Sivu 1/3

Focus ecoboost 1,0 lämpeneminen talvella

Lähetetty: 06 Tammi 2022 15:25
Kirjoittaja tntnt19
Hei,

Olen yrittänyt löytää tähän vastausta, mutta kysyn vielä tarkennukseksi asiaan liittyvää.

Eli ks. autolla, vm. 2017, olen huomannut että varsinkin näin talvella moottorinlämpötilamittarin herääminen kestää todella kauan mitä kylmempää on vaikka auto olisi ollut pari tuntia johdon nokassa. Jos ollaan 0:ssa niin silloin mittari nousee melko nopeasti 1/4 kohtaan. Kuitenkin tämän 1/4 ja puolen välin välillä mittari saattaa nousta hitaasti.
Sen olen myös huomannut että vaikka mittari olisi puolessa välissä, moottori täysin lämmin, niin jos pysähdyn esim. valoihin mittari saattaa ihan hiukan tippua puolivälistä alaspäin ja jäädä siihen. Kun sitten ajelee tämän pysähtymisen jälkeen x määrän kilometrejä, niin sitten mittari nousee taas ylös keskelle. Olen myös ennen töihin menoa ajanut moottoritietä työmatkalla, niin silloin mittari nousee nopeasti jos nopeus on 80-100 km/h.

Kävin tästä joulukuun alussa kysymässä huollosta ja siellä tutkittiin että moottori käy normaalissa lämpötilassa, eikä kylmänä.Mitään muutakaan ihmeellistä ollut testerin mukaan ei ollut.
Sisälle tulee lämmintä ilmaa aika nopeasti kun lähtee liikkeelle, mutta tuo mittarin verkkaisuus mietityttää.Koko ajan mitä auto on minulla ollut, niin sisälämpiäminen ei ole ollut ongelma.
Tämä ei ole aikaisemmin pahemmin haitannut, auto on ollut uudesta asti minulla, ajattelin että se on vaan moottorin ominaisuus.
Takuu loppuun tämän vuoden lopussa, niin ajattelin kysyä että:

1. Onko normaalia että mittari on tuollainen kuin kuvailin. Huollon mukaan mittari saattaa olla hieman "epätarkka"
2. Kannattaako mennä vaatimaan että vaihtavat termostaatin tai termostaatit, onko niitä kaksi? Jossain täällä luki että olisi.
3. Onko tämä ominaisuus tuolle ecoboostille? Mitään "keulapahvia" en haluaisi asentaa tämän takia joka talvi.

Kiitos etukäteen, jos joku osaa auttaa tähän.

Re: Focus ecoboost 1,0 lämpeneminen talvella

Lähetetty: 06 Tammi 2022 15:50
Kirjoittaja Renee
Tuossa juttua lue.
viewtopic.php?p=276623&hilit=1.0+l%C3%A ... en#p276623

Moottorissa 2 termostaattia mitkä lämpöarvot on niissä oikein on ja onko ne kunnossa. Pitäähän autossa sisällä lämpöä olla. Oletko laittanut keulaan viimasuojaan onko ollut apua.

Vaihda termostaatti juttu.viewtopic.php?p=323332&hilit=1.0+termostaatti#p323332

Re: Focus ecoboost 1,0 lämpeneminen talvella

Lähetetty: 06 Tammi 2022 16:25
Kirjoittaja tntnt19
Hei,


En ole laittanut viimasuojaa, koska en ole hankkinut sitä, luulen että se on enemmän dieselin kuin bensakoneen juttuja :D
Luin tuon linkin ketjun. Kun mainitsin asiasta huoltoon näistä kahdesta termostaatista, niin he vain olivat sitä mieltä että mittari on epätarkka, jos kerran moottorinlämpötila on heidän mittausten mukaan normaali. Lämpötiloja eivät kertoneet, näkeekö niitä mistään auton asetuksista? En ole ainakaan löytänyt.

Kannattaako mennä vaatimaan termostaattien vaihtoa?

