Sivu 1/2

Jarrunesteen vaihto

Lähetetty: 29 Joulu 2021 09:43
Kirjoittaja miccomus
Mitäs mieltä olette tästä?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/765160/ ... austyokalu

Ideana on pitää "one man show" niin meneekö rahat hukkaan? Onko kokemuksia tarviiko pyöriä irroitella vai sopisiko tekemään 17" vanteen kanssa?

Sitten varmaankin tuo 2006-2010 S-Max juo mielellään DOT4 vai olisiko syy käyttää jotain muuta?

Re: Jarrunesteen vaihto

Lähetetty: 29 Joulu 2021 09:52
Kirjoittaja tikola
Ei mene hukkaan - tai jos menee niin ei mene paljoa rahaa hukkaan. Eli olen noita erilaisia käytellyt ja kyllä se alipaineen luova jarrunesteen vaihtolaite on kätevä - sillä pääsee siitä apumiehestä eroon. Se onko paineen ottaminen renkaasta se fiksuin tapa ja mahtuuko vanne päällä - niihin en osaa sanoa mitään, mutta hyviä nuo laitteet ovat.

Toisaalta perinteinen tapa apumiehen kanssa on sekin aika hyvä systeemi, eli et sinä noilla muuta voita kuin sen apumiehen.

Re: Jarrunesteen vaihto

Lähetetty: 29 Joulu 2021 10:23
Kirjoittaja duckworth
Tuollaista suosittelisin yhden ukon ilmaukseen:

https://www.motonet.fi/fi/tuote/751210/ ... lmauslaite

Hiton kallis Motonetissä mutta muistaakseni jostain muualta saisi 60e hintaan tuota. Ajatuksena siis että toi toinen kannu lyödään pääsylinterinsäiliön päälle ja hana auki jonka jälkeen imaistaan joka nurkasta, on muuten ihan pommin varma konsti jarrunesteen vaihtoon :thumbup:

Re: Jarrunesteen vaihto

Lähetetty: 29 Joulu 2021 10:47
Kirjoittaja tikola
Juuri näin, eli siinä ensimmäisessä jäi askarruttamaan se "paine renkaasta" kohta. Itsellä kokemusta vain näistä kompuraliitäntäisistä, jotka ovat hyviä, mutta voihan sen halvempikin toimia hyvin. Ei siinä iso taloudellinen vahinko tule, jos se ei toimi.

Moottoripyöristä en tiedä, mutta polkupyörissä ilmataan lääkeruiskulla työntämällä uutta nestettä alhaalta ylöspäin. Se on vielä hienompaa, koska ilmakupla työntyy ylöspäin luonnostaankin, mutta hyvähän tällä autosysteemilläkin näistä tulee.

Re: Jarrunesteen vaihto

Lähetetty: 29 Joulu 2021 11:33
Kirjoittaja miccomus
Kiitos vastauksista! Se miksi olen päätymässä vararengaskäyttöiseen on, että kompuraa ei ole helposti lähellä ja tuo olisi kustannustehokkain vs tarvekerrat. Ideana olisi laittaa aluksi vain 0,5bar paine renkaaseen ja hiljaa lirutella uutta nestettä. Voi tulla isompi vahinko kun poksauttaa jarrunestesäiliön rikki :lol:
Mutta laitetaan siis hankintaan tuollainen 1kpl.

Re: Jarrunesteen vaihto

Lähetetty: 29 Joulu 2021 12:43
Kirjoittaja tursas
Mikäs siinä muuten on syynä, että ne jarrunesteet pitää vaihtaa talvipakkasilla..yleensä sitä nestettä lisätään ja ne sitten häipyy jonnekkin, jos häipyy..periaate kun on se, että jos kaikki toimii niin älä koske.. :D

Re: Jarrunesteen vaihto

Lähetetty: 29 Joulu 2021 13:07
Kirjoittaja miccomus
Liekkö vettä jossain piirissä kun vähän alkumetrillä poljin kovana. Eikä ole tietoa koska on vaihdettu viimeksi :shock:

Re: Jarrunesteen vaihto

Lähetetty: 29 Joulu 2021 14:55
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Ettei ois tehostajassa alipainevuoto?

Avustajan kanssa on nuo tullut aina tehtyä...emäntäkin riittää tai muksut.

