamoida. Myyjä ei vastaa edes viesteihin.
Ishvan
Viestit: 520
Liittynyt: 22 Helmi 2014 09:17

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Ishvan »

Don MC kirjoitti: 28 Maalis 2023 19:02 Autovalmistajathan testaavat autojaan talviolosuhteissa. Taisi Fordilta tällä kertaa jäädä väliin.
Onkohan mulla sit ainoa Focus jossa ”hybridijärjestelmä” toimii kelistä ja ajomoodista välittämättä.
Focus 1.0 155A7 ST-Line Vignale

-20 Mondeo Hybrid Vignale
-20 Focus Vignale 182A8
-18 MB A200
-17 S60D4AWD
-14 V60D4A
-13 V60D5
-11 V60D5A
-10 Civic Type-R CW
-08 Accord 2.4 Type-S
-05 Avensis 2.0 Wagon Technical
-05 Corolla 1.8 T-Sport
jne
Don MC
Viestit: 250
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Ishvan kirjoitti: 26 Huhti 2023 10:49
Don MC kirjoitti: 28 Maalis 2023 19:02 Autovalmistajathan testaavat autojaan talviolosuhteissa. Taisi Fordilta tällä kertaa jäädä väliin.
Onkohan mulla sit ainoa Focus jossa ”hybridijärjestelmä” toimii kelistä ja ajomoodista välittämättä.
Hyvin mahdollista.

Mulla on nyt kevätkeleillä mHEV toiminut oikein mallikkaasti ja kulutus näyttää tällä hetkellä 6,2 litraa ja se on menossa alaspäin. Saattaa 6 litran raja jopa rikkoutua tänä kesänä. Huomautan, että kaikki on taajama-ajoa. En ole vielä kertaakaan käynyt tällä autolla missään pidemmällä.

Edellinen Fiicus (2017 1.0 autom.) näytti 8,5 litraa (mukana myös jonkin verran maantie-ajoa), joten alaspäin ollaan tultu ja reilusti. Suurin syyllinen tuossa taisi olla momentinmuunninlaatikko.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja fordever »

tanevala kirjoitti: 26 Huhti 2023 07:38 En tiedä onko muilla adaptiivisen valojen omistajilla samaa ongelmaa. Pikselöinti toimii jonkin aikaa. Jonkin ajan päästä se pikselöi vaan pelkääjän puolelta ja kuskin puolella on lyhyet koko ajan päällä. Auton sammutus yleensä nollaa tilanteen. Ja sama alkaa taas hetken päästä. Ja takasumarin kun kytkee päälle, niin automaattiset pitkät ei toimi. Täytyy käsin vaihdella. Huolto nostaa vaan kätensä pystyyn. Kuulema softa-vika jolle eivät voi mitään.
Onkohan muilla samaa ongelmaa?. Mihin tästä voisi reklamoida. Myyjä ei vastaa edes viesteihin.
Ainakin Saksan foorumeilla kirjoitetaan tapauksista, joissa matriisiledivalot kääntyvät näyttämään alas max. 10 metriä kantamaa. Lieneekö tämä vika sama vai samoista softaongelmista johtuva hieman erilainen ilmenemismuoto. Ford oli kuulemma luvannut korjauksen ensimmäisellä kvartaalilla, mutta ei ole tainnut vielä tulla ulos softapajasta. Kyllä huollonkin on silloin pakko nostaa kätensä pystyyn. Tai no voisivat tarkistaa ainakin valaisimen liittimet softakorjausta odotellessa, kun on tuollainen toispuoleinen ongelma?
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja EeroH »