Re: Focus ecoboost 1,0 lämpeneminen talvella

Lähetetty: 06 Tammi 2022 17:27
Kirjoittaja Freeze
Ecoboosterissa on sähköisesti toimivat kaihtimet keulassa, periaatteessa ne toimivat viimasuojana.

Niiden toiminnan voi tarkistaa niin että käynnistät auton ja ryntäät pikana samantien sen keulalle ja katsot lampun kanssa keulan sisälle. Näet lamellien avautuvan ja sulkeutuvan itsetestinä.

Itselläni oli aikanaan silti 2015 litraisessa bensaboosterissa maski nenässä, se paransi lämmön nousua pakkasilla.

Jos jompi kumpi termareista ei toimi oikein, lämpö ei tosiaan välttämättä nouse riittävästi. Ja vaikka termarit olisivatkin kunnossa niin kyllä, pakkislla vauhdin hiljentäminen voi vaikuttaa jo moottorin lämpötilaan niin, että mittari alkaa vajuta. Mutta maantieajossa sen on pysyttävä normaalilämmössä mittarin mukaan pikkutaajamasta lähtiessä noin 15 km päässä. Muuten säätö ei pelitä oikein.

Re: Focus ecoboost 1,0 lämpeneminen talvella

Lähetetty: 06 Tammi 2022 17:38
Kirjoittaja Renee
Paljon autolla on ajettu ja onko vielä takuun päällä autossa. Kun moottori saavuttaa käyntilämpötilan niin eihän se lämpömittari saisi laskea vaikka tyhjäkäynnillä käy liikennevaloissa. Termarin tehtävä on toi että lämpötila pysyy vakaana. NMihin sitä ihminen luottaa kuin mittariin vai onko huollon mukaan hommattava tarotkortit ?

Re: Focus ecoboost 1,0 lämpeneminen talvella

Lähetetty: 06 Tammi 2022 17:50
Kirjoittaja tntnt19
Vaikuttaako niihin kaihtimiin, jos ilmastointi on päällä kun käynnistää auton?
Onko tuollaisen maskin käyttämisestä sitten hyötyä? Ei kai se tukehduta moottoria niin että kohta on päinvastainen ongelma?

Kun ajaa maantietä, niin silloin mittari ei vajoa, mutta vain jos vauhtia on se 80-100. Kun/jos ajaa tarpeeksi pitkään ja tulee moottoritieltä pois, niin läheskään aina mittari ei rupea vajoamaan vaikka pysähtyisi ja ajaisi kaupungissa tyyliin km/h. Miten on mahdollista että tuo pakkanen voi tiputtaa mittaria niin paljon jos vauhti hiljenee tai pysähtyy. Eikö sen pitäis pysyä siinä missä kuuluukin kun kone on lämmin?

Mikä tähän olisi paras ratkaisu? Tosiaan en tiedä moottorin lämpötilasta, kuin sen mitä huolto kertoi.

Re: Focus ecoboost 1,0 lämpeneminen talvella

Lähetetty: 06 Tammi 2022 17:53
Kirjoittaja tntnt19
Renee kirjoitti: 06 Tammi 2022 17:38 Paljon autolla on ajettu ja onko vielä takuun päällä autossa. Kun moottori saavuttaa käyntilämpötilan niin eihän se lämpömittari saisi laskea vaikka tyhjäkäynnillä käy liikennevaloissa. Termarin tehtävä on toi että lämpötila pysyy vakaana. NMihin sitä ihminen luottaa kuin mittariin vai onko huollon mukaan hommattava tarotkortit ?

Autolla on ajettu 48 000 km ja takuuta on marraskuuhun 2022 asti. Olen samaa mieltä tuosta että kyllä sen termostaatin pitäisi pitää lämpötila vakaana. Eli kuinka suuri tod.näk. on että noista termostaateista on tässä nyt kyse ja saako niitä vaihdettua takuuseen?

