Focus 2022 /Facelift

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Vihdoin olisi tiedossa luovutuspäivä. 10. tammikuuta. Ja jopa tänä vuonna, kaiken lisäksi.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
Ishvan
Viestit: 520
Liittynyt: 22 Helmi 2014 09:17

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Ishvan »

Don MC kirjoitti: 03 Tammi 2023 17:15 Vihdoin olisi tiedossa luovutuspäivä. 10. tammikuuta. Ja jopa tänä vuonna, kaiken lisäksi.
Katsoppas. Nyt niitä taitaa alkaa tippumaan. Itsellä olisi tammi-/helmikuun vaihteen tienoilla luovutus.
Focus 1.0 155A7 ST-Line Vignale

-20 Mondeo Hybrid Vignale
-20 Focus Vignale 182A8
-18 MB A200
-17 S60D4AWD
-14 V60D4A
-13 V60D5
-11 V60D5A
-10 Civic Type-R CW
-08 Accord 2.4 Type-S
-05 Avensis 2.0 Wagon Technical
-05 Corolla 1.8 T-Sport
jne
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Mistäs tästä kyketään pois ne automaattisesti päälle tulevat ratinlämmitys ja penkinlämmitys?
EDIT: Nvm. Se taitaa vain muistaa viimeksi käytetyt asetukset. Olis hyvä jos ne nollautuisivat joka käynnistyksellä.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Ishvan kirjoitti: 04 Tammi 2023 06:21
Don MC kirjoitti: 03 Tammi 2023 17:15 Vihdoin olisi tiedossa luovutuspäivä. 10. tammikuuta. Ja jopa tänä vuonna, kaiken lisäksi.
Katsoppas. Nyt niitä taitaa alkaa tippumaan. Itsellä olisi tammi-/helmikuun vaihteen tienoilla luovutus.
Juu. Myyjä kertoi mulle että tästä lähin niiden pitäisi alkaa tulemaan vähän vikkelämmin.

Vähän kuiriositeettina, Ford-sovellus tunnistaa autoni 2023-malliseksi, joten sen takia ehkä panttasivat sitä siellä Saksan satamassa. Eivät ehkä halunneet toimittaa ennen vuodenvaihdetta? Sehän kuitenkin on valmistettu lokakuun loppupuolella, joten vähän ”keinotekoiselta” tuntuu tuo viivyttely.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Kellään muulla täällä jo se mHEV-versio ajossa? Suht lujaa saa kaasua polkea ennen kuin alkaa sähkömoottori avustamaan. Näillä keleillä loppuu käytännössä pito ennen kuin hybridiavustus kytkeytyy päälle (ainakin mittariston mukaan). Muilla samoja kokemuksia?
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
Dandalon
Viestit: 219
Liittynyt: 02 Loka 2017 18:52

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Dandalon »

Don MC kirjoitti: 11 Tammi 2023 00:59 Kellään muulla täällä jo se mHEV-versio ajossa? Suht lujaa saa kaasua polkea ennen kuin alkaa sähkömoottori avustamaan. Näillä keleillä loppuu käytännössä pito ennen kuin hybridiavustus kytkeytyy päälle (ainakin mittariston mukaan). Muilla samoja kokemuksia?
8kk ja 15k km ajettu jo, mitä tarkoitat kuinka kovaa? Kiihdytyksissä tuo on aina tullu avustamaan, kyllä sen polkimen saa aika pohjaan laittaa jos haluaa täyden palkin.
Kai se riippuu myös kuinka paljon se on päässyt latailemaan sitä, jarrutuksissa / moottorijarrutuksissa.

On muuten harvinaisen paska idea nämä ”karvaset” lokasuoja kotelot, keräävät kaiken lumen ja paskan koko rengas kotelon alueelle…
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Ei auta aina kiihdytyksissä. Saa painaa tallan aika syvälle ennen kuin alkaa se avustuspalkki näkymään. Niin syvälle, että alkaa jo vetopito loppumaan lumella. Luulisi että se auttaisi aina rauhallisessakin liikkeellelähdössä edes hieman, mutta ei.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
Dandalon
Viestit: 219
Liittynyt: 02 Loka 2017 18:52

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Dandalon »

