Focus 2022 /Facelift

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Ei mulla sinänsä mitään näitä kosketusnäytön säätönappuloita vastaan ole. Mutta nuo yllämainitut seikat, plus se, että käynnistyksen jälkeen menee turhaa aikaa ennen kuin niitä pystyy säätämään, kun se Sync4 buuttailee itseään niin kauan.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
Dandalon
Viestit: 219
Liittynyt: 02 Loka 2017 18:52

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Dandalon »

Tuleeko teillä muilla päivitys sivulla ilmoitus ”Yritä myöhemmin uudelleen” ?

https://www.ford.fi/oma-ford/hyodyllist ... h/update#/

Herjannut tuota samaa siitä asti kun auton sain, (toukokuu).
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Dandalon kirjoitti: 22 Tammi 2023 15:19 Tuleeko teillä muilla päivitys sivulla ilmoitus ”Yritä myöhemmin uudelleen” ?

https://www.ford.fi/oma-ford/hyodyllist ... h/update#/

Herjannut tuota samaa siitä asti kun auton sain, (toukokuu).
"Jokin meni vikaan. Yritä uudelleen hetken kuluttua"

EDIT: Onko Sync nelosta yleensäkään tarkoitus päivittää tuota kautta?
EDIT2: Menin Ford Tilini kautta ja klikkailin tuonne päivityksiin. Siellä sitten tuli tuo musta teksti: "Yritä myöhemmin uudelleen".
EDIT3: Vaimon Fiestalla (2022 Titanium) sanoi, että ohjelmisto on jo ajan tasalla.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja focst »

Don MC kirjoitti: 22 Tammi 2023 19:53
Dandalon kirjoitti: 22 Tammi 2023 15:19 Tuleeko teillä muilla päivitys sivulla ilmoitus ”Yritä myöhemmin uudelleen” ?

https://www.ford.fi/oma-ford/hyodyllist ... h/update#/

Herjannut tuota samaa siitä asti kun auton sain, (toukokuu).
"Jokin meni vikaan. Yritä uudelleen hetken kuluttua"

EDIT: Onko Sync nelosta yleensäkään tarkoitus päivittää tuota kautta?
EDIT2: Menin Ford Tilini kautta ja klikkailin tuonne päivityksiin. Siellä sitten tuli tuo musta teksti: "Yritä myöhemmin uudelleen".
EDIT3: Vaimon Fiestalla (2022 Titanium) sanoi, että ohjelmisto on jo ajan tasalla.
Sync 4 pitäisi päivittyä automaattisesti. Ei tarvitse itse päivittää. Ota päivityksenä tiedä sitten kuinka hyvin toimii.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Dandalon
Viestit: 219
Liittynyt: 02 Loka 2017 18:52

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Dandalon »

focst kirjoitti: 22 Tammi 2023 20:19
Don MC kirjoitti: 22 Tammi 2023 19:53

"Jokin meni vikaan. Yritä uudelleen hetken kuluttua"

EDIT: Onko Sync nelosta yleensäkään tarkoitus päivittää tuota kautta?
EDIT2: Menin Ford Tilini kautta ja klikkailin tuonne päivityksiin. Siellä sitten tuli tuo musta teksti: "Yritä myöhemmin uudelleen".
EDIT3: Vaimon Fiestalla (2022 Titanium) sanoi, että ohjelmisto on jo ajan tasalla.
Sync 4 pitäisi päivittyä automaattisesti. Ei tarvitse itse päivittää. Ota päivityksenä tiedä sitten kuinka hyvin toimii.
Juu niin pitäisi, mutta kyllä tuolla aikasempien autojen kohdalla on lukenut että ajan tasalla tms, ja myös että kartta versiot on ajan tasalla.

Ei ole ainakaan vielä 8kk tippunut päivityksiä kumpaankaan otana.
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Auton ihmetykset jatkuvat. On päiviä jolloin mHEV toimii oikein mallikkaasti ja on päiviä jolloin sitä sinistä symbolia ei näy ollenkaan (vihreä symboli näkyy kuitenkin aina kun kaasusta päästää). Lisäksi mittariston kirkkaus on temppuillut pariin otteeseen. Se on yhtäkkiä saattanut vetää täydelle kirkkaudelle ja sitten äkkiä takaisin. Lisäksi tässä yhtenä päivänä huomasin ikäänkuin ajovalot välkkyisivät todella nopeasti (useita kertoja sekunnissa). Vähän kuin vanhana hehkulanka-aikana ajaisi nimismiehen kiharoiden yli.