Re: Focus ecoboost 1,0 lämpeneminen talvella

Lähetetty: 06 Tammi 2022 18:25
Kirjoittaja Renee
Noin vähän autolla ajettu kyllä minun mielestä takuuseen pitäisi mennä kun termostaatin laskettu elinikä on pitempi. Kysy huollosta ja pyydä vastaus kirjallisena kun kerrot miksi termostaatti pitää vaihtaa ettei minkkiturkkia vaimolle tarvitse ostaa että tarkenee kyydissä. Ilmoitelee kuulumisia

Re: Focus ecoboost 1,0 lämpeneminen talvella

Lähetetty: 06 Tammi 2022 18:58
Kirjoittaja Freeze
Kaihtimet säätyvät automaattisesti auton jäähdytystarpeen mukaan, myös ilmastoinnin huomioiden. Siihen alun liiketestiin ei vaikuta ilmastoinnin käynnissä olo. Eikä talvi.

Itse pidin nokkamaskia koko talven suunnilleen 0 alapuolelle kun mentiin ilman mitään ongelmia.

Re: Focus ecoboost 1,0 lämpeneminen talvella

Lähetetty: 06 Tammi 2022 19:18
Kirjoittaja tntnt19
Renee kirjoitti: 06 Tammi 2022 18:25 Noin vähän autolla ajettu kyllä minun mielestä takuuseen pitäisi mennä kun termostaatin laskettu elinikä on pitempi. Kysy huollosta ja pyydä vastaus kirjallisena kun kerrot miksi termostaatti pitää vaihtaa ettei minkkiturkkia vaimolle tarvitse ostaa että tarkenee kyydissä. Ilmoitelee kuulumisia
Juu,täytyy huomenna käydä huollossa. Meinaan vaan että voiko tällaisen saada ylipäätään takuuseen, jos asian selittää selkosuomeksi mitä epäilee että on vikana, vaikka voisi tulla pullikointia heidän puoleltaan? Että eivät voi vedota siihen että jos autoon tulee sisälle tarpeeksi lämmintä ilmaa, niin se on riittävä syy muka heidän mielestään olla vaihtamatta yhtäkään termostaattia?

Re: Focus ecoboost 1,0 lämpeneminen talvella

Lähetetty: 06 Tammi 2022 19:26
Kirjoittaja Renee
Itsellä vanhan kunnon auto kyllä se mittari nousee vinhasti siihen puoleen väliin onko sitten ulkona -25 vai +25 .Kyseessä to allekirjoituksen V alkava ajoneuvo. Omistaja joka on ajanut autolla 4 vuottaa ja käytös on muuttunut jotain siellä on muuttunut kuten to lämpötilamittarin hidas nousu.

Re: Focus ecoboost 1,0 lämpeneminen talvella

Lähetetty: 06 Tammi 2022 20:31
Kirjoittaja _JPA
Eipä tuo 1,5 konekaan tahdo kesäisiin lämpötiloihin päästä jos on pakkasta 15 tai enemmän.
Kesällä vedenlämmöt OBD:n kautta katsottuna 88..89 °C. Joulun aikaan kovemmilla pakkasilla max. 85 C vaikka tunnin ajaisi maantieajoa.
Ja selvästi laskee taajamassa moottorin kuormituksen pienentyessä.

Re: Focus ecoboost 1,0 lämpeneminen talvella

Lähetetty: 06 Tammi 2022 20:59
Kirjoittaja yritäedes
Mulle taas jäi se kuva aloitusviestistä, että lämpömittari on käyttäytynyt noin alusta asti...
Hassua, että täällä on paljon vastaavalla laitteella ajavia, mutta kukaan ei tähän sano mitään.
Mutta jos kone ei tuota matalilla kierroksilla ja ilman kuormaa tarpeeksi lämpöä, niin ei mikään termostaatti sitä lämpöä lisää tuota. Lämpöä ei vain riitä. Vertailu vanhoihin bensakoneisiin ei tässä auta.
Jos termari on vaikka 92 astetta, niin eihän se siinä pysy joutokäynnillä, talvella. Eikä vertailu esim. VAG-laitteisiin auta. Niissä osataan laittaa mittarit näyttämään sitä, mitä halutaan. :thumbup:

Re: Focus ecoboost 1,0 lämpeneminen talvella

Lähetetty: 06 Tammi 2022 21:25
Kirjoittaja Focus_2.0
Limsapullomoottorinkin kestää kans lämmetä aika kauan mittarin mukaan normi lämpöön. Ekalle viivalle nousee nopeesti lämpimästä tallista lähdettäessä. Lämmintä pukkaa hyttiin myös nopeesti. Ei ole livedatatyökalua jolla sais tarkempi lukemia. Joo se mittari on tänä päivänä enemmän suuntaa näyttävä.

Re: Focus ecoboost 1,0 lämpeneminen talvella

Lähetetty: 07 Tammi 2022 09:08
Kirjoittaja tntnt19
yritäedes kirjoitti: 06 Tammi 2022 20:59 Mulle taas jäi se kuva aloitusviestistä, että lämpömittari on käyttäytynyt noin alusta asti...
Hassua, että täällä on paljon vastaavalla laitteella ajavia, mutta kukaan ei tähän sano mitään.
Mutta jos kone ei tuota matalilla kierroksilla ja ilman kuormaa tarpeeksi lämpöä, niin ei mikään termostaatti sitä lämpöä lisää tuota. Lämpöä ei vain riitä. Vertailu vanhoihin bensakoneisiin ei tässä auta.
Jos termari on vaikka 92 astetta, niin eihän se siinä pysy joutokäynnillä, talvella. Eikä vertailu esim. VAG-laitteisiin auta. Niissä osataan laittaa mittarit näyttämään sitä, mitä halutaan. :thumbup:
Siis tämä on ollut alusta asti, enkä ole siihen sen enempää kiinnittänyt huomiota ennen kuin nyt viime joulukuussa. Eli kyse on siitä että onko tässä tulossa mahdollisesti jotain suurempaa remppaa tulevaisuudessa jos mittari näyttää mitä sattuu eikä siihen voi täysin luottaa. Rahatilanne ei salli vaihtamaan autoa ihan heti niin siksi kysyin täältä että pitääkö tähän suhtautua vain "ominaisuutena" mikä pitää vain hyväksyä.
Edellinen auto oli Fiesta vm. 2011, siinä nyt ei edes ollut lämpömittaria :roll:

Re: Focus ecoboost 1,0 lämpeneminen talvella

Lähetetty: 07 Tammi 2022 09:09
Kirjoittaja tntnt19
Focus_2.0 kirjoitti: 06 Tammi 2022 21:25 Limsapullomoottorinkin kestää kans lämmetä aika kauan mittarin mukaan normi lämpöön. Ekalle viivalle nousee nopeesti lämpimästä tallista lähdettäessä. Lämmintä pukkaa hyttiin myös nopeesti. Ei ole livedatatyökalua jolla sais tarkempi lukemia. Joo se mittari on tänä päivänä enemmän suuntaa näyttävä.
Eli tästä ei kannata ruveta vääntämään huollon kanssa että vaihtaisivat termostaatit?

Re: Focus ecoboost 1,0 lämpeneminen talvella

Lähetetty: 07 Tammi 2022 10:22
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Onkohan niin että myös nuo pienet bensaturbot on sama kuin pienemmät bensadieselit, että jos ajelee kaupungissa niin mittari ei tahdo nousta puoleen väliin sitten millään jos pakkasta. Ei vaikka webasto/eberi puhisee. Maantie ajossa nousee ja pysyy.

Tosiasia on vaan kun kulutus on alle x litraa satasella (hiljainen vauhti) niin hukkalämpöä ei tule tarpeeksi.

Re: Focus ecoboost 1,0 lämpeneminen talvella

Lähetetty: 07 Tammi 2022 10:47
Kirjoittaja Renee
Onko kysyjällä digitaalista ulko/sisä lämpömittaria se kertoo onko ohjaamossa lämmintä ja kuinka nopeasti se tulee. Näissä normi 10 asteen pakkasissa.