Don MC kirjoitti: 11 Tammi 2023 08:24 Ei auta aina kiihdytyksissä. Saa painaa tallan aika syvälle ennen kuin alkaa se avustuspalkki näkymään. Niin syvälle, että alkaa jo vetopito loppumaan lumella. Luulisi että se auttaisi aina rauhallisessakin liikkeellelähdössä edes hieman, mutta ei.
Outoa, tuleeko sulla sille paljon lataus tilaisuuksia?
Tosin sen huomasin nyt talvella että jostain syystä sitä käyttö palkkia näkee harvemmin kuin kesällä näki.
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Lataa aina joka kerta kun kaasupolkimesta päästää, ja vähän voimakkaammin jos hipaiseekin jarrua. Pitää sekin uusi ajotyyli opetella.
Sitäkin ajattelin, että jos se "lukee" tien pitoa ja avustaa liukkaalla kelillä vähemmän. Tiedä häntä. Tien pinta on ollut luminen, muttei kuitenkaan erityisen liukas. Saa painaa jonkin verran ennen kuin pito irtoaa ja se avustus on tullut mukaan vasta siinä pidon rajamailla. Tänään näyttäisi olevan reilusti plussakeliä, joten ehkä se toimisi paremmin nyt.

Eihän tässä ole kuin joku 70 km ajoa tällä uudella autolla vasta. Eiköhän se siitä sutvaannu.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Tästä kirjoitin Fiestapuolelle. Mulla on ollu nyt viime ajat sama juttu. Tulee vasta kun pohjaan painaa ja sit ei ole pitoa. Kone pitää olla kunnolla lämmin ja ulkolämpötila vaikuttaa siihen minkälaisissa tilanteissa sähköapua tulee.

Kesällä sitä tulee ihan vaikka tasakaasulla ylämäessä tai vaikka vakkari päällä.

Pyysin Fordilta tarkempaa kriteeristöä milloin sähköapu on käytössä. Ohjekirjassa ei lue yhtään mitään.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Dandalon
Viestit: 219
Liittynyt: 02 Loka 2017 18:52

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Dandalon »

Testasin eilen töistä lähtiessä moottoritien kiihdytyskaistalla, niin varmaan 1:3 osa oli painettuna poljin kun palkki ilmestyi. Eli ennen puolta väliä jo.

Mutta varmaan paljon siitä kiinni kuinka paljon akkua on ladattu, ennen kiihdytystä.
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Nyt kun on plussakeliä, niin ajelin koneen kunnolla lämpimäks ja kaikki teho, sähköavut monipuolisuudessaan sekä kunnollinen energian takaisinkeräys alko taas toimii.

Myös huollossa olivat testanneet mheviä pakkasella ja todentanut et oli sama juttu esittelyautoissa. Eli samat huomiot kun nyt mainittu.

Netistä löyty brittifoorumilta myös samaa kun siellä oli ollu pakkasjakso. Epäilivät osasyyksi myös sitä, että li-ion akun täytyy saavuttaa käyttölämpötila, jotta se voi antaa ulos ja vastaanottaa.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
428HO
Viestit: 13
Liittynyt: 30 Elo 2022 15:06

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja 428HO »