Auto valmistui jo lokakuussa, mutta tuotiin Suomeen vasta tammikuun puolella. Se on siis seissyt jossain varastoituna pari kuukautta. Siinä ajassa ehtii kyllä esim 12V akku happanemaan aika lailla. Mittasinkin nyt piruuttani akun napajännitteet:
-Yön yli seisseenä: 12,2V
-Moottori tyhjäkäynnillä: 12,7V
Eikös nuo ole hieman alakanttiin?

Jos jännite pääsee tipahatamaan niin se tietää kyllä kaikenlaisia elektronisia sekoiluja.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
Ishvan
Viestit: 520
Liittynyt: 22 Helmi 2014 09:17

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Ishvan »

Don MC kirjoitti: 23 Tammi 2023 10:34 Auton ihmetykset jatkuvat. On päiviä jolloin mHEV toimii oikein mallikkaasti ja on päiviä jolloin sitä sinistä symbolia ei näy ollenkaan (vihreä symboli näkyy kuitenkin aina kun kaasusta päästää). Lisäksi mittariston kirkkaus on temppuillut pariin otteeseen. Se on yhtäkkiä saattanut vetää täydelle kirkkaudelle ja sitten äkkiä takaisin. Lisäksi tässä yhtenä päivänä huomasin ikäänkuin ajovalot välkkyisivät todella nopeasti (useita kertoja sekunnissa). Vähän kuin vanhana hehkulanka-aikana ajaisi nimismiehen kiharoiden yli.

Auto valmistui jo lokakuussa, mutta tuotiin Suomeen vasta tammikuun puolella. Se on siis seissyt jossain varastoituna pari kuukautta. Siinä ajassa ehtii kyllä esim 12V akku happanemaan aika lailla. Mittasinkin nyt piruuttani akun napajännitteet:
-Yön yli seisseenä: 12,2V
-Moottori tyhjäkäynnillä: 12,7V
Eikös nuo ole hieman alakanttiin?

Jos jännite pääsee tipahatamaan niin se tietää kyllä kaikenlaisia elektronisia sekoiluja.
No eikai akku sentään miksikään mene 2kk:ssa?
Focus 1.0 155A7 ST-Line Vignale

-20 Mondeo Hybrid Vignale
-20 Focus Vignale 182A8
-18 MB A200
-17 S60D4AWD
-14 V60D4A
-13 V60D5
-11 V60D5A
-10 Civic Type-R CW
-08 Accord 2.4 Type-S
-05 Avensis 2.0 Wagon Technical
-05 Corolla 1.8 T-Sport
jne
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Ishvan kirjoitti: 23 Tammi 2023 10:36 No eikai akku sentään miksikään mene 2kk:ssa?
Jos se pääsee varastointiaikana tyhjäksi. Autossahan on kaikenmaailman vätkyttimiä kuluttamassa akkua. Tyhjäksi pääseminen ei tee akulle hyvää. Ja nuo jännitteetkin ovat noin matalat.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
Dandalon
Viestit: 219
Liittynyt: 02 Loka 2017 18:52

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Dandalon »

Se hybridi akku on erillinen 48v joka sijaitsee etupenkkien alla. Sen toiminta ei pitäisi olla kiinni mittariston valoista tai ajoakun jännitteistä
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Juu, tuo on tiedossa. 48V akku antaa virtaa sille sähkömoottorille/startille. Mutta kaikki muu autossa onkin sitten sen 12V akun varassa. Myös sitä mHEV-järjestelmää ohjaava elektroniikka.

Edit: Laitoin nyt Ctek-laturin kiinni. Saas kattoa käyttäytyykö auto hetken taas paremmin.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
Dandalon
Viestit: 219
Liittynyt: 02 Loka 2017 18:52

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Dandalon »

Don MC kirjoitti: 23 Tammi 2023 11:50 Juu, tuo on tiedossa. 48V akku antaa virtaa sille sähkömoottorille/startille. Mutta kaikki muu autossa onkin sitten sen 12V akun varassa. Myös sitä mHEV-järjestelmää ohjaava elektroniikka.

