Mk3 Mondeo 1.8 duratec venttiiliremppa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mk3 Mondeo 1.8 duratec venttiiliremppa

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

duckworth kirjoitti: 03 Tammi 2022 11:10
Mk3Mondeo kirjoitti: 03 Tammi 2022 10:33 Teoriassa kyllä, käytännössä tasohiontaa ei tarvita jos vuotoa ei ole ollut.

Olen teettänyt usein tasohionnan ja erityisesti dieselille se on jokseenkin tarkastuksen osalta välttämätön. Mutta esimerkkinä halvasta rempasta on kun vaihdoin 260tkm ajettuun neloskoneeseen sylinterikannen, joka asennettiin jo kolmatta kertaa ilman tasohiontaa (tehdasasennus, jakopääremppa ed. om., itse irroittanut/asentanut kerran ja nyt siis kolmatta kertaa kiinni).
Lopputulos oli ihan ok ja nyt ajettu yli 90tkm lisää ilman ongelmia.

Yhden Duratec HE 2.0 peruskorjannut myös eikä kantta tasohiottu kun mitään vikaa pinnoissa ei ollut. Sehän menee huonommaksi jos koneistaa turhaan ja maksaa mikä varmasti merkitsee kun kysyjälle remppa ei ole välttämätön.
En tiedä niistä teorioista, mutta moottorikoneistaja oli sitä mieltä että kansi pitää tasohioa kyseisen rempan yhteydessä. Kun puhutaan kansi- tai koneremontista niin mä vähän karsastan pelkkää pura ja kasaa menetelmää :roll:
Ihan totta mutta nyt on kyseessä tupla tai kuitti, halvalla tai ei mitään.

Joskus nuorempana kasasin Fordin Kentin kolmesta eri moottorista ja kasausvaiheessa yksi männänrengas meni poikki. Koska ei ollut tarkoitus ostaa yhtään mitään muuta kuin öljypohjan- ja kannentiiviste niin otin varaosamoottorista ylikoon (0,5mm) männänrenkaan josta sitten viilalla sovitus std-sylinterin katkosraolle.
Tuolla moottorilla ajoin 80 000km eikä kuluttanut öljyäkään kun männänrengasurat oli huolellisesti puhdistettu.
Jonttula
Viestit: 84
Liittynyt: 15 Loka 2011 00:16

Re: Mk3 Mondeo 1.8 duratec venttiiliremppa

Viesti Kirjoittaja Jonttula »

Noniin kansi kävi pajalla ja palanut venttiili vaihdettiin. Seeti rengas oli ihan virheetön ja läppäämällä tuli oikein hyvä. Tehtiin testit ja kaikki venttiilit pitää tosi hyvin. Karstaa noissa vanhoissa on hieman, mutta muuten nekin näyttää ihan hyviltä.

Tässä nyt on aikaa ihmetellä kun odottelen ulkomailta tiivisteitä, pulttja jne..
Laittelin tänää pöydällä nokkia sen verran paikoilleen että pystyin katsomaan venttiilien välyksiä. Imu puolella osui tosi hyvin kun yksi oli alle rajojen ja yksi taas vähän turhan väljä niin vaihdoin niistä nostajat päikseen kun sattu oleen just toisessa korkeampi nostaja ja toisessa matalampi. Nyt kaikissa imupuolella on nyt tasainen 0.25mm. Rakotulkki mulla on vain 0.05 välein eli ihan niin tarkkaa ei saa mitä nuo ohje-arvot on. Pakopuolella voi joutua vähän operoimaan. Parissa välykset vähän turhan pienet, pienin juuri tuossa vaihdetussa. Siinä arvo 0.20. Mitä mieltä olette, jääkö lämmetessä kantamaan?


Tässä on kansi nyt:
https://drive.google.com/file/d/1h1bt2g ... sp=sharing

Tässä kuva välyksistä kun kirjailin:
https://drive.google.com/file/d/1vz4m6s ... sp=sharing
Tuo "piukka" tarkoittaa että se on tosi nihkee työntää väliin. Ei sellainen mihin itse olen tottunut että "kihnaa" sopivasti. :)
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mk3 Mondeo 1.8 duratec venttiiliremppa

Viesti Kirjoittaja Renee »

Onko arvot noissa lukemissa.Lainaus
4 sylinterisissä Durateceissa on ns. mekaaniset nokat, eli ei säätöä (ei ruuvattavaa ei hydraulista). Toki välykset voi mitata; 0.22-0.28mm imu ja 0.27-0.33mm pako. Mutta välysten säätöön tarvii sitten purkaa nokka-akselit jos aikoisi laittaa oversize tappetit (nostajat).
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mk3 Mondeo 1.8 duratec venttiiliremppa

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Eikös se juuri siksi ollut palanut se venttiili kun on jäänyt kantamaan?

Kun pitää valita niin isompaan suuntaan toleranssissa koska se aiheuttaa korkeintaan lievää naputusta mutta pieni polttaa venttiilit.