Tonni vasta takana (3kk) ja samoja huomioita, kuin muillakin. Eli se, että saa tehoja ulos, edes kevyesti niin vaihtelee, mutta varsinkin 10 minuutin lämminkäytöllä ja liikenteeseen niin saa ihmetellä, että ompa nihkee kulkemaan. Täysin lämpösenä liikkuu "ripeästi" vähän poljinta koskiessa. Ei kehtaa näillä kilsoilla vielä survoa lappu lattiassa kokoaikaa.
-Jarrut. No nehän onkin sitten ihme himmelit. Aivan yliherkät jos akkuun mahtuu virtaa. Joskus taas saa iha reilusti painaa ennenkuin mitään tapahtuu.
-Valot. Tässä normi ledit ja mielellään käyttäisi sitä automatiikkaa, mutta mitä huonompi keli, eli uusi asfaltti ja syksyn/talven pimeät niin sitä huonommin toimii. Tutulla tiellä voi odotella, että vaihtaako vai eikö ne pitkät... Hyvällä kelillä toimivat oikein hyvin.
-Kaista avustin. Joo, on siinä ramppi ja jos olen sinne menossa niin laittaisin kyllä vilkun päällä. Aina saa vääntää vastaan :) Ilman ramppeja toimii hyvin.
-Adaptiivinen vakionopeudensäädin. 10+ ainakin paras millä itse ajanu. Helppo säätää etäisyys ratista ja päästää pelottavan lähelle tarvittaessa.
-Kaksoiskytkentä vaihteisto. 8+ ja paras millä itse ajanut. Tosin kokemukset vag konsernin vehkeistä niin en osaa sanoa, että painaako arvosana mitään :). ST malli, niin vaihteitahan voi ratistakin vaihdella, mut ei mun korva kuule milloin ne pitäisi vaihtaa ja mittaristo sijoitettu liian alas ja ikänäkökin vaivaa, joten turha ominaisuus ei nää mikä nopeus siellä moottorissa on... Niin ja joskus kiekkamittarin keskellä on isolla vaihde, mut yleensä ei, pelkkä D. Joku softa bugi?
-Kulutus... aika heikko jos käy kerran viikossa ruokakaupassa 5 km päässä. Maantiellä helppo 5.4L/100km. Sähkömoottori saisi avustaa enemmän hissukseen ajossa eikä vasta kunnolla kiihdyttäessä. ECO ajotilaa en ole kokeillut. Auttaisiko se?
-Renkaat. Maksoin suosiolla continentaleista vähän enemmän. Goodyearit ovat, kuten moni kuvaillu, hemmetin vetelät. Nyt on vaan kelit ollu etelässä sellaisia, et kitkoilla pärjää, mutta ei ne mitään pidä vetisellä jäällä. Pakkaslumella hyvä pito ja hiljasemmat, kuin kesärenkaat.
-Peruutuskamera ja minä emme ole yhteensopivia... peileistä näkee paremmin minne peruuttelee. Ja se on aina ajon jälkeen paskanen niin ei sillä kameralla kehtais ottaa, kuin profiilikuvia.
-Sync 4 / mittaristo. Sanoisin, että fordin olisi hyvä kuunnella asiakas palautteita. Kyllä sillä pärjää, mutta jotain pirun pienellä. Ratti-, tuulilasi- ja takalasin lämmitin niin en minä ainakaan tahdo nähdä eroa siitä väri täpästä, että onko en päällä vai ei. Penkinlämmittimetkin voisi muistaa mihin ne on säädetty, eikä aina uudestaan laittaa ykkös teholle, kun perse palaa.

En tiedä onko pitkälti turhaa valittamista vai turhautuneisuutta. Kaikkiaan ihan mukava auto, mutta on viilattavaa ja harmi, että taas yksi farkku lähtee markkinoilta. Tämä siis 155hp/A7, farkku st-line. Edellinen auto oli mk4 farkku golf, 4motion 96kw/300Nm. Golffin sai myytyä viikossa ja focusta sai odotella vuoden :) Kyllä golffi oli sentään talviauto vaikkakin perkeleen kylmä :)
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Voiko tää sähköavustus todella olla näin paska? Siis kyllähän sen pitää avustaa liikkellelähdöissä vaikka moottori olisi kylmä. Nimenomaan tuolloinhan se bensankulutus on tapissaan. Ladata se kyllä osaa. Se vihreä palkki syttyy AINA kun kaasupolkimesta päästää. Mä en oikeastaan muuta teekään kuin kattelen vihreää palkkia. Mutta sinistä avustuspalkkia olen nähnyt vain aniharvoin.
Ja ei se moottori lämpimänäkään näyttäisi toimivan oikein. Ainakaan mulla. Saattaa sininen palkki syttyä sekunniksi ja sitten vain hävitä. On todellinen harvinaisuus tuo sininen palkki. Eikä se edes sinisen palkin syttyessä perstuntumalla tee oikein mitään. Ei tunnu yhtään mitään kiihdytysapua.
Polttomoottori (125hp) vetää kuitenkin ilman avustustakin ihan kivasti. Tuntee jopa eroa edelliseen 125hp Focukseen. Mutta se johtunee erilaisista automaattilaatikoista.