Tosin yleensä vaihdan jarrunestesäiliön sisällön uuteen joka syksy.
Pysyy neste keskimäärin hyvänä. Joku on väittänyt ettei se sieltä päädy satuloihin mutta ainakin aika äkkiä tummuu joten voisi väittää että kyllä liikkuu....

Re: Jarrunesteen vaihto

Lähetetty: 29 Joulu 2021 15:52
Kirjoittaja miccomus
En usko alipainevuotoon kun on vain ja ainoastaan tauon jälkeen kova poljin. Veikkaus on se takaiskuventtiili joka on letkussa... Pitää kokeilla lämmittää sitä kun taas auto jäähtyy ja pakastaa mukavasti :)

Eihän se koko letkuhässäkkä maksa ku 15e… onkohan paha vaihtaa?

Re: Jarrunesteen vaihto

Lähetetty: 29 Joulu 2021 16:47
Kirjoittaja Taunusautomaatti
niin siis miten tauon jälkeen on poljin kova?
Moottori kun ei vielä käy vai moottori käydessä?

Jos moottori seis niin poljin on kova.

Re: Jarrunesteen vaihto

Lähetetty: 29 Joulu 2021 17:08
Kirjoittaja miccomus
Auto jos seisoo pakkasessa vaikka yön yli niin aamulla auton moottorin käydessä ja auton liikkuessa jarrupoljin on ekalla polkaisulla enemmän tai vähemmän kova. Ihan selkeää että jossain on vettä ja jäätyminen tapahtuu. Ekan polkaisun jälkeen ongelmaa ei ole. Eikä ongelmaa ole myöskään kesäkelillä edes ekalla polkaisulla.

Re: Jarrunesteen vaihto

Lähetetty: 29 Joulu 2021 18:26
Kirjoittaja tursas
Se jarruneste sekottuu jatkuvasti ittekseen eikä sinne mihinkään pääse syntymään mitään jäätyviä vesiputkia, jotain muuta siellä nyt on mikä jumittaa pakkasella, satulat tms... :roll:

Re: Jarrunesteen vaihto

Lähetetty: 29 Joulu 2021 19:45
Kirjoittaja miccomus
No mites se letku joka menee tehostajaan? Kommentit?

Re: Jarrunesteen vaihto

Lähetetty: 29 Joulu 2021 20:18
Kirjoittaja riikomi
Jarrutehostin toimii karkeasti ottaen seuraavasti:

Tehostimessa on kammio, joka on kalvolla jaettu kahteen puoliskoon. Kun moottori käy ja jarrua ei paineta, niin kalvon molemmilla puolilla vallitsee sama paine (=ulkoilmanpaine), koska tehostimen puoliskot ovat ilmakanavan kautta yhdistettynä toisiinsa. Kun jarrua painetaan, niin ensin puoliskojen välissä oleva venttiili sulkeutuu ja sen jälkeen avautuu venttiili, joka tuo alipaineen keulan puoleiseen puoliskoon. Näin kalvon etupuolella on alempi paine ja takapuolella normi ilmanpaine, ja siis paine-ero joka avustaa jarrupolkimen liikettä. Kun jarrusta päästetään irti, niin ensin sulkeutuu alipainepuolen venttiili ja sitten avautuu puoliskojen välinen venttiili, joten paine-ero häviää.

Nyt kysyjän tapauksessa oletettavinta on, että ensimmäisellä polkaisulla jää jompikumpi venttiilin avautuminen vajaaksi. Ei ole aivan tavatonta, että tehostimessa olisi vettä - harvinaista se kyllä on.

Re: Jarrunesteen vaihto

Lähetetty: 29 Joulu 2021 20:35
Kirjoittaja miccomus
Totta. Minä lähinnä mietin kaikenlaisen mönjän kerääntymistä tuohon letkuun ja siinä olevaan venttiiliin? Koitin googlailla ja en nyt kohtalotoveria löytänyt.
Voikos yksittäinen jumittava satula tehdä samaa ja miten sen saa paikallistettua? Vasen etusatula on ollut pari kertaa jumissa mutta puhdistamalla on alkanut aina toimia.