Edit: Laitoin nyt Ctek-laturin kiinni. Saas kattoa käyttäytyykö auto hetken taas paremmin.
Mulla on se kiinteä defan akkulaturi katoin äsken ni defan appi näytti 12.7v, ajoin tossa 8:00 aikaan viimeks.
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Tuohan on hyvä lepojännite. Mulla on siis akussa tai laturissa jotain häikkää ja se ilmeisesti aiheuttaa näitä muitakin outoja oireita.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
Dandalon
Viestit: 219
Liittynyt: 02 Loka 2017 18:52

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Dandalon »

Don MC kirjoitti: 23 Tammi 2023 12:28 Tuohan on hyvä lepojännite. Mulla on siis akussa tai laturissa jotain häikkää ja se ilmeisesti aiheuttaa näitä muitakin outoja oireita.
Onko sulla fordpass käytössä? Sinne mulla on joskus tullu viestiä että autosta on poistettu etäominaisuus pois käytöstä akun jännitteen säästämikseksi, jos auto on esim seisonu pitkään ajamatta ilman latausta.
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Dandalon kirjoitti: 23 Tammi 2023 12:42
Don MC kirjoitti: 23 Tammi 2023 12:28 Tuohan on hyvä lepojännite. Mulla on siis akussa tai laturissa jotain häikkää ja se ilmeisesti aiheuttaa näitä muitakin outoja oireita.
Onko sulla fordpass käytössä? Sinne mulla on joskus tullu viestiä että autosta on poistettu etäominaisuus pois käytöstä akun jännitteen säästämikseksi, jos auto on esim seisonu pitkään ajamatta ilman latausta.
On FordPass käytössä. Ei ole tullut ilmoitusta. Paitsi kerran kun irroitin moottoritilan sulakerasian ja auto meni kokonaan virrattomaksi (se pitää irroittaa kokonaan jotta pääsee sulakkeisiin käsiksi).
Ehkä se jännite ei vain ole laskenut riittävän alas jotta tuo ilmoitus tulisi, mutta tarpeeksi alas jotta laitteet alkaisivat sekoilemaan. Olen mä hullumpiakin juttuja nähnyt autoissa kun akku alkaa olemaan sippi.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Se 48v akku antaa virtaa myös muille apulaitteille, kun auto on sammuksissa tai rullaa sammuksissa. Näin Fordin omien tiedotteiden mukaan. Mille, minkä verran ja missä olosuhteissa, ei ole tiedossa. Akku taitanee olla Boschin tekemä passiivinen boksi missä ei ole siis lämmitystä eikä jäähdytystä. Boschin sivujen mukaan pitäisi toimia pakkasella ja helteellä. Mutta rajoitteet liene mhev järjestelmän ohjauksessa ja sen ohjelmassa.

Mullakaan ei ole arkisin koskaan tuo sähkö käytössä ellen aja konetta kunnolla lämpimäksi. Nytkin aamulla 2h lämmitys sisätilalämppärin kanssa ja 7km ajo kaupunkiajoa ja ei käytössä. Paluumatka ilman lämmitystä ja tehot ecun rajoittamana koko matkan eikä sähköapua missään tilanteessa.

Huom keväällä, kesällä ja syksyllä tuo toimii, vaikka kone olis kylmä. Uskoisin liittyvän ulkolämpötilaan.

Mää tein ton testiks mitä Don MC, että ne kaks isoa virtakaapelia irti mut ei ollu mitään vaikutusta.

Riippuen mittaristosta, niin näistäkin saa sen hidden menun auki ja pääsee tutkimaan tarkemmin moottorin lämpeämistä ym. Mulla ei tullu mitään sähköä ulos, kun kone oli 75c. Piti olla ihan sen 90.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Sullakin on siis jotain vikaa. Kyllä sen talvellakin pitää pelata. Miksiköhän ne muut valmistajat sitten ovat tuossa onnistuneet? Kyllä mulla mHEV avustaa jo ihan kylmänäkin, siis ne harvat päivät kun se suostuu toimimaan. Mutta silloin toimiikin ihan mallikkaasti. Lähtee mukaan heti kun liikennevaloista lähtee liikkeelle jne. Eikä tarvi ihan possuna talloa kaasupoljinta, vaan jo ihan rauhallisella kaasulla avustaa. Eikä ole eroa siinä onko pakkasta vai suojakeliä. Auto sitäpaitsi seisoo ulkosalla koko ajan.