Ja plussakeleissä täällä ollaan koko ajan ajettu.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
Ishvan
Viestit: 520
Liittynyt: 22 Helmi 2014 09:17

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Ishvan »

Jännä. Mitähän apua tuon olemattoman sähköavun oletetaan tuovan. ~10kW sähkömopo ei paljoa kuulu tuntua jos ollenkaan varsinkin kun siitä saadaan luultavasti vain osa tehoista ulos kylmillä ilmoilla akun varauksesta riippuen. Ottaen huomioon, että osa ”kerätystä” hukkaenergiasta käytetään vielä sähköisten apulaitteiden toimintaan. Lisäksi moottori voidaan vaikkapa rullauksissa sammuttaa aikaisemmin ja hyödyntää ylimääräistä akkukapasiteettia siinä. Eipä se muillakaan merkeillä missään polkimen takana ”tehoina” tunnu. Eikä voi näillä kW-määrillä tuntuakaan.

Jos tuolla kulutusta sadaan joku hassu desilitra leikattua niin hyvä se. Enemmän markkinointikikka ja nykymaailmassa ”vaadittu” ominaisuus. Kannattaa muistaa että ei se Focus mikään oikea hybridi ole, joten turha siltä on odottaa oikeastaan yhtään mitään.

Mondeossa on 88kw sähkömoottori ja siitä sadaan bensamoottorin kaverina yhteistehona ulos yhteensä 138kW. Saatava sähköapu bensamoottorin (103kW) rinnalla on luokkaa 35kW.
Focus 1.0 155A7 ST-Line Vignale

-20 Mondeo Hybrid Vignale
-20 Focus Vignale 182A8
-18 MB A200
-17 S60D4AWD
-14 V60D4A
-13 V60D5
-11 V60D5A
-10 Civic Type-R CW
-08 Accord 2.4 Type-S
-05 Avensis 2.0 Wagon Technical
-05 Corolla 1.8 T-Sport
jne
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

No kesäaikaan se pieni sininen logo (huom itellä ei digimittaristo) ja yksi > merkki sen päällä oli esimerkiks isolla vaihteella ylämäessä yhtä mittaa vaikka 15sec. Siinä tilanteessa ei tietysti tunne mitään. Se tukee moottoria. Sitten taas sport modessa on eri tapa antaa sitä. Kaasu nopeasti pohjaan niin tulee logo ja >>> ja antaa kaiken heti. Fordin merkkihuollon mukaan avustustasoja on kolme. On myös merkki, jos se ei pysty antaa ulos energiaa.

Siinä hybrid-näkymässä se sininen palkki näyttää liikkuvan portaattomasti (kun toimii).

Vaikka se tehofiilis ei olekaan mikään nitron suihkutus, niin on se kuitenkin 40-50nm parhaassa tilanteessa (Fordin esitteiden mukaan). Tässäkin 1.0:ssa on edelleen vain noin 190nm vääntöä ilman sitä sähköapua, jonka kanssa se vääntö ilmoitetaan "240nm". Monet autoarvostelut ilmoittaa väännön 190nm. Jopa Fordin omissa myyntiaineistoissa oli sekä että. Dynokuvassa oli 240nm.

Olen tarkistanut Fordilta, että sen sijaan se 155 heppaa tulee ilman sähköapua.

Talvella oma kone vaatii erittäin pitkän ja perusteellisen lämpiämisen, että ecu antaa kaiken tehon. Siis ihan itse polttomoottori. Nyt plussakeleilläkin pitkän tovin. Sitten ainakin Fiestan massa alle 1200kg liikkuu melko ripeästi. Konehan vetää manuaalilla puhtaasti rajottimelle asti 6200rpm ja tulee ecun äkkinäinen rajuhko katkos.

Ehkä minustakin kevythybridin paras anti on tuo apulaitteiden avustus ja erilainen starttimoottori. Käynnistykset mukavia.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
EkaFord97
Viestit: 58
Liittynyt: 27 Helmi 2021 22:52

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja EkaFord97 »

Kiva lukea tätä ketjua nyt ja vertailla omaan B3 MHEV Volvoon :)
Dandalon
Viestit: 219
Liittynyt: 02 Loka 2017 18:52

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Dandalon »

Eilen testailin lisää, kylmänä lähin työpaikalta aamulla, avustus palkki tuli heti 40km/h eteenpäin kun poljinta paino varmaan sen 20%.
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Kyllä mulla tänään heti aamulla liikkeelle lähtiessä avustuspalkki tuli mukaan jo lähes nollanopeudesta ja ihan pienellä kaasulla. Mutta vain sen yhden lähtökiihdytyksen verran. Koko loppupäivänä ei sitten tullut enää kertaakaan. Paitsi jos painoi tahallaan kaasun lähes kokonaan pohjaan. Perstuntumassa ei mitään eroa sen välillä onko näytössä palkkia vai ei.
Ei tää nyt ainakaan taloudelliseen ajoon houkuttele.