Re: Jarrunesteen vaihto

Lähetetty: 29 Joulu 2021 21:11
Kirjoittaja riikomi
Minusta eka testi olisi seisottaa autoa lämpimässä tilassa ja tsekata ilmeneekö ongelma myös silloin.

Jumittava satula ei tee tuollaista. Jumittavan löytää kun heti ajon päätteeksi kokeilee kädellä vanteiden lämpötilaa.

Re: Jarrunesteen vaihto

Lähetetty: 29 Joulu 2021 21:36
Kirjoittaja miccomus
Kesällä lämpimänä ei tuota tehnyt. Vasta kun tuli pakkaset. Check!

Re: Jarrunesteen vaihto

Lähetetty: 30 Joulu 2021 00:09
Kirjoittaja Tessu200
Se vaan on tuo jarrujärjestelmäkin semmonen että jos jää vähänkin vanhaa mustaa kuraa säiliöön niin ei se kauaa pysy uudetkaan kirkkaana,pitäs ottaa säiliökin irti ja sekin pestä.
Muuhun toimintaan se uusi neste kyllä auttaa,mutta omissa vanhemmissa autoissa kyllä ollu jo sen verran putki ym jumppaa että on tullu nesteet vaihettua jo muutamat kerrat.
Ottakaa sitten uudet ilmaruuvit JO varaosaliikkeestä ennen kun alatte ilmaamaan,säästyy turhalta hakemiselta kun kummiskin joku jumissa ja/tai otepinta avaimelle nakertuukin olemattomiin,nekään ei paljoa maksa ja uudet kun vaihtaa niin saakin taas auki uudelleenkin.
Älkää sitten katkasko ilmaruuveja,tulee muuten suurempi työ!

Re: Jarrunesteen vaihto

Lähetetty: 22 Syys 2022 09:26
Kirjoittaja foop
Pyysinpä tuossa erästä korjaamoa vaihtamaan jarrunesteet, toivomuksena että laittaisivat uusimman standardin mukaista DOT4-LV/ESP jarrunestettä. Korjaamo vastasi että se ei onnistu, koska heidän ilmauslaite käyttää tavallista DOT4 nestettä (sillä sitten mentiin). Vuosia sitten oli sama asia eri korjaamon kanssa (eikä nyt aivan tuntemattomista nyrkkipajoistakaan ole kyse). Ihmetykseni nousee siitä, että miksi korjaamoilla on yhä käytössä tavallinen DOT4?

Toki otanta ei ole "laaja", eli onko muilla kokemuksia? Miksi korjaamoilla on yleensäkään enää vanhan standardin jarrunestettä käytössä, varsinkin kun autokannasta lienee suurin osa jo vähintään ABS:illä varustettua? 🤔 Hintaerokin on käytännössä olematon, eli mieluummin ottaisin sen uudemman laadun mukaan. DOT5.1 tai sitäkin uudempi DOT4-LV päihittävät vanhan DOT4:sen ominaisuuksissa ja ovat taaksepäin yhteensopivia.

Onko takana jokin järkisyy vai vain sitä, ettei kehitytä koska ei ole aivan pakko...?

Re: Jarrunesteen vaihto

Lähetetty: 22 Syys 2022 12:55
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Autojen ohjeet käskee käyttämään DOT4

se LV on jotain low viscosity.... onko se pelkästään hyvä asia...vai voikohan olla jopa haittaakin...vuotaa ainakin herkemmin


DOT 5.1 ja DOT 4 on sekoituskelpoisia mutta DOT 5 ei missään nimessä.

LV lienee sekoituskelpoinen noiden 3, 4, ja 5.1 kanssa. Mutta miks ottaa riskiä jos suositus on 4.

Re: Jarrunesteen vaihto

Lähetetty: 22 Syys 2022 20:02
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Taunusautomaatti kirjoitti: 22 Syys 2022 12:55 Autojen ohjeet käskee käyttämään DOT4

se LV on jotain low viscosity.... onko se pelkästään hyvä asia...vai voikohan olla jopa haittaakin...vuotaa ainakin herkemmin


DOT 5.1 ja DOT 4 on sekoituskelpoisia mutta DOT 5 ei missään nimessä.

LV lienee sekoituskelpoinen noiden 3, 4, ja 5.1 kanssa. Mutta miks ottaa riskiä jos suositus on 4.
Olen käyttänyt kaikissa autoissa DOT 5.1 nestettä vaikka joihinkin sopisi DOT 4. Sama juttu tuon 5.1 nesteen kanssa eli se on ohuempaa mutta kai se ajonvakautus toimii silläkin



The line of Brembo Premium Brake Fluid products meets and exceeds the standards for class 4 and 5.1 brake fluid, always guaranteeing safe braking.

DOT 4 class 4
Safety Data Sheet
Parameters Brembo Base Requirements
ERBP ≥ 245°C ≥ 230°C
Wet ERBP ≥ 157°C ≥ 155°C
Viscosity (-40°C) 1500 cSt max ≤ 1800 cSt

DOT 4 LV class 6
Safety Data Sheet
ERBP ≥ 260°C ≥ 250°C
Wet ERBP ≥ 170°C ≥ 165°C
Viscosity (-40°C) 750 cSt max ≤ 750 cSt

DOT 5.1 class 5.1
Safety Data Sheet
ERBP ≥ 260°C ≥ 260°C
Wet ERBP ≥ 180°C ≥ 180°C
Viscosity (-40°C) 900 cSt max ≤ 900 cSt

https://www.brembostoreusa.com/brembo-brake-fluids/

Re: Jarrunesteen vaihto

Lähetetty: 25 Syys 2022 11:56
Kirjoittaja duckworth
foop kirjoitti: 22 Syys 2022 09:26 Pyysinpä tuossa erästä korjaamoa vaihtamaan jarrunesteet, toivomuksena että laittaisivat uusimman standardin mukaista DOT4-LV/ESP jarrunestettä. Korjaamo vastasi että se ei onnistu, koska heidän ilmauslaite käyttää tavallista DOT4 nestettä (sillä sitten mentiin). Vuosia sitten oli sama asia eri korjaamon kanssa (eikä nyt aivan tuntemattomista nyrkkipajoistakaan ole kyse). Ihmetykseni nousee siitä, että miksi korjaamoilla on yhä käytössä tavallinen DOT4?
OT: Itse käyttäny viime vuoden DOT4:ää enkä usko sillä aiheuttaneeni jarruongelmia, vaikka niitä olikin viime kesänä, mutta tuota ihmettelen että miten niin ilmauslaite käyttää vaan tiettyä jarrunestettä? :shock: Siis joo jos työnnetään tynnyristä paineella pääsylinterin korkkiin niin kyllä, tosin yleensä korjaamoilla on lähes poikkeuksetta tuo laite jolla imetään nurkka kerrallaan ja laitetaan se n. 1l kannu pääsylkän säiliöön pystyyn, ja siihen kyllä voi kaataa minkä tahansa jarrunesteen.

Re: Jarrunesteen vaihto

Lähetetty: 25 Syys 2022 22:46
Kirjoittaja Taunusautomaatti
jos ne kierrättää jarrunesteen....

Re: Jarrunesteen vaihto

Lähetetty: 26 Syys 2022 09:31
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Taunusautomaatti kirjoitti: 25 Syys 2022 22:46 jos ne kierrättää jarrunesteen....
Tehdään se mitä asiakas haluaa, jarrunesteen vaihto. Edellisen asiakkaan jarrunesteeseen?

Ajoittain, joskus jopa usein, jarrunesteen vaihto huollossa tarkoittaa pääsylinterin nesteen vaihtoa koska se käy nopeasti.

Re: Jarrunesteen vaihto

Lähetetty: 26 Syys 2022 09:35
Kirjoittaja duckworth
Mk3Mondeo kirjoitti: 26 Syys 2022 09:31
Taunusautomaatti kirjoitti: 25 Syys 2022 22:46 jos ne kierrättää jarrunesteen....
Tehdään se mitä asiakas haluaa, jarrunesteen vaihto. Edellisen asiakkaan jarrunesteeseen?

Ajoittain, joskus jopa usein, jarrunesteen vaihto huollossa tarkoittaa pääsylinterin nesteen vaihtoa koska se käy nopeasti.
Saman pistäny merkille että ei vaihdu koko systeemin neste vaikka asiakkaalle niin luvataankin. Ohjeajassa pysyminen tuntuu olevan tärkein prioriteetti.