Taitaa olla ohjelmistopohjainen tää vika, kun Sport Modessa pelittää ihan nätisti tuo mHEV. Normaalimoodissa ei pelaa.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
hapelo
Viestit: 937
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja hapelo »

Don MC kirjoitti: 23 Tammi 2023 23:34 Sullakin on siis jotain vikaa. Kyllä sen talvellakin pitää pelata. Miksiköhän ne muut valmistajat sitten ovat tuossa onnistuneet? Kyllä mulla mHEV avustaa jo ihan kylmänäkin, siis ne harvat päivät kun se suostuu toimimaan. Mutta silloin toimiikin ihan mallikkaasti. Lähtee mukaan heti kun liikennevaloista lähtee liikkeelle jne. Eikä tarvi ihan possuna talloa kaasupoljinta, vaan jo ihan rauhallisella kaasulla avustaa. Eikä ole eroa siinä onko pakkasta vai suojakeliä. Auto sitäpaitsi seisoo ulkosalla koko ajan.

Taitaa olla ohjelmistopohjainen tää vika, kun Sport Modessa pelittää ihan nätisti tuo mHEV. Normaalimoodissa ei pelaa.
Ihan offtopic tuolta Fiesta ST2018 ketjusta...

Ajan aina nykyjään sportmodella...hiukkasloukku lähes tukkoon,start/stop sekoili,ohjaus tunnoton,etc...normimodella :shock:

Ja näin "vanhalle jäärälle" toi SS ei kyllä tipu...ei sitten millään...

Harri
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Stop/Start pelaa tässä ihan mallikkaasti. Ainakin v. 2017 Focukseen verrattuna. Ja vanha jäärä minäkin. Vaikka täällä meilläpäin liikennevalot tahtovat olla sellaisia, että jokaisiin valoihin pitää pysähtyä, mutta vain 10 sekunniksi (ja ihan rajoitusten mukaan ajamalla). Ei siinä moottorin pysäyttämisellä voita oikein mitään. Sähköavustuksella voittaisi paljonkin, jos se vain toimisi.

Joskus vaihdan Sport Modeen ja kytken S/S:n takaisin päälle, koska Sport Modessa tosiaan tuo sähköavustus pelaa paremmin ja mittaristokin vaihtuu paljon selkeämmän näköiseksi. Sitä en sitten tiedä millainen vaikutus sillä on polttoaineenkulutukseen. Luulisi, että paremmin toimiva sähköavustus merkkaisi jotain siinäkin.

Milläköhän tuon Sport Moden saisi pysyväksi?

EDIT: Sport Mode on tosin hieman turhan "vikkelä" mun makuuni. Levoton liikkeellelähdöissä ja hidastuksissa. "Nykii" hieman jos ei kaasun kanssa ole tarkkana. Toki tollaseen tottuu suht äkkiä, mutta mä tykkään mennä mukavuus edellä.

EDIT2: Tässä pääsee muuten piilovalikkoon pitämällä ohjauspyörän oikealla puolella OK ja MENU pohjassa samalla kun kytkee virran (ei tarvi käynnistää, mutta kuljettajan oven tulee näköjään olla auki). Mutta en mä siitä valikosta viisaammaksi tullut.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Huomasin tässä pakkasaamuna, ettei takalasin yläreuna sula. Mutta ne kaksi ylintä "vastuslankaa" taitaakin olla radioantenneja? Osaako joku vahvistaa?

EDIT: Taitaa olla ihan sama asia 2018-mallissakin:
viewtopic.php?p=296529#p296529
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja focst »

Don MC kirjoitti: 27 Tammi 2023 10:53 Huomasin tässä pakkasaamuna, ettei takalasin yläreuna sula. Mutta ne kaksi ylintä "vastuslankaa" taitaakin olla radioantenneja? Osaako joku vahvistaa?