tanevala kirjoitti: 26 Huhti 2023 07:38 En tiedä onko muilla adaptiivisen valojen omistajilla samaa ongelmaa. Pikselöinti toimii jonkin aikaa. Jonkin ajan päästä se pikselöi vaan pelkääjän puolelta ja kuskin puolella on lyhyet koko ajan päällä. Auton sammutus yleensä nollaa tilanteen. Ja sama alkaa taas hetken päästä. Ja takasumarin kun kytkee päälle, niin automaattiset pitkät ei toimi. Täytyy käsin vaihdella. Huolto nostaa vaan kätensä pystyyn. Kuulema softa-vika jolle eivät voi mitään.
Onkohan muilla samaa ongelmaa?. Mihin tästä voisi reklamoida. Myyjä ei vastaa edes viesteihin.
Takasumarit ei toimi pitkien kanssa, joku saksalainen juttu. Samaa ollut iät ajat. -83 Bemarissa ei saanut palamaan samaan aikaan ja Astran matrix ledit ei toilineet jos takasumari päällä.
Don MC
Viestit: 250
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Syttyi akkuvalo ja tuli ilmoitus "Charging system fault - service now!". Auto muuttui samalla todella laiskaksi. Ennen kuin ehdin körötellä huoltoon, kokeilin pistää 12V akun hetkeksi lataukseen ja sillä sain tuon ilmoituksen pois. Ajoin joka tapauksessa huoltoon, jossa ei tehty paljoa muuta kuin nollattiin vikamuisti ja päivitettiin BCM:n softa.

Itse mittasin kotona 12V akun, joka näytti lepojännitettä 12,2V. Pistin sen laturiin (3,6A Ctek) ja jo puolentoista tunnin päästä se väitti akun olevan täynnä. Irroitin laturin ja nollasin vielä BMS:n.

Toivottavasti vika pysyy ainakin hetken taas poissa. Mutta olen epäillyt tuon 12V akun kuntoa jo luovutuksesta asti, kun mHEV ei tahdo toimia kylmällä.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
dr500
Viestit: 152
Liittynyt: 09 Kesä 2016 19:21

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja dr500 »

Ihmetellä täytyy näitä sähköpuolen ongelmia. Ei edes pientä lyijyakkua saada enää luotettavasti ladattua kun asiasta on tehty energiansäästön nimissä jonkinlaista pseudotiedettä. Mitähän siitä Explorer sähköautosta tulee kun siinä on pohjalla VW-konsernin juosten kustu MEB-platformi ja päälle liimataan Fordin omat muutokset.
Don MC
Viestit: 250
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Tää on ollut uudesta asti tällainen, joten luultavasti lyijyakku on susi.
Ajon aikainen latausjännite on jatkuvasti 15,1V paikkeilla ja laskee siitä vain aniharvoin. Silti akun lepojännite on matala 12,1-12,2V.

3,6A Ctek-laturilla kestää vain n. puolitoista tuntia ennenkuin merkkivalo sanoo että akku olisi täynnä. Sitten kun irroittaa laturin, niin lepojännite laskee taas viimeistään seuraavaan aamuun mennessä tuohon 12,1-12,2V.

BMS-moduuli on versiota: C95YW SW:5.6 JX6T-10C679-CC.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
tanevala
Viestit: 32
Liittynyt: 08 Tammi 2022 08:49

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja tanevala »

Tuleeko muille viestejä appiin, että etätoiminnot on kytketty pois akun virran säästämiseksi. Mulla tulee aika ajoin. Vaikka auto olisi tunti sitten ajettu talliin. Huollon mielestä vika on Ford-passissa.
S-P-H
Viestit: 613
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Don MC kirjoitti: 06 Touko 2023 17:00 Syttyi akkuvalo ja tuli ilmoitus "Charging system fault - service now!". Auto muuttui samalla todella laiskaksi. Ennen kuin ehdin körötellä huoltoon, kokeilin pistää 12V akun hetkeksi lataukseen ja sillä sain tuon ilmoituksen pois. Ajoin joka tapauksessa huoltoon, jossa ei tehty paljoa muuta kuin nollattiin vikamuisti ja päivitettiin BCM:n softa.