Re: Focus ecoboost 1,0 lämpeneminen talvella

Lähetetty: 07 Tammi 2022 11:00
Kirjoittaja focst
tntnt19 kirjoitti: 07 Tammi 2022 09:09
Focus_2.0 kirjoitti: 06 Tammi 2022 21:25 Limsapullomoottorinkin kestää kans lämmetä aika kauan mittarin mukaan normi lämpöön. Ekalle viivalle nousee nopeesti lämpimästä tallista lähdettäessä. Lämmintä pukkaa hyttiin myös nopeesti. Ei ole livedatatyökalua jolla sais tarkempi lukemia. Joo se mittari on tänä päivänä enemmän suuntaa näyttävä.
Eli tästä ei kannata ruveta vääntämään huollon kanssa että vaihtaisivat termostaatit?
Kannattaa tietysti. Ei siitä haittaa ole jos saa takuuseen uudet. Mutta varmaan pitää olla sinnikäs että rupeavat vaihtamaan..

Re: Focus ecoboost 1,0 lämpeneminen talvella

Lähetetty: 07 Tammi 2022 12:57
Kirjoittaja tntnt19
Renee kirjoitti: 07 Tammi 2022 10:47 Onko kysyjällä digitaalista ulko/sisä lämpömittaria se kertoo onko ohjaamossa lämmintä ja kuinka nopeasti se tulee. Näissä normi 10 asteen pakkasissa.
Ei kyllä ole tuollaista lämpömittaria.

Re: Focus ecoboost 1,0 lämpeneminen talvella

Lähetetty: 07 Tammi 2022 13:09
Kirjoittaja Renee
Halpa ostaa jotain vajaa 7 egee hinta puuilossa. On faktaa kertoa kuinka lämpöä kabiinissa on. Onko riittävästi vai vetääkö ikkunoita huuruun .Itsellä huvikseni mittasin sisääntulo ilma oli 70 astetta hyvin siinä jo tarkeni. Tämä oli noissa 90 luvun autoissa joissa ei ilmastointia ollut.

Re: Focus ecoboost 1,0 lämpeneminen talvella

Lähetetty: 07 Tammi 2022 14:04
Kirjoittaja tntnt19
Renee kirjoitti: 07 Tammi 2022 10:47 Onko kysyjällä digitaalista ulko/sisä lämpömittaria se kertoo onko ohjaamossa lämmintä ja kuinka nopeasti se tulee. Näissä normi 10 asteen pakkasissa.
Riittääkö tässä että mittari on istuimella vai täytyykö anturi laittaa sisään kojelaudan ilmansuuttimesta?

Re: Focus ecoboost 1,0 lämpeneminen talvella

Lähetetty: 07 Tammi 2022 15:01
Kirjoittaja Renee
Siinä mittarissa piuhanpäässä se anturi sen voi laittaa ohjaamon keskelle antaa oikean lämpötilan siten. Ja voit mitata sisätulonilman kun auton moottori on lämminnyt. Laittaa mittaustulokset ylös onko ne ihan kelvolliset.

Re: Focus ecoboost 1,0 lämpeneminen talvella

Lähetetty: 07 Tammi 2022 15:31
Kirjoittaja EeroH
Tarkka lämpötila näkyy hidden menussa. Meillä edellinen oli litranen ja lämpöä riitti kovillakin pakkasilla. Termari vaihtui takuuseen kun kävin sanomassa että lämmöt 60astetta.

Re: Focus ecoboost 1,0 lämpeneminen talvella

Lähetetty: 07 Tammi 2022 16:22
Kirjoittaja Focus_2.0
Toi hidden menun lämpötila kannattaa tarkistaa. Näkee miten lämmöt käyttäytyy ja nouseeko sinne maksimiin.

Itellä ei ole koskaan ollu lämmön riittävyyden kanssa ongelmia eikä ole tarttenu tukkia keulaa kaihtimien ansiosta.