EDIT: Taitaa olla ihan sama asia 2018-mallissakin:
viewtopic.php?p=296529#p296529
Joo antenni oli jo 2018 mallissa.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
tanevala
Viestit: 32
Liittynyt: 08 Tammi 2022 08:49

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja tanevala »

Turhaan sai 1000 euroa maksaa pixeli valoista.
Esim. Tänään kun lähdin Turkuun ja ajoin pimeetä moottoritietä. Valot pixeloi alkuun niin kuin pitikin. Hetken päästä ainoastaan oikeata puolella. Ja sitten veti valot niin että näytti vaan 3m eteenpäin. Ei auttanut vaikka pisti manuaalille niin ei saanut lyhkäsiä päälle. Täytyi pysähtyä moottoritien laitaan ja sammuttaa auto. Sen jälkeen taas toimi.
Aika vaarallista touhua tuo valojen sekoilu. Valot on kuitenkin ovat tärkeä kokonaisuus autossa.
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja focst »

tanevala kirjoitti: 28 Tammi 2023 07:08 Turhaan sai 1000 euroa maksaa pixeli valoista.
Esim. Tänään kun lähdin Turkuun ja ajoin pimeetä moottoritietä. Valot pixeloi alkuun niin kuin pitikin. Hetken päästä ainoastaan oikeata puolella. Ja sitten veti valot niin että näytti vaan 3m eteenpäin. Ei auttanut vaikka pisti manuaalille niin ei saanut lyhkäsiä päälle. Täytyi pysähtyä moottoritien laitaan ja sammuttaa auto. Sen jälkeen taas toimi.
Aika vaarallista touhua tuo valojen sekoilu. Valot on kuitenkin ovat tärkeä kokonaisuus autossa.
Toivottavasti saavat jollain päivityksellä parannettua noiden valojen toimintaa. Olin suunnitellut seuraavaan autoon noita valoja pitää vielä harkita uudestaan. Edellisen adaptiiviset pelaa kans miten sattuu enkä rupea moisesta riesasta lisää maksamaan. :roll:
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Se on tää meidän talvi ja tuo älytön teiden suolaus joka nostaa skeidaa kaikkiin antureihin.
EDIT: Mutta tottahan toki ei valo saa sammua vaikka tulisi mitä skeidaa. Kyllä siinä automatiikassa silloin on joku vika. Minä olisin vihaisesti yhteydessä maahantuojaan.
Viimeksi muokannut Don MC, 28 Tammi 2023 15:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Renee »

Eikös jos tuollainen juttu on että ajovalot sammuvat ajaessa ,niin maahantuojaan yhteys joku vika kyllä autoissa silloin on. Helposti mutka menee suoraksi jos ajovalon poppa sammuu ja ei olla missään motarilla. Omaakin Mondeoon tuli kiireellinen päivitys ajovaloista.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Focus 2022 /Facelift

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Onko kellään muilla ihmetyksiä tuon 12V akun osalta? Tässä omia huomioita:

-Virta pois päältä (yön yli seisseenä): 12,2V (yleismittarilla akun navoista). Tämä vastaa n. 60% varaustilaa.
-Moottori tyhjäkäynnillä: 12,7V (yleismittarilla akun navoista). Autom.lähivalot päällä, ei muita kuormia.
-Virta päällä, moottori ei käynnissä: 11,8V (auton oma menu näyttää). Autom.lähivalot päällä, ei muita kuormia.
Hieman ovat matalat. Akussa/laturissa jotain vikaa?

Esmes pakkasilla kun pistää vähän lämmittimiä päälle, niin se arpoo minkä niistä se oikeasti laittaisi päälle. Monasti jää esimerkiksi tuulilasin lämmitys kokonaan pois ja se lähtee päälle vasta kun esimerkiksi penkinlämmittimen tai takalasinlämmittimen kytkee pois. Ei ihan mun järkeeni käy tuollainen. Enkä yleensä laita päälle koko repertuaaria, vaan kytken yleensä liikkeellelähdön kannalta vain ne tärkeimmät (perse ja sormet saa jäätyä, kunhan ulos näkee). Silti ei virta aina riitä. Edelliseen Focukseen (2017) verrattuna on suuri huononnus tapahtunut (vaikka siinäkin huomasi kuinka esmes persgrillit sammuivat kun Stop/Start pysäytti koneen liikennevaloissa).

Latasin akun kokeeksi Ctek-laturilla täyteen. Sillä ei kuitenkaan ollut vaikutusta auton toimintaan. Auton oma laturi lataa yhä vain n. 12,7-12,8V (ilman sen kummempia kuormia).
Sen tiedän, että Ford rajoittaa akun latauksen 80%:iin (tosiasiassa se on kuitenkin tuo 60%). Sellainen on täällä pohjolassa aivan liian vähän. Saako tätä nostettua jollain tavalla?
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
Vastaa Viestiin