Joko A: Näyttö bugittaa, tai sitten B: Sähköavustus on oikeasti rikki.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Piti tuon mHEVin diagosoimisessa tsekata sulakkeet tuolla moottoritilan sulakerasiassa. Tässä autossa pitää näköjään koko sulakerasia irroittaa jotta pääsee sulakkeisiin käsiksi. Kun tein sen, koko autosta katkesivat virrat. FordPass-sovelluskin taskussa herjasi että auto on nyt sammuttanut järjestelmiään.
Kun laitoin palikat takaisin, naksui autossa kaikenmaailman releitä sen merkiksi, että virrat olivat palautuneet.

Kun sitten tein pikku koeajolenkin, näyttäisi siltä että tuo mHEV toimisi paljon nätimmin! Koputetaan nyt isoa palaa puuta ja toivotaan parasta.

Ajotietokone ei kuitenkaan tässä operaatiossa nollautunut ja monitoiminäytössäkin oli kaikki niin kuin ennenkin.


EDIT: Auto on valmistunut lokakuun loppupuolella 2022 ja se tuli Suomeen vasta vuodenvaihteessa. Ilmeisesti oli siis pari kuukautta seissyt jossain odottelemassa. Siinä ajassa ehtii akulle käydä vaikka mitä. Alhainen jännite saattaa sekoittaa laitteita.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Vaikka tuo mHEV nyt toimii nätimmin tuon virrattomaksi käyttämisen jälkeen, niin ei se täydellinen ole vieläkään. Avustus tulee liikkeellelähdöissä mukaan vasta juuri ennen kuin taajaman nopeusrajoitus tulee vastaan, joten hyöty jää todella lyhytaikaiseksi. Olisi hyvä jos avustus olisi mukana heti lähtökiihdytyksen alkumetreiltä. Siellähän sitä nimenomaan tarvittaisiin.

Kokeilin ajella Sporttimoodilla siellähän se sähköavustus toimii niin kuin sen olettaisi aina toimivan. Tulee liikkellelähdöissä ajoissa mukaan ja avustaa niin kuin pitääkin.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
Dandalon
Viestit: 219
Liittynyt: 02 Loka 2017 18:52

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Dandalon »

428HO kirjoitti: 13 Tammi 2023 17:32 -Sync 4 / mittaristo. Sanoisin, että fordin olisi hyvä kuunnella asiakas palautteita. Kyllä sillä pärjää, mutta jotain pirun pienellä. Ratti-, tuulilasi- ja takalasin lämmitin niin en minä ainakaan tahdo nähdä eroa siitä väri täpästä, että onko en päällä vai ei. Penkinlämmittimetkin voisi muistaa mihin ne on säädetty, eikä aina uudestaan laittaa ykkös teholle, kun perse palaa.
Laita kirkkautta lisää siihen näyttöön, saat sitä säädettyä sieltä valokiekko kytkimen vierestä, se säätää mittariston kirkkautta myös. Helpotti ainaki itellä näkemään paremmi missä on valomerkki ja missä ei.
Ishvan
Viestit: 520
Liittynyt: 22 Helmi 2014 09:17

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Ishvan »

Jaahas….saapuu se sieltä. Vajaa 13kk se otti. Ens viikon perjantaina olisi luovutus.
Focus 1.0 155A7 ST-Line Vignale

-20 Mondeo Hybrid Vignale
-20 Focus Vignale 182A8
-18 MB A200
-17 S60D4AWD
-14 V60D4A
-13 V60D5
-11 V60D5A
-10 Civic Type-R CW
-08 Accord 2.4 Type-S
-05 Avensis 2.0 Wagon Technical
-05 Corolla 1.8 T-Sport
jne
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Dandalon kirjoitti: 16 Tammi 2023 18:37
428HO kirjoitti: 13 Tammi 2023 17:32 -Sync 4 / mittaristo. Sanoisin, että fordin olisi hyvä kuunnella asiakas palautteita. Kyllä sillä pärjää, mutta jotain pirun pienellä. Ratti-, tuulilasi- ja takalasin lämmitin niin en minä ainakaan tahdo nähdä eroa siitä väri täpästä, että onko en päällä vai ei. Penkinlämmittimetkin voisi muistaa mihin ne on säädetty, eikä aina uudestaan laittaa ykkös teholle, kun perse palaa.
Laita kirkkautta lisää siihen näyttöön, saat sitä säädettyä sieltä valokiekko kytkimen vierestä, se säätää mittariston kirkkautta myös. Helpotti ainaki itellä näkemään paremmi missä on valomerkki ja missä ei.
Ettäkö mittarivalaistuksen säätö vaikuttaisi keskinäytön kirkkauteen? Sillähän on oma säätö valikoissa.

EDIT: Piti käydä oikein autossa kokeilemassa ja kyllähän se mittarivalaistuksen säätö toden totta vaikuttaa myös keskinäyttöön. Mutta keskinäyttöön saa erikseen säädettyä hönkää omasta valikostaan (Settings/Display/Display brightness).

EDIT2: Mutta sehän ei toki poista sitä tosiasiaa, että nuo keskinäytön painikerivin merkkivalot tosiaan ovat turhan pieniä.
Ja eri valikot aukeavat turhan hitaasti. Esimerkiksi vaikka tuo istuinlämmityksen liukusäädinvalikko. Siinä ei saisi olla yhtään viivettä kun namiskuukkelia painaa. Katsetta ei pitäisi tarvita siirtää pois liikenteestä yhtään pidemmäksi aikaa kuin on oikeasti tarvis. Tuollaiset hitaasti aukeavat animaatiot eivät helpota ollenkaan.

EDIT3: Istuinlämmityksen valikko aukeaa sitäpaitsi niin hitaasti, että jos haluan painaa esmes 2 kertaa peräkkäin (säätää tehot 0 -> 3 -> 2), niin sormi osuu siihen aukeavaan valikkoon ja painaa jotain muuta. Lopputuloksena voi olla mitä vain välillä 0 - 3.
Viimeksi muokannut Don MC, 22 Tammi 2023 20:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
Dandalon
Viestit: 219
Liittynyt: 02 Loka 2017 18:52

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Dandalon »

Don MC kirjoitti: 18 Tammi 2023 22:58
Dandalon kirjoitti: 16 Tammi 2023 18:37

Laita kirkkautta lisää siihen näyttöön, saat sitä säädettyä sieltä valokiekko kytkimen vierestä, se säätää mittariston kirkkautta myös. Helpotti ainaki itellä näkemään paremmi missä on valomerkki ja missä ei.
Ettäkö mittarivalaistuksen säätö vaikuttaisi keskinäytön kirkkauteen? Sillähän on oma säätö valikoissa.

EDIT: Piti käydä oikein autossa kokeilemassa ja kyllähän se mittarivalaistuksen säätö toden totta vaikuttaa myös keskinäyttöön. Mutta keskinäyttöön saa erikseen säädettyä hönkää omasta valikostaan (Settings/Display/Display brightness).

EDIT2: Mutta sehän ei toki poista sitä tosiasiaa, että nuo keskinäytön painikerivin merkkivalot tosiaan ovat turhan pieniä.
Ja eri valikot aukeavat turhan hitaasti. Esimerkiksi vaikka tuo istuinlämmityksen liukusäädinvalikko. Siinä ei saisi olla yhtään viivettä kun namiskuukkelia painaa. Katsetta ei pitäisi tarvita siirtää pois liikenteestä yhtään pidemmäksi aikaa kuin on oikeasti tarvis. Tuollaiset hitaasti aukeavat animaatiot eivät helpota ollenkaan.
Joo en tykkää ite yhtään näistä kosketusnäyttö säädöistä,
Monet autovalmistajat ovat palaamassa takaisin fyysisiin nappeihin, ja muistaakseni jostain luin että ford on tekemässä näin myös. Onhan nuo vaarallisia tiellä ja muutenkin epäkäytännöllisiä.
Vastaa Viestiin