Itse mittasin kotona 12V akun, joka näytti lepojännitettä 12,2V. Pistin sen laturiin (3,6A Ctek) ja jo puolentoista tunnin päästä se väitti akun olevan täynnä. Irroitin laturin ja nollasin vielä BMS:n.

Toivottavasti vika pysyy ainakin hetken taas poissa. Mutta olen epäillyt tuon 12V akun kuntoa jo luovutuksesta asti, kun mHEV ei tahdo toimia kylmällä.
Kerran katsoin mielenkiintoisen tubevideon liittyen näemmä tähän sulla Don MC esiintyneeseen ongelmaan. Vaikka diagnosoivat Fiestaa, niin sama kone ja sama ilmoitus. Tosi mielenkiintoisia pätkiä.

Kurkkaas:

https://www.youtube.com/watch?v=kUJuffZ3-TI

ja part 2

https://www.youtube.com/watch?v=WLjticWtzv4
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Don MC
Viestit: 250
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Katos perhana. Siinä on kuin onkin myös tavallinen 12V starttimoottori kylmäkäynnistyksiä varten. Mä ihmettelinkin, että milläs se oikein starttaa jos 48V akku tyhjenee.

Mä kattelen mitä ne löytävät kun parin viikon sisällä vaihtavat sen telematiikkamodeemin, joka on alusta saakka ollut sökönä. Sekin voi aiheuttaa ties mitä kivoja sähkövikoja. Toivottavasti se auttaa näihin pulmiin.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
Dandalon
Viestit: 219
Liittynyt: 02 Loka 2017 18:52

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Dandalon »

Miten voi tässäkin autossa takajarrulevyt mennä urille alle 20tkm?

Fordille joku ominaisuus tämä. Alkaa vituttaa ihan urakalla.
Papana
Viestit: 6
Liittynyt: 29 Tammi 2019 05:34

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Papana »

Moikka,

Mikä mahtaa tarkoittaa nopeuden alle ilmestyvä harmaa kenossa oleva auto ja prosenttimerkki alla.

Tässä uudessa focuksessa tuntuu räpsyvän vähän väliä ruudulla. Pumassa näkyi todella harvoin.

Auton ohjekirjassa ei mainintaa kyseisestä symbolista, eikä netissäkään ole mainintaa, tai en ainakaan osaa etsiä oikealla hakusanalla
Don MC
Viestit: 250
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Mikä Focus kyseessä?
Äkkiseltään tulee mieleen joku kaltevuusjuttu tms. Onko jyrkkiä mäkiä?
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
Don MC
Viestit: 250
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Oma Fiicus meni huoltoon, jossa vaihdettiin ABS-yksikkö ja TCU-yksikkö. ABS-yksikkö valitteli jotain vikakoodeja ja TCU teki sen, että joka käynnistyksessä tuli hätäpuhelujärjestelmän vikailmoitus.

Saivat kuulemma nuo yksiköt kyllä vaihdettua, mutta kun ne piti ohjelmoida käyttöön, niin se ei sitten enää toiminutkaan. Edes yhteys tehtaaseen ei auttanut.

Jäi sinne siis nyt ainakin vielä yhdeksi päiväksi.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
Papana
Viestit: 6
Liittynyt: 29 Tammi 2019 05:34

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Papana »

Don MC kirjoitti: 25 Touko 2023 12:39 Mikä Focus kyseessä?
Äkkiseltään tulee mieleen joku kaltevuusjuttu tms. Onko jyrkkiä mäkiä?
Siis tämä uusin facelift focus. Vm. 23. Juuri eilen otettu ajoon. Syttyy välillä kyllä mökisillä tieosuuksilla, mutta räpsyy välillä myös tasaisella. Lähinnä että pitääkö olla huolissaan. Toki voihan sitä käydä huollosta tiedustelemassa
Don MC
Viestit: 250
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Juu siis, mutta siis Titanium, Active…? Ja millä moottorilla ja laatikolla ja silleen?
Viimeksi muokannut Don MC, 25 Touko 2023 21:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
Vastaa Viestiin