Kuvasta vielä huomiona, että jos on joku tasainen hiomatuki, esim. vesivanerin pala tms niin sillä ja 400 tai 800 vesihiomapaperilla käy kannen tiivistepinnan läpi.
Samalla näkee onko siinä syvempiä syöpymiä.
Jonttula
Viestit: 84
Liittynyt: 15 Loka 2011 00:16

Re: Mk3 Mondeo 1.8 duratec venttiiliremppa

Viesti Kirjoittaja Jonttula »

En minä siis tiedä mikä tuon venttiilin oli polttanut, ehkäpä juuri kantava venttiili? Tai helvatin nokiset paikat.. en tiedä. Pajalla kaveri meinas et voisko suuttimessa olla häikkää kun näytti hieman erikoiselta tuo rikkonainen venttiili hänen silmiin. No, ainakin 13ohm on venttiileissä arvot kaikissa, muttei se toki kerro koko totuutta. Tarvii niitä tarkkailla jos nyt auton muuten kasaan saa.
Tuli tänään säädeltyä noita venttiileitä ja kylmästi vaan vingulla tuosta uuden venttiilin päästä pikkasen pois, sitten vaihdoin viimeisestä pakoventtiilistä, jossa oli hieman pien välys, korkeamman nostajan ekaan ja otin siitä matalamman viimeiseen. Nyt kaikkiin menee 0.30mm tulkki väliin. Pariin vähän omaan makuun turhan nihkeästi, mutta hyväksytään.

Tulipa pöydällä ollutta imusarjaa jostain syystä pyöriteltyä siinä tallissa ollessa ja tuli siinä nypittyä läppiä käsin ja aloin ihmetteleen miksi pari viimeistä läppää heiluu ihan vapaasti. Faceliftissä ei tietääkseni enää pitänyt olla imuläppä vikoja, mutta kahden viimeisen läpän rungot paskana päistänsä. Eli ainoastaan tuo pitkä akseli pitää läppiä kiinni koloissaan:
https://drive.google.com/file/d/1JvAbHl ... sp=sharing
Tältä näyttää ehyt:
https://drive.google.com/file/d/1Juajco ... sp=sharing
Toki nuo läpät ei niin kauan pääse karkuun kun vain akseli pysyy paikallaan, mutta ihmettelen kovasti.
Mahtaakohan noita pelkkiä "läppärunkoja" saada mistään erikseen? Jos en löydä niin menee takaisin ilman läppiä. Uutta imusarjaa en hanki.
duckworth
Viestit: 3683
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mk3 Mondeo 1.8 duratec venttiiliremppa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Jonttula kirjoitti: 06 Tammi 2022 21:29 En minä siis tiedä mikä tuon venttiilin oli polttanut, ehkäpä juuri kantava venttiili? Tai helvatin nokiset paikat..
Syyksi venan palamiselle veikkaisin tätä "tylsempää" vaihtoehtoa eli karstaa.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Mk3 Mondeo 1.8 duratec venttiiliremppa

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Venttiilinvälys kasvaa kun kone lämpenee, alumiininen kansi laajenee enemmän kuin venttiili kasvaa pituutta. Jos siellä on välystä kylmänä niin on sitä siellä kuumanakin. Joskus tullut vastaan kun asiakas säätänyt välykset kuumasta koneesta ala rajoille ja kylmänä ei sitten ollut puristuksia lainkaan eikä konetta enään saanut käyntiin.
Pala / kuppi säätöisessä on joskus hiottu venttiileiden päästä sorvissa jos ei mistään ole sopivia kuppeja saanut. On niitä palojakin joskus hiottu kun on ollut pakko.

Venttiilin varren karsta monesti saa venttiilin kantamaan ja se on sillä morjens.
Niitä pitäisi välillä polkea motarilla että pysyy paikat auki, eikä hyvällä huollollakaan huonoa vaikutusta ole.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mk3 Mondeo 1.8 duratec venttiiliremppa

Viesti Kirjoittaja Renee »

Tuossa sama juttu kyseessä. Onko tässä autossa viellä noi imusarjassa olaevat läpät paikoillaan.
https://konekansa.net/threads/ford-mond ... 3%B6.2338/
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Jonttula
Viestit: 84
Liittynyt: 15 Loka 2011 00:16

Re: Mk3 Mondeo 1.8 duratec venttiiliremppa

Viesti Kirjoittaja Jonttula »

Noniin auto on nyt nipussa ja parisen sataa kilsaa ajeltu. Kuumalla joku venttiileistä pitää ihan pientä naputusta, mutta se sallittakoon, parempi niin päin. Osien odotteluun menee ulkomailta vähän turhan pitkään välillä.
Laitoin läppäventtiilit takaisin, mutta vaihdoin nuo parhaimmat tuonne kauimpaan päähän mistä oli kuluneet niin nyt läppäakseli ei pääse heilumaan ja pysyy suorassa.

Yhtäkaikki remppaan meni kolmisen päivää ekakertalaiselta ja toki siis paljon odottelua välissä. Rempan hinta oli alle 100e. Jos tuo vaikka jonkun kymmentä tkm kestää niin hoiti asiansa kiitettävästi. Se vielä mainittakoon, en tiedä johtuiko paikkojen putsauksesta vai mistä, mutta vetoja autossa on tosi hyvin. Voi olla että kuvittelen, mutta tuntuu pirteältä. Mulla on näitä tosiaan kaksi ja toinen on tuo 125heppanen ja tämä korjattu 110 heppanen ja kyllä tämä 110 heppanen nyt vetää paremmin kuin tuo isompi. :)
Vastaa Viestiin