Focus 2022 /Facelift

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Dandalon
Viestit: 219
Liittynyt: 02 Loka 2017 18:52

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Dandalon »

saukat kirjoitti: 07 Loka 2022 06:04 Huvikseni kävin Fordin sivuilla rakentamassa uusia autoja. Järjestään on 5 tonnia noussu hinnat kaikissa malleissa. Se on aika paljon! Mahtaako muilla merkeillä olla samat liikkeet vai meinaako ford ajaa henkilöautotuotannon kokonaan alas?
Euron kurssi suhteessa dollariin heikentynyt niin paljon, tätä hinnan nousua näkyy kaikkialla, ja joka alalla. Jopa apple nosti appien hintoja sovelluskaupassa.
428HO
Viestit: 13
Liittynyt: 30 Elo 2022 15:06

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja 428HO »

Tänään sen uuden Focuksen lopulta saa. Aika tarkalleen vuosi meni tilauksesta.
tanevala
Viestit: 32
Liittynyt: 08 Tammi 2022 08:49

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja tanevala »

Mulla olis auto jo kuulema huolintayhtiöllä. Kait se sieltä parin viikon sisään tulee.
Airis75
Viestit: 2
Liittynyt: 16 Loka 2022 19:51

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Airis75 »

Oman uuden sain 6.10.22
Tilasin auton n.10 kk sitten
ST-line malli .Värinä valkoinen mustalla katolla.
:thumbup:
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja EeroH »

Kokemuksia kaksoiskytkin vaihteistosta?
Ishvan
Viestit: 520
Liittynyt: 22 Helmi 2014 09:17

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Ishvan »

Airis75 kirjoitti: 16 Loka 2022 19:55 Oman uuden sain 6.10.22
Tilasin auton n.10 kk sitten
ST-line malli .Värinä valkoinen mustalla katolla.
:thumbup:
Itse tilasin tammikuussa. Pitäisi olla jälleenmyyjällä marras-/joulukuun vaihteessa.
Focus 1.0 155A7 ST-Line Vignale

-20 Mondeo Hybrid Vignale
-20 Focus Vignale 182A8
-18 MB A200
-17 S60D4AWD
-14 V60D4A
-13 V60D5
-11 V60D5A
-10 Civic Type-R CW
-08 Accord 2.4 Type-S
-05 Avensis 2.0 Wagon Technical
-05 Corolla 1.8 T-Sport
jne
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

EeroH kirjoitti: 20 Loka 2022 09:02 Kokemuksia kaksoiskytkin vaihteistosta?
Kokemuksena vain lyhyt koeajo kaupan esittelyautolla. Verrattuna momentinmuunninlaatikkoon kaksoiskytkinlaatikossa on paljon huomaamattomammat vaihdot. Vaihdon huomaa oikeastaan vain kierroslukumittarista. Ja se hiton luistatus jää tottakai myös pois. On parannus entiseen. Odotan kyllä innolla oman uuden Focuksen saapumista (nyt taas siirretty eteenpäin joulukuun alkuun).
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
Airis75
Viestit: 2
Liittynyt: 16 Loka 2022 19:51

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Airis75 »

n.1000km tullut nyt ajettua ja vaihdelaatikko verrattuna entiseen 2020 malliin on paljon parempi, niin sanottu nykiminen jäänyt pois eli vaihtaa sujuvammin.
Tykkään todella paljon.
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja EeroH »

Ryömiikö kunnolla kun päästää jarrusta? Tuo A8 ei meinaa välillä mennä minnekkään ja suunnanvaihdot hitaita.
_JPA
Viestit: 277
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja _JPA »

Onhan se tavallaan saavutus, että perinteisestä automaattivaihteistosta on saatu nykivä ja tökkivä kaksoiskytkinvaihteistoon verrattuna.
Liekö onnistunut muilla automerkeillä?
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Ei mulla vaan ole momentinmuunninloota nykinyt tai tökkinyt. Vaihdot kuitenkin huomaa ja kuulee moottorin käyntiäänestä. Uudessa mallissa en huomaa samalla lailla. Eniten tässä vanhassa häiritsee kuitenkin se kuminauhamainen luistatus, joka ainakin oman järjen mukaan vie bensaa ihan tuhottomasti. Kylmänä tekee sitä vielä enemmän.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Poika on vihdoin syntynyt. Kauan odotettu Focus näki eilen päivänvalon Fordin tehtaalla.
467 cm ja 1376 kg.

Nyt vielä kun saatais se Suomeen asti...
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
Kime
Viestit: 39
Liittynyt: 12 Tammi 2019 20:55

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Kime »

_JPA kirjoitti: 21 Loka 2022 09:39 Onhan se tavallaan saavutus, että perinteisestä automaattivaihteistosta on saatu nykivä ja tökkivä kaksoiskytkinvaihteistoon verrattuna.
Liekö onnistunut muilla automerkeillä?
Samansuuntaisia ajatuksia. Perinteinen planeetta automaatti momentinmuuntimella pitäisi olla mukava ryömittävä, vaihdoiltaan sulava eikä turbiinin lukonkaan kytkeytymistä juuri pitäisi huomata.
No jotenkin :ford: insinöörit saaneet tuonkin ryssittyä A8:ssa, puhumattakaan siitä viiveestä R==>D==>R

Tarkemmin "uuden" kaksoiskytkin speksejä tuntematta, oletan sen olevan kuivilla kytkimillä jotka tietenkin luistaa, ravistaa jne. muutaman vuoden päästä.
...ja mikä saamarin järkäle sauva siinä perinteisellä paikalla :shock: oisivat nyt ees yrittäneet... :lol:
Oli varmasti kova juttu viime vuosituhannella :thumbup:
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja focst »

Kime kirjoitti: 21 Loka 2022 18:34
_JPA kirjoitti: 21 Loka 2022 09:39 Onhan se tavallaan saavutus, että perinteisestä automaattivaihteistosta on saatu nykivä ja tökkivä kaksoiskytkinvaihteistoon verrattuna.
Liekö onnistunut muilla automerkeillä?
Samansuuntaisia ajatuksia. Perinteinen planeetta automaatti momentinmuuntimella pitäisi olla mukava ryömittävä, vaihdoiltaan sulava eikä turbiinin lukonkaan kytkeytymistä juuri pitäisi huomata.
No jotenkin :ford: insinöörit saaneet tuonkin ryssittyä A8:ssa, puhumattakaan siitä viiveestä R==>D==>R

Tarkemmin "uuden" kaksoiskytkin speksejä tuntematta, oletan sen olevan kuivilla kytkimillä jotka tietenkin luistaa, ravistaa jne. muutaman vuoden päästä.
...ja mikä saamarin järkäle sauva siinä perinteisellä paikalla :shock: oisivat nyt ees yrittäneet... :lol:
Oli varmasti kova juttu viime vuosituhannella :thumbup:
Se vaihdekeppi on muisto menneistä. Muilla merkeillä on mennyt katkaisija tyyliseksi hyvä kun löytää. Mutta ford laittaa tollasen.. :lol:
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja EeroH »

Keppi on kehitystä, paljon mukavampi vetää deelle kuin pyörittää kiekkoa. Mersun viiksi paras.
Ishvan
Viestit: 520
Liittynyt: 22 Helmi 2014 09:17

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Ishvan »

Itselle yks hailee onko siellä keppi, rulla vai viiksi. Sama kun suunta vaihtuu sujuvasti. Kaikkia ollut ja kaikki kelvannut.

Tai ei sentään, manuaali. Hyi helvata. Keppi siinäkin silti on. Siinä se jumalaut muinaismuisto on.
Focus 1.0 155A7 ST-Line Vignale

-20 Mondeo Hybrid Vignale
-20 Focus Vignale 182A8
-18 MB A200
-17 S60D4AWD
-14 V60D4A
-13 V60D5
-11 V60D5A
-10 Civic Type-R CW
-08 Accord 2.4 Type-S
-05 Avensis 2.0 Wagon Technical
-05 Corolla 1.8 T-Sport
jne
Kime
Viestit: 39
Liittynyt: 12 Tammi 2019 20:55

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Kime »

Ishvan kirjoitti: 21 Loka 2022 20:34 Itselle yks hailee onko siellä keppi, rulla vai viiksi. Sama kun suunta vaihtuu sujuvasti. Kaikkia ollut ja kaikki kelvannut.

Tai ei sentään, manuaali. Hyi helvata. Keppi siinäkin silti on. Siinä se jumalaut muinaismuisto on.
Faktat kuntoon muinaismuistosta.
Sillä manuaalin vaihdekeppiä vastaavalla sauvalla eteen taakse liikuttelemalla komennat täysin vastaavaa vaihdelaatikkoa kuin manuaali.
Voima välitetään moottorista laatikkoon vastaavilla kytkimillä kuin manuaalin. Erona että ns. "automaatin" alimitoitettuja kytkimiä luistatetaan toistuvasti palamisen rajalle asti.
Kaikki vaihdelaatikot on muinaismuistoja, tulevaisuus on ilman niitä.

Toisaalata olen kanssasi samaa mieltä, että ajaisin itsekkin mielellään automaatilla. Nämä nykyiset on vaan melkoisen vikaherkkiä ja minulle maanantaiautomaattilaatikoita sattunut jo useampi :(

Itse ajoin viime talven ja kesän Tesla Model3:lla. Ajosuunta valitaan viiksestä ratin takaa kuten mersussa. Aivan parhautta :thumbup: VW:kin tämän jo havainut.
No. Teslan jälkeen Focuskin tuntuu hyvältä Autolta vaikka Tesla koittaakin edustaa tulevaisuutta.
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Onko tuo varma tieto että uuden Focuksen kytkimet on alimitoitettu? Kysyn vaan omalle kohdalle tulevien mahdollisten vikojen varalta?
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
Kime
Viestit: 39
Liittynyt: 12 Tammi 2019 20:55

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Kime »

Don MC kirjoitti: 22 Loka 2022 14:00 Onko tuo varma tieto että uuden Focuksen kytkimet on alimitoitettu? Kysyn vaan omalle kohdalle tulevien mahdollisten vikojen varalta?
Sen tiedämme vuoden-kahden päästä. Ehkä..
Aika poikkeuksetta nämä kuivakytkin laatikkojen väännönkestot on tosi rajalla. Vähän kun asiaan perehtyy niin voi havaita, että kaikki kuivakytkinlaatikot on todella vaatimattomilla väännön välitys spekseillä. Katsokaas onko kuivakytkimiä ollut vaikka diiselien jatkona, eikä pelkästään Ford vaan vaikka kaikki VAG konsernin varaatiot.
Useimmat tuntee huonomaineisen DSG-laatikon? Totuushan on ettei DSG laatikoista ole susi kuin pienimmän väännön malli joka kuivakytkin tekniikalla. Samalla kirjainyhdistelmällä löytyy märkäkytkinversioita jotka toimii sen minkä koko auto ylipäätään kestää. Audikin nimennyt samat laatikot omilla nimillään joilla eräskin A4 tai A6 ajettu +500K km
Uusimmat kuivakytkin DSG:t (DQ200 tms.)alkaa jo pelaamaan paremmin kun valmistusmäärät miljoonia, tekniikkaa hiottu pakonomaisesti kuin käärmettä piippuun jo +15 vuotta. Pakostakin alkaa olla lapsentaudit korjattu. Varmaan maailman eniten valmistettu vaihdelaatikko.
Tähän ei Ford koskaan pääse.

Koko kuivakytkin idean ongelma on, että levyt palaa vailla jäähdytystä kovemmassa rasituksessa/luistossa ja mekatroniikka joilla kytkimiä ohjataan on monimutkainen ja täten vikaantuu herkästi. Siksihän Fordikin A8:in aikoinaan toi turbiinilla takaisin. Nykyiset päästövaatimukset ei vaan puolla turbiinilaatikkoa ja pakoittaa muihin ratkaisuihin. Märkänä omalla öljyllä erillään laatikon kierrosta kaksoiskytkin kestää ja toimii, mutta on kallis ja ei täten sovi hinnat alkaen autoihin kuten Focus.
xflex
Viestit: 271
Liittynyt: 05 Helmi 2017 15:45

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja xflex »

Onkos tuo varma tieto, että Focuksen/Fiestan/Puman automaatti olisi kuivilla kytkimillä? Itselläni uunituore Fiesta ja toimii loota ihan mallikkaasti. Ja nyt puhutaan näistä tuoreemmista 2020-> autoista.

Kyseessähän on Getragin valmistama 7DCT300 jota käyttää melko monet Eurooppalaiset valmistajat. Tuotantomäärät varmaan ihan muikeat enkä mistään ole lukenut sen olevan aivan paska. Vuodesta 2015 asti noita kuitenkin ollut ajossa. Mielestäni tuo on märillä kytkimillä jos en ihan pieleen ole ymmärtänyt. Vai olenko?

https://www.greencarcongress.com/2015/0 ... etrag.html
Kuga PHEV Titanium X -22 ja Fiesta Active X A7 MHEV -23
HenryFord
Viestit: 34
Liittynyt: 02 Marras 2018 09:21

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja HenryFord »

xflex kirjoitti: 22 Loka 2022 20:01 Onkos tuo varma tieto, että Focuksen/Fiestan/Puman automaatti olisi kuivilla kytkimillä? Itselläni uunituore Fiesta ja toimii loota ihan mallikkaasti. Ja nyt puhutaan näistä tuoreemmista 2020-> autoista.

Kyseessähän on Getragin valmistama 7DCT300 jota käyttää melko monet Eurooppalaiset valmistajat. Tuotantomäärät varmaan ihan muikeat enkä mistään ole lukenut sen olevan aivan paska. Vuodesta 2015 asti noita kuitenkin ollut ajossa. Mielestäni tuo on märillä kytkimillä jos en ihan pieleen ole ymmärtänyt. Vai olenko?

https://www.greencarcongress.com/2015/0 ... etrag.html
Tuossa linkissä:

"The oil in the 7DCT300 is fill-for-life, which results in considerable advantages in terms of maintenance and running costs."

On siinä jotkut ikiöljyt :? ...
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja focst »

HenryFord kirjoitti: 23 Loka 2022 07:51
xflex kirjoitti: 22 Loka 2022 20:01 Onkos tuo varma tieto, että Focuksen/Fiestan/Puman automaatti olisi kuivilla kytkimillä? Itselläni uunituore Fiesta ja toimii loota ihan mallikkaasti. Ja nyt puhutaan näistä tuoreemmista 2020-> autoista.

Kyseessähän on Getragin valmistama 7DCT300 jota käyttää melko monet Eurooppalaiset valmistajat. Tuotantomäärät varmaan ihan muikeat enkä mistään ole lukenut sen olevan aivan paska. Vuodesta 2015 asti noita kuitenkin ollut ajossa. Mielestäni tuo on märillä kytkimillä jos en ihan pieleen ole ymmärtänyt. Vai olenko?

https://www.greencarcongress.com/2015/0 ... etrag.html
Tuossa linkissä:

"The oil in the 7DCT300 is fill-for-life, which results in considerable advantages in terms of maintenance and running costs."

On siinä jotkut ikiöljyt :? ...
Tuon mukaan on kuivalla kytkimellä. Kun kytkimestä ei irtoa öljyyn epäpuhtauksia niin ei öljyn vaihto pakkoa. Varmasti kuitenkin suositeltavaa.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja EeroH »

focst kirjoitti: 23 Loka 2022 10:11
HenryFord kirjoitti: 23 Loka 2022 07:51

Tuossa linkissä:

"The oil in the 7DCT300 is fill-for-life, which results in considerable advantages in terms of maintenance and running costs."

On siinä jotkut ikiöljyt :? ...
Tuon mukaan on kuivalla kytkimellä. Kun kytkimestä ei irtoa öljyyn epäpuhtauksia niin ei öljyn vaihto pakkoa. Varmasti kuitenkin suositeltavaa.
The 7DCT300 features a wet dual clutch :roll:
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja focst »

EeroH kirjoitti: 23 Loka 2022 11:26
focst kirjoitti: 23 Loka 2022 10:11

Tuon mukaan on kuivalla kytkimellä. Kun kytkimestä ei irtoa öljyyn epäpuhtauksia niin ei öljyn vaihto pakkoa. Varmasti kuitenkin suositeltavaa.
The 7DCT300 features a wet dual clutch :roll:
Jaa ilmeisesti ei odoteta pitkää elinikää laatikolle.. :shock:
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Dandalon
Viestit: 219
Liittynyt: 02 Loka 2017 18:52

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Dandalon »

Kohta ensimmäiset 10k mittarissa, ainoa ongelma tähän asti ollut että sync näyttö pimeni kokonaan. Ei muuten mutta siinä on kaikki tuulettimien, lämpötilojen ja penkin / ratin lämmitys säädöt ni vähä vitutti. Heräs eloon sen jälkeen kun käynnistin uudestaan auton.
Vastaa